https://www.iltalehti.fi/formulat/a/e0ce1d9d-22ad-4b94-875c-44939a897246 "Viaplay Group tiedottaa näyttävänsä F1-sarjaa kauden 2029 loppuun saakka. Yhtiö on uusinut F1:n mediaoikeudet viideksi vuodeksi Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Islannissa ja Hollannissa. Viaplay Groupin toimitusjohtaja Jørgen Madsen Lindemann on vihjannut, että palvelun käyttäjille pyrittäisiin jatkossa tarjoamaan kaikenkattavien pakettien sijaan tuotteita, joissa katsojat maksavat vain siitä, mitä kuluttavat." Mielenkiintoista nähdä mitä tuo lausunto tuo tullessaan.
Enpä muista milloin olisin viimeksi jännittänyt voittoa samalla tavalla. Hyvä, Lando! Muutenkin oli yllättävän paljon tapahtumia radalla. Kevin varmaan kohta vetää rangaistuspisteet tappiin. Bottas oli ihan p****.
Surkea taktiikka ja huono startti. Tallikin vaihtoi kisainssin ennen kisaa ja Bottas sai kuulla siitä vasta Miamissa. Naurahdin tälle kisan lopussa:
Joo Bottas on jo pudonnut niin alas, että ihmiset vttuilee sille äänestämällä päivän kuskiksi. Onhan noi nyt niin kertakaikkisen luokattomia suorituksia, että vaikea uskoa miehen antavan näyttöjä F1-uransa jatkon puolesta. Lähtikö lähes ainoana vai ainoana softeilla renkailla ja startissa putoaa kolme sijaa, eikä tainnut ohituksia kertyä kisan aikana yhtäkään. Ei ei. Syvälle on vajonnut. Muuten oli kyllä oikeinkin viihdyttävä kisa ja Landon voitto kruunasi sen.
Bottakselta haastattelussa hieno spontaani repeäminen kun Mervi kertoi että oli kakkosena äänestyksessä. Oli kyllä varmasti myrkkyä tuo kisainssin vaihto ennen kisaa, kun oli vielä sprinttiviikonloppu, eli vain yhdet harjoitukset joissa pitäisi saada setuppi kohdilleen.
Näköjään pitää jättää kisat katsomatta, niin joku muu voittaan kuin Verstappen. Highligtsin perusteella Norris ajeli melko muikeasti turva-auton jälkeen ja ihan ajamalla huristeli voittoon - ei tainnut redbulleissa olla mitään vikaa. Kyllä näistä muistakin autoista näköjään puhtaassa ilmassa on johonkin.
Kylläpäs näyttää Italian Emilia Romagna GP:n rata kapealta. Melkein kuin katuradalla ajaisivat, ei pääse millään toisesta ohi. No eipä siinä, sama heppupa tuolla kärjessä taas ajelee, joten liekö tuolla väliä, mitä takana tapahtuu...
No onneksi meillä on Lando ja pikkuformulat. Olihan tuo pikkuformuloidenkin ajaminen vähän letkassa menoa, mutta enemmän silti oli tapahtumia ja ohituksia kuin ykkösissä. Ykkösten autot ovat kooltaan jo sellaisia rekkoja, että Imolassa on melkein turha ohittaa ellei ole 30 kierrosta uudemmat renkaat ja silloinkin pitää olla drs.
Taas kun ei katsonut koko viikonloppuna F1:iä, niin johan joku muu menee ja voittaa. Voisi koko loppukauden noudattaa samaa kaavaa. Mukavasti Youtubesta katsoo koosteen kahdeksassa minuutissa.
Tuo kahdeksan minuuttiakin on liian pitkä Monacon kisan koosteelle. Kisan tapahtumat olivat käytännössä eka kierros ja vika kierros. F1TV:ssäkin selostajat totesivat, että kyseessä on käytännössä hitauskisa. Ajettiin hitaasti, jotta renkaat eivät kulu ja hidastettiin vielä lisää, jotta liian pitkiä (20 sek) rakoja ei kuskien välille synny ja kukaan ei pääse saamaan ilmaista varikkostoppia. Nykymuodossa Monaco on jo nähty. Joka vuosi yhtä tylsä kisa ja nyt vielä supertylsä. Klassikko, jonka voisi jo poistaa tai ajaa vaikka joka toinen vuosi. Sauber on ihan hukassa.
Monacossa kuva vaihtui aina AIexandra Saint MIeuxiin kun oli tylsää. Miamissa taas oli Camila Cabello kohteena, kuka on Montrealissa vuorossa? Pre Race on varmaan taas Laura Winter kommentoimassa. On tämä jännää seurata F1TV…ei malta odottaa taas 2 viikkoa.
Katselen Indycarien Detroitin kisaa just livenä Viasat sport plussalta. Ilmaiskanava. Indythän ovat siitä kivoja, että ovat enemmän kuskin autoja kuin formula ykköset. Vaikka ulkonäkö nyt ei kovin kaksinen ole. Mutta pakko sanoa, että tuo Detroitin rata on kyllä kaupungin näköinen. Niin ruma, että ykkösissä ei varmaan ikinä näkisi tuollaista. Kisaaminen ihan jees. Paljoa ei kyllä ohituksia ole toistaiseksi näkynyt, mutta kapea ränni, jossa on vain pitkä pääsuora ei oikein mahdollista ohituksia. Pääsuora on sinänsä hauska, kun lienee kaupungin keskustan pääkatu. Ykkösistä saisivat kyllä kans poistaa renkaanlämmittimet. Ei niitä ole indyissäkään (kuten ei f kakkosissakaan) ja saa heti aikaan enemmän taistelua radalle. Ihan mielenkiintoisia ja hyviä kuskeja tuolla on. Kakkosista osa siirtynyt tuonne, kun ykkösissä ei ole tilaa. Lähetyksessä on vain jotain outoja mainoskatkoja, mutta siten, että Viasatilla kuva ja kisa kyllä näkyy, mutta selostajat hiljenevät välillä muutamaksi minuutiksi. Eli ilmeisesti mainoskatko on vain jenkeissä. Joku ajoi seinään ja ratavirkailijat vain siirtävät autoa samalla, kun kisa on käynnissä. Vain keltaiset liput on ja autot menee vauhdilla ihan vierestä ohi kapealla katuradalla. Eli samaa kuin aikanaan oli ykkösissä.
Indycaria tuli viime kaudella seurattua vähän enemmänkin ja siinä sattuu ja tapahtuu kyllä vähän enemmän kuin formuloissa. Autotkin tuntuvat kestävän kolhimista vähän paremmin, eikä joka hipaisusta raahata autoa radalta. Viime kauden aatelia oli kun selostajat kertoivat Grosjeanin olevan sarjan kallein kuski. Eikä puhuttu palkoista, vaan romun määrästä. Ja selostajat tosiaan jännästi mykistyvät kuin veitsellä leikaten mainoskatkolle tapahtui radalla sitten mitä tahansa.
Olipa hyvä kisa. Kolmosissa tosin vielä parempi. Suosittelen f1troll:ia Instagramissa. Todella hyviä meemejä. https://www.instagram.com/f1troll/?hl=fi Tässä sijoitusten vaihdot kolmosten kisassa https://www.instagram.com/fiaf3/p/C9K0zNXNBY4/
Eipä ole hetkeen ollut juttua ykkösistäkään täällä. Hyvä kisa taas eilen. Max veti aika perseilyksi. Mies on kyllä ehdottomasti nopea. Yksi nopeimmista ikinä. Mutta koko hänen uransa ajan hänellä on ollut kunnioituksen puutetta muita kuljettajia kohtaan ja ilmeisesti kaverilla ei ole kuolemanpelkoa. Jotkut ovat positiivisessa mielessä verranneet häntä Schumiin, mutta ei Schumikaan niin häikäilemätön ollut kuin Max pahimmillaan. Maxin vuoksi on lajin sääntöjä jouduttu muuttamaan jo moneen kertaan. Nyt onneksi tuomarit toimivat siten kuin pitääkin eivätkä jälkikäteen alkaneet säätämään, kuten kävi Austinissa, jossa Max ei saanut rangaistusta ja sitten siitä kehitettiin uusia ohitussääntöjä. Kyllähän Max mestaruuden vie, jos ei mitään ihan ihmeitä tapahdu. Mutta on kyllä ollut mukava kausi seurata formuloita. Harmittaa Sainzin puolesta, että ei saa jatkaa Ferrarilla. Colapinto on kyllä ajanut uskomattoman hyvin odotuksiin nähden. Hän ei pikkuformuloissa loistanut, mutta on ykkösissä ajanut todella hyvin. Tietenkin harmi on se, että ainakin teoriassa pikkuformuloista olisi löytynyt parempiakin kuskeja. Mutta onneksi Colapinto on onnistunut. Ja olipa taas hyvät meemit f1trollissa.
Viaplayn selostajien mestaruustaistelun hehkutuksesta huolimatta, eiköhän se Verstappeni vie tänäkin vuonna. Jos ei muuten, niin tuo McLarenin tasapuolisuus meininki ainakin viimeistään vesittää Norrisin pienen pienetkin mahdollisuudet. Mielenkiintoista on kyllä toi Sauber/Audin touhu, kun kuskivalinta on noin vaikeaa. En kyllä ymmärrä mihin ne Bottasta siellä kaipaisi, kun siellä on jo Hulkenberg tuomassa kokemusta. Tosin ei GP-voittaja sellaista, mutta eipä sillä tähänkään saakka ole mitään merkitystä ollut Sauberin auton kehitykselle. Joku nuorempi vaikka Bortoleto jota Verstappenkin suositteli tai sitten Colapintolle mahdollisuus. Tuukka Taponen siis ajaa ensi kaudella F3:sia, mutta valitettavasti ja vähän yllättäenkin tuohon isompaan luokkaan tottuminen tuntuu olevan vaikeaa. Viimeisissä testeissä oli koko joukon hitain. Ei lupaavalta vaikuta. Toivottavasti ohimenevää ja saa tuntuman kohdalleen. Lahjat ja nopeus tuskin kadonneet minnekään. MotoGP:ssä Jorge Martin nytkäytti pikkaisen lähemmäksi mestaruusunelmaa voittamalla tänään sprintin, kun samalla Bagnaia kaatui.
Verstappen kun yhden kisan keskeyttäisi ja Norris sen voittaisi, niin voisi olla Norrisin mestaruus ns. realistisesti mahdollinen. Toki Norrisin mestaruuteen riittäisi se, että hän voittaa kaikki kisat ja Verstappen ajelee noin sijoille 4-6, mutta tämä on melko epätodennäköistä. Tosin nyt Brasiliassa ja tulevassa Qatarin kisassa ajetaan myös sprinttikisa, jossa on lisäpisteitä jaossa, joten pisteitä on hyvin Norrisille vielä tarjolla...
No olet kyllä siinä oikeassa, että schumi kyllä törmäsi kahteen otteeseen urallaan kilpailijaan mestaruuden ratkaisevalla tavalla. Kerran onnistui, toisen kerran ei. Ja ovathan ne toki tuomittavia asioita. Samoin kuin Mikan kanssa Spassa Kemmelin suoralla puski Mikaa pihalle, kunnes Zonta tuli väliin. Max ei toistaiseksi ole tahallaan törmännyt, mutta hänen koko uraansa on värittänyt täysin se, että hän ei kunnioita muita kuljettajia ja useasti ohitustilanteissa ajaa siten, että jos toinen ei väistä, niin tulee törmäys. Jolloin 99% tilanteissa toinen väistää. Schumi kuitenkin kunnioitti muita kuljettajia, vaikka myös kovia tappeluita heidän kanssaan oli. Kyllähän Schumi, Senna ja Max voidaan saman kategoriaan laittaa siinä, että likaisia keinoja heiltä löytyy. Mutta ainakin omissa kirjoissani Max on noista se pahin. Hänen vuoksi on sääntöjä muutettu, mutta silti meno jatkuu. Hieman, kuten tallit venyttävät sääntöjä autoja rakentaessaan, niin Max venyttää niitä radalla muiden kuskien kanssa. Mutta olipa kyllä eilen Maxilta niin mestaruuden arvoinen suoritus, että oksat pois. Vaikka ohitustilanteissa mies onkin, mitä on, niin vauhtia ja ajotaitoja hänellä on varmaan eniten koko porukasta. Oman ammattinsa MacGyver.
Minusta Max ajoi nyt puhtaasti myös ohituksissa. Ehkä jotain on opittu ainakin hetkeksi. Toisaalta ohitettavana ei ollut Norris, eli molempien keskeytys ja etu siitä ei ollut samalla tavalla Maxille pelissä. Schumista tulee myös mieleen Monacossa parkkeeraaminen aika-ajojen lopuksi Rascassen mutkaan poikittain, että varmistaa oman paalupaikan pilaten takanatulevien viimeiset yritykset.