"Valitettavasi emme pysty hakemaan toimitusvaihtoehtoja juuri nyt. Yritä uudelleen myöhemmin." "Asiakaspalvelijamme ei valitettavasti juuri nyt ole tavoitettavissa. Chatimme on avoinna kello maanantaista perjantaihin klo 09.00 – 19.00." -Niin no, kello on kohta puoli kymmenen. "Oletko jo katsonut Usein kysytyt kysymykset? Tarvitsemasi vastaus voi löytyä sieltä." - päädyn sivulle: Resource at '/content/fedex-com/global/en_nl/customer-support/faq.html' not found: No resource found Yleensä ei ole juurikaan pahaa sanottavaa kuriireista, mutta nyt pitkästä tekemisissä FedExin kanssa. Hyvänen aika mitä sontaa heidän "palvelunsa". Seurantaan ei voi luottaa, vaikea saada ketään kiinni, paketille ei saa noutopistettä (pl Vantaan varasto). Vältän aina ja ikuisesti.
On tuo Fedex paska, 90-luvun meininki. Toimitus saapuu joskus toimituspäivän aikana. Vain kaksi toimipistettä koko maassa eli vaikea noutaa. Vastaanottaja ei voi vaihtaa toimitusosoitetta. Nytkin kallis toimitus on vieläpä ilmeisesti jumissa lakkojen takia, eikö nämä lentäen pitänyt hoitaa. Ikävää, että tämän kuriirin välttäminen tarkoittaa samalla joidenkin verkkokauppojen kuten Vinegar Syndromen välttämistä.
Täällä pohjoisen syrjäseuduilla (Oulu) Fedexin kuljetukset ovat kyllä tulleet ihan mallikkaasti ja kiitettävällä nopeudella perille. Johtuukohan siitä, että Fedex itse ei hoida jakelua täällä päin. Ainoa mikä ei ihan toimi mallikkaasti on paketin seuranta sen jälkeen, kun paketti on jollain paikallisella kuljetusfirmalla. Helposti menee useampi päivä, ettei tiedot päivity ja sitten paketti vain ilmestyy perille tai joskus pimputtavat jopa ovikelloa. Lakko tosiaan juuri nyt on oma asiansa ja voi vaikuttaa tai sitten ei. Yksi WowHD:n PostNL IOSS-kuljetus pitäisi materialisoitua huomenissa Helsingin tienoilla Postin kätösiin, jos kuljetus edistyy normaalisti. Saapa nähdä vaikuttaako lakkoilut tähän kuljetukseen. Edit: Eipä vaikuttanut lakko mitenkään hidastavasti tämän kuljetuksen toimitukseen.
Surkeaa räpellystä tuo Fedexin alihankkijan(?) TNT:n touhu! Paketti myöhässä eivätkä edes ilmoita tulostaan! Vittu, että on mitta täynnä tätä!!! Pakko se on varmaan lopettaa Fedexiä käyttävistä verkkokaupoista tilailu (esim. Vinegar Syndrome).
Pari viikkoa sitten tuli Vinegarin paketti. Seuranta ilmoitti toimituspäivämäärän ja sanoi "toimitus ennen klo 17". No joskus iltaseiskan maissa sitten kuriiri soitti ja kyseli olenko kotona. Eipä tuo minun päivääni haitannut mutta eihän se toki ihan putkeenkaan mennyt. Mutta plussaa siitä että soitti, kerrostalon alaovesta kun ei pääse ilman koodia sisään. Vähän jo pelkäsin, että kuski on käynyt ovella ja lähtenyt haneen kun ei päässyt sisään.
Saksan Amazonista tilattu UHD-julkaisuja. Jostain syystä yksi saksalainen julkaisu lähti liikkeelle Italiasta, kuriirina DPD (Bartolini). Suomessa sen kuljetti Post Nord. Valitettavasti Amazonin pahvikuori (suunnilleen C5-kokoinen) oli ryttääntynyt kuljetuksessa oikein kunnolla yhdestä reunasta niin että UHD-kotelon selkämys oli osin murskana. Kuoren päälle oli vedetty paksusti teippiä, jossa luki: ”RE-TAPED · NACHVERKLEBT · DPD.” Onneksi levyt olivat säilyneet ehjinä...
Miten paketti sinulle toimitettiin? Kotiinkuljetus vai nouto jostakin? Itselle myös tulossa bartoliinin kuljetus mutta eipä kerro heidän seuranta vielä yhtään mitään, vaikka pitäisi jo perjantaina olla perillä...
Sen sai noutaa Post Nordin toimipisteestä, käytännössä asiamiespostista, vaikka olisi hyvin mahtunut postiluukusta. Alun perin kuriiri olisi tuonut sen kotiin, mutta en voinut olla varma, olenko paikalla. Toimituspäivän aamuna tuli tekstiviesti, jonka avulla toimitustavan ja -paikan saattoi vaihtaa kello 11:een mennessä. Tosin vaihto merkitsi toimituksen lykkääntymistä 1 päivällä.
Itsellä meni Bartolinin paketissa 19 päivää. Mun mielestä ajassa ei ole moitittavaa, mutta seurantakoodi ei tosiaan toiminut missään sivulla joten mahdoton oli tietää missä paketti menee. Paketin päällä oli sitten ns oikea koodi (aivan eri minkä Amazon oli antanut) jota kokeilin ja se toimi DPD:n sivuilla mutta mitään päivityksiä siinä ei ollut viimeisen parin viikon ajalta. Käsittääkseni tämä on tullut Italiasta jotakin kautta Suomeen jossa se on tyrkätty PostNordille, joka sitten on siirtänyt paketin jollekin yksityiselle kuljetusfirmalle koska sellaisesta minuun lähetti otti eilen aamulla yhteyttä. Ainoastaan Finderista löysin että tekevät kuljetusalan hommia. Itse toimitus hyvä, aamulla tekstari jossa aikataulu ja paketti tuli sen puitteissa.
Mulle se joku yksityinen soitti 5min ennen kun oli ovella, noista Bartolinin kuljettamista paketeista. Ei mitään ennakkovaroituksia tai valintoja. Mutta laitetaan vähän positiivistakin kuriireista. Vinegarin DHL:n toimitukset kyllä toimivat hyvin. Ajoissa tulee valinta viesti (muutamaa päivää ennen), että tuodaanko ovelle vai haluanko automaattiin/noutopisteeseen. Ja tullauksesta tulee vaan kysymys, että paketin arvo yli vai alle 150€ ja hoitavat homman.
Ilmeisesti vieläpä DHL Expressinä tulevat, kun jotain infofaqua luin. Ja edelleen hoitavat kulut ja vatit asiakkaan puolesta. Toisaalta aikaisempi Fedexikin toimi omalla kohdalla aina erinomaisesti tai hyvin.
Arrow UK:n paketti lähetetty TNT:llä ja näyttää olevan osa Fedexiä. Mitään etukäteisilmoitusta ei tullut, että pakettia yritettäisiin tänään toimittaa, enkä muutenkaan olisi ehtinyt olemaan kotona. Eikä kukaan kyllä soittanutkaan etukäteen. Postilaatikkoon oli jätetty lappu, että yritetty toimittaa. QR-koodin kautta sivulla olevat vaihtoehdot on hakea se Vantaalta yli 60km päästä tai kertoa heille uusi arkipäivä jolloin yrittävät toimittaa paketin ovelle. Toivottavasti tuo Arrow ei ala käyttämään vakituiseen TNT/Fedex puljun palveluita.
Harmi, että Amazon ja Arrow eivät ole päässeet sopuun eikä edellinen myy jälkimmäisen julkaisuja. Alkaa vaihtoehdot vähetä. Rarewaves, eBay, jopa cdon, ei niitä lukuisasti taida olla.
Suosittelen kokeilemaan omaa kikkaani mikä tuntuu toimivan yllättävän hyvin kuriirien kanssa. Itse olen arkisin päivätöissä, joten en voi olla ottamassa paketteja vastaan aina kun nuo yrittävät niitä minulle tuoda. En työssäni voi myöskään käyttää puhelinta, joten en voi vastata, jos kuriiri yrittää soittaa kotioveltani (tosin nykyään nuo eivät enää soittele niin usein kuin ennen?) Näiden ongelmien takia piti sitten sopia jatkuvasti uusia lähetyspäiviä ja tarkkoja kellonaikoja joista eivät edes itse pitäneet kiinni ja sitten turhaan tuli istuttua koko päivä etuoven luona korvat auki. Tällaisia tyypillisiä skeida kokemuksia mitä ihmiset ovat tillittäneet nettiin jo vuosia. Joka tapauksessa, kerran teippasin oveeni yksinkertaisesti lapun missä luki "Olen muualla, paketit saa jättää postilaatikkoon." Kumma kyllä, tämän jälkeen kaikki paketit on laitettu postilaatikkoon ilman mitään ongelmia, vaikka tavallisesti pyytävät aina jonkun kuittauksen paketin vastaanottajalta. Ehkä se lappu siinä ovessa kävi kuittauksesta, kun eivät ole kertaakaan sitä vaatineet? Tämä yksinkertainen ratkaisu on tähän asti toiminut kaikkien kuriirien ja postin kanssa. Postilaatikko taisi olla vieras käsite ennen kuin lukivat sen siitä lapusta.
Varmaan tuossa on jokin juttu, että tarvitaan (yleensä) vastaanottajan kirjallinen suostumus tuollaiseen manööveriin. Fiksu pakettikuski varmaan ottaa kuvan tuosta sun ilmoituksesta turvatakseen selustansa.
Itsellä ei ole muista kokemusta muutkuin DPD:stä 2000-luvun alusta. Paketti tuli yksityishenkilönä kuten oli sovittu ja jo silloin oli reaaliaikainen seuranta saatavilla online-palveluna. Mikäli en olisi ollut paikan päällä fyysisesti kuittaamassa lähetystä Saksasta vastanotetuksi, lähettivät ilmoituksen, että lähi R-kioskille toimittvt pakettilaatikon. Kokemus on se, mitä lähisuvusani on ollut TNT/DHL -jakeluautokuskeja, että noi Yhdysvaltalaiset/Eurooppaliset isot toimii Suomesskin vissiin ihan mukiinmenevästi yksityishenkilöille toimitettavissa lähetyksissä. Itsellä ole ollut ongelmaa näiden kanssa, joskin muutamaan kertan ainoastaan kuriirin kautta tilannut. En tiedä, toimiiko enää nykyään, mutta netissä on ainakin 2000-luvun alussa ollut palstoilla kimppatilauksen tehneitä, joissa saattoi säästää jonkun euron kuljetuksissa esim. Euroopn yhdeltä suurelta musiikkirauta-jälleenmyyjä Thomnnilta. Mikään ei ole kuitenkaan aukotonta, mitä kuulin musiikkiraudan tilaamisen osalta,että oli mennyt Lontooseen Helsigin tilauksen osalta, mutta sen taustoista sitten eempää tietämättä mikä siinä oli taustalla, että voi olla, että kaikilla ole näin vanhoja/vastavia positiivisia kokemuksia,, mitä olen itse käyttänyt muutaman kerran ainoastaan ja kuullut juttua ihan kasvotusten tilaajilta Saksan suunnalta.
Oli mielenkiintoinen chattaily Postin asiakaspalvelun kanssa. Kysäisin yhdestä Radiancen paketista, joka on nyt viikon maannut Postilla Vantaalla. Asiakaspalvelija vastasi, että odottavat tietoja Royal Malilta. Minä ihmeissäni kysyn, että mitähän tietoja, koska paketti on tullattu (IOSS) ja siinä on toimitusosoite. Kuulemma jotain tietoja lähetyksestä kuriirien välillä liittyen EU-direktiiveihin. Ja pyysi minua olemaan myyjään yhteydessä, että tekisivät lähetyksestä selvityspyynnön Royal Mailille. Varmaan Royal Mailillakin duunari ihmeissään, kun suomalainen pikkubyrokraatti vaatii jotain metadataa lähetyksen tietoihin.