Lisätäänpä tälle listalle toi Tokmannin joulumainos. Kyllä on mute-napilla taas käyttöö, kun se pamahtaa ruutuun.
Odottakaa pojat vaan sitä, kun ikä tai geeniperimä tuo kuulonaleneman ja vaimon kanssa kiistelette siitä, mitä mainoksessa sanottiin. Mulle enemmän kuin joka toinen mainos menee ohi enkä enää kovin aktiivisesti yritä ymmärtää niitä.
Olen ihan samaa mieltä tuosta, samaten se ärsyttää että lopputekstit pienennetään lukukelvottomiksi ja samalla rinnalla mainostetaan jotain muuta ohjelmaa. Jotkut meistä haluaa lukea ne lopputekstit koska niissä on kiinnostavaa infoa. Vaikka kaikkia ne ei toki kiinnostakaan.
No nyt ollaan asian ytimessä. Se 20% ruudusta peittävä mainos peittää pahimmillaan näyttelijän pään. Tosi fiksua. Sitten lopputekstien aikana voi olla hyvää musiikkia tai jotain pätkiä joissa on ääntä. Aikaisemmin pienennyksen aikana ei kuullut muita ääniä mainoksesta, mutta nyt lopputekstien äänet pistetään hiljaiselle ja mainosääni puhuu päälle. Ja samalla yrittää saada selvää mitä lopputekstien aikana olevassa kohtauksessa sanotaan ja tapahtuu...
"Miltäs se teidän joulu maistuu (ja uusi vuosi)?" Nicorette-honottaja. Honottamisen lopettaminen on mahdotonta. Verkkokauppa.comin mainokset. Zalandon mainos.
Noissa mainoksissa väliin tuntuu olevan asiaviihde-puoli kohdallaan. Muutama esimerkki. Jokin aika sitten tuossa Verkkokauppa.comin mainoskampanjassa television osalta pyöri se "Hintahäiriö" -teksti siinä ruudulla. Tarina jatkunut siitä, mitä onko se oikotie.fi vai mikä työpaikka-saitin juonellinen mainos, mitä ensimmäisessä "Palkataan niitä kesätyöläisiä, ko ei niille tartte maksaa palkkaa ollenkaan", ja nyt tarina kehittynyt "Arvotaan nämä uusi roolijako firmassa", niin siinä taustalla on se fläppitaulu, tai jokin esitys, niin pomo kirjoittanut sen otsikonkin väärin Siinä muistaakseni lukee "Projekti", missä on yksi kirjain tai kahden kirjaimen paikat väärinpäin. Se ja viestittää sitä, että jos on sellainen työpaikka, missä tyyliin tuollainen projektipäällikkö tai esimies, niin on varmaan syytä katsella ja etsiä uutta työpestiä. Terveystalo myy minulle yksityisiä lääkäripalveluita, niin siellä on käytössä "Lääkintä-laser". Mitä se televisiomainosfilmin maksimipituus vissiin on 20 vai onko se 25 sekuntia, niin enimmässä osassa mainoksia on lakisääteistä "jargonia" niin pienellä präntillä ruudun alareunassa, että alkuunkaan ehdi lukea mainoksen keston aikana sitä koko liturgiaa, niin vaikea mitään ostopäätöksiä niiden perusteella tehdä, kun ei tiedä, mihin sitoutuu. Noita eri firmojen vitamiineja ja tyrkytetään paljon, vaikka en syö vitamiineja paitsi hedelmistä ja normaalista ravinnosta saa tarpeeksi vitamiineja, sitrushedelmät mandariinit ja appelsiinit on hyviä. järkyttävin on VitaePro, missä ne henkilöt tottakai on ostettu sanomaan se, että ne on hyöltyneet siitä tuotteen säännöllisestä käytöstä, vaikka eivät koskaan olisi käyttäneetkään sitä tuotetta. Sinnekin ko joku hairahtaa voimatoiston seurauksesta lähettämään sen tekstiviestin, niin tilauksesta pääse millään eroon, mitä se jatkuvalla tai toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella varmaan sitten tulee säännöllisesti vitamiineja pitää postista hakea ja maksaa niitä laskuja. Koiran kuivaruoka-mainos oli hyvä, missä ensin kehoitettiin ostamaan koira, "Osta koira", jonka jälkeen sitten tuli se koiran kuivaruokasäkin kuvat siihen, ja sitten kehoitettiin ostamaan sitä. Muista nyt sitä firiman nimeä, mutta muistaakseni se oli kotimainen ruokavalmistaja. Noista mainostunnuslauseista, iskulauseista on jotkut ihan mukavastikin jäänyt elämään, tyyliin Keskon Pirkka-tuotemerkin osalta oliko se sama äijä, joka toteaa siinä lopussa "Muista jaksaa", niin parempi saman konsernin osalta on "Ole tarkka, ota Pirkka" ja teleoperaattori DNA:lla on hyvä ja "Elämä kallis, DNA Halpa". Sen voisi vielä lisätä, että nyt Kakkosen Tokmanni ilmoittelee televisiossa tuon P*S*A-paperisäkkiä oliko se peräti alta 15 euron, sitä vois hakea satsin.
Mitä itselläni Youtuben videoita katsellessani viime viikon perjantaista lähtien tullut jonkin verran enemmän katseltua eri profiilin omistajien sisältöjä, ja mitä ei enää Firefoxin AdBlocker Pro ole sallittu pitää päällä, ja yhä useammin tulee Googlen se kysymysikkuna eri aiheistsa liittyen niihin mainosten sisältöjen saatavuuteen siinä ennen videon alkua, niin nyt on Keskolla hyvä verkkomainoskampanja. Kupittaan Citymarketissa, mitä työkyvyttömyys/sairaseläkkeeltä kauppias palkanaa työllistämmistuella, tai vastaavaa erään mukavan oloisen jo iäkkään ihmisen töihin niin video on tietyllä tapaa hyvä, mitä mies työskentelee Kupittaan cittarin juomaosastolla, ja lajittelee niitä oluttölkkejä siinä hyllyyn mitä siinä se televiosta tuttu kasvo palauttaa rapakaljatölkkejä aluksi sinne pullonpalautuskoneeseen. Toinen on ja, mitä jossain päin suomea on lähikaupan nuorisoa lähentävästi "Nuorten mopopäivä" järjestetty kauppiaan toimesta, sekin on samaan Keskon kampanjaan liittyvää sisältöä. OP-Kevytyrittäjä niissä nettimainoskmpanajan niissä jokaisessa mainoksessa on hyvällä tavalla todettuna "Kannatti muuten yrittää!", ni siinä ja oikeassa mielentilassa asiaviihdepuolta "No se tosiaankin kannatti P*R*K*L*, juu". Näistä kahdesta nyt jäänyt pysyvämpi muistijälki viime aikojen sisällöistä mitä tullut vastaan.
LIDLin superbonus-mainos jossa painonnostaja nostaa feikkipainoja. Viitannee tahattomasti sen bonuksen realismiin?
Se viesti varmaan jotenkin liittyy mitä kyseinen saksalaismiljardöörin elintarviikeketju hiljattain Suomessa otti sen älypuhelimiin ladattavan kanta-asiakasohjelman käyttöön ja jäänyt sellainen muistikuva jostain, että ovat uudistamassa sitä palaavien sovellusta käyttävien kanta-asiakkaiden palkitsemisjärjestelmää, niin siitä tulee sitten että tarpeeksi tekee ostoksia keskittää LIDLiin, niin saa vähän paremman alennusprosentin. Noissa isojen ruokakauppakonsernien kanta-asiakas Plussa-kortissa ja S-bonuskortissa isompi potentiaali nousee sitten vasta esiin, mitä älykkäät jääkaapit vakiinnutavat paikkansa, mitä sen asiakkaan ostohistorian perusteella sitten ohjelmoitu integroituna niihin älyjääkaappeihin, niin sitten esim. kyseisen kauppaketjun mobiilisovellukseen sitten tulee jonkinlainen "kauppalista" -suositus, mitä se Plussa-kortin omistajilla tulee jo sähköpostin sinne liittäneillä niitä niiden toimipisteiden tarjoussuosituksia räätälöitynä louhittuna siitä aiemmsta ostoshistoriasta, kun on vetänyt sen kortin siitä, mitä on liitettynä ostoksia siihen korttiin tai rinnakkaiskortinhaltijaan. Tuossa nyt ainakin yksi positiivisen sävyn omaava puoli noista äkkiseltään. Tupakasta ja kaljakorista ei saa missään noista kolmesta Suomessa toimivasta elintarvikekonsertista bonuspisteitä, vaikka kortin vetää mutta kierrätetystä panttisaldosta saa bonuspisteet.
Tuo uusi Trivago mainos! Onko tuo ukko jokin AI:n generoima puhuva pää? Suu liikkuu vähän sinne päin mutta joskus näyttää väärältä äänteeseen nähden. Sen verran oikean suuntainen kuitenkin ettei näyttäisi vieraskielinen suomeksi dubattukaan olevan. Eikä pielessä oleva lipsynkkakaan oikein selittäisi outouksia. Tulee tosiaan mieleen joku AI:n generoima tekele. Jotta että Annikan jos vaihtoivat puhuvaan päähän niin se on ikuinen boikotti...
Jenkki purukumi -mainoksen, katsojan mieltä kaikilla tasoilla raiskaava, vajaaälyinen kusiloiske hip-hop "enemmä hymyy..." saa välittömät vihatsunamit liikkeelle.
Sillä sekunnilla, kun videon "tukkajumala" jatkaa: "...Mut meit oottaa myös tosi kaunis tulevaisuus", tekee mieli oksentaa kivekset suusta. Noin sokeripuuteroitu liimahöyryoptimismi lyö suorastaan ällikällä, ja ansaitsee osakseen "muutakin mukavaa" kuin pelkät myötähäpeäryöpyt. Käsikirjoittaja lienee nauttinut reseptivapaiden lisäksi jotain poikkeuksellisen ensiluokkaista?
Nimeltä mainitsemattoman sekä tässä yhteydessä muiltakaan osin mainostamattoman teleoperaattorin ilmiselvästi jonkin sortin ilopilleripöllyssä tuottama egotrippi, jossa hyödynnetty - alunperin Allu Tuppuraisen esittämän Rölli-peikon - "Omituisten otusten kerho" -laulu persraiskataan korvamadoksi jollaista kenenkään täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevan on vaikea edes kuvitella kykenevän vastaanottamaan menettämättä järkeään --- siis kenenkään muun kuin masentuneen Jone Nikulan. Yhtä tarpeeton kuin hävettävän typeräkin, itseään toistava tyrkky, joka on niin huono mainoksena, että sen huonous estää sen katsomisen viihteenä. Tekijät lie olleet liian kiireisiä vaivatakseen päätään sellaisilla pikku seikoilla kuin juoni, kerronta tai järki. Tällaisen jälkeen paskan puistelu näkö- ja kuuloelimistä on jo enemmän sääntö kuin poikkeus.
Pohjolan mainos joskus ehkä 20-30 vuotta sitten, alkoi helvetillisellä rockhuutopaukutuksella ja sai käteni salamana äänenvoimakkuusnapille. Ei ollut vakuutukseni Pohjalassa, mutta jos olisi ollut, olisin vaihtanut yhtiötä. Taitaa kuulua nykyään osuuspankille, en tiedä.