Missä ovat uudet tykit?

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana nepa, 02.09.2016.

  1. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 200
    Saadut tykkäykset:
    604
    Nykii kameran frame -asetuksen vuoksi. Ei livenä.

    Kun esim. tätä kuvaa katsoin kalibroidulta OLED näytöltä niin ainakin itse koin että Valerion näyttää paremmalle. Onhan toi noloa JVC -jampoille (jollainen itsekin vielä toistaiseksi olen) kun edes kehdataan verrata 2k€ tykkiä 17k€ laitteeseen. Ja koomisinta on että se pärjää todella hyvin ja joissain tilanteissa jopa voittaa. Odotellaan vielä mihin MAX versio pääsee kun siihen tuupataan iiris.

    Kolme JVC:tä omistaneena tiedän tasan tarkkaan miltä se näyttää, joo se on hyvää, mutta se on paikoitellen jopa "liian" hyvää ja vetää tumman pään detailit aivan tukkoon. Näin siis omissa laitteissa.

    Itsekin saisin JVC NZ700:n 6000€ mutta en tiedä viitsinkö lähteä.

    Olennaisin kysymys kuuluukin, että paljonko pitää laittaa rahaa peliin että pääsee omassa tilassaan parempaan mitä MAX mahdollisesti tarjoaa.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2024 klo 11:55
    nepa ja tinke65 tykkäävät tästä.
  2. tinke65

    tinke65 Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.09.2015
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    3
    Nyt on hyvin kirjoitettu,en olisi uskonut että sinä moitit JVC:tä.
    Max versiosta sen verran että he itse kertovat iiriksen parantavan ainakin teoriassa kontrastia eli ei kannata liikoja odotella.
    Periaattessa Plus2 versio on lähes yhtä hyvä kuin Pro2,jos sille löytää sopivan,ison gainin alr-kankaan.
     
  3. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 200
    Saadut tykkäykset:
    604
    Olen toki tykännyt JVC:n laitteista, mutta nyttemmin on vaan alkanut närästämään pirusti niiden hinnat esim. suhteessa valovoimaan kun HDR / Dolby Vision yleistyy voimakkaasti. Asiaa ei auttanut kun kotona käväisi Sonyn XW7000ES, niin siitä jäi fiilis että valotehoa pitää saada lisää. Reilusti. Mustan tasosta voin nykyään vähän tinkiä, etenkin jos sinne saadaan enempi detaileja. Tämä X7900 on kuitenkin aika kurko kontrastissa.

    Itselle tuli eilen Kiinasta tuollainen ALR ( link ) -rätti aika edukkaasti. Tuota saa koon suhteen täysin kustomoituna. Itselle tuli 160cm x 370cm. Gain pitäis olla luokkaa 2.6. Testimielessä ostin. Kun oli käytännössä lähes "ilmainen".

    Nopeasti tarkasteltuna tuo Valerion Pro2 ja MAX pääsisivät tuollaisella high gain (2.4) kankaalla 130" -tuuman cinemascope koossa vähän yli 300 nits valotehoon. Se on jo aika kova mielestäni. (verrattuna tämän hetken ~50nits)
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2024 klo 13:29
    nepa tykkää tästä.
  4. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 919
    Saadut tykkäykset:
    177
    Laser valonlähteissä on se hyvä puoli että valotehoa voi säätää omiin katseluolosuhteisiin tai tilanteeseen sopivaksi. Jos valotehoa nostetaan, niin se huonontaa mustan tasoa ja tuulettimien melu lisääntyy. Tuosta videosta ei oikein käynyt ilmi, kuinka suurella teholla lasereita ajettiin.

    Elokuvainsinöörit ovat määritelleet ANSI/SMPTE 196M standardin elokuvateattereihin, jonka mukaan kuvan kirkkaus tulisi olla vähintään 16 FTL. Pimennettyihin kotiteattereihin suositeltu kirkkaus on 16-26 FTL, joka on nitseinä 55-89. Siinä mielessä 50nitsiä on liian vähän. N5:sta sain kalibroituna lampun low modella 110" cinemascope-kankaalle 54nitsiä, mikä on siinä rajoilla. Valerion Visionmaster MAX malli kyllä kiinnostaa kovasti, koska siinä olisi moottoroitu zoom ja linssinsiirto (tosin vain vertikaalinen). Vielä jos niille saisi muistipaikat, niin JVC saattaa vaihtua siihen.

    [​IMG]
     
    kete tykkää tästä.
  5. Corn_Holio

    Corn_Holio Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.09.2017
    Viestejä:
    40
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tästä kiinnostaisi kuulla lisää :)
     
  6. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 324
    Saadut tykkäykset:
    1 394
    Itse olen todennut, että ko. taulukko ei oikein sovellu alr-kankaille ust-tykkien kanssa. Esimerkiksi itsellä 120" 0.6 gainin alr-kangas tiputtaa kirkkauden nitteinä alle sataan, mutta koska alr-vähentää muun valon heijastumista kankaalta ja samalla parantaa mustan tasoa, niin kuva on todella hyvä päivänvalossakin. Ainoastaan suora auringonpaiste kankaalle on hankalaa, mutta sitä se on ihan telkkujenkin kanssa.

    Sitten tuosta "testi"videosta JVC:n ja Valerionin kanssa. Olen ollut aika pettynyt ko. kanavan videoihin viimeaikoina. Osaamista tuolta kaverilta ilmeisesti löytyisi, mutta tuntuu, että monesti tykkejä kalibroidaan vähän miten sattuu tai ei kalibroida ollenkaan yms. Ja sen lisäksi videolta on aina hankala nähdä koko totuutta tykin kuvasta. Mutta tuo on toki jokaisen juutuubi-kanavan ongelma, ei pelkästään noiden.
    Tämä ei siis Valeronia haukkuakseni, vaan vain sitä, että tuollaiset testit ovat aina vähän hankalia.

    Mieluummin odotan kunnollisia testejä mittauksineen. Edelleen kuitenkin hyvältä näyttää Valerionin suhteen. :)
    Tietenkin olisi hienoa saada tuo sama teknologia myös ust-tykkeihin, joiden markkinaosuus on kuitenkin kasvanut huomattavasti.
     
  7. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 919
    Saadut tykkäykset:
    177
    Toki ALR-kankaat muuttaa tilannetta. Samaa mieltä noista videoista, että niistä ei saa todellista käsitystä, miltä kuva näyttää esim. pimeässä sysimustassa huoneessa.

    N5:n lampun laskurissa on kohta 2000h ja kirkkaus riittää vielä oikein hyvin, kunhan huone on pimennetty hyvin ja aurinko on laskenut. Eilen kun katsoin päivällä elokuvaa, niin tuntui silä, että kirkkautta olisi saanut olla enemmän. Pimennysverhojen välistä pääsee kuitenkin vuotamaan valoa huoneeseen, mikä vaikuttaa heti kuvaan eikä lamppu viitsisi ajaa täydellä teholla tuulettimien melun vuoksi. Jos MAX malli osoittautuu hiljaiseksi ja asennuksen puolesta itselle sopivaksi, se saattaa hyvinkin tulla JVC:n tilalle. Ääntäläpäisevästä 2.35:1 cinemascope kankaasta en tule luopumaan.

    Eikös UST-tykeissä ole myös vastaava RGB-laser+DLP tekniikka? Esim. AWOL LTV-3500 Pro.
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2024 klo 10:28
    nepa tykkää tästä.
  8. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 324
    Saadut tykkäykset:
    1 394
    Periaattessa kyllä ja tähän asti ust-tykit ovat olleet noiden edullisten laser+dlp -tekniikoiden edelläkävijöitä, mutta ehkä muutamia kalliita poikkeuksia lukuunottamatta mielestäni mikään ust-tykki ei vielä pääse 4000:1 natiivikontrastiin. Tuotahan ilmeisesti Valerionin Max -mallille on luvattu. Toki pitää odottaa sen mittauksia. Jos tuo on saatu fyysisellä iiriksellä aikaan, niin silloinhan tilanne on eri. Tähän asti parhaimmat edullisen pään teknologiat, kuten ALPD 3.0 pääsee tuonne 3000:1 -natiivikontrastiin (esim. Nexigo ja Formovie). Mikä sekin on katselussa jo ihan hyvä, mutta pimeässä huonessa pelkkää mustaa heijastettaessa se näkyy kyllä tumman harmaana, vaikka miten olisi laserin himmennykset ja muut himmelit käytössä.
    En tosin ole nyt kesän jälkeen niin seurannut tuota ust-tykkien teknologian kehitystä, joten jos siellä jotain yllätyksiä on tullut, niin en niistä tiedä. Mutta esim. ALPD 4.0:n ei pitäisi tuoda kontrastiin muutosta. Hisensen teknologioiden kehittymisestä en niin varma ole, mutta vähän epäilen, että noinko niissäkään päälle 3000:1 natiivikontrastiin olisi yllättäen päästy. Siis ust-puolella.

    Tämä Valerion perinteisempänä projektorina nyt on vähän sekoittamassa asioita laser+dlp -rintamalla. :)
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  9. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 919
    Saadut tykkäykset:
    177
    Pro 2 mallista on mitattu 1723:1 natiivikontrasti. Dynaamiseksi D65 kontrastiksi oli saatu 7731:1. Kontrasti on toki yksi kuvanlaadun mittari, mutta kotona vaaleat pinnat huonontavat kontrastia perinteisiä valkokankaita käytettäessä, jolloin käytännössä ei varmaankaan päästä noihin lukemiin. ALR kankaat on sitten eri juttu. Itse uskoisin PRO 2:n olevan todella hyvä vaihtoehto elokuvien katseluun kotioloissa, etenkin jos huone ei ole säkkipimeä hiilikellari.
     
  10. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 324
    Saadut tykkäykset:
    1 394
    Tuo vajaan 2000:1 natiivikontrasti menee aikalailla samaan Awolin ust-projektorien kanssa eli se puoltaa sitä, että sama teknologia on käytössä. Dynaamista kontrastia en nyt laske oikein miksikään, koska se ei ole ihan todellinen juttu. Mutta tuo melkein 8000:1 on silti hyvä saavutus. Ja olihan tuolla jotain melkein 15000:1 dynaamisia kontrasteja.

    Toki natiivikontrasti on se herra ja hidalgo, mutta olen kyllä silti erittäin positiivisesti yllättynyt tuosta dynaamisesta kontrastista. Mutta sanonpa tässä samaan syssyyn, että videon yli 10000:1 dynaaminen kontrasti ei mitenkään voi samaan aikaan olla tarkka värien suhteen.
    Veikkaan, että aika kylmäksi menee värilämpötila tuossa eli sinistä vedetään kuvaan todella paljon, jotta kirkkautta saadaan.

    Mutta tuo kuitenkin saa aikaan sen, mistä aiemminkin kirjoiteltiin, että dynaamisen kontrastin, gamman ja kirkkauden kanssa yms. voi pelata siten, että kuvaan saa tilanteessa kuin tilanteessa hyvin kontrastia.

    Mutta samaan syssyyn pitää taas todeta se, että odotan vielä mieluummin muiden tahojen kuin tuon juutuubikanavan testejä. En tuota videota alkanut kokonaan katsomaan, vaan kelasin vähän tuota Pro kakkosta. Vähän veikkaan, että projektoreja ei ole ihan nappiin kalibroitu. Joten erilaisia tuloksia (jopa parempia) voi olla tiedossa muilta testaajilta.

    edit:

    Tänne toivoisin, että projektori tulisi testiin https://www.mondoprojos.fr/articles/?cat=8
    Vaikka kaveri onkin välillä aika mulkku ja tuntuu ettei omaa minkäänlaisia sosiaalisia taitoja ja taitaa sen lisäksi olla Formovien fani muiden projektorien kustannuksella, niin hyviä testejä hän kuitenkin tekee ja mittaukset ovat ainakin verrattavissa muihin hänen testaamiinsa tykkeihin.
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2024 klo 13:45
  11. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 919
    Saadut tykkäykset:
    177
    Aika näyttää mihin Valerion Visionmaster MAX kykenee. Mielenkiinnolla odotan arvosteluja ja luottavien tahojen tekemiä mittauksia. Valokokankaan ja huoneen vaikutus lopptulokseen on kuitenkin aika suuri, mikä voi jäädä mittauksissa huomioitta, etenkin jos mittaukset tehdään esim. ALR kankaalta.
     
  12. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 200
    Saadut tykkäykset:
    604
    Onhan tuollakin revikka tuosta halvimmasta Plus -versiosta. Ja itse ainakin luotan projectorjunkiesin kaveriin. Tässä vielä hänen esittäytyminen hieman aiheeseen liittyen. Poimittu avsforumilta.

    Guys, I am Nikos, I work at a JVC authorized resale & service center in Greece and I also run ProjectorJunkies.

    I have read your opinions with interest in this thread and I would like to clarify a few things before I share here my thoughts about the Plus 2 VisionMaster that I have tested.

    Many of you are (rightly) wondering about my reliability as a “reviewer",” so I'd like to clarify something:

    I have politely declined any affiliate cooperation offered to me. None of my reviews are sponsored in any way.

    I “pester" companies and ask them if they can and will send me a projector I am interested in to test, and most demo units are returned after the test. In many cases, I pay for shipping and customs out of my own pocket. If they will not or can not do that and I am interested in a particular projector, I will buy it for myself and then test it for you.

    I have turned down offers to provide calibration as a service for stores that sell projectors on commission (I would lose my objectivity; more sales, higher commission for me— - I think you can all understand that), and I have seen others do it after that.

    I always write down exactly what I measured with my instruments, even if that raises questions or differs from other reviewers' numbers, I do not care— that's what I measured, and that's what I write.

    Any screenshots I take are not edited in any way except to reduce the file size.

    I test the projectors for over a month with at least 5 hours of daily use, as a user and not just a tester. I do this because I want to satisfy my own curiosity as a user first and then share my opinion on my blog.

    I have no income from this activity, quite the opposite — it’s just a financial loss for me.

    This is just a little about me to reintroduce myself to the members.


    Now for the plus 2

    Regardless of the measurement numbers, for which I owe some readings suggested to me by a member of the Valerion group on FB — readings that I admittedly have not considered myself in terms of black levels and whether they are real or have “hidden” dimming (I will update my review as soon as I find time and set the Plus 2 up for measurements again) — I will say this:

    The Plus 2 is an excellent projector in every way. I have often written in my reviews that we spend too much time and thought on numbers, measurements and specs. Personally, in my reviews I try to share my experience — my personal experience of actually using the projector— - rather than how much brightness it produces in all modes, with all possible combinations, etc. In other words, I don’t want to fill my review with useless data just to impress, I prefer to really use and test the projector.

    Nearly all modern projectors do a great job, let’s face it, and it’s hard to be disappointed with any choice you make today.

    The Plus 2 is bright, has excellent color performance, good contrast (regardless of the measurements, I’m talking about what you see, which is a combination of native, dynamic and ANSI contrast along with gamma correction), countless features, Dolby Vision, an excellent tone-mapping tool, very good built-in sound, a razor-sharp lens, it handles 24 Hz playback perfectly, and it’s quiet. Bonus this fast and complete Google TV interface.

    What more could someone ask for, and how can you “invent” negative points for such a projector just to appear “trustable reviewer"?

    Is it the perfect projector? There’s no answer to that, gentlemen. it’s clearly subjective! For some it's perfect, for others it's not, because we don’t all have the same taste I suppose.

    I have the Plus 2 in my living room, soon I will have the Pro 2 also (Valerion agreed to send me this model too for long term review), so if anyone wants something to ask, or suggest a specific test to make, I will be glad to help.



    Kalibroinnista tuo kaiffari sanoi mielestäni aika fiksusti ja mielenkiintoisesti. Jotenkin tyyliin että : tykkejähän voi kalibroida pyrkien mahdollisimman pieneen virhearvoon (dE) tai sitten vähän suurempaan virhearvoon, jolloin saavutetaan esim. tuossa Plussassa parempi kontrasti. Tuo suurempi virhearvo on kuitenkin sellainen mitä silmällä ei juurikaan edes erota. Tämän oli siis maininnut jossain AVSforumin syövereissä, Valerionin ketjussa. Kirjoittaa myös tuossa linkatussa arvostelussa näin:

    Also, I always had Enhanced Black turned on, as I found that first it does not affect the grayscale at all, and second I consider its activation essential anyway.

    Ja itse pidän tässä tapauksessa tuota dynaamista kontrastia ihan todellisena juttuna koska KUKAAN ei tuolla tykillä tule katsomaan ilman sitä. En näe mitään syytä esim. katsoa tämän kuvavertailun ylempää kuvaa. Eikä kukaan näitä laitteita muutoinkaan katsele mittarilasien takaa. Toki ymmärrän senkin näkökulman, että kun sen kytkee pois niin näkee sen "oikean" lukeman.

    Onhan tässä omassakin JVC:ssä natiivi kontrasti luokkaa 56000:1 ja katsonko sillä asetuksella millä se on saavutettu ? No en todellakaan.

    Ja jokainen tosiaan määritelkööt ihan itse sen "luotettavan" tahon. AVSForumilla ainakin monella ns. luotettavalla on todella vahvat JVC lasit päässä.
     
    tinke65 tykkää tästä.
  13. tinke65

    tinke65 Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.09.2015
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    3
    Muistaakseni hän ei koskaan kalibroi testi tykkejä,paitsi jvc:n.
    Softa on taatusti eri,nimittäin softa on se mikä tosta tekee hyvän.

    Voisiko joku kertoa että miksi natiivi on/off kontrasti on lähemmäs 4000 mutta kun yksi pikseli laitetaan pyörimään,niin natiivi kontrasti on reilu 1700.
    Eikö kaikissa tykeissä ole sama juttu?
     
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 324
    Saadut tykkäykset:
    1 394
    Olen ihan samaa mieltä. Mutta kuitenkin pitää ottaa huomioon myös ne, jotka haluavat kalibroida tykkinsä just eikä melkein. Ja muistan kyllä tältäkin foorumilta aiemmilta vuosilta kalibrointikeskusteluja, joissa nimenomaan halutaan mahdollisimman tarkkaa kalibrointia. Että, jos nyt sitten yhtäkkiä mennäänkin eri linjalla vain paremman kontrastin vuoksi, niin jännä homma.


    Tuosta olen kyllä osittain eri mieltä. Ihan varmasti vaikuttaa harmaasävyihin eli siis värilämpötilaan. Taas sitten eri asia se, että huomaako sitä. Tietenkin tuossa on monta muttaa ja jossia. Mutta, jos ilman EBL:ää pidetään projektorin kirkkaus jo valmiiksi maksimissa, niin ainoa mahdollisuus EBL:n avulla on vain saada tummempaa mustaa pienentämällä laserin kirkkautta. Jos siis ei haluta värilämpötilaan yhtään koskea. Siihen yhdistettynä gamman muokkaaminen, niin voidaan saavuttaa todella hyvä lopputulos. Mutta sitten taas, jos halutaan vielä parempaa kirkkautta, niin silloin osa väreistä on jo maksimissa. Yleensä tietääkseni sininen on se, jota voidaan saada vielä kirkkaammaksi, jolloin kuvasta tulee kylmempi värilämpötilaltaan. Ainakin myös omassa kolmessa laser-tykissä, mitä olen omistanut, niin sininen laser on se, jossa vielä puhtia riittää.

    Kyllähän dynaaminen kontrasti on ns. todellinen juttu, mutta se ei kuitenkaan mahdollista yhtä aikaa sekä maksimikirkkautta että minimimustaa. Sen rajoittaa nativiikontrasti. Eli, jos HDR-kuvassa haluaa erittäin kirkkaan auringon ja samalla todella mustan varjoisan alueen yms. niin silloin kontrasti rajoittuu tuohon natiiviin ellei sitten lähdetä lisäämään kirkkautta, vaikka sinisen värin laserin kautta.

    Sehän tuossa EBL:ssä on, että ilmeisesti laserien tehoa ei vielä voida ohjata niin nopeasti, että voitaisiin saman framen sisällä kirkkaisiin kohtiin kirkastaa lasereita ja tummiin himmentää. Tuo siis "ohi" tai "yli" kalibroinnin. Vaan tuo tehdään aina per frame, jos niinkään nopeasti, koska joissakin toteutuksissa tuon himmenemisen huomaa.

    Projectorjunkiesien testistä:

    Contrast

    On/off native contrast : 2.940:1

    On/off contrast with Black Enchanced on : 12.800:1

    These are the measurements using a full black and white pattern. If instead of a completely black frame, we use a pattern that contains a few white pixels, then the black level rises and the contrast becomes approximately 1.560:1. This means that the Plus 2 has some sort of built-in ‘EBL’ which cannot be turned off. I reached out to Valerion for clarification on the native on/off contrast, and they confirmed that while the native contrast of the Plus 2 is 3.000:1, the native optical contrast is exactly half at 1.500:1. The official specs for the Plus 2 will soon be updated to reflect the native optical contrast as well.


    Eli natiivikontrasti on vain 1500:1. Eli tuo tuntuu olevan just Awolin teknologialla, eli oliko se sitten Hisense. Tuo EBL on ilmeisesti vain aika poikkeuksellisen hyvin tehty.

    En sinänsä yhtään epäile tuon sivuston testien osaamista ja ammattitaitoa, mutta sen verran pitää sanoa, että tässä testissä kehuttiin Awolin EBL-toteutusta https://www.projectorjunkies.com/awol-ltv-2500-full-review/
    Mutta todellisuudessa tuota ei noin selkeästi nähnyt kuin vain kameralla kuvaamalla. Samoja kohtauksia kotona veivasin edes takas EBL päällä ja pois ja silmällä en nähnyt mitään eroa. Joissakin kohtauksissa tuon EBL:n toiminnan huomasi paremmin kuin toisissa.

    Tosin uskon kyllä, että Valerionissa tuo EBL on huomattavasti paremmin tehty. Mutta tuossa on vain se, mitä haluan tuoda esille, että testien kuvat ovat aina yksi juttu ja livekuva toinen.
     
  15. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 200
    Saadut tykkäykset:
    604
    Jos olet erimieltä ja sulla on parempi tietämys ja kokemus laitteesta niin mene ihmeessä korjaamaan ?
     
    Viimeksi muokattu: 12.11.2024 klo 10:17
  16. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 324
    Saadut tykkäykset:
    1 394
    No en mene, kun ei ole lopulta parempi tietämys. Mutta noita näkemyksiä on kuitenkin mielestäni hyvä miettiä ja myös haastaa. Koska ei tuossakaan esitetä mitään mittauksia siitä, että miten hyvin harmaasävyt pysyvät, vaan kerrotaan vain mielipide. Vastakkaisia mittauksia kuitenkin netistä löytyy.

    Sen verran hyvän teknisen koulutuksen omaava henkilö kuitenkin olen, että mielestäni ainakin voin pohtia sitä täällä ääneen, että miten tuo voi olla mahdollista. Jos lasereiden maksimikirkkautta ei muuteta, niin silloin ainoa mahdollisuus on muuttaa niiden minimikirkkautta laskemalla lasereiden tehoa. Jos tuo pystytään tekemään tarpeeksi tarkasti (ja oletetaan nyt, että pystyy), niin silloinhan harmaasävyt eivät muutu, kun lasereiden tehoa lasketaan ja saadaan tummaa päätä mustemmaksi. Ja sehän on hieno juttu.
    Mutta samalla ei kuitenkaan päästä tuon 1500:1 -kontrastisuhteen ohi, koska vastaavasti maksimikirkkaus laskee, kun tehoa lasketaan.

    Eli, jos näytöllä on mustalla taustalla vaikkapa maksimikirkkaudella oleva valkoinen neliö, niin vaihtoehdot ovat näyttää tuo oletuksena natiivina eli maksimikirkkaudella, jolloin mustan taso nousee harmaaseen natiivimustaan, kuten tuossa liittämässäni tekstissä todetaan. Tai sitten laskea maksimikirkkautta, jotta saadaan musta pidettyä, mutta valkoisen kirkkaus pienenee. Molemmissa sama 1500:1 -kontrasti.

    Ja noiden rajojen (minimikirkkaus ja maksimikirkkaus) puitteissa voidaan sitten gamman yms. avulla muuttaa kuvan kontrastia siten, että kuva näyttää hyvältä. Kuitenkin per kohtaus käytännössä on se natiivikontrastin asettama 1500:1 rajoitus mustalle ja valkoiselle.

    Nuo muutokset voi minun teknisen käsityksen perusteella tehdä siten, että harmaasävyt pysyvät oikeina.

    Mutta jos sitten lähdetään vielä siihen, että halutaan lisäkirkkautta (mitä nuo 15000:1 lukemat ehkä osoittavat), niin pitää alkaa lisäämään lasereiden tehoa kalibroinnin ohi eli voidaan yksittäisiä värejä säätää vielä kirkkaammaksi, mutta ei kaikkia. Miksi ei kaikkia? No just siksi, että ne olivat siinä maksimissa, mihin on kalibroinnilla päästy eli heikoimman laserin maksimissa. Sen jälkeen ei enää voida kaikkia lasereita ajaa korkeammalla teholla. Tokihan se voi olla vaikka hetkellisesti mahdollista kuumenemisen kustannuksella. Ehkä sitäkin tehdään? Tiedä häntä?

    Eli en väitä, että olisin oikeassa, mutta mielelläni pohdin asioita, että miten ne ovat mahdollisia...

    Kuten edelleen myös sitä, mitä tuossa ja monessa muussa testissä sanotaan, että nämä tykit näyttävät 24 Hz tilan oikein. Miten hemmetissä se tehdään, jos on 60 Hz DMD-piiri? :D 60 ei ole siis jaollinen 24:llä.

    Tuossa mikään ei tarkoita sitä, että haukkuisin Valeronia, vaan erittäin mielelläni otan sen markkinoille ja toivon siltä parasta mahdollista kuvaa ja pitkää ikää ja menestystä. Ja toivon, että vastaava EBL saadaan myös muille tykeille. :)
    Tuo on hyvä esimerkki siitä, miten insinörtit vetävät teknologisten rajoitteiden ohi ja saavat laitteesta parempaa kuvaa ulos kuin speksien perusteella olisi mahdollista. :) Haluaisin vain itsekin ymmärtää nuo algoritmit. :)
     
  17. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 200
    Saadut tykkäykset:
    604
    Eikö nämä (kuva 1 ja kuva 2 ) ole mielestäsi mittauksia ? Ihan selkeästi ovat ainakin projectorjunkiesin sivun Valerionin arvostelussa esillä. Toki jos jotain erilaisia mittauksia kaipaat niin..
     
    Viimeksi muokattu: 12.11.2024 klo 12:41
  18. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 324
    Saadut tykkäykset:
    1 394
    Meni nuo kuvaajat ohi, kun tässä töiden ohessa yritän kirjoittaa :D ja vaikuttavaa on, jos tuossa ei lasereiden tehoa lisätä. Eli ilmeisesti Valerionissa voidaan aika hemmetin pieneksi vetää lasereiden kirkkaus ja samalla säilyttää hyvät värit.

    No mutta edelleen on/off -kontrasti ei ole paras kontrasti todellisuutta ajatellen. Koska tuossa tapauksessa voidaan vetää laser minimiin kirkkauden kustannuksella. Tuo ei ole todellinen kontrasti missään tilanteessa oikeassa katselussa. Mutta vaikuttavaa silti. :)

    Tuolla lopun kommenteissa todetaan myös, että testaaja nostaa Valerionin kuvan paremmaksi kuin Nexigon, missä ainakin teoriassa on kuitenkin tuplasti parempi natiivikontrasti. Todella hyvin tehty Valerionilta. :)

    Tosin huomasin tässä samalla vähän hassuja juttuja Nexigon testistä, joista kirjoittanen tuonne ust-tykkien ketjuun.
    Onkos missään testissä vielä mitattu kunnolla Valerionin mustan tasoa? Tuossa aiemmassa juutuubivideossa oli, mutta tykkiä ei liene oltu oikein kalibroitu.
     
  19. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 919
    Saadut tykkäykset:
    177
    Musta näyttää helposti silmään mustalta, jos kuvassa on tarpeeksi kirkkaita kohtia eikä huone heijasta valoa takaisin kankaalle vaikka täysin mustaa kuvaa katsoessa musta saattaa näyttää harmaalta. Mielestäni kuva pitää omin silmin nähdä. Omistin aikoinaan Optoman HD33 tykin ja tykkäsin sen kuvasta erittäin paljon JVC X30:n jälkeen. Vasta todella pimeissä yökohtauksissa JVC meni selvästi sen edelle.
     
    kete tykkää tästä.
  20. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 919
    Saadut tykkäykset:
    177
    Katsoin eilen YouTubesta Valerion Pro 2 mallia käsittelevää videota, jossa huomio kiinnittyi siihen, että optista zoomia käytettiin kaukosäätimellä. Tubettaja kertoikin laittaneensa jo Valeriolle palautetta, jos voisivat lisätä muistipaikat MAX malliin. Hyvä juttu, että vielä tulee uusia edullisempia long throw projektoreita. JVC, Sony ja Epson ovatkin hallinneet noita parempien tykkien markkinoita. Jospa JVC joutuisi laskemaan tykkien hintoja Yksikin tubettaja vertasi Valeriota NZ8:iin ja totesi ettei se pärjää kuvanlaadussa JVC:lle, mutta hintaan nähden kuvanlaatu on kuitenkin erinomaisen hyvä. Todennäköisesti monikaan ei huomaisi kalibroinnin jälkeen eroa ellei tykkejä vertaa vierekkäin.
     
    Viimeksi muokattu: 12.11.2024 klo 19:09