Laser UST tykit

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana odex, 19.10.2020.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 440
    Saadut tykkäykset:
    1 437
    Jaa-a. En kyllä osaa sanoa. AppleTV on käytössä, joten tykin Googlejuttuja ei tule katseluun käytettyä. Jännä rajoitus kyllä tuollainen.
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 440
    Saadut tykkäykset:
    1 437
    Ensimmäiset ihmiset ovat alkaneet nyt saamaan uutta Aurora Pro mk2:sta testeihin. Positiivisia kokemuksia tuntuu olevan, mutta mitään perusteellista testiä mittauksineen ei vielä ole tullut. Itsellä on tuo early bird -ennakkovaraus sisässä ja parin viikon sisällä pitäisi päättää, että tilaanko vai enkö. Nyt näyttää siltä, että tilaukseen menee. Tuo mustan taso ei niinkään enää pelota, se tuntuu olevan oikein mainio. Enemmän ehkä se, että vaikuttaako se kirkkauteen miten. Vaikka nykyinen Aurora Pro on kirkkaudeltaan riittävä, niin ei siitä kuitenkaan alaspäin tahtoisi mennä. Sama kirkkaus olisi vielä ok, jos mustaan saa parannusta. Onhan se musta jo nyt oikein mainio, mutta aina on varaa parantaa.
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 440
    Saadut tykkäykset:
    1 437
    Nyt on avsforumilla enemmän testejä ihmisiltä Mk2:sta.
    En ole Valerionin ketjua siellä seurannut, mutta yllättyisin, jos hieman samoja ongelmia siinä ei olisi.
    Eli, kuten joskus täällä kirjoittelinkin, niin tuollainen dynaaminen iiris yhdistettynä laserin tehon muokkaamiseen ja gamman laskemiseen ei ole mikään yksinkertainen asia ja ainakin Aurora Pro Mk2:n kohdalla on pientä värien vääristymää havaittavissa.
    On ihan eri asia käyttää testikuvia ja saada niistä täydellisiä mittauksia, kun kyseessä on staattiset kuvat. Lähinnä tuohon Valerioniin viittaan.
    Sitten, kun lähdetään katsomaan elokuvaa, jossa värit ja kirkkaudet muuttuvat jatkuvasti, niin väistämättä tulee eteen kohtauksia, joissa tekniikka ei ehdi kuvan mukaan, jolloin pientä värivääristymää ja kirkkauden pumppaamista saattaa näkyä.

    Tosin Nexigon kohdalla kyse on vielä erittäin alkuvaiheen softasta ja ongelmat ovat pieniä. Varmasti Nexigo saa softaa päivitettyä ja kuvaa paremmaksi. Eli tuolta osin en ole kovin huolestunut. Ja eri moodeja ja asetuksia laitteesta löytyy sen verran, että varmasti hyvän kompromissin löytää. En tosiaan ole Valerionin ketjua seurannut, että onko siinä ollut vastaavia (alkuvaiheen) ongelmia.
     
  4. ASA90

    ASA90 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    213
    Saadut tykkäykset:
    5
    Itse olen myös early bird-veneessä ja aika positiivisin vaikutelmin olisin tähän tilaukseen lähdössä ennakkotestien perusteella. Viime vuodet on tullut katsottua kaikki materiaali Panasonicin PT-AE6000e projektorilla kankaan ollessa Stewart Firehawk. Todennäköisesti siis aimo harppaus tiedossa kuvanlaadun suhteen.

    Tänään huomasin että saattavat kuitenkin katkaista ennakkotilaus-ajan lyhyeen.

    "Important! Feb 3: We may terminate the pre-order earlier without futher notice if there are additional unexpected tariffs."

    Ennakkotilauksien deadline piti olla 28.helmikuussa (kenties olisivat venyttäneet 14.maaliskuuta asti) mutta täytyy itse nyt varmaan laittaa tilaus vetämään pikaisemmalla aikataululla ettei tämä jää saamatta. Toki mielenkiintoista sen kannalta jos nyt tänään/huomenna saan tilauksen vetämään tykistä + 120" fresnel-kankaasta, että tuleeko tässä vielä jotain lisämaksuja päälle että itselleni tuotteet saan vai miten homma etenisi.

    Vähän pohdin että pitäisikö tilata nothing projectorin 132" 0,6 gainin kangas kun aika samoissa hinnoissa olisi tuon fresnelin kanssa mutta ilmeisesti tuo fresnel toimii paremmin mikäli tilassa on enemmän valoa. Isompi kuva tietysti olisi aina kiinnostava myös kun nälkä kasvaa syödessä.

    Eikös nepa sinulla ollut 120" 0,6 gainin kangas tällä hetkellä Aurora Pro MK1:sen kaverina? Oletko itse harkinnut tuota fresneliä?
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 440
    Saadut tykkäykset:
    1 437
    Itse tuosta samasta syystä laitoin tänään tilauksen sisään. Eikös noiden tullien ainakin teoriassa pitäisi koskea vain tilauksia, jotka tehdään tullien voimaantulemisen jälkeen? Toivotaan nyt, että Trumpin perkele ei estä meidän tykkitilauksia.

    Olen kyllä myös harkinnut fresneliä, mutta kun on tuo hyvä clr-kangas, joka kuitenkin sen tonnin maksoi, niin taidan sillä mennä edelleen. Olen kuitenkin hyväksi todennut sen myös päiväkäytössä eikä tarvetta ainakaan AP1:n kanssa ole ollut lisäkirkkaudelle. Ja katselukulmat tuossa clr:ssä ovat paremmat kuin fresnelissä. En ole nähnyt fresneliä livenä, joten voisihan se olla, että jos sellaisen näkisi, niin tekisi mieli vaihtaa. Voi olla, että jossain vaiheessa hankin fresnelin ainakin kokeiluun. Mutta toistaiseksi ei ole rahallisestikaan mahdollista. Ja tuosta clr:stä eroon pääseminen voi olla aika vaikeaa Kajaanissa. Tuon purkaminen ja postittaminen on varmasti hankala homma.

    132" kangas olisi varmasti hieno, mutta kannattaa tuossa huomata se, että siinä on 21% enemmän pinta-alaa verrattuna 120" kankaaseen, mikä tarkoittaa tietenkin suhteessa saman verran pienempää kirkkautta. Nykyinen 0.6 gainin 120" kangas on AP1:n kanssa kirkkaudeltaan hyvä, mutta kuitenkin aikalailla siinä rajoilla. Kirkkaat kohdat tuntuvat vielä kirkkailta, mutta en tuosta kuitenkaan pienemmäksi haluaisi kirkkauden kanssa mennä. Sama pätee myös AP2:teen, jossa voi jopa tulla maksimikirkkauden kanssa rajoituksia iiriksen ja dynaamisen laserin vuoksi.

    Kyllähän silmät tietenkin tottuvat kirkkauden pienentymiseen, mutta 21% pienempi on kuitenkin aikasta paljon. Varmasti pimeässä huoneessa olisi ihan hyvä, mutta valoisassa taas välttämättä ei. Ehkä isomman kankaan kohdalla olisi järkevämpää etsiä suuremman gainin kangasta. Joku 0.8 olisi varmasti aika hyvä. Tuollainen on myös itsellä käynyt välillä mielessä. Ehkä mieluummin laittaisi rahaa isompaan clr-kankaaseen kuin pienempään fresneliin.
     
  6. ASA90

    ASA90 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    213
    Saadut tykkäykset:
    5
    Joo toivotaan ettei tule takapakkia projektoreiden toimituksien kanssa.

    Tuo on ihan totta että 132" kuvassa on jo aika paljon enemmän pinta-alaa ja kirkkaus voisi olla jopa pettymys. Tällä hetkellä ykkösenä onkin tuo 120" fresnel joka kaiken ymmärrykseni mukaan on Fscreenin valmistama. Mikäli näin on niin tuon samaisen valmistajan kankaan saa Saksasta 1000€ hintaan joten siinä säästäisi helposti parisataa tilaamalla suoraan sieltä Nexigon sijasta. Tälle kuitenkaan ei ole 100% varmistusta joten olen vähän kahden vaiheilla tilaako Nexigon screenin tai sitten tuolta Saksasta.
     
    nepa tykkää tästä.
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 440
    Saadut tykkäykset:
    1 437
    Nyt on enemmän käyttäjien kokemuksia ja testaamista tullut Aurora Pro kakkosesta. Ja samalla myös muutamia vertailuja Valerioniin.
    Ja niinhän vain ne ongelmat, joista kirjoittelin joskus, ovat nostaneet vahvemmin päätään. Molemmissa projektoreissa.

    Eli, vaikka minkälaisia dynaamisia kontrastilukemia molemmilta projektoreilta on tullut ja vaikka miten on staattisilla testikuvilla Valerionillekin saatu täydellistä valkotasapainoa, niin todellisuus on kuitenkin eri juttu.

    Sanotaan heti alkuun, että molemmat projektorit ovat jo nyt osoittaneet kuitenkin sen, että noilla dynaamisilla teknologioilla (iris, laser) saadaan hienoja tuloksia ja molemmat projektorit ovat varmasti hyviä ostoksia ja eiköhän noita algoritmeja vielä viilata paremmksi.

    Mutta fyysiset rajoitukset ovat kuin fysiikan lakeja, niistä ei pääse yli eikä ympäri millään algoritmillä.
    Ja Nexigon kohdalla fyysinen rajoite on lukema noin 1:3500 - 1:4000 ja Valerionin 1:1500 - 1:2000. Eli natiivikontrasti.

    Miten tuo näkyy nyt elokuvissa, niin yritän tässä oman ymmärrykseni mukaan kertoa.

    Eli, otetaan esimerkiksi vaikka tilanne, että kuvassa on mustaa mustaa, eli voidaan ajatella mustan lukemaksi ihan 0% ja samalla kirkkain kirkkaus on 60% maksimista (joka on 100%). Tuossa tilanteessa voidaan sulkea iiristä ja nostaa lasereiden tehoa tuon jäljellä olevan 40% rajoissa siten, että kirkkaus voidaan vielä säilyttää. Tarkoittaa sitä, että musta saadaan mustemmaksi samalla kirkkaudella. Silti yhden framen sisällä kontrasti on enintään natiivikontrasti. Tietenkin tuossa pitää säätää lasereita hankalasti ja gammaa samalla ja toivoa vielä, että heti seuraavassa framessa ei tule isoja kirkkausmuutoksia, jotta katselija ei näe noita muutoksia, joita kuvaan tehdään.

    Kaikki tuo voi aiheuttaa kuvaan valkotasapainon muutoksia, joita vaikealla materiaalilla on nähtävissä molemmilla projektoreilla. Varsinkin, jos kuva vaihtuu yhtäkkiä täysin erilaiseen, niin tekniikka ja algoritmit eivät pysy mukana, vaan seuraavan kuvan valkotasapaino on vielä edellisen, eli väärä, ja pitää äkkiä säätää kohdalleen.

    Toinen ongelma on sitten se, että miten aggressivisella asetuksella projektori on mustan suhteen. Ja tuo on käyttäjän valittavissa. Eli tuossa yllä olevassa tlanteessa voi valita myös asetus, joka yrittää parantaa mustaa entisestään. Mutta, koska natiivikontrasti kuitenkin rajoittaa yhtäaikaisen kirkkauden ja mustan tasoja, niin jotain kompromisseja pitää tehdä. Molemmissa projektoreissa on päädytty siihen, että leikataan valkoisesta päästä. Eli aggressiivisemmalla asetuksella tuo 60% kirkkaus nousee vaikka 110%:iin, mikä tietenkin on mahdotonta. Tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki yli 100%:n olevat ovat täyttä valkoista eli kuva palaa puhki. Toisinpäin sanottuna voidaan sanoa, että normaalin 0-100% skaalan sisällä kaikki noi yli 90% kirkkaudet palavat puhki. Jos ajatellaan kuvan kirkkautta ennen mitään kuvamuutoksia.
    Se, miten näkyvää tuo on, riippuu ihan elokuvasta ja kohtauksesta. Jos kuvassa on vain pieni kirkas piste, niin tuota ei välttämättä huomaa mitenkään. Mutta sitten taas jos kohtauksessa on vaikka melko kirkas pilvitaivas, niin pilvet palavat puhki.

    No, mikä sitten on realistinen dynaaminen kontrasti, jota projektoreilta voi odottaa ilman virheitä. Kaikki nuo 1:40 000 höpöhöpömittaukset voidaan unohtaa täysin. Todellinen kontrasti riippuu ihan kuvasta ja kohtauksesta. Se, mitä olen yrittänyt avsforumin keskusteluista tulkita, niin Nexigon kohdalla päästään ilman valkoisen pään puhki palamista enintään tuonne 1:15 000 kontrastiin. Mutta tuo ei ole vakio, vaan ihan kohtauksesta riippuva. Minimi on aina natiivikontrasti. Eli Nexigon kohdalla voitanee sanoa, että projektori pystyy kohtauksesta riippuen noin 1:4000 - 1:15 000 dynaamiseen kontrastiin. Mutta muistetaan se, että kuvassa näkyvä kontrasti ei koskaan voi ylittää natiivia.
    Teoriassa, koska Valerionissa on pienempi natiivikontrasti, ovat sen lukemat hieman tuota pienemmät.

    Mutta lopputulos on se, että suurimassa osassa elokuvia projektorit ovat jo nyt oikein vaikuttavia. Jos jos softaa vielä viilataan sen suhteen, että valkotasapainossa ei tulisi muutoksia, niin aina vain parempi. Ei noita nytkään hyvällä materiaalilla välttämättä ole leffassa ollenkaan. Mutta sitten taas joissakin on enemmän.
     
    Viimeksi muokattu: 17.02.2025
    noeikujoo tykkää tästä.
  8. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 954
    Saadut tykkäykset:
    185
    Ainahan noilla kontrastia parantavilla "vippaskonsteilla" on ollut jotain negatiivisia haittavaikutuksia. Olisi hyvä, jos ne saa tarvittaessa pois päältä. Mielestäni ei kannata ampua kankaalle tarpeettomasti kovin kirkasta kuvaa, koska kirkkaampi kuva tarkoitttaa useimmiten harmaampaa mustaa. Elokuvainsinöörien suositus kuvan kirkkaudelle pimeässä huoneessa on muistaakseni vain 54-89 nitsiä. Laser tykeissä on se hyvä puoli, että kuvan kirkkautta voi säätää laserin tehoa pienentämällä.
     
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 440
    Saadut tykkäykset:
    1 437
    Ilmeisesti Aurora Pro Mk2 pystyy suunnilleen samaan kirkkauteen kuin ykkönenkin. Eli noin 80-85 nittiä 120" 0.6 gainin alr/clr -kankaalla.
    Tuota paremmaksi ei kirkkauttaa saa, mutta noiden dynaamisten härveleiden avulla mustaa voidaan parantaa huomattavasti verrattuna normaaliin mustan tasoon tummemmissa tai hämärämmissä kohtauksissa. Tokihan ne saa pois päältä, jos niin haluaa, mutta käytännössä kannattaa pitää päällä ja käyttää, vaikka sitten maltillista asetusta. Jolloin virheitä kuvaan ei käytännössä tule, mutta mustaa saa kuitenkin selkeästi paremmaksi.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  10. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 440
    Saadut tykkäykset:
    1 437
    Mielenkiintoisesti avsforumilla beta-testaajat ehdottelevat suljettua ryhmää, johon (negatiiviset) testilöydökset raportoidaan. Eli eivät haluaisi julkisesti noita tuoda esille, jotta Nexigolla ei menisi maine. Nexigo itse ei liene tuota ole esittänyt, vaan ihan vaan tykin fanittajat.

    Sekä Nexigossa että Valerionissa on just noista iirikseen, laseriin ja gammaan liittyviä "vikoja", joita voi monimutkaisen kuvan säätämisen kanssa odottaakin. Siksi lainausmerkeissä, että omasta mielestäni kyse on osittain ominaisuuksista, joita vain ei voi kiertää. Eli esimerkiksi natiivikontrasti rajoittamaa samanaikaisen mustan ja valkoisen tasoa, mikä agressiivisissa kuvatiloissa molemmissa projektoreissa ratkaistaan leikkaamalla valkoisesta päästä. Sen lisäksi kaiken tuon yhdistäminen siten, että valkotasapaino ei välillä muuttuisi, on todella vaikea asia.

    On sitten ihmisestä kiinni, että miten paljon nuo häiritsevät. Ja varmasti molemmat valmistajat vielä säätävät noita paremmaksi.
    Mutta, koska tuota natiivikontrastia ei voi kiertää, niin osaa noista "vioista" vain ei voi korjata. Valkotasapainoa voi paremmin, ja kenties valkoisen leikkaamista sillä, että kompressoidaan midtoneja, mutta tuo saattaa taas olla hankalaa ja aiheuttaa muita ongelmia. Eli osa "vioista" on sellaisia, joiden kanssa vain pitää pystyä elämään ja valitsemaan itselle sopivat asetukset siten, että musta miellyttää, mutta kuvassa ei muuten ole liikaa "vikoja".

    Noin yleisesti molemmat projektorit tarjoavat kyllä hyvää kuvaa. Vähän näyttäisi siltä, että Nexigossa on parempi kontrasti ja musta (mikä on odotettavaa tuplasti suuremman natiivikontrastin vuoksi), mutta Valerion päihittää kirkkaudessa.

    Tuota avsforumia pitää vain osata lukea siten, että vähän siloittelee sekä pahimpia kehuja että pahimpia haukkuja. Todellisuus ei ole oled-musta (mihin jokaisen projektorin ketjuissa fanit huutavat projektorien pystyvän), mutta se ei myöskään ole sitä, että kuvan kirkkaudesta puolet on leikattu pois mustan alttarille. Todellisuudessa 95% molempien tykkien ostajista on varmasti tyytyväisiä ja loput ovat hifistejä, jotka mittaavat jokaista asiaa ja joille mikään kompromissi ei ole tarpeeksi pieni.
     
  11. swedgin

    swedgin Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.09.2016
    Viestejä:
    58
    Saadut tykkäykset:
    15
    Järkevän oloinen kirjoitus. Itsellä ei tosin ole kokemusta eikä asiantuntemusta arvioida näkemyksiesi paikkansapitävyyttä, mutta tekisi mieli uskoa, että varsinkin Avsforumin kirjoituksien osalta asia olisi juuri noin, kuten sanot :)

    Itselläni on Visionmaster tilauksessa ja kieltämättä välillä aika vaikea lukea kyseistä foorumia, kun kaikki ongelmat ja yhtälailla kaikki toimivat asiat paisutellaan uskomattomiin mittasuhteisiin. En ole aiemmin omistanut tykkiä ja odotukset ovat tämän laitteen suhteen aika korkealla, mutta toisaalta ei ole aivan selvää käsitystä, mitä tykiltä voi parhaimmillaan odottaa, joten samalla olen myös valmistautunut pettymykseen :p
     
    nepa tykkää tästä.
  12. ASA90

    ASA90 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    213
    Saadut tykkäykset:
    5
    Itsekin päivittäin luen uusimmat avsforumin viestiketjun käänteet läpi koskien tätä AP MK2:sta.
    Järkyttävän paljon aavistuksen turhankin oloista spekulaatiota ja osa ihmisiltä jotka eivät ole kyseistä projektoria vielä nähneetkään. Ehkä kuitenkin parempi että keskustelua ylipäätään on verrattuna siihen että odottelisi vain sormet syyhyten omaa tuotetta ilman että kuulee mitään siihen liittyvää.

    Itse olen sitä mieltä että kannattaa pitää realiteetit kohdillaan sen suhteen kuinka nopeasti tekniikka kuitenkaan ylipäätään kehittyy sekä esimerkiksi kuinka kauan menee tuon MK2:sen softan optimointiin ja kuinka pitkälle se oikeasti venyy. Varsinkin kun suhteuttaa kokonaisuutena saadun kuvanlaadun tuotteen hintaan joka on ennakkotilaajien osalta huomattavan edukas.

    Kokonaisuutena kuitenkin vaikuttaa todella hyvältä projektorilta ellen sitten henkilökohtaisesti itse näe avsforumilla paljon puhuttuja välkkymisiä yms. Kuten nepa kirjoititkin, pakko se on vain itse testata eri asetuksia kun laitteen saa ja todeta mikä näyttää miltäkin ja kuinka paljon eri "ominaisuudet" häiritsevät".

    Mielenkiinnolla kyllä odotan että projektori saapuu, edelleen kylläkin kankaan kanssa arvon että olisiko fresnel vai CLR parempi itselleni. Fresnelissä ilmeisesti voi tulla pieniä valoheijastumia kattoon, katselukulmat ovat pienemmät, mustan taso absoluuttisella tasolla aavistuksen korkeampi ja hankintahinta aavistuksen suurempi. Plussana toki parempi hajavalon hylkiminen ja kirkkaampi kuva joka auttaa paljon jos ei halua aina niin pimeässä/hämärässä katsella.

    CLR:ssä taas aavistuksen paremmat mustat ja laajat katselukulmat. Aikaisemmin spekuloin tosiaan nothing projectorin 132" kangasta mutta tuo heidän 120" black series-kangas on laadukkaampi sekä lisäksi edukkaampi. 132" kankaalla kuva menisi jo todella ylös (nykyisessä tilassa en edes voisi käyttää koko kankaan pinta-ala hyödyksi) ja mikäli oikein miettii niin ennemmin valitsen vielä laadukkaamman kuvan 120" kokoisena kuin isomman kuvan aavistuksen kuvanlaadusta kärsien. Toki vielä sekin että 132" koolla voi kirkkaus jäädä jopa pettymykseksi varsinkin jos katsoo muuten kuin pilkkopimeässä.

    Jokatapauksessa tv-taso pitää muokata, tällä hetkellä 50cm korkea Ikean taso josta saa jalkojen+kansilevyn vaihtamalla 42cm korkean. Kansilevyn aukottamalla saa projektorin upotettua tv-tasoon. Tällä tavalla kuva tulee kokonaisuutena noin 20cm alemmas kuin nykyisellään jolloin projektori tulisi tv-tason päälle.

    Oletan että projektorissa on sisuskalut suurinpiirtein samalla layoutilla kuin alkuperäisessä Aurora Pro:ssa josta minulla olisikin nepalle kysymys jos vain viitsisit vastata; kummalta puolelta Aurora Pro ottaa korvausilman ja kummalta puhkuu kuuman ulos? Tuuletushan hoituu laitteen kyljistä niin tämä vaikuttaa itsellä tuon tv-tason muokkaukseen sen verran että tiedän miten muut tv-tasoon tulevat laitteet laittaisi siten että mikään niistä ei ota lämmöstä niin pahasti nokkiinsa.
     
    nepa tykkää tästä.
  13. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 440
    Saadut tykkäykset:
    1 437
    Hyvää pohdintaa noista kankaista. Samaa olen itsekin miettinyt. Toki tyytyväinen olen nyt omaan clr-kankaaseen, joten siltä osin ei ole tarvetta vaihtaa, että huono olisi. Mukava olisi päästä näkemään fresnel ihan livenä jossain. Selkeästi kirkkaampi kuvan pitäisi olla ja parempi myös päivänvalossa. Ja ehkäpä tuo aavistuksen korkeampi musta tasapainottuisi mk2:n paremmalla mustalla verrattuna mk1:seen. Missä ei toki siinäkään huono musta ole.

    Pitää vielä varmistaa tänään, mutta 99,9% varma olen siitä, että tykki ottaa ilman oikealta puolelta ja puskee ulos vasemmalta, kun katsotaan sohvalta kankaalle päin. Tuossa on kuitenkin kolme eri ust-tykkiä ollut vajaan parin vuoden aikana, niin on pieni mahdollisuus, että muistelen jotain aiempaa.

    Tuosta teknologian kehittymisestä sen verran, että alpd-teknologia, mitä Aurora pro:ssa käytetään, on nyt versiossa 5.0 ja se julkistettiin aika vasta. Joten 6.0:aa ei liene kannata odottaa ihan heti. Hisensen tekniikka taas on omansa ja valon muodostaminen hieman erilainen kuin alpd:ssä. Se on käytössä tietääkseni esim. Valerionissa. Noiden lisäksi on käytännössä sitten muiden valmistajien omia teknologioita. Melkein kaikki käytännössä perustuvat dlp-tekniikkaan. Hieman näyttää siltä, että mitään älyttömiä hyppäyksiä ei noissa teknologioissa ole tulossa. DLP:n piiri, mitä käytetään melkein kaikissa nykyisissä ust-tykeissä osittain rajoittaa myös kirkkautta, koska piiri ei kestä kuumuutta hyvin. Onhan noita toki tykkejä, kuten Awolin 3000-sarja ja Valerion (joka ei nyt ole kuitenkaan ust), jossa on saatu tehokkalla jäähdytyksellä enemmän kirkkautta. Hisensen natiivikontrasti näyttää edelleen olevan selkeästi alpd:tä pienempi.

    Ehkäpä noita jo tiesitkin, mutta lähinnä tässä mietin, että ennen kuin uusia dlp-piirejä saadaan, niin itse en usko mihinkään kauhean isoihin hyppäyksiin suorituskyvyssä lähiaikoina. Valerionkin (vaikka hyvä tykki onkin) sai ehkä enemmän aikaan hypeä kuin lopulta mitään isoa uutta. Lähinnä he osoittivat, että iiriksellä ja laserin tehoa muuttamalla voidaan heikostakin teknologiasta ottaa vielä enemmän irti.
    Nexigon kohdalla olen kyllä aika luottavainen siihen, että parannusta algoritmeihin tulee vielä. Mk1:nen muuttui aika paljon päivitysten myötä ja uskon kyllä siihen, että parannuksia tulee myös mk2:seen. Ykköseenkin on vielä lupailtu softapäivityksiä, mikä on hieno juttu.

    Aurora pro mk2 on kuitenkin vasta käytännössä beta-testausvaiheessa, joten kyllä siihen softaan pitääkin niitä muutoksia vielä tulla.
     
  14. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 954
    Saadut tykkäykset:
    185
    Valerion Visionmaster Pro 2 vs. Aurora pro mk2:
     
    nepa tykkää tästä.
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 440
    Saadut tykkäykset:
    1 437
    Tämä tosiaan tuli pari päivää sitten, mutta tuosta pitää huomata, että kontrastilukema ei Aurora Prolle pidä paikkansa, koska siinä on aina pieni EBL päällä, joka vaikuttaa mittaustuloksiin. Todellinen natiivikontrasti on noin 3300:1.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  16. aarno2815

    aarno2815 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 669
    Saadut tykkäykset:
    137
    Selkeästi parempi kuva Valerionissa. Saattaisi harkita itselleni, vaikka JVC DLA-X5000+ALR-kangas on edelleenkin loistava yhdistelmä.
    Lamppujakin on loppuiäksi!
     
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 440
    Saadut tykkäykset:
    1 437
    En tuon videon perusteella lähtisi tekemään mitään johtopäätöksiä siitä, että kummassa on parempi kuva. Video on siinä mielessä huono, että sitä ei ole tarkoitettu edes noiden kahden tykin vertailuun. Valerionin "parempi" kuva johtuu ihan siitä, että sinä on suurempi kirkkaus ja kameran automaattiasetukset säätävät helposti koko kuvan kirkkauden ja valkotasapainon sen mukaan. Joten tuosta ei kannata tehdä johtopäätöksiä.

    Valerionissa on tällä hetkellä paremmat algoritmit, mutta pitää muistaa, että Aurora Pro ei ole vielä edes virallisesti oikessa myynnissä, vaan nykytilauksetkin ovat vielä ennakkotilauksia. Eli ns. myyntiversion softaa ei ole vielä julkaistu. Nyt olevissa testeissä on vielä ihan beta-asteen softa käytössä.

    Voihan aina olla niin, että Nexigon insinöörit eivät vain ole niin hyviä kuin Valerionin ja softaa ei koskaan saada ihan yhtä hyväksi. Aika näyttää, mutta vaikea on uskoa siihen, että Nexigo ei saisi parannuksia aikaan omaan softaansa.

    Natiivikontrasti Nexigossa on kuitenkin tuplasti Valerionia parempi. Valerion kyllä voittaa sitten kirkkaudessa ihan hyvin.

    Jotta, että vielä jättäisin vertailun siitä, että kumpi lopulta on parempi, siihen hetkeen, että molemmista tykeistä on olemassa vertailukelpoiset, julkaistut versiot.
     
    aarno2815 tykkää tästä.
  18. aarno2815

    aarno2815 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 669
    Saadut tykkäykset:
    137
    Jäädään odottamaan vertailikelpoisia versioita.