Tuli tässä hiljattain hommattua Gradient Evidence MK II ämyrit kotikuuntelun perusteella. Alunperin oli tarkoitus ottaa Revot kotikuunteluun, mutta nuukuus iski ja ajattelin kokeilla ensin Evidenceä. Niinhän siinä sit kävi, että Evidencet jäi kotiin ja tyytyväinen olen ollut näin muutaman päivän kuuntelun perusteella. Vasta yksi leffa katsottu, mutta musaa tullut kuunneltua ahkerasti. Mielenkiinnosta kysynkin, onko kukaan päässyt vertailemaan Revojen ja Evidencen eroja/yhtäläisyyksiä. Ainakin äkkiseltään keskiäänet ja diskantit soivat hyvin saman tyylisesti, mutta kuinka paljon basso-osasto eroaa noiden kajareiden välillä? Olen sijoittanut omat Evidencet melko lähelle seinää (n. 20 cm). Mahtaakohan Revojen dipolibassot soida kovinkaan hyvin seinän lähellä? Antaakaas kommenttia Revoista kotiteatterikäytössä!
Revolutionit on suunniteltu siten että ne voi laittaa lähelle yhtä seinää, jos muut seinät ovat riittävän kaukana. Gradientin kotisivulla periaate on luultvasti selitetty.
No yksi evidencien omistaja ilmoittautuu lisää. Mitään en osaa kommentoida mutta olisin kiinnostunut samoin kuulemaan minkälaisia ratkaisuja tänne kirjoittelevat 'isompien' gradienttien omistajat ovat niiden ympärille väsänneet. Mulla taitaa mennä kaikki laitteet vaihtoon ehkä CD-soitinta lukuunottamatta... kommetteja vailla minäkin siis...
Nojoo, noista kommenteista ei paljoa saa irti, ku toi kuuntelusessio on ollut parin tunnin mittainen ja kaiken lisäksi Gradientin omissa tiloissa. Mä kaipaan mieluummin kommentteja Revoista kotikäytössä, tutuilla oheislaitteilla kuunneltuna. Valmistajien kuuntelutilat ovat yleensä huomattavan erilaisia akustiikaltaan kuin tavalliset olohuoneet. suuri heimopäällikkö, Hiawatha :king:
Vanhemmillani on Evidencet ja minulla Revot. En ole päässyt niitä perusteellisesti testaamaan enkä edes samassa tilassa, mutta luvuthan sen jo kertovat ja sen verran itsekin huomasi, että Evidence pääsee vähän alemmas. Muuta en tuon kokeilun perusteella osaa sanoa. Tarkkuudestahan lehdet taitavat puhua.
Revoissa basso-osaa voi pyörittää 120 asteen välein suuntaan jossa se synnyttää vähiten seisovia aaltoja huonetilaan. Tämän on dipolibasson ansiota. Evidensessä basso on ympärisäteilevä.
Molempien yläpää toimii samalla periaatteella, joten suurimmat erot ovat bassopäässä. Revojen dipolibasso vaatii tilaa, eivätkä Revot siten toimi optimaalisesti pienemmissä huoneissa (ulottuvuus kärsii), mutta Revot ovat hyvin joustavat ja ne saa toimimaan ainakin kohtuullisen hyvin käytännössä missä tahansa huoneessa. Revojen bassopää on todella upean ja luonnollisen kuuloinen - kokeilkaapa vaikka musiikkia, jossa on kontrabassoa tai selloa - heikkohermoisemmat alkavat itkeä, kun se kuulostaa niin hyvältä... Evidencen basso taas on perinteisellä toteutuksella ja siten niihin liittyy kaikki perinteiset bassoalueen ongelmat ja hyödyt. Ulottuvuus on parempi, mutta ei ne kyllä soi lähellekään yhtä kauniisti kuin Revot. Tosin - esimerkiksi raskaampi rock-musiikki voi kuulostaa paremmalta Evidenceillä kuunneltuna (joku voi haluta bassoista sitä "munaa"/katuuskottavuutta - eli yleensä huoneen vaikutuksesta hieman korostunutta bassopäätä, jota Revoista ei koskaan tule, koska se on immuunimpi huoneen vaikutuksille). Itselläni on Revot n. 30 m2 olohuoneessa ja Evidencet kotiteatterihuoneessa. Oikeastaan en ole edes viitsinyt kokeilla Revoja kotiteatterihuoneeseen koska ne soivat niin hyvin olohuoneessa.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Revot sopivat Evidencejä paremmin pieneen tilaa, tuo basso-osien kääneltävyys helpottaa kummasti optimaalisen basson saantia. Kerrassaan ei mitään moittimista bassotoistossa (kerrostaloyksiö). Kun taas tuttavallani on Evidence mkII kaiuttimet, niin niitä ei meinannut saada millään toimimaan, vielä omaa asuntoani isommassa kerrostalohuoneessa. Pistettiin bassonvaimennus päälle ja hikiset sukat refleksiaukkoihin ja silti basso jyräsi kaiken alleen... Jos kuitenkin halutaan mahdollisimman hyvä toisto kerrostaloon edukkaasti, niin suosittelen Gradientin Introja! Niiden toisto ulottuu tässä huoneessa 40Hz:n tuntumille ja tasaisesti. Nuo kaiuttimethan on juuri suunniteltu suomalaiseen kerrostaloasuntoon. :thumbsup:
Tarkoitamme optimaalisella ilmeisesti hieman eri asiaa. Olemme (kaiketi) samaa mieltä siitä, että Revot saa toimimaan hyvin huoneessa kuin huoneessa. Parhaimmillaan (==optimaalinen...) ne eivät kuitenkaan ole pienessä huoneessa, vaan selkeästi hyötyvät siitä, että niillä on tilaa ympärillään. Itselläni on hirsitalo, joten se varmasti vaikuttaa positiivisesti noiden Evidencejen käyttäytymiseen tuossa pienemmässä huoneessa. Aivan pienessä betonikopissa on useimiten vaikea saada matalalle ulottuva, ympärisäteilevä bassopää toimimaan siististi. Olen myös kuullut hyvin toimivan Evidence-setin (ystävälläni) kerrostalokäytössä, mutta huone ei ollut ihan pienimmästä päästä. Minulla on myös Introt ja allekirjoitan tämän. Kuitenkin - hieman isommassa huoneessa Introt jäävät helposti vähän ohuiksi, kun eivät saa huoneesta bassopäähän tarvittavaa vahvistusta.
Kaivoin tälläisen ketjun tuolta kaukaa. Kiinnostaisi tietää mitä eroja on Gradient Evidence mk1,mk2 ja mk3 malleilla(vai montako niitä oli). Ja minä vuosina mitäkin mallia on tehty? mk1 malleja on välillä myynnissä aika edullisesti vrt. mk2 ja mk3.
Ovatkos Gradient -käyttäjät mittailleet Revolution tai Evidence -mallien resistanssikotelon toimintaa seinää vasten sijoitettuna? Huonevaste 200-600 Hz olisi kiinnostuksen kohteena. Tavallinen ympärisäteilijä samassa vastekuvassa kekiäänielementti Gradientin koaksiaalin paikalla mitattuna verrokkina olisi aivan erityisen kiihottava. Kaikki netissä tähän asti näkemäni Gradient-asennukset on tehty hyödyntämättä Gradienttien seinän läheisyyden sietoisuutta ja sen tuomia etuja.
Mittaus on jossain, mutta muistan kyllä häkellytävän "käyrän". Evi MK3 seinää vasten työmaalla kuunteluhuonessa bassodippi asennossa LOW. Tulos 20 hertsistä ylöspäin about suora jonnekin 10k asti. Sen jälkeen lievä pudotus kuten jokaisella kuunteluhuoneessa kauempaa mitatulla kaiuttimella.
Gradient on ollut kiintolevyn kryptatulle salaosiolle suljettu paheeni jo vuosien ajan. Olen henkisesti pettänyt aktiivikaiuttimista parhaimpia resistanssikotelon ja Revon käänneltävän dipolibasson kanssa lukuisia kertoja minkä täten tunnustan. Viimeisimpänä villityksenä olen nyt alkanut vehtaamaan jopa Revon pikkusiskon, Evidencen, kanssa lattiaheijastus-/pystymoodioptimoidun bassoelementin sijoituksen + kolmetierakenteen + resistanssikotelon viekoittelemana. Mite mine nyt teen? :weep:
Onko MK2:n sitten jonkinmoinen epäonnistuminen, ainakin bassotoiston suhteen: http://217.30.188.16/forums/showthread.php?t=65824 Itsellä ollut MK1:n, ja mainitsemasi tulos antaa viitteitä MK2:ssa tapahtuneen jonkinmoisen suunnitteluvirheen?(vaikea uskoa) Vai onko mittaustuloksessa jotain outoa? Mk1:n bassotoisto ainakin oli hifi-lehden mittaustulosten+omien käyttökokemusten perusteella jotain aivan muuta kuin MK2:n mittaukset antavat ymmärtää? Ja ilmeisimmin myös MK3:n bassotoisto on sangen ulottuva? MK2/MK3:a en siis ole henk. koht. kuullut, joten kiinnostaisi tietää onko asianlaita kuten "faktat" antavat ymmärtää?