Kokeiltiin sekä 48 että 60 (pyöristettynä, emmäjaksa noita desimaaleja toistella), mutta samanlainen nykiminen siinä kuvassa vaan näkyi.
Ei kai CRT:n kanssa voi oikeasti käyttää edes noin pientä virkistystaajuutta, kuvahan vilkkuu ihan julmetusti, ellei sitten ole pirun hidasta loisteainetta putkessa? Lienee ollut joku monikerta? 50 Hz CRT-töllökin on ikävää katseltavaa (omasta mielestä). Oma silmä vaatii putkinäytöllä vähintään 85 Hz jotta vilkkuminen ei häiritse. Periaatteessa kyllä väripyörän nopeuden muutos pitäisi todeta väripyörän nopeuden muutoksena oikeasti, ettei vehje vaan ilmoita sisääntulevaa taajuutta ja suorita sisäisesti framerate-conversiota. t. Janne
Äläs nyt. Minähän sentään palasin harharetkiltäni kolmikennoisten pariin. Putkista ei nyt puhuta, mutta kolme sentään. Onhan se jo astetta pienempi synti, jonka harjoittamisesta vain poltetaan Jyväskylän noitakäräjillä roviolla. Eikä edes elävänä. Yksikennoisen DLP-tykin pelkistä ostosuunnitelmistakin seuraa jo jotain paljon pahempaa. Itse en aikoinani saanut H78:a toimimaan kunnolla 48Hz:llä, mutta tämä saattoi johtua toki silloin käytössä olleesta videoprossustakin. Rubyn kanssa 48Hz á la HDQ kuitenkin pelittää täysin ongelmitta, joskin silloin on käytettävä DVI-tuloa. Eipä tuo kyllä meikäläistä haittaa... ei varsinkaan HDQ:n kanssa.
Monet käyttävät 48Hz:aa CRT:n kanssa. Välkkyminen on kuitenkin vähäisempää kuin normaalilla putkitöllöllä ja ei voi edes verrata putkinäytön välkkymiseen. Itse käytän kuitenkin 72/75Hz:aa. Optoma ei tee sisäistä konversiota noilla virkistystaajuuksilla. Tämä on fakta, jonka voi todeta esim. skaalaimen tuottamalla liikkuvalla testikuvalla. Ei testissä mitään aloittelijoita kuitenkaan mukana ollut.
Pöh, laki on laki ja sitä noudatettakoon! Lähetä Rudy minulle testiin, niin voin varmistaa asian VP30:n kanssa.
Luultavasti CRT-tykkien putkissa käytettävät loisteaineet ovat suhteellisen hitaita. Loisteaineen nopeus on trade-off välkkymisen ja pistekoon välillä, pidentämällä jälkiloistoaikaa resoluutio paranee ja toisinpäin. Tuo 48 Hz kuvan katselukelpoisuus antaisi tukea aiemmin sanomallesi, että tasaisempi liike saattaisi johtua tuosta jälkiloistosta. Normifilmin aikaresoluutio (se about 24 Hz) sinänsä ei ole kovin kaksinen, joten mitään erikoisen tasaista liikettä siinä ei edes ole. Tässä olisi kyllä mielestäni kehityksen paikka, kun resoluutio- ja väriavaruuskehityslinjat on viety "loppuun". Ehkä joku 200-300 Hz olisi about "lifelike". Ok, halusin vaan tuoda tämänkin vaihtoehdon esille. Itse olisin mitannut ko. asian fotodiodin ja skoopin avulla yksivärisellä (R, G tai B) testikuvalla Uskotaan siis ettei sisäistä framerate-konversiota tapahdu. t. Janne
Minä olin jostain lukevinani, että tuo nelinkertainen nopeus ei pitäisi varsinaisesti paikkaansa. Sillä valmistajat vain ilmaisevat että pyörässä on tupla määrä aukkoja, joka on käytännössä sama asia...
Usein virtuaalitodellisuus-tutkimuksissa on huomattu että ihmiset eivät juurikaan huomaa n.150Hz liikkeen jälkeen eroa siihen onko se vielä tiheämpää tai liikeblurrattua. Toki henkilökohtaisia eroja on, ja lopputulos olisi varmasti joku kompromissi taas kerran, mutta en usko että on tarvetta mennä yli 200Hz. Minulla oli jossain sellainen työkalu jolla pystyi (monitorin ja ajureiden puitteissa) testaamaan grafiikkaa eri framerateilla samalla screenillä. Siinä sai valita puoliskoiden virkistyksen erikseen ja näki että näkeekö eron. Yllättäen minäkin menetin eron jossain 120Hz yläpuolella, ja vain kuvan vaihtokohdasta erotin kuvat toisistaan, lähinnä epäsynkronin takia. 150Hz kohdalla en enää erottanut piirron eroja ollenkaan. Valitettavasti en löytänyt tuota työkalua vaikka kuinka netistä etsin, pistän sen nimen joskus kun olen kotosalla sitä katsomassa. Toki tuossa tulee jotain kokonaislukujen synkronointiongelmia, ja monitorin maksimaalista virkistystaajuutta, mutta silti oli varsin hauska työkalu leikkiä.
Aivan. Pointti olikin että ~24 fps (eli n. 40 ms päivitysväli) on varsin vähän. Nopeissa toimintaelokuvissa koen jopa jossain määrin ongelmaksi tuon. Tuossa mielessä myös 50 tai 60 Hz ovat suht "hitaita". Framerate lienee ainoita parametrejä videojärjestelmissä jotka ovat pysyneet muuttumattomina aikojen alusta. t. Janne
Pitäisi kysyä joltakin silmälääkäriltä asiasta. Onkohan asiasta mitään oikeaa tutkimusta. Itse en vaan voi käsittää miksi valo/värit kankaalla saisi silmät kutiamaan/kuivumaan riippuen siitä tuottaako valon DLP vai LCD. Enpähän ole ketään vielä tavannut, joka olisi moisesta valittanut. Vai olisikohan sittenkin parempi kysyä asiasta psykiatrilta
Katsos kun LCD:ssä yleensä tuotetaan kaikki päävärit (RGB) kerralla, 1-chip DLP näyttää ne ajallisesti peräkkäin. t. Janne
Jepjep, paineesta en tiiä, mutta semmonen kuivumisen tunne(ei ne välttämättä oikeasti kuivuneet) oli silmissä kun DLP:tä katsoi. Siihen tottui sitten parin päivän aikana. ts. parin päivän jälkeen ei enää ollu moinen tunne vaivana. Sateenkaariakaan en enää näe ollenkaan vaikka aluksi niitä vilisti halutessani.
Oho, täällähän on epäileväinen ilmapiiri. Kuulutteko samaan joukkoon joka sanoo ettei esim. eri dvd-soittimien tai vahvistimien äänenlaadussa ole eroja? Tai HDTV:n ja DVD:n kuvanlaadun välillä? Tai DVD:n ja VHS:n välillä? Jos DLP:ssä tulee väripyörän ansiosta ikään kuin CRT:n kaltainen virkistystaajuuksista johtuva mikroväpätys? Se yhdistettynä tuohon sateenkaari ongelmaan joka johtuu ilmeisesti myös tuosta väripyöräsysteemistä. No, itse kyllä uskon että eroja on, ja että niillä on vaikutuksia. Itselläni kuivuu ja kirvelee usein silmät kun on tuiottanut työpaikan CRT-monitorin kuvaa.
Jep, hyvin sanottu. Minä olen grafiikkakorttien synnystä lähtien ihmetellyt sitä sanontaa että "ihminen ei näe yli 24fps"... Vaikka elokuvissa sekä flicker-roottori (?) että filmin liikesumentuminen helpottavat, niin alkaa elokuvissa käyminen olla ikävää kun kuva vilkkuu. Tuo 24fps on tietysti ollut senaikuinen kompromissi teknologian ja ihmisille sopimisen välillä. Vähän niinkuin mustavalkotelkkarit alkuun. Jos olette joskus käyneet Camera Obscurassa, niin siellä huomaa että sen järjestelmän tuottama kuva on JÄRKYTTÄVÄN hieno vaikka onkin sumea ja himmeä. Se kun ei vilku eikä päivity, ja "framerate" on riittävä... Mä olen jonkin sortin graffanlaatufriikki, ja tuo kyllä sai sukat pyörimään jalassa, vielä on pitkä matka tuohon ~2-3x HDTV resoon ja >>150Hz taajuuksiin jotta silmä alkaisi levätä. Ei sillä, en usko ihan pian Casablankaa nähtävän minään muuna kuin perinteisenä. Mutta aina saa uneksia. Ja toivoa että graffakortit alkaisi pystymään.
Tätä samaista tauhkaa puidaan joka ikisessä DLP ketjussa. Silmien kuivuminen johtuu yleensä siitä että niitä ei räpyttele riittävästi, tähän ei suurta eroa ole millään näyttötekniikalla. Omat silmäni ovat jatkuvasti kuivat ja toljottelen LCD ruutua tuntikaupalla päivässä. Tällä ei ole DLP teknologian kanssa mitään tekemistä, ellei kuvassa nyt ole jotain erityistä joka saisi ihmiset räpyttelemään vähemmän... ehkä sitä dynaamista kuvaa on kiva katsella niin unohtuu räpyttely DLP tykin kuva on yleensä kirkkaampi kuin esimerkiksi kotiteatteriin tarkoitetun LCD projektorin, mikä saattaa aiheuttaa silmien väsymistä jos kuva häikäisee. Samanlaista väsymistä näkee ylikirkkailla LCD businessprojektoreilla. Kannattaa ajaa tykkiä low modessa tai vaihtoehtoisesti pistää hämärävalo johonkin missä se ei vaikuta kuvaan (esimerkiksi viereiseen huoneeseen tai screenin taakse). Tällöin ongelma lievenee tai poistuu. Vastaavaa silmien väsymistä saa aikaiseksi katsomalla esim. televisiota pilkkopimeässä. Pään saa kipeäksi ainakin huonolla katseluasennolla. Jos huolehtii että kuva on noin silmien korkeudella niin että sitä voi katsoa niska luonnollisessa asennossa, voi olla varma että päänsärkyjen määrä vähenee huomattavasti. Itse en ole saanut yhden lampun verran (kohta 3000h) toljottamalla 1 chip DLP tykistä aikaiseksi päänsärkyä, eipä kukaan muukaan niistä jotka ovat projektorillani elokuvia ja gamecube pelejä katselleet valittaneet mitään oireita (olen kyllä kysynyt). Tokihan 1chip DLP kuva "vilkkuu", johtuen tavasta jolla kuva muodostetaan. NTSC materiaalilla väripyörä yleensä pyörii maksimi nopeudellaan jolloin välke ja sateenkaaretkin vähenevät. Sama efekti saadaan PAL materiaalille ajamalla tietokoneelta 75hz asetuksilla. 4x RGBRGB väripyörän kuvan efektiivinen virkistystaajuus on 240hz (@60hz), PAL materiaalilla pyörä hidastuu ja kuva päivittyy vain 200 kertaa sekunnissa. Sateenkaaret alkavat muuttua jo harmittomiksi näillä päivitysnopeuksilla ja kuva on vakaampi kuin keskivertotelevisiossa.
Totta, mutta ainakin minun kohdallani on kyse jostain ihan muusta kuin silmien kuivumisesta tai väsymisestä. Tuskinpa tämän puimisesta viisaammiksi tullaan. Joillekin tämä on ongelma ja heidän on valittava näyttötekniikka 3-4 muusta vaihtoehdosta. He, joita tämä ei vaivaa, voivat valita myös DLP:n.
Jos se johtuu siitä että niitä sateenkaaria pitää tuijotaa niin tarkkaan ettei enää muista räpyttää silmiä? Itse olen vielä dlp neitsyt etten voi kommentoida enempää.