Imdb:n mukaan tämä on saanut ensi-iltansa Venetsian filmivestivaaleilla eilen. Rottentomatoesista löytyy jo muutama ylistävä arvio elokuvasta: http://www.rottentomatoes.com/m/the_fountain/?show=all Jo noiden arvioiden pohjalta odotukset pompsahtivat jonnekin sfääreihin.
Ei ollut kyllä tarkoitus antaa virusta tarjoavaa linkkiä. Anteeksi vain. Joka tapauksessa yleisö buuasi elokuvalle Venetsiassa: http://imdb.com/news/wenn/2006-09-04/#2
Hieno leffa tämä varmaan on kaiken näkemän ja kuuleman perusteella. Aronofsky kuvasi elokuvan efektit mikrokuvaustekniikalla kemiallisista reaktioista, koska halusi elokuvaan orgaanisen fiiliksen, jollaista CGI:llä ei olisi saanut aikaan. Leffan kotisivuilla on nähtävissä näitä otoksia neljä kappaletta. Itselleni noista loopeista tulee mieleen 2001: A Space Odysseyn Stargate-kohtauksen efektit, mikä on tietenkin hyvä asia. Leffa kestää varmaan paremmin aikaa ilman tietokonehärpäkkeitä.
Joo, uusimmassa episodissakin arveltiin että tää saattais tulla suoraan DVDlle No ei se mitään! Pääasia että laatuleffoja kuten Saw III ja Rocky Balboa saadaan kankaalle asti!
Tässä taas nähdään nykyisen elokuvateatteritarjonnan homogenisoituminen, levittäjä pelkää todennäköisesti elokuvan olevan liian outo popcorn-yleisölle. Ensimmäinen aalto rynnistää teattereihin suurten nimien hämääminä, jonka jälkeen nuorison negatiiviset tekstiviestiaallot aiheuttavat seuraavan viikonlopun romahduksen. Anteeksi, kun olen näin kyyninen...
Kun tämän Suomeen tuleminen nyt on mitä on, niin kerrottakoon että R1-DVD saapuu kauppoihin toukokuun 15. päivä.
Hyvin on tulevan dvd-julkaisun kansikuva onnistuttu sössimään. Leffateatterijuliste: DVD. Ei ihan Aronofsky-tyylinen:
Luoja että on tökerön näköinen.. Joka elokuvaa ei entuudestaan tunne, niin voi jäädä tuon "Maitotyttö Hiljan" pärstän takiakin vuokraamatta... Erikoinen kuva muutenkin, miten tuosta on onnistuttu tekemään tommonen outo Maitotyttö & grungerokkari yhdistelmä. Nyt sitten vaan odottelemaan sitä että oletettavasti hieno elokuva vajoaa keskinkertaisten leffojen unholaan, laiskan levittäjän ja pilatun kansitaiteen ansiosta :weep:
On kyllä aivan järkyttävän näköinen kansi. Juliste sen sijaan on kyllä todella komea ja pitää kyllä ihmetellä miksi dvd-julkaisuun tuollainen kuva ollaan valittu.
Ja onneksi myös Tampereella ensi viikon keskiviikkona (4.4.) kun Niagaraan tulee osa Night Visions -ohjelmistoa.
Tämäpä oli upea leffa. Niin visuaalisesti kuin sisällöltäänkin. Vähän epäilin ennakkoon että elokuva olisi liian korkealentoinen, mutta aika hyvin pysyin kärryillä koko ajan. Hyvät näyttelijät, loistava musiikki sekä synkkä, surullinen ja kaunis tarina. Sääli, että tätä ei erikoisesityksiä lukuunottamatta nähdä Suomen teattereissa. 4,5 / 5
Hienoa elokuvassa oli myös se, että katsojalle oli jätetty vähän tulkinnanvaraakin. Ketkä leffan ovat nähneet, mihin itse päädyitte? Mielestäni leffan pystyi tulkitsemaan ainakin kahdella eri tavalla, eli Spoiler toisessa koko tulevaisuusosio olisi vain nykyajan Tomin kirjoittama päätöskappale Fountain-kirjaan / vertauskuva siitä, miten nykyajan Tom käsitteli vaimonsa kuoleman. Ja toinen tulkinta olisi sitten se, että nykyajan Tom todellakin löysi lopulta keinon elää ikuisesti. Itse päädyin tuohon jälkimmäiseen, sillä se tekee elokuvasta vielä eeppisemmän ja surullisemman, kun miettii että mies on elänyt 500 vuotta surren vaimoaan ja yrittäen löytää ratkaisun saada hänet takaisin henkiin vain tajutakseen, että koko puolen vuosituhannen piina oli turhaa: hänen olisi pitänyt vaalia vaimonsa viimeisiä hetkiä ja nauttia elämästään silloin kun siihen oli vielä mahdollisuus. Tämän leffan ja Prestigen myötä Jackman nousi viimeistään tuon ikäluokan suosikkinäyttelijöitteni listalle Deppin, Balen ja DiCaprion joukkoon. Balea ja Jackmania näyttäisi viime aikoina yhdistäneen myös halu näytellä pakkomielteisiä ihmisraunioita, pitäisivät jatkossakin hyväksi havaitun linjan
Spoiler Itse päädyin siihen, että Tom tajusi avaruudessa vihdoin, että ikuista elämää ei voi saada. Tom yritti pitää avaruudessa elämänpuuta "hengissä", että kun he päätyvät oliko-se-nyt-nebulaan, niin se puu pitäisi hänet hengissä ikuisesti. Sen puun kuoltua hän tajusi, että ikuisen elämän saa vain kuolemassa ja siten "palasi" nykyaikaan viettämään aikaa vaimonsa kanssa, koska ymmärsi ettei voi pelastaa häntä, eikä avaruudessa itseäänkään. Itse päädyin tollaiseen ratkaisuun, varsinkin kun Espanja-osiossa se heppu maatui sen puun takia. Hieno elokuva oli kyllä, koska tosiaankin tulkinnanvaraa löytyy, eikä yksi tulkinta ole välttämättä väärä. Pitäisi nähdä kyllä leffa toisen kerran, koska ensimmäisellä kerralla ei pysty millään sulattamaan jokaista yksityiskohtaa, jotka voi vaikuttaa tulkintaan.