Aha, "uskonnollinen" fanatismi jatkuu vaikka asiasta huomautin. Turhaan siis mitään kirjoitin ihan niinkuin CleverIndeedin kohdalla. Minustakin on kivaa jos ihmiset löytävät Genelecin tuotteet ulkomaalaisten kaiuttimien sijaan koska se on eduksi Suomen äänialan insinöörien ja muidenkin työllisyydelle ja näin ollen maamme hyvinvoinnille. Bonuksena erinomainen äänentoisto. Mutta minusta tuo sinun fanatismisi lähinnä karkoittaa ihmisiä G-tuotteista muille maille. Hieman rennompi ote voisi olla houkuttelevampaa. Genelecin kaiuttimet "soivat kyllä puolestaan". Itselläni ei muuten ole erityisen hyviä muistoja Genelecin seteistä messuilla. Porukkaa on yleensä ollut aivan liikaa tungeksimassa ja soitettu musiikki ei ole miellyttävyt. Siten joku ProAc-setti jännällä intialaisella musiikilla rauhallisemmissa puitteissa nouseekin miellyttävämmäksi kokemukseksi.
Ei mietitytä niin kauan kun muun äänialueen toisto ei ole erittäin hyvällä tolalla. En näe järkeä panostaa alle 30 Hz taajuuksiin silloin kun kaikki sen yläpuolella toistuvat ovat ns. vaiheessa. Taas kerran sanon, näyttää että monilla plazalla vierailevilla on äänentoiston käsitys luokkaa "laitetaan jotku kaiuttimet jotta päästään äkkiä miettimään mitä tehtäisiin alle 60 Hz taajuuksille. Kuinka saadaan kingkongin jalka tömähtämään tai musiikilla dubsteppi siirtelemään keittiön Mariskooleja demona"
Kaikki tämä vänkääminen ei poista mihinkään sitä seikkaa, että kun joku hakee 1000-1500 euron 5.1 kaiutinsettiä elokuvakäyttöön, niin aivan viimeinen ratkaisu koskaan on hankkia alspe-special 4000 euron käytetyt lattiakaiuttimet. Kirjahyllyn kokoisten kaiuttimien sijoittelukin voi olla hankalahkoa tavallisen koisessa kerrostalon 4x5m olohuoneessa, kun kaiuttimen etäisyys seinästä pitäisi olla 1,5m ja kuuntelijan etäisyys kaiuttimesta 3m ja takaseinän etäisyys kuuntelijasta 2m, ja samalla huoneen pitäisi yleensä soveltua vielä tavalliseen elämiseen. Aktiivikaiutin hyvillä huonesäädöillä voi hyvinkin toimia paremmin, jos kuuntelutila ei ole vartavasten ainoastaan kuuntelutilaksi rakennettu, sisustettu ja akustoitu.
Sinun mielestä ja kokemuksilla ilmeisesti näin. Mutta kun isoilla kaiuttimilla saavutetaan täysin eri tason auktoriteetti ja erottelevuus (verrattuna parin litran pää-äänikippoon lisättynä yksinäisellä subbassohöristimellä) varsinkin yläbasso-alakeskarialueella jossa on erittäin paljon informaatiota. Jos kaiuttimia ei pysty kunnolla sijoittelemaan niin kannattaa suosiolla lopettaa koko touhu. Myös isompien kaiuttimien vaatima etäisyys seiniin on usein urbaania legendaa, kukaan ei käske valita tilaan huonosti sopivia kaiuttimia. Aktiivikaiuttimen bassosäätö ei ole yhtään mitään muuta kuin tavallisen kaiuttimen tilaan sopivuus. Aktiivikaiuttimien säädöistä on hyötyä niille jotka eivät ymmärrä akustisesta sopivuudesta huoneeseen tai käyttävät kaiuttimia seitsemässä eri huoneessa /vko.
Mitenkäs iso kaiutin se alspelle pitäisi oikein olla? Ihanko semmoinen very very extra large? Mutta kuuntelukos tapahtuu edelleen siinä samassa kukkatapetoidussa kerrospsk:n kaikukamarissa missä aina ennenkin? Se riippuu kuunteluetäisyydestä ja SPL-tasosta. Pienehkö jalustakaiutin ei ole mikään vamma jos sitä ei pakene kuuntelemaan kauas ja on edes jotain SPL-rajoituksia. Kuten lähes kaikilla meistä on. 1-2 metriä maks. korvannipukasta kaiuttimen etulevikkeeseen niin maks. hyvä tulee. Isommasta kaiuttimesta ei ole käytännössä lisähyötyä, suuntaavuus ja SPL riittää jo ihan hyvin. Aktiivibasso paikkaa puutoksen alahertseillä ja kasvattaa SPL:ää entisestään. Aktiivikaiuttimen bassosäädöt ovat AVAINTEKIJÄ huoneeseen istuttamisessa, alspe paha. P.S. Joudunko häpeämään sinua vielä lisää? Sinunhan piti skarpata tällä audiokaudella, mutta ei saatana taas hyvältä näytä! Olet vielä hönömpi kuin viime vuonna.
Semi OT, kuten yllä sanottu, vain niissä tapauksissa joissa ns. oikeisiin konsteihin ei tietämys riitä.
Millä tavalla aktiivikaiuttimien bassosäädöt ovat parempia kuin passiivikaiuttimien kanssa käytetty vahvistimen sävynsäätö (bass/treblestä se bass) tai AV-vahvistimen parametrinen huonekorjaus?
Taitaa olla molemmissa ongelmana korjauksen laaja-alaisuus? Itse en ole asiaan syventynyt, mutta toisissa keskusteluissa on AV-virvojen parametrisista equista moitittu nimenomaan sitä, että säädöt vaikuttava liian laajalle kaistalle ja edullisemmissa malleissa ei välttämättä pääse alle 63hz (?) taajuuteen koskemaan lainkaan. Ja toki puristit eivät halua tehdä noita korjauksia digitaalisena vahvistimessa.
Tämä keskustelu on jo melkoista asemasotaa sekä rönsyilee jo aktiivit vs. passiivit puolelle. Ei siinä mitään. Varsinaisesta aiheesta, Alspen kanta on siis että: a) lattiakaiuttimet ovat aina paremmat, kuin jalustakaiuttimet + subwoofer, b) jos äänentoistoon ei ole upotettu pelkkiin etukaiuttimiin vähintään 2 000e ja sitäkin käytettyihin uutena kaksinkertaisen summan kustantaviin, niin hukkaan on mennyt ja monikanava on turhake, kun ääni ei ole kunnossa edes 2.0 kuuntelussa (vaikka miten olisi kotiteatteri, eikä musiikinkuuntelusetti), c) ylipäätään olemassa on vain järeitä lattiakaiuttimia ja kämmenenkokoisia jalustakaiuttimia, joista jälkimmäisistä ei ole mihinkään, d) subwooferit ovat aina rahanhaaskausta, koska niillä voi kuunnella vain king kongin piereskelyä, tutkia mariskoolin pomppimista pöydällä kuuntelutilan viereisessä huoneessa ja mittailla vastetta, e) DIY-subbarien rakentelu vasta turhaa onkin, pitäisi joko ostaa lattiakaiuttimia silläkin rahalla ja ajalla, tai sitten rakentaa itse niitä kaiuttimia; kuten edellä kohdassa d on todettu, subwooferit ovat aina turhia. :sleep: Alspe, tokkaatko tohon vielä nimesi alle, niin tämäkin on selvä. Ja minä kun luulin G-miesten olevan sen yhden ainoan totuuden miehiä.. EDIT: samperi, unohtui vielä jotain mokellusta AV-vahvistimien kategorisesta huonoudesta ja läppärin kuulokelähdöstä soitettavasta huonosti pakatusta musiikista.
Vedit rankemmalla kädellä omia johtopäätöksiäsi, a) eivät ole aina sillä on olemassa huonojakin lattiakaiuttimia b) Elokuvilla yhtälailla äänet yli 60 Hz:n ovat erittäin tärkeitä c) kuinka monessa setissä täällä on subbarin kaverina erittäin järeä lattiakaiuttimet? Niin juuri, harvassa koska uskotaan pienien riittävän kun infraa tulee LLT:sta. d) ei ole turha varsinkaan kotiteatterissa. Silti en näkisi sitä ykkösasiana jos äänenlaadulliset asiat kiinnostavat. e) diy on järkevää, ainakin tietyin rajottein. Mutta jos mietitään kuinka paljon yli 2000 Wattia pitää olla tehoa jotta ääni on hyvä päänkokoisten kaiuttimien tukemiseksi, niin sitten ollaan ehkä hieman hakoteillä.
Mihin oikeisiin konsteihin, nimeä konstisi. Tulppaillaan refleksiputkia/siirrellään kaiuttimia/selitetään jostain synergia-energiasta ja toivotaan että vahingossa tapahtuu ihme? Aktiivisuotimen vipusista equttamista parempaa ja varmempaa keinoa ei ole olemassa. Muilla konsteilla se ei onnistu kuin vahingossa tai ulkoisella apu-equlla. Tai sitten kaiutin pitää tehdä huoneeseen kustomina. Olemme muuten käsitelleen tätä aihetta vuosien aikana jo melko monta kertaa. Ne ovat juuri kyseisen kaiutinmallin säteilyominaisuuksille tehty. AV-vahvistimissa ei taida olla kelvollisia korjaimia vieläkään, yhdessäkään. Ulkoisella parametrikorjaimella onnistuu tietenkin kaikki, mutta pitää tietää ja mitata aika tarkkaan miten hölkkäpyörää pyörittelee. Nyt puhutaan siis etupäässä matalien taajuuksien sointitasapainon karkeasta säädöstä, kaiuttimen ns. balanssista. Tarkat täsmäequtukset ovat sitten parametrikorjaimen tehtäväkenttää.
En uskonut, että tietäksesi on näin alkeellisella tasolla. Ehkä se liiallinen equ-pekutus saa perusasiat unohtumaan.
Niin, sinun heittosihan eivät ole olettaneet mitään keskivertoplazalaisesta tai subwooferin ostajasta. Ainakaan kommenttisi mariskoolien siirtelystä, vasteiden mittaamisesta eri huoneista ja isoista LTT-subbareista kämmenenkokoisten kaiuttimien seurana. Point proven. Ja alabassojen toiston uskottavuus ja siten muiden kaiuttimien helpottunut toisto ei ole äänenlaadullinen asia? Tai se, että elokuvan ääniraita on ns. munaton ilman ulottuvaa bassotoistoa (riippumatta siitä, mistä se bassotoisto tulee)? Kuinka monella täällä on LTT pukkaamassa "infraa" pienten pääkaiuttimien kaverina? Laitapa toinen trollipolli kasaan, jooko? Ja taas, a) miksi DIY-hommissa pitäisi rakentaa pientä, jos rahkeet riittävät isompaan, b) toinen trollipolli tästäkin, c) jos omaa työmäärää ei laske rahallisesti - ja kuka perkele laskee, kun kyse on HARRASTUKSESTA - niin DIY:nä saa huomattavan järeää 'riittää missä tahansa' lisäbassoa rakenneltua, jos vaan osaa, huomattavin kustannussäästöin. En edelleenkään käsitä tuota jankkaamistasi DIY-rakentelusta, kun jokaiselle täysjärkiselle pitäisi olla päivänselvää, että siinä on kyse rakentelusta, ei järkevästä rahankäytöstä tai juuri mistään muustakaan. Jos nyt sattuisin itse rakentamaan huvikseni autoa, niin en todellakaan lähtisi siitä, että huippunopeus 130km/h riittää, kun ei Suomessa saa ajaa kovempaa, vaan tottakai rakentelisin niin järeän vauhtihirmun, kun vain omat taidot ja budjetti huomioiden kykenisin. Järkevyys olisi täysin irrelevantti argumentti niissä kinkereissä.
Tää tuntuu olevan aika tunteita herättävä aihe Mä olen khyll samaa mieltä alspen kanssa näist isoista pääkareista.. Mulla oli tässä vähän aikaa sitte isot 45 litraset kolmitiet pienessä kerrostalokopissa. Ne oli viritetty aika alas ja windsin mukaan bassot lähti laskemaan tasasesti jo 100 hertsistä. Musiikilla ne toimi tosi hyvin ja musiikissa oli munaa erilailla ku nykysessä setissä. Ongelmaks nousi vaan bassojen kova taso. Jollain biiseillä bassot toimi ihan sairaan hyvin, mutta jossain biiseissä bassoa tuli aivan törkeesti, vaikka kuminaa ei silti esiintynyt. Tällähetkellä on aw-10 coaxit suljetuissa pytyissä svs:n sb 12 nsd ryhditmämässä alapäätä. Päremmin minusta tämä subbari ja jalustakaiutin setti toimii pienessä koirankopin kokosessa kerrostalohuoneessa, vaikka ne yli 100-400 herzin äänet eivät tule samalla auktoriteetilla ku niissä isoissa kajareissa.
No mitäs sinun mielestäsi pitäisi tehdä vaikka seuraavassa käytännön tilanteessa: Kaiutin on sijoitettu pienehkössä huoneessa seinään kiinni. Tämän johdosta kamarissa ilmenee tuhti mutta melko lineaarinen korostuma basso- ja alakeskialueella. Jos kaiutinta ottaa enemmän irti seinästä, basso- ja alakeskialueen yleistaso kyllä vaimenee mutta vaste kuopittuu samalla täysin auberilleen. ? ? Liian pitkä kuunteluetäisyys, bassoelementin sijoituskorkeudesta johtuva raaka vaste-ero 100-400:ssa tai huono kaiutin. Luultavasti kaikkia kolmea + viittä muutakin "merkityksetöntä" pikkujuttua l. täysi kumulatiivinen multihäröpallo mistä mahdotonta osoittaa yksittäistä tekijää.
Aika monessa setissä subbareita on 1kpl ja kaiuttimia vähintään se 2kpl. Tästä tulee ehkä joillekin osittainen "uskomus", että subbari pilaa äänen. Yksittäisen monobasson liittäminen soinnillisesti kaiuttimiin on toki monesti aika työlästä touhua (varsinkin kerrostalossa). Oma päätelmäni onkin, että subbareita pitää (varsinkin kerrostalossa) olla 2kpl sijoitettuna molempien kaiuttimien juurelle tai vastakkaisille seinille kaiuttimien linjalle. Kun tähän lisää vielä kunnollisen digitaalisen EQ/jakosuotimen, ei integroitumisessa ole mitään ongelmia edes kerrostalossa. Mitä munattomaan bassoon tulee, niin kaikki subbarielementit eivät ole edes tarkoitettu ns. "potkubassoon", vaan niiden käyttöalue on se alin oktaavi isossa ja matalalle viritetyssä kotelossa. Potkukasta ja dynaamista soundia hakevan pitää turvautua myös isoihin kaiuttimiin. Kaveri osti juuri omaan tarkkaamoonsa KRK:n isoimmat mallit. Pakko myöntää, että en ole hetkeen kuullut noin dynaamista ja potkukasta keski- ja yläbassoaluetta. Pendulumilla saatiin farkkujen lahkeet värisemään basson mukana
Vaikka meneekin ohi aiheen, niin kerrohan lisää. Ihanko Exposé sarjaa, vaiko VXT tai RP? Minullahan on tuollaiset "hinnat alkaen" RP5 monitorit sekä 10S subi (vaikka tuo subi nyt alspea ehkä järkyttääkin) ja olen jo noiden suorituskyvystä erittäin yllättynyt. Mielessä on kytenyt isompien monitorien hankinta, mutta kun kokemuksia KRK merkistä on aika vähän. Listahinnaltaan 1kpl 8040 gene vastaa suunnilleen KRK VXT8 paria, joten isot KRK:t olisivat jotenkin realistisempi edes harkita kuin tuo toinen vaihtoehto.
VXT-sarjaa http://www.krksys.com/krk-studio-monitor-speakers/vxt/vxt8.html Älyttömän suorituskykyinen kaiutin. Soundi yläpäästään vielä G:tä kirkkaampi, muutoin aika pätevän tuntuinen soundi. Tarvittaessa ääntä riittää varmasti PA-käyttöönkin.