Tiedän, että "Älykkyys laskussa?" aihe on olemassa mutta siinä oleva äänestäys on jotenkin pahasti vioittunut joten mieluummin teen uuden aiheen kun nostan tuon 5 vuotta vanhan aiheen takaisin ylös. Tää mensan nettitesti, 8 min aikaa ja 20 tehtävää. http://www.mensa.fi/sivu.php/nettitesti Tästä testistä tulevat pisteet merkitään äänestykseen. Testissä saa vähimmillään 120 pistettä ja enimmillään 135p. Tai voi saada vähemmän ja enemmän, mutta sitä ei kerrota sen tarkemmin.
"Kuulut todennäköisesti enemmistöön, eli siihen 90 prosenttiin väestöstä, jonka älykkyysosamäärä on enintään 120." Taidan olla tyhmä (viimeseen jäi vastaamatta kun aika loppu). Mutta en myönnä sitä ennen kuin Tiltti on järjestänyt Plaza-miitin virallisiin testeihin joissa asia voidaan varmuudella todeta
Multa jäi vastaamatta neljään viimeiseen! Silti aukesi ovet tuonne harvojen ja valittujen 90% joukkoon...
Jok'ikinen kerta vtuttaa kun näitä töherrystehtäviä täytätetään ihan vakavalla naamalla ikään kuin tieteellisenä tutkimuksena (esim. mensan pelleilyt, puolustusvoimien testit sekä joskus peruskoulussa täytetty valtakunnallinen tutkimussysteemi). Miten noista töherryksistä voidaan päätellä mitään muuta kuin "kuinka hyvä olet arvaamaan ruudukko- ja nuolikuvioita"? Klikkailin tähänkin huvikseni jokaiseen kohtaan "A" ja aikaa vastaamiseen meni joku about 10 sekuntia kuvien katseluineen. Sain suorituksestani tuon saman 120 pojoa, joka on minimi mitä tuo testi voi antaa. Ei haluta pahoittaa kenenkään mieltä kertomalla hänelle että hän on tyhmä kuin saapas. Ehkä hiukan parempi tulos myös kannustaa tilaamaan varsinaisen maksullisen testinkin tuosta mainoslinkin takaa. Kaikki vastaavat paskakuviotehtävät olen täytellyt samalla kaavalla, valitsemalla tietyn kirjaimen jolla johdonmukaisesti täytetään koko kuponki loppuun.
Miten niin tyhmä kuin saapas? Toki alle 120 voi olla vaikka 75, mutta yhtä hyvin myös 119 ja se on reilusti keskiarvoa parempi ÄO, mutta sellaisen henkilön ei silti kannata yrittää tehdä Mensan oikeaa testiä. Se on ainoa mitä tuo Mensan nettitesti edes pyrkii kertomaan. Tämä testi ei kerro mitään, jos sen tekee vitsillä, mutta tosissaan tehtynä se on verrattavissa Mensan oikeaan testiin. Se antaa melkoisen samanlaisen ÄO:n kuin oikea testi eli on paras ilmainen netin ÄO-testi.
Hupsis! 128 ja fiksumpi kuin 97% väestöstä. Suosittelevat menemään Mensan testitilaisuuteen. Rahastusta sekin mokoma...
Olen samaa mieltä. Mensan testi mittaa inhimillisestä suorituskyvystä vain kapeaa alaa. Jos sattuu olemaan kiinnostunut omien kykyjensä määrästä juuri näissä asioissa, niin testaamisessa voi olla jotain mieltä. Se voi auttaa esim. ammatinvalinnassa. Erittäin hyvänkään tuloksen saavuttanut ei kuitenkaan ole mitenkään muiden yläpuolella. Joku muu on jollain muulla mittarilla vuorostaan parempi.
No kyllähän toi pollituloskin todostaa testin humpuukiksi tai sitten Plazaa käyttää vain valioyksilöt (meidän muutaman muun lisäksi). Hain veturinkuljettajaksi juuri ja tein siellä kanssa noita palikka- ja päättelytestejä ja silloin olin "terävimmässä" porukassa jotka pääsi jatkohaastatteluihin. Tosin nyt kun olis ollu psykolookkiset testit, niin luovuin touhusta.
Ei ole mielestäni mikään ihme että nettifoorumin pollissa tulokset on korkeampia kuin koko väestön keskiarvo. Valinnaisuus vastata jne. Selvää on toki että ÄO lukuja voi olla vaikeaa verrata keskenään. Jos Matti Vanhasen iskä sanoo että suomalaisen ÄO on keskimäärin 97, niin kyllä tuo Mensan testi antaa siihen verrattuna korkeampia tuloksia. Ei tuonkaltainen älykkyys tietenkään ole mitään viisautta. Natsijohtokin oli tutkimuksen mukaan älykästä porukkaa, vaikka natsi-ideologia on mielestäni varsin typerä eikä viisas ihminen sitä kannattaisi. Silti kyllä nuo älykkyystestit mittaa yhdenlaista älykkyyttä eikä niiden mitään muuta kuulukaan tehdä. Niissä on nähtävissä selviä eroja jopa ihonvärin mukaan. En usko että jonkun väriset ihmiset on vain parempia arvailemaan kuin toiset.
Juu ei mulla ainakaan ole testistä valittamista, tuo meidän pollitulos vaan hiukan huvittaa, tässä ollaan hyvässä seurassa! Oli toi munkin mainitsema testi räätälöity tarkoitukseensa. Natsit on pakosta ollut erittäin älykkäitä, ei tuollaista touhua muuten olisi saanut masinoitua, ja "koko" kansaa siihen mukaan, mutta toi on hyvin eritelty ettei se kyllä viisaiden hommaa ole. Samaa mieltä.
Polliin on vastannut tähän mennessä huimat 7 henkilöä. Mä luulen, että ne, jotka eivät tällaisissa testeissä pärjää, eivät niitä yleensä edes kokeile.
Heh, valtion työntekijät valitaan aina noiden päättely ja psykotestien avulla. (Siksikö mikään valtion teettämä homma ei tunnu menevän oikein, ken tietää...) Itsekin hain joskus aikoinaan alle kuukauden kestävään projektityöhön ja melko pian olin täyttämässä "mikä kuvio tulee seuraavaksi" testejä. Testattavia oli viisi ja yhden henkilön testit maksoivat reilusti enemmän kuin mitä palkka kyseisestä työstä oli.
Ai niin, muistin tosta että hain itse viime kesänä armeijaan. Siis siviiliksi matalapalkkaiseen duunarihommaan, toista tuntia haastattelussa laitettiin rasteja ruutuun Juu, en ruksannut omaakaan tulosta tonne, kerroin sen.