Kyllä teatterissa koko pituuden viihtyi ja suurena Cusackdiggarinahan tämä oli pakko käydä katsomassa, vaikka hän siis itsekkin on suoraan sanonut että tämä oli nyt taas se ison palkkashekin leffa jonka jälkeen voi taas tehdä niitä hänelle ominaisempia rooleja pienemmissä produktioissa. Yleisö leffassa veti spontaaneja taputuskohtauksia muutamaan otteeseen ja ensimmäinen "rytinäkohtaus" sai allekirjoittaneenkin haukkomaan henkeään ja nauramaan ääneen Ihan hassuhan tämä oli kun oli nollaodotukset. 3/5
Rytinää ja pauketta. Elokuvassa oli hetkensä, mutta aika skeidaahan tämä oli (en kyllä muuta odottanutkaan). Kyllähän tämä viihdytti kestonsa ajan. 2½ / 5
Parempi kuin ID ja TDaT, kyllä tätä ihan kohtuulliseksi suoritukseksi voi sanoa. Ainakaan suuruudenhulluudessa ei paljoa isommaksi voi enää laittaa ilman että koko boltsi pyyhkäistään kerralla. Tulivuoren syntyminen ja posahdus oli todella upeasti tehty, ehkä yksi parhaista tehostekohtauksista koskaan. Hieman pitkänpuoleinen loppuosuus vedessä verottaa pisteitä puolikkaan pois. Hyvin toimii kännykät 3/5 Unisol tosiaan edelleen paras:thumbsup:
Yhdyn edellisiin eli pirun komeaa rytinää (mikä myös tuntui kirjaimellisesti persuuksissa ja selkänahassa :thumbsup, joka on parhaimillaan vain leffateatterissa. Mutta jos olisi vihdoin jätetty pois ne satoja kertoja käytetyt diipa-daapat ja lässyn-lässyt, niin ehkä tämä olisi ollut vieläkin parempi. Silmien pyörittelystä huolimatta tämä kelpasi minulle näinkin. 3,5/5 :naminami:
Odotukset täyttyivät, eli aivan häpeilemätöntä rymistelyähän tämä oli tutuilla katastrofielokuvan kliseillä maustettuna. Niissä mentiinkin jo niin pitkälle, että moneen otteeseen pisti mietityttämään kuinkakohan syvällä Emmerichillä onkaan taas ollut kieli poskessa elokuvaa tehdessään. Täpäriä nousukiitojakin oli mukana Spoiler peräti kolme kappaletta. Tehosteet olivat vaikuttavia ja juoni asiaankuuluvaa höttöä, 2012 onnistuu hetkittäin kilvoittelemaan kunniasta kaikkien aikojen kalliimpana camp-elokuvana. +
Alun ja keskiosan perusteella juuri sitä itseään: vauhtia, tuhoa ja ryskettä - ei enempää eikä vähempää. Mutta voi hyvän tähden miten olikin viimeiseen puolituntiseen saatu kasattua idioottimaisia käänteitä, rautalangan vääntöä ja moralisointia kymmenen huonon elokuvan verran. Aika isoja virheitä pystyn yleensä antamaan anteeksi viihteellisyyden vuoksi, mutta tämä meni yli ja reilusti. Yksikään elokuva ei ole saanut aikaan samanlaista vastenmielistä kiemurtelua teatterin penkissä. Alun perusteella lähentelisi kolmea bojoa, mutta loppupelleily vetää homman täysin pöntöstä alas. 1½ / 5. Emmerichin heikoin aikaansaannos minun kirjoissani.
Kyllähän tämä elokuvateatteriin raahautumisen arvoinen kokemus oli. Losista pakeneminen oli kokonaisuudessaan senverta huikeaa tykitystä, että hyvä kun penkissä pysyi. Tuskin toimii kotona ihan samoilla tehoilla. Jatkossakin tuli tasaiseen tahtiin hienoja tuhokohtauksia mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Hyvä niin sillä juonen puolesta 10,000 BC:kin näyttää tämän rinnalla historialliselta tositapaukselta. Mukaan oli myös eksynyt kaikki lässynlässyn kliseet vailla mitään tunnetta. 50 Centin perhe voidaan myös nostaa samantien onnekkaimmaksi porukaksi koko elokuvahistoriassa. Spoiler Mm. juuri kun bensa on loppumassa lentokoneesta sankarimme huomaavat, että Himalajan vuoristo on siirtynyt parituhatta kilometriä heidän suuntaansa... Suurin miinus tulee kuitenkin elokuvan loppuosasta, missä päästiin niihin arkkeihin. Harvemmin missään elokuvassa on noin pahasti homma lässähtänyt käsiin. JaniH:ta kompataan täysin. Kaiken lisäksi, en tiedä johtuiko elokuvateatterista vai mistä, mutta ihan kuin tuossa lopussa olisi kuvaus muuttunut täysin. Kuva näytti ihan samalta kuin olisi pistänyt jotkut motionflowt täpölle omasta telkkarista. Elokuvahistorian tähän mennessä parhaista efekteistä huolimatta 2012 on valitettavasti Emmerichin huonoin elokuva... :weep: **
Juuri saavuin katsomasta tätä tekelettä. Mitä tästä nyt vois sanoa, mitä ei ole jo täällä sanottu. Loppu tosiaan junnaa pahasti paikallaan, ihan turhaan oli venytetty. Tuho oli tosiaan komean näköistä ja viihdyttävää. :naminami: Cusack patsasteli leffan läpi täysin vailla mitään tunnetta. Elokuvalle suurimmat plussat Harrelsonista, Gloverista ja etenkin Zlatko Buricista(Pusher trilogia) Yurin roolissa, jota näkee liian harvoin nykyään missään. Mitään pisteitä tai tähtiä en ala tälle antamaan. Elokuvakokemuksena tosi ristiriitainen, oli siinä hetkensä vaan nekin hetket nollattiin sitten näissä tunteikkaissa välikohtauksissa. PS. Kaverin kans odotimme koko leffan ajan milloin Glover heittäs: "I'm too old for this shit!"
kävinpä katsomassa leffan ilman sen kummempia ennakko-odotuksia. Tehosteet suurimmaksi osaksi hienoja ja vakuuttavia, vaikkakin paljon mahdottomuuksia ja nykytieteen kanssa ristiriidassa olevia tapahtumia, mutta ehkä tätä ei niin vakavasti pidä ottaa. vaan itse elokuva... arghhh :OI todella tuskastuttavia hahmoja/kohtauksia ihan kidutukseksi asti. Niin kliseistä jenkkien ylidramatisoitua tunnesoopaa että mieli teki hirttää mm. eräät lapset ja monta pääosissa olevaa aikuista :sick: Rasittavaa katsoa ylinäyteltyä sankarointia ja tunteilua noin pitkän elokuvan verran tehosteista 4½/5 näyttelystä 1/5
Muuten ok efektipätkä mutta juuri nuo järkyttävän kliseiset "draamakohtaukset" pilasivat leffan aika tehokkaasti. Vaikka Emmerichin aikaisemmat elokuvat tuntien tällaista osasi odottaa niin silti tuli todella vaivautunut olo moneen kertaan. Toisaalta 2,5 tuntia meni suhteellisen nopeasti, joten täydellinen epäonnistuminen ei ollut kyseessä. 2/5
Lähes täydellisesti sellainen kuin odottikin eli taattua Emmerichiä koko rahalla (5,5e Superpäivätarjouksena). Positiivista oli että 2 tuntia 40 minuuttia vierähti yllättävän ripeästi, eikä pahoja nyykähtelyjä tapahtunut. Kyseessä oli jo sen luokan kliseekokoelma lähes maailmanennätysmäärällä läheltäpiti tilanteita, että hymy pysyi naamalla melkein loppuun saakka. Vaatinee oikean asenteen, kun tuota lähtee katsomaan. Että se koirakin vielä...
Epätasainen tehosterymistely, jonka kyllä jaksoi katsoa ihan sujuvasti. CGI oli välillä loistavaa ja välillä taas erittäin huonoa. Emmerich lainaili niin omaa (The Day After Tomorrow) kuin vierastakin (Poseidon). Cusack oli autopilotilla, mutta Danny Glover oli täyttä rautaa Draamaosiot tosiaan olivat kömpelöitä, mutta plussaa eri yhteiskuntaluokkien välisen kuilun esiinnostamisesta. Emmerichin paras on edelleen The Day After Tomorrow, muista ei voi edes puhua. ***
Yksi asia jäi ihmetyttämään... Spoiler Miksi siellä arkin kontrollihuoneessa piti olla animaatio törmäyksestä mount everestiin?
No johan oli tuubaa ! Spoiler Kaikki mahdolliset Hollywood-kliseet samassa sopassa :sick: - Maailma tuhoutuu, mutta perheen ongelmat ovat suurempia - Avioeroperhe on lopussa taas onnellinen perhe - Isukki on ihmemies - Buikki kestää uskomatonta kepitystä - Venäläiset ovat kaljuja, isoja, vanhoja ja ääni on mennyt reippaan Votkan juonnin ja mahorkan polton myötä - Venäläinen miljonääri ajattelee vain rahaa - USA:n pressa "ei jätä uppoavaa laivaa" - Mitätön geologi sanelee pelisäännöt hallituksen porukoille ja parille muullekin valtionpäämiehelle ihmisoikeuksista ja 30 sek. päästä tyypit on inhimillisyyden perikuvia - Huippumodernin botskin lastaussilta jää jumiin linja-auton kokoisten hammasrattaiden väliin jäävän mitättömän sähköpiuhan takia ja motti ei siksi käynnisty - Onnellisen perhelopun vaarantavat tyypit pistetään kylmäksi - Idiootti radiotoimittaja innostuu kun tietää kuolevansa - Aina ehditään sopivasti paeta, kun maa katoaa metrin päässä takana - Näyttävät, mutta epärealistiset tehosteett > maanjäristyksessä lähtee kaikki mökit kerralla eikä jonossa - Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään Ainoa hyvä piirre leffassa on, että ulkomaan pellet puhuu omia kieliään ! :thumbsup:
Itse ainakin näin mm. noiden listaamiesi kohtien pohjalta tämän parodiana katastrofilajityypistä. Kaikki oli lyöty niin överiksi ja tiettyjä kliseitä toistettiin vielä useaan otteeseen, joten huvittamaanhan se pisti. Eniten tosin taitaa huvittaa taas Emmerichiä itseään matkalla pankkiin.
Jup. Tuo oli itselläkin päälimmäisenä mielessä leffateatterista ulos kävellessä naama vielä virneessä.