HIANOO NEITI BOTTAS!!! Olet todellinen kilvanajaja! Ohi mentiin molemmilta puolilta, niin että suhina kävi. Tule pois sieltä radalta, siellä on kilpa-ajo menossa. Hiipikö kenties aika-ajon jälkeen tyytyväisyys liivehin, tosipaikassa mies miestä vastaan sinusta ei ole mihinkään. Samaa sarjaa Massan (todellakin, harmaata massaa olet) ja muiden tasapaksujen pötköjen kanssa, lupaan syödä yhden sellaisen, hatullisen paskaa, jos sinusta kuoriutuu koskaan oikeaa voittajaa, ja silloinkin vain siksi, että muut ovat niin huonoja. Siipimies on siipimies! Ja renkaita on turha syyttää, katso peiliin!
Eikö vaan ajatettu kakkoskuskitaktiikalla, jotta Hamilton pääsi ohi tuoreemmilla renkailla? Tätähän Kimillekin tarjoiltiin Vettelin kakkosena jatkuvasti. Siis ei yksinkertaisesti anneta voittaa. Kimi saanut nyt 1-4 päihinsä Giovinazzilta aika-ajoissa ja auton vauhti, ehkä ei enää kuskinkaan, ei riitä kisoissakaan. Ei mitään järkeä enää maailmanmestarin ajella noista sijoista. Eli eiköhän Kimin F1-ura nyt sitten ole tässä. Lieköhän miten motivaatiotakaan enää, kun tätä tynkäkautta sai odotella ja samalla nautiskella perhe-elämästä. Päätä pyörittelen teille, jotka vielä löydätte ensi kaudella motivaatiota seurata lajia.
Kyllähän tuo kakkoskuskitaktiikalta vaikutti. Bottaksen kakkossetti ajettiin selvästi lyhyenä jotta lopussa on kuluneemmat renkaat kuin Hamiltonilla. Ja oletteko ikinä kuulleet radiosta tilanteessa, jossa Hamilton on edellä ja Bottas perässä, että "You are free to race, just keep it clean"? En minäkään. Lähinnä "Chassis 1-2" koodeja. Ohituksen helppouksesta tuli mielikuva että eroa taisi olla muutakin kuin renkaiden kuluma, vaikutti että Hamiltonille oli annettu enemmän tehoja kuin Bottakselle. Siinäkin talli mokasi, että Bottasta ei informoitu mitenkään kun Max tuli varikolle, että nyt täysillä. Vasta pari mutkaa ennen sanottiin, mutta myöhästä se silloin on.
Bottas ajoi Maxia vastaan. Eli silloin ei pelata peliä selkeästi perässä olevaa tallikaveria vastaan. Sillä tavalla ei voi voittaa. Kyllä varmasti tieto Maxin renkaanvaihtoon tulemisesta meni Bottakselle jo hyvissä ajoin. Tv:ssä näkyvät keskustelut tulevat aina viiveellä. edit: Bottas on näköjään sanonut haastattelussa, että ei saanut tietoa. Mikä on kyllä ikävää. Mutta olisiko sillä muka ollut jotain merkitystä lopputuloksen kannalta? Ei. edit2: Bottas valittaa, että ajoi lopussa liian pitkän stintin ja oli sen vuoksi niin hidas. Bottas tuli renkaiden vaihtoon kierroksella 32 eli jäljelle jäi 20 kierrosta. Hamilton kävi ekassa stopissa kierroksella 14 ja sen jälkeen vasta kierroksella 41 eli ajoi 27 kierrosta eli paljon enemmän kuin Bottas ja vielä Hamilton teki sen painavammalla autolla. Hamilton pystyi hieman ennen pysähdystään ajamaan vertailukelpoisia aikoja Bottakseen nähden, vaikka Bottaksella oli melko uudet renkaat. Eiköhän tuossa ole yksi syy, että Bottas hävisi. Ja ei kannata väittää, että Mersu antaisi Bottakselle vähemmän tehoja yms. Voitto on aina tallille tärkeämpi kuin ykköskuljettajan mahdollinen kakkossija. Erittäin suomalaisin lasein pitää tuota kommenttiasi lukea, jotta samaa mieltä olisi. Hamiltonille pelattiin erittäin riskitaktiikka jopa sillä riskillä, että rengas hajoaa. Bottaksen olisi pitänyt varikolta radalle tullessaan ajaa uusilla renkailla vähintään Maxin vauhtia. Uusilla renkailla ei vielä kulumisongelmaa ole, mutta silti edes uusilla Bottas ei pysynyt Maxin perässä eikä vauhdissa pärjännyt edes Leclercille, joka ajoi 15-20 kierrosta kuluneemmilla renkailla ja vielä huonolla Ferrarilla. Hamilton sitten näytti, että miten autolla pitää ajaa, kun alla on uudet renkaat. Toisinpäin, jos tuo olisi mennyt, niin luulen, että ongelmana Bottaksella olisi ollut se, että hän olisi kuluneilla renkailla hävinnyt vauhdissa Maxille ja Hamiltonille niin paljon, että olisi radalle tullessaan ollut 20 sekuntia heidän takanaan. Harvoin vanhoihin asioihin palaan, mutta nyt kiusaus oli liian suuri. Eli tätä tarkoitan: Ja nyt jo nähtiin ensimmäinen kisa, jossa Max ja Red Bull voitti. Ei näitä toki paljoa tule, mutta tästä päästäänkin tuohon toiseen juttuun eli: 1 Lewis Hamilton GBR MERCEDES 107 2 Max Verstappen NED RED BULL RACING HONDA 77 3 Valtteri Bottas FIN MERCEDES 73 edit: Hamilton pesee Bottaksella tällä kaudella lattiaa pahemmin kuin viime kaudella. Ja Max tulee sivussa vähän potkimaan kylkiin ja vie kakkossijan mm-taistossa. Minun veikkaus.
Kai Hamiltonin oli helppo lopussa ajaa täysillä, kun renkaiden piti kestää vain 10 kierrosta. Tuotakin nopeammin alkoi jo näkyä rakkulaa oikeassa eturenkaassa. Bottaksen viimeisen setin oli kestettävä huomattavasti enemmän kierroksia. Jos Bottasta ei olisi otettu Verstappenin kanssa samaan aikaan varikolle vaan olisi tehty samoin kuin Hamiltonille, olisi lopputulos ollut sama tai 2-3 toisinpäin. Vettel on kyllä pahoissa ongelmissa. Välit talliin vaikuttavat jo niin tulehtuneilta, että voisiko siirtoruletti pyörähtää jo tällä kaudella? Vettel -> RP, Sainz -> Ferrari, Ricciardo -> McLaren, Alonso -> Renault, mihin Perez tai Stroll?
Lisäsin editin aiempaan postaukseeni. Eli Hamilton ajoi painavammalla autolla keskellä kisaa paljon Bottasta pidemmän stintin (27 kierrosta vs. 20) ja oli kuluneilla renkailla melkein Bottaksien uusien vauhdissa. Bottas ei lopussa kevyemmällä autolla ja paremmilla renkailla pystynyt läheskään samaan vauhtiin kuin Hamilton kuluneemmilla renkailla ja painavammalla autolla aiemmin kisassa.
Aikös Perez menisi tuossa tapauksessa Alfalle Kimin tilalle. Stroll jatkaa RP:lla koska rahoittaa sitä. Hulkin kyllä haluaisin johonkin talliin. Oli niin paljon Strollia parempi.
Oisko se Bottakselle sitten taas viides sija sarjassa lopputuloksena. Kaverihan on ihan Kovalainen, sillä erolla että Kovalaisen kanssa olisi varmasti hauskaa kaljalla. Onhan sitä huonompiakin työpaikkoja, mutta en tiedä osasiko Bottas ihan tällaista Mersulle siirtyessään odottaa. Siis kakkoskuskin roolia. Toisaalta olihan se ennustettavissa, etteivät halunneet 2016-kauden toistuvan. Ikuinen kysymys, onko mukavampi ajaa huipputallissa kakkosena vai vähän heikommassa ykköskuskina.
Kyllä tuo tallipaikka on ainakin minun mielestäni hyvä Bottakselle. Ja onhan hän kuitenkin sen verran hyvä, että paikan kärkitallista ansaitsee. Vaikka sitten kakkoskuskina. Mutta toisaalta Bottas ei oikein ole uralla vielä tehnyt Hamiltoniin, Maxiin, Leclerciin ja Vetteliin rinnastettavia tekoja. Ja lähinnä nyt tarkoitan miesten uran aloitusta. Jokainen noista on ollut selkeä tulevaisuuden kuski. Bottas ajoi Williamsilla hyvin, mutta silti otteissa ei ihan sitä samaa ollut kuin noilla muilla mainituilla. Kuitenkin, jos vertaa vaikka Hulkenbergiin, joka oikeastaan aina ajoi heikossa tallissa ykköskuskina, niin kyllähän Bottaksen uralta jää varmasti paljon enemmän käteen. Vaikka mestaruutta ei tulisikaan. Ja eihän sitä vielä ole sanottu, ettei sitä voisi tulla. Tämän kauden osalta kyllä, mutta aina on ensi vuosi. Ehdottomasti (vaikka välillä kirjoituksistani ehkä voi muuta päätellä) toivoisin Bottakselle sen mestaruuden. Mutta kun liian moni Bottaksen voitoistakin on tullut enemmän muiden epäonnen kuin oman nopeuden vuoksi, niin se vain ei vielä riitä. Toki Bottas on omillaankin voittanut, mutta kyllähän nuo tilastot vain viime vuosilta kertovat aika karua kieltä siitä kuka Mersulla vie ja kuka vikisee.
https://www.is.fi/formula1/art-2000006597510.html Valtteri Bottas auttoi tietämättään Lewis Hamiltonia – näin Mercedeksen taktiikkaa junailtiin ratkaisevasti brittitähden hyväksi
Taas tuollainen klikkiotsikko. Mercedeksen taktiikkaa ei junailtu mihinkään, vaan tehtiin niin kuin järkevintä oli. Ja kyseenalaistan vähän vielä sitäkin, että jos Mersun mukaan Hamiltonin renkaat kestivät hyvin, niin kuin ilmeisesti Hamiltonilla kestivätkin, niin miksi ne eivät Bottaksella kestäneet. Bottas sanoi, että renkaat olivat kisan lopussa ihan loppu. Hänellä kuitenkin oli jo kevyt auto ja ajoi vain 20 kierrosta. Hamilton ajoi painavamalla autolla 27 kierrosta ja vieläpä kilpailukykyisillä kierrosajoilla. Joten ei nyt täysin voi laittaa taktiikan piikkiin. Samoin kuin Hamilton otti Bottasta kiinni kisan lopussa, niin Bottaksen olisi pitänyt ottaa oman renkaanvaihtonsa jälkeen Hamiltonia kiinni. Vaan eipä ottanut, vaan Max ajoi Bottakselta karkuun ja Leclerc Bottaksen kiinni. Se on ikävä, kun Bottaksen tappio jälkeen on aina vähän noku, noku, seli, seli.
Huhut voimistuu Vettelin siirrosta jo kesken kauden. Uskon näin käyvän, ei savua ilman tulta (vaikka tällaista on toki toimittajienkin helppo temmata tuulesta, ihan yhtä lailla kuin vaikka meikäläisenkin täällä). "CircusF1 väittää Ferrarin pyrkivän Vettelistä eroon niin, että jo elokuun lopussa Belgian GP:ssä tai pian sen jälkeen Charles Leclercin tallikaverina olisi eri kuljettaja. Ferrari maksaisi Vettelille sopimuksen purkamisesta. ... Ykkösehdokas on Sergio Perez. Huhujen mukaan meksikolainen tekee tämän kauden jälkeen tilaa Vettelille Racing Point -tallissa, jonka nimi muuttuu Aston Martiniksi. Perezille tarjottaisiin Maranellosta monivuotista sopimusta, joka sisältäisi loppukauden kisakuljettajan pestin lisäksi testi- ja varakuskin paikan kaudelle 2021 ja sen jälkeen kilpailuja Ferrarilla urheiluautosarjoissa. Jos Racing Point ei päästä Pereziä kesken kauden Ferrarille, Maranellosta saattaa lähteä samantapainen sopimustarjous Vettelin maanmiehelle Nico Hülkenbergille." https://www.is.fi/formula1/art-2000006598252.html
^ Ei oo lähdettä sen enempää, kun mitä selostajat ja muut toimittajat on lähetyksissä sanoneet. T: Vesku
https://yle.fi/urheilu/3-11351295 Sainz teki jo sopimuksen Ferrarille. Eikös tämän jo kaikki tienneet.
Ah. Niinpäs tietenkin. (Tähän se vanha itseään vasaralla päähän lyövä hymiö.) edit: Eikös Pereziä huhuttu Kimin paikalle ensi kaudeksi? Kumpi olisi sitten parempi: Ferrarin testikuski vaiko Alfan kisakuski?