Todennäköisesti Perezin kannalta parempi ratkaisu olisi ajaa nyt muutamat kisat Ferrarilla ja sen jälkeen testikuskisopimus ja koppiautosarjoihin Ferrarilla kuin mennä täysin kilpailukyvyttömälle Alfalle mahdollisesti vuoden sopparilla. Ferrari pitää kyllä omistaan huolta, kun perheeseen pääsee sisään.
Eräs herra Vettel voisi olla eri mieltä. Kimi osasi pelata pelin siten, että sai tuossa vielä vähän aikaa sitten voittoisan USA:n Ferrarin omaan autotalliinsa. Vaikea kuvitella, että Vettel enää saisi vanhoja Ferrarin voittoautoja omaan talliinsa. Mutta itse toivon, että meni niin tai näin, niin jospa Kimi kuitenkin vielä saisi jatkaa. Mutta näyttää vähän siltä, että päätös ei ole enää niinkään hänen, vaan Alfan. Mutta toisaalta mielenkiinnolla odotan myös sitä, että jos Kimi lähtee pois, että miten Alfan someseuraajien määrälle käy. Sehän kasvoi todella huomattavasti Kimin tultua talliin ja jokin aika sitten taisi Instagramissa ylittää jonkin hienon rajan tyyliin miljoona seuraajaa. Tippuuko alle, jos Kimin laittavat pois?
Toki. Mutta, kun luulen, että vaikka viitsisi, niin Alfa kuitenkin korvaisi hänet. Junnuista olisi melkein jo tunkua Alfalle. Voi hyvinkin olla, että molemmat Alfa-kuskit menevät vaihtoon. Jos Perez tulee Kimin tilalle, niin Giovinnazzi korvataan varmasti myös.
En usko että uudet kuskit pystyisivät Alfalla nykyisiä kuskeja parempiin suorituksiin. Viime vuonna vauhti oli vielä lupaavaa mutta jotain on mennyt tallin teknisellä puolella pahasti pieleen. Mutta jos nyt Vettel lähtisi kesken kauden pois Ferrarilta, voisin kuvitella että Kimi menisi loppukaudeksi hänen tilalleen ja Perez tai Hulkenberg Alfalle...
FIA olisi Span kisaan ottamassa Mersulta pois moottorin bilemoodin eli tehokkaammat asetukset aika-ajoon. Mutta nyt taas kerran on FIA menossa perse edellä puuhun. Näitä on joskus ennenkin nähty näitä älynväläyksiä, että yllättäen kielletään jotain tai muutetaan sääntöjä typerään suuntaan. Nythän siis FIA pohtii sitä, että moottoriasetukset jäädytetään aika-ajon alussa eikä niitä saisi edes kisassa muuttaa. Eli kisan aikana ohittava kuski (tai puolustava) ei saisi laittaa asetuksia siten, että moottorista saisi hieman enemmän tehoa. Tai, jos on löpö loppumassa, niin sitten ei saisi laittaa bensansäästömoodiin. Tai, jos moottori on hajoamassa, niin ei voisi vaihtaa asetuksia, jotta se ei hajoaisi. En oikein tiedä, mitä FIA taaskaan haluaa. Toisaalta F1:sten pitäisi olla se hienoin ja teknisin kilpa-ajoluokka, mutta sitten tekninen kehitys torpataan aina, jos joku keksii jotain hienompaa, mitä muilla ei ole. Toki tuota voidaan perustella siten, että ei noita joskus ennenkään ollut, mutta en mitenkään usko, että tuo positiivisesti vaikuttaisi kilpailemiseen. Kun sitten kuitenkin mennään siihen, että sääntöihin tulee poikkeuksia ja niihin poikkeuksia. Eli joku talli saakin vaihtaa asetuksia "turvallisuuteen" liittyen. jne.' En usko, että tällä kauheasti on kärkeen vaikutuksia. Tuo ehkä eniten vaikeuttaa häntäpään talleja, joilla ei välttämättä ole mahdollisuuksia samanlaiseen moottorin käytön hallintaan kuin vaikkapa Mersulla itsellään. Eli ehkä Kimin Alfa voi suhteessa olla vähän nopeampi aika-ajoissa muihin nähden, mutta en usko, että Mersun aika-ajojen ylivoimaa tuolla muutetaan. edit: ja tallienhan olisi melko helppo kiertää tuota ainakin osittain. Esimerkiksi siten, että bilemoodi jätetään päälle myös kisaan, mutta rajoitetaan moottorin antamaan tehoa esimerkiksi kaasupolkimen kautta. Eli kaasupolkimen moottorille antavasta lukemasta vähennetään esim. 5%. Siten moottoria rajoitetaan epäsuorasti kaasun käytön kautta. Ei toki varmasti ihan noin yksinkertaista, mutta insinöörithän kyllä keksivät tuollekin säännölle kierron tavalla tai toisella. Tuohon autojen kopiointijupakkaan tai osien ostamiseen toisilta, niin meikällä olisi yksi ratkaisu. Kaikki auton osat pisteytettäisiin niiden kalleuden/tärkeyden mukaan. Eli etu- ja takasiivet saisivat isomman pistemäärän kuin joku pieni ilmanohjain. Sitten lasketaan kaikkien osien yhteispistemäärä. Tallit saisivat ostaa muualta valmiit osat tai niiden suunnitelmat siten, että auto käyttää niiitä max. 50% (tai joku muu hyvä prosentti) maksimipistemäärästä. Loput pitää suunnitella ja tehdä itse. Moottori ja vaihteisto jätetään pois, koska ne saa nykyäänkin ostaa. Moottorin ainakin. Siten tallit saisivat ostaa jotain tärkeitä komponentteja muilta. Mutta silti joutuisivat hyvin paljon tekemään itse suunnittelua. Tallit voisivat valita, että ostaako vaikka takasiipi ja siihen ympärille pikkukomponentteja vai sama etusiivelle. Jos esim. taka- ja etusiivet olisi hinnoiteltu siten, että vain toisen saa. Noin voisi esimerkiksi juuri jarrut ostaa muualta. Tai sitten ison osan aerodynamiikasta. Henkilökohtaisesti meikäläistä ei haittaa, vaikka autot saisi kokonaan ostaa toiselta tallilta. Kunhan vain hyvää kilpailua saadaan. Nyt vain näyttää menevän aika mielenkiintoiseen suuntaan tuo homma, kun RP:tä ei käytännössä kuitenkaan rangaistu ja nyt vielä pari tallia on ottanut valituksen pois. Eli osa talleista ikään kuin hyväksyy tuon kopioinnin. Eivät ehkä halua, että heitäkään aletaan liikaa tutkimaan?
Sinänsä hyvä idea, että moottorisäätöjä ja -karttoja ei saisi enää aika-ajon jälkeen vaihtaa ennen kisaa. Mutta saattaa tosiaan viedä ne loputkin ohitukset kisoista, koska suurin osa varmaan tehdään sillä overtake-modella (+ DRS ja jarrutuksissa kerätty energia). Toisaalta, jos moottoriasetuksia ei voisi kisan aikana säätää eikä täten säästää moottoria tai bensaa, nähtäisiin mahdollisesti arvaamattomampia kisoja, mikä taas voisi parantaa viihteellisyyttä. Racing Pointin tilanne on siinä mielessä erikoinen, että kaikki pitävät autoa viime kauden Mersun kopiona, mutta kisasuorituskyvyn tai tulosten osalta siinä ei vaikuta olevan mitään sen ihmeellisempää, jos verrataan Force Indian kausiin 2015-2017. Tai sitten ovat vain epäonnistuneet maksimoimaan auton potentiaalin kisoissa.
Tuo on kyllä ihan totta. Mutta jotenkin vain tuntuu siltä, että jos Mersulla on mahdollisuuksia ottaa moottorista enemmän irti tehoja niin jotenkin niitä sääntöjä kierretään, jotta tehot saadaan. Mutta jää nähtäväksi. Kaukana ollaan onneksi niistä Häkkisen ajoista, jolloin autoissa oli erilliset aika-ajomoottorit, jotka kestivät sen 10-20 kierrosta. McLaren (Mersu) taisi silloin vielä käyttää jotain eksoottisia radioaktiivisia materiaaleja moottorissa. Jep, tämmöinen tieto löytyi https://www.racefans.net/2007/02/08/banned-beryllium/ Tuossakin on lopussa hauska kommentti ja koskee nimenomaan näitä sääntömuutoksia, joten lopputuloksia ei aina oikein osata ennustaa:"Of course, the beryllium ban did not help control engine building costs – in fact, it may have worsened them. Seeking a similarly elastic material that did not contravene the regulations at least one team began using a mixture of boralyn and aluminium that proved even more expensive."
Milloinkohan viimeksi on Ferrari ollut 1,5 sekuntia paalua hitaampia, huhhuh.. Kimin 14. ruutu tässä valossa kova suoritus!
Oli kova ajo Kimiltä tuolla autolla. Itse sanoi että olisi ollut mahdollisuuksia jopa kympin mutta ei ollut enää uutta pehmeää rengassettiä alle, piti käytetyllä ajaa. Ja on se Valteri kyllä nopea aika-ajossa, ainoastaan yhdessä sektorissa hävisi Hamiltonille. Ilman Hamiltonia Bottas olisi melkoinen kingi tuolla, ja ilman Mersua olisi jännä ja tasainen sarja.
^^ Beryllium ei ole radioaktiivinen mutta toki myrkyllinen ja karsinogeeni. Ainakin Focal käyttää sitä muuten parempien kaiutinsarjojensa diskanttikaloteissa.
Maailmanmestariselittelijä Nti Bottas osoitti taas olevansa vain ja ainoastaan siipimies ja siinäkin hommassa huono, kun päästi Verstappenin ohi. En edes viittisinyt katsoa koko kisaa, vain lähdön ja se riitti.
"Bottas saavutti Espanjassa F1-uransa 50. palkintopallisijan. Kun Bottas seuraavan kerran sijoittuu kärkikolmikkoon, hän on saavuttanut F1-kisoissa jo yhtä monta palkintosijaa kuin Mika Häkkinen." https://www.is.fi/formula1/art-2000006603976.html Yhtä hyvä kuin Häkkinen!!!!.....eiku..
Ai hitsi, kun saisi Hamiltonin ja Maxin samaan talliin. Uskomatonta taistelua olisi se. Kyllä taas Hamilton näytti, että kuka on herra ja hidalgo nykyautoilla ja Max oli heti siinä perässä. Ehkä jopa hienommalla suorituksella. Ei ole oikein Bottaksella asiaa isojen poikien leikkeihin. Vähän pää jäätyy ratkaisuhetkillä ja sitten oli taas kisan jälkeen seliselinokunoku. Bottaksen pitäisi nyt keksiä jotain, että ei Maxia vastaan taistelua häviäisi. Eihän sillä nyt lopulta mm-sarjassa ole väliä onko toinen vai kolmas, mutta jos kaveri vetää ylivoimaiseen mestaruuteen, niin pitäisi Bottaksen päästä kakkoseksi. Mutta saa nähdä, miten käy. Alfalla oli pieniä positiivisia merkkejä. Lähinnä Kimin ajamana. Giovinnazzi oli kyllä ihan hukassa. Ferrarin tilanne on hauska. Täällähän sitä vähän jo naurettiin, että Kimiä Ferrarille ja joku hullu jo oikeasti Saksassa sitä veikkaili.
Räikkösestä tuli eilen kaikkien aikojen eniten F1-kisakilometrejä ajanut kuljettaja. Aika yllättävä tieto itselleni. Aiempi Alonson ennätys rikkoontui kesken kisan 83 846 kilometrin kohdalla.
^ Ja muutaman kisan jälkeen myös eniten startteja ajanut kuljettaja. Mutta jos Räikkönen lopettaa ja Alonso tulee takaisin, niin ensi kaudella voi tulla taas muutoksia.