Kyllä Bottas toisi sen ilmi, jos hänellä auto olisi huonompi kuin Hamiltonilla. Bottas saa kuitenkin kaiken datan nähtäväkseen ja kyllähän nykyään aika paljon dataa näytetään myös teeveessä. Niistä kyllä tulisi ilmi, jos Bottaksen autossa ei olisi samaa tehomäärää yms. Vaikka suomalaisena kannatankin Bottasta, niin ikä on tuonut myös sitä realismia. Enää ei tule suomalaisia pidettyä parhaina kuskeina vain siksi, että ovat suomalaisia. Kuten ehkä Häkkisen aikana vielä tuli ajateltua. Totta kai Hamilton saa usealla tavalla paremmat asemat tallissa. Onhan hän tuonut mersulle ison kasan voittoja ja mestaruuksia. Esimerkiksi, kun autoa kehitetään, niin jos eteen tulee tilanne, että mennäkkö noin vain näin, niin mennään siten, mikä Hamiltonille sopii parhaiten. Ei mersulle ole tallina mitään väliä sillä kumpi kuskeista voittaa mestaruuden. Hamiltonin markkina-arvo on niin valtava, että vaikka hän lopettaisi tänään ja Bottas jatkaisi mersulla ajamista vuosia, niin silti Hamiltonin nimi merkkaisi mainoksissa enemmän. Periaatteessa Mersulle olisi jopa tärkeämpää se, että Bottas voittaisi mestaruuden. Silloin heillä olisi kaksi kuskia, joita mainostaa maailmanmestareina. Tallihan kuitenkin voittaa mestaruuden, mikä on tallille se tärkein asia. Mutta itse kisasta sen verran, että olipas tylsä. Keskijoukon kilvoittelu oli parasta antia. Hamilton ja Verstappen olivat taas kyllä todella nopeita. Vähän huolestuttavaa oli Bottaksen kannalta se, että talli suoraan myönsi, että Bottas ei olisi ollut toinen aika-ajoissa, jos heillä ei olisi party mode käytössä. Ja seuraavassa kisassa sitä ei enää ole. Samoin itse kisassa Bottas jälleen kerran oli lähempänä Maxia kuin Lewistä. Toki oli hyvä, että Bottas sai nyt enemmän pisteitä kuin Max. Ferrarin taaperrus oli jo koomista. Ja tällä viikolla ajetaan Monzassa. Tifosit on iloisia.
Itse seuraisin F1-sarjaa, vaikka siellä ei ajaisi suomalaisia. Seuraan myös MotoGP-luokkia, vaikka suomalainen ajajamenestys on jo vuosien takaa. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että kannatetaan ja seurataan jotakin vain ja ainoastaan silloin, kun suomalainen voittaa.
Enemmän tai vähemmän Ferrari-fani täällä. Jos olisin Ferrarin johdossa, puhaltaisin pilliin ja laittaisin kaikki paukut jo 2022-auton kehittämiseen. Binotto vastaamaan siitä projektista, todennäköisesti pääsisi taas mieluisampaan rooliinkin. 2021 varten vain päivitys nykyautoon, jos sillä saisi korjattua pahimmat ajettavuusongelmat. Tosi huonollehan Ferrarin tilanne kyllä näyttää 2022 eteenpäinkin, koska voimayksiköt säilyy about ennallaan. :/ 2022-säännöissä on ihan hyviä tavoitteita, mutta en ole ihan varma onko ne kuitenkaan kokonaisuutena sitä, mitä laji oikeasti tarvitsee. https://www.formula1.com/en/latest/...changes-explained.2dCtCkxNofk20K1B4rJwTk.html
Ei nyt ainoastaan, mutta tuohan se ihan oman jännityksensä, kun on joku jota kannattaa. Ainakin itselläni tämä tuo lisävirtaa katseluun, tunnetta peliin siis. Meillä on sikäli ollut onni, että on ollut monta suomalaista seurattavana. Ja moni on ollut pidettävä hahmo. Itselläni tässä järjestyksessä: Mika H. (ihan ylivoimainen kansansuosiossa, enkä ihmettele, todella mukavan ja formulakuskiksi maanläheisen oloinen) JJ (helposti pidettävä positiivinen hahmo, aina vähän altavastaajana, mutta aina ammattimainen, helposti oma kakkossuosikkini) Keke (arrogantti, ehkä toisaalta juuri sitä mitä 80-luvun formulakuskin odottaakin olevan, "The Official F1" -pilottilasit, -viikset ja -letti, rööki huulessa) Mika S. (toinen arroganteista, mutta kova kilpailija ja mielenkiintoinen ura, jossa tietty Ferrari-komennus oli kirsikkana - silloin muuten oli tunnetta pelissä suomalaisilla katsojilla, kun Häkkinen kuitenkin ajoi samalla mestaruudesta ja Salo meni ajamaan "viholliselle") Heikki (todennäköisesti kaikista leppoisin kuskeistamme, harmillisesti ura jäi vähän piippuun) Räikkönen (ikävä sanoa, mutta Räkä ei oikein herätä tunteita, ei edes mestaruusvuonnaan, mitä sitäkään en oikein välittänyt seurata, niin hullulta kuin se kuullostaakin) Bottas (totaalisen hajuton ja mauton, voittajan aura puuttuu) Makuasioitahan nämä tietty
^Jalkapallon seuraajilla on aika julmia termejä tuollaisille, jotka seuraavat vain voittajaa. En viitsi näitä termejä toistaa tässä. Oikeasti asiasta kiinnostunut seuraa jalkapallossa omaa seuraansa. Itse seuraan moottoriurheilussa lajeja. En jotakin kivaa kuljettajaa. Kukin tavallaan.
Kimiltä taas hyvä suoritus, kun ajattelee että parempi Ferrari, Leclerc sijoituksen ylempänä ja Vettel kolme sijaa alempana Giovinazzin edellä. Tallien ykkös-kakkoskuskiastelmat selkeät.
Pikku-Schumi (ehkä voitaneen jatkossa tosin puhua vain Schumista kun suvun ainoa aktiivinen kisakuski, ei taida alun perin pikku-Schumina tunnettu Ralfikaan enää ajella missään) ajoi ensimmäisen voittonsa tällä kaudella. Voitto oli Schumacherille, 21, kauden ensimmäinen ja nosti hänet pistetaulukossa kolmanneksi. Schumacherin tapaan Ferrarin akatemiakuskeihin kuuluvat Robert Shwartzman sekä Callum Ilott ovat kolmen pisteen turvin edellä saksalaista. https://www.is.fi/formula1/art-2000006625825.html Tähän aikaa sopimuspapereita tehtäneen, ja uskon että näillä näytöillä Alfalle paikka aukeaakin ensi kaudelle. Ihan sama miten lopputuloksissa käy, koska sukunimi ja sukupuu painaa sen vähintään sata pinnaa. Nyt on itse asiassa myös Räikkönen ajanut niin hyvin viime viikonloput, että niinköhän on, että Giovinazzin mahdollisuudet yrittää oli sitten tässä. Itse en enää ensi vuonna Giovinazzia ajattaisi. Ei riittävästi lahjakkuutta eikä tappajanvaistoakaan. Itse asiassa Räikkönen olisikin erinomainen mittapuu Mickille tässä vaiheessa uraa. Ja se tarkoittaa sitä, että pitäisi säväyttää ikääntyvää Räikköstä vastaan. Kimistä puhutaan kaikenlaista, mutta en usko että Giovinazzilla olisi yhtään mitään annettavaa uudelle tallikaverilleen, toisin kuin Kimillä kuitenkin. Siksi siis myös Kimille edelleen vuoden jatkopahvi, jonka jälkeen eläkkeelle. Tällä välin Binotto pelaa vääriä hevosia. Binotto kertoo puhuvansa Leclercin kanssa usein Michael Schumacherista. – Schumacher tuli Ferrarille vuonna 1996 ja voitti mestaruuden vuonna 2000. Uskon, että Leclerc voi toistaa tämän, Ferrari-pomo sanoo. https://www.is.fi/formula1/art-2000006625484.html Siinä on vain se ero, että Schumi oli jo valmiiksi kaksinkertainen maailmanmestari ja toi oikeita avainhenkilöitä mukanaan. Tälläkö hourailulla Binotto oikeasti kuvittelee luovansa uskoa kuskiin ja tiimiin. En väitä, etteikö Leclercissä voisi olla mestariainesta, mutta tiimi ei sitä ole ja Leclerckin on vielä kirjoittamaton kortti. Sainzin palkkaamista en vieläkään ymmärrä, en vain ymmärrä mitä voi tuoda tiimiin. Toki espanjalaista rahoitusta ja sukunimen, mutta urheilullisesti. Binotto kehuu nukkuvansa sikeästi tallin tilanteesta huolimatta. Ehkä sen sijaan kannattaisikin tehdä ympärivuorokautisia päiviä menestyksen eteen. Niin Schumikin teki. Myös Ferrari-ikoni, varmasti edelleen erittäin hyvin informoitu Luca Cordero di Montezemolo on astunut esiin puolustamaan Vetteliä, ja on tietenkin ihan oikeassa. Urallaan vahvana F1-vaikuttajana tutuksi tullut di Montezemolo muistutti, että kuskit tarvitsevat aina tukea ja hyvää ilmapiiriä talliin menestyäkseen maksimaalisesti. – Näin kävi Michaelin (Schumacherin) kanssa Jean Todtin aikana, ja itse tein samoin Niki Laudan kanssa. https://www.is.fi/formula1/art-2000006624503.html
Aika mielenkiintoinen kisa tähän asti... molemmat Ferrarit ulkona kisasta ja Alfa Romeolla teoreettinen mahdollisuus palkintosijaan (Kimi 4, Giovinazzi 5), tällä hetkellä kisa seis, punainen lippu Leclercin ajettua vauhdilla ulos... ei voi miestä ainakaan yrityksen puutteesta syyttää mutta pito ei vaan mutkassa riittänyt. Hamiltonillakin stop/go rangaistus odottamassa kunhan päästään jatkamaan...
Tulipas tosi yllättävä lopputulos tässä kisassa! Pierre Gasly (AlphaTauri) ykköseksi!? Ja Sainz 2. Stroll 3. ?? Osasiko kukaan veikata tuollaista.... Hamilton töpeksi ja jäi seitsemänneksi, eikä Bottas saanut sitä kunnolla hyödynnettyä vaan jäi viidenneksi. Kimiltä lopulta aika normaali tulos 13. sija vaikka oli vähän aikaa jopa toisena.
Hauska kisa. Muutamia huomioita. Ferrari paska. RedBull ei niin loistava. Onneksi Leclerc säilyi ehjänä. En nyt mitenkään f1-expertitltä halua kuulostaa, koska en sitä ole.Mutta... Mietin jo aiemmin viikonloppuna tuota Mersun kierrosajan muodostumista. Sehän käytännössä saatiin aikaan mutkissa ja suorilla Mersut olivat jopa hitaita. Niin pohdiskelin siis, että jospa kisassa Bottas ei lähdössä tipahda alas, koska Mersulla ei voi päästä ohi. Mutkat ovat Monzassa nopeita, mikä tarkoittaa, että edellä menevä auto sotkee ilman pahasti, jolloin mutkissa ei voi seurata kovin lähellä, vaikka vauhtia olisikin. Ja sitten, kun sitä suoravauhtia on vähemmän kuin muilla, niin miten menet suoralla ohi... Ja sitähän strategiaa Bottas sitten päätti taas kerran toteuttaa, että päästetään muita autoja startissa ohi. Tuli Bottakseen "Puncture..." -kommenttiin kirottua, että taisi tulla brain puncture. Eli siis taas kerran tärkeällä hetkellä Bottaksen pää suli. Bottaksen ajotyyliin ei muutenkaan ehkä kuulu sellainen aggressiivisuus, millä olisi ollut pakko takaa väkisellä puskea, vaikka auton eturenkaan sulaksi, jotta ohi pääsisi. Mersun kommentti siitä, että ajetaan pitkä ensimmäinen stintti oli lähinnä vain, että jotain pitää keksiä. Parempi olisi kuitenkin ollut ohittaa. Toki Mersussa näytti olevan jotain jäähdytysongelmiakin. Sinänsä hyvin tyypillinen kärkiauton suunnittelu: joitakin vuosia sitten myös RedBull oli sellainen, että kärjessä auto oli loistava, mutta muiden seassa ei niinkään ja ohittaminen vaikeaa. Mutta niinhän se auto pitääkin suunnitella. Aika-ajoissa kärkeen ja sitten muilta karkuun. Valitettavasti sitä voi toteuttaa kerrallaan vain yksi kuski.
Perez jättää Racing Pointin tämän kauden jälkeen: https://www.formula1.com/en/latest/...-of-2020-in-shock.7zanCyJajiMZvL3vrit5FU.html Näinköhän Vettel siis sinne. Ehkä jo tänä viikonloppuna sopimusjulkistus? Mutta mitä Checolle? Vaihtoehdot ovat vähissä ja nekin ovat huonoja.
Tänään sitten odotetusti saatiin vahvistus Vettelin Aston Martinille siirtymiselle. Kestoa ei ole kerrottu, mutta vihjattu "2021 ja eteenpäin". https://www.iltalehti.fi/formulat/a/864e0e1d-b8dd-4f36-bfad-e2f55b1da7fa
Vähän pelkään, että Perez menee Alfalle Kimin tilalle. Vaikka kuulemma odotetaan Kimin päätöstä, niin veikkaus on, että kulisseissa se on päätetty, että Kimi lähtee. Tosin Perez kuulemma haluaa kilpailukykyiseen talliin. Mitä Alfa ei ole. Mutta toisaalta eipä ole oikein mikään muukaan talli, jossa tilaa on.
Tiedä miten paljon Perezin haluilla on merkitystä. Mietin, että miksi Perezin edes pitäisi saada mitään F1-paikkaa enää. Kaverin parhaat sijoitukset on alkukausien pari kakkossijaa ja viimeisin kolmossijakin jo kahden vuoden takaa. Ei ole ikinä mielestäni säväyttänyt millään lailla. Samaa kastia kuin nämä Magnussenit ja Grosjeanit. Jos jonkun paikan saakin, niin ennustan Haasilta saavan jomman kumman paikan. Uskon edelleen Alfalla olevan ensi kaudella parivaljakon Kimi-Schumi.
Kimi-Schumi olisi kyllä jo nimiltäänkin legendaarinen pari. Perezistä täytyy sanoa, että kyllä omissa kirjoissani nostan hänet keskikastia selkeästi paremmaksi kuljettajaksi. Mielestäni Stroll menee samaan Magnussenin ja Grosjeanin kanssa. Perezin ja Sainzin laitan omissa kirjoissani samalle viivalle.
Onkohan McLaren sitten seuraava syöksykierrettään voimistava talli. Ovat nyt pistäneet toimitilansa myyntiin: McLaren tunnetaan formula ykkösistä, mutta superautojen myynti on yhtiön talouden kivijalka. Forbesin mukaan viime vuonna McLaren Groupin 1,8 miljardin dollarin liikevaihdosta 83,9 prosenttia koostui superautokaupoista. Kalliiden urheiluautojen kaupan tyrehdyttyä McLaren on joutunut etsimään lisärahoitusta toimintansa turvatakseen. Yhtiö on saanut valtavan lainan bahrainilaiselta pankilta, minkä lisäksi F1-talli on pantannut vanhoja F1-autojaan. https://www.iltalehti.fi/formulat/a/da794547-b8d7-4d15-8562-d7d712ef3a28 Nousee väkisinkin samat ajatukset kuin Williamsista, että niin se McLarenkin supermenestys lopulta oli yhden miehen ansiota, Ron Dennisin. Aika huikea tuo autokaupan osuus kyllä yhtiön toiminnassa. Toivottavasti korona on kohta enää muisto ja alkaa kauppa taas käymään. Tavallaan F1 onkin vain (helkkarin kallista) markkinointia katuautoille.
Tästä taisikin tulla romuralli tällä kertaa... heti alkuun kolari ja turva-auto radalle ja sitten kun turva-auto poistui radalta niin aika tarkkaan samalla hetkellä uusi joukkokolari ja turva-auto takaisin... ja nyt on kisa seis... jos näin kolarointia jatkuu koko kisan niin Räikkösellä on mahkuja palkintopallille vaikka saisi jonkun rangaistuksenkin siitä ekasta kolarista...
Kimi kohta pisteillä ainakin! Junnukuskeilla ihmeteltävää, kun ei mahdukaan vetämään 5 rinnakkain niin kuin Tilken radoilla.