Enpä usko, että Alonso enää palaa eikä ainakaan Renaultille. Bottakselle voisi olla paikka siellä. Tai Racing Pointilla, jos Perez siirtyy Renaultille. Tai Williamsilla.
Vahva huhu kertoo, että Alonson sopimus Renaultille on sinettiä vaille valmis. En itse ymmärrä, mikä ajaa 38-vuotiaan kuljettajan tähän ratkaisuun. Rahaa tietty, mutta eiköhän pärjäilisi muutenkin. Olisin itse Alonsona keskittynyt tulevat vuodet Indy 500 voittamiseen. Vettel kuulemma kieltäytynyt menemästä McLarenille, ei halua uhrata uran loppupään vuosia auton kehittämiseen. https://f1-insider.com/en/formula1/f1-news-alonso-comeback-close-vettel-forced-to-retire/ Kovaa peliä, mikä voi hyvinkin johtaa siihen, että Vettel menee Mersulle ja Bottakselle taitaa jäädä sarjan ulkopuoliset vaihtoehdot. Ehkä mieluumminkin niin kuin jäädä roikkumaan kovalaisena häntäpään autoon. Veikkaan, että Mersu järjestäisi kyllä DTM-sarjasta paikan, jos ei muuta löytyisi. Kun säännöt menee uusiksi 2022 ja McLaren saa Mersun voimanlähteet voi paketti olla yllättävänkin hyvä. Voi siis olla, että Vettelin ylenkatsominen kostautuu vielä. McLarenhan on muutenkin ollut toipumissuunnassa, kun pääsivät autonpilaaja Alonsosta. Yllättävän aikaisessa vaiheessa vuotta lähti kuskiruletti liikkeelle ja harvinaisen monta siirtoakin jo tehty. Koska monia nopeita kiinnityksiä on tapahtunut pidän aika varmana, että Vettelillä on erittäin todennäköinen paikka lähes varmuudella Mersulle neuvoteltuna. Vettel on kuitenkin nelinkertainen maailmanmestari, Bottas vain mukava mies.
Toivottavasti Alonso saa ansionsa mukaan ja ei aja autourheilun kuninkuusluokassa. Autosport kertoo, että Silverstonessa ajetaan kaksi yleisöltä suljettua kisaa ja Itävallassa todennäköisesti myös. "The races are likely to take place on 26 July and 2 August, leaving the original British GP date of 19 July as a free weekend, which will create a gap to the events in Austria, which is yet to be confirmed by F1 officials." Alkaisivat nyt jo ajaa. Olen muutaman MTV3 Maxin lähetyksen katsonut vanhoista kisoista. Ei oikein jaksa innostua. Salon "melkein voitto" oli kyllä ihan mielenkiintoinen, kun Salo sitä ensin kommentoi. Niitä F1-virtual-GP-kisoja, joita MTV3 Max näyttää, en jaksa katsoa kymmentä minuuttia pidempään. Olisko ollut myös Maxilla, kun tuli MotoGP:tä samalla muotilla. Ei kiitos minulle. Taitaa olla joku sukupolvikysymys. Olihan Autosportilla noita muitakin huhuja: "F1 sources have indicated that Hockenheim has been on standby in case Silverstone couldn't host the races, and presumably the German venue will maintain that position until a late stage and the British events are confirmed, and then play the same role for other circuits. F1 also had positive news from Spa-Francorchamps as it confirmed the Belgian government has provisionally approved a closed doors race, despite a mass event ban that runs to the end of August."
Niin, helpointahan nyt olisi ajaa noita yleisöltä suljettuja kisoja lähellä talleja eli Euroopan perinteisillä radoilla. Voitaisiin samalla ajaa vähän (nyky-F1:n näkökulmasta) harvinaisemmillakin, mutta hienon historian omaavilla radoillakin kuten vaikkapa Brands Hatch. Ottaa näin suljetuista kisoista kaikki irti, kun ei tarvitse miettiä yleisöfasiliteetteja tippaakaan. Hyvällä tapaa 70-lukua mukaan siis. TV-yleisölle erilaista viihdettä ja samalla talleillekin uusia haasteita.
^Ainakaan alankomaalaiset eivät maksa tyhjille katsomoille ajettavasta kisasta: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...mme-ansaitsisi-siita-mitaan/7813922#gs.6m9h03
Siirtää vain oikeudet seuraavaa kautta koskeviksi. Niin kuin lipun tapahtumiin ostaneet katsojatkin saavat siirron tapahtumiin (tietty taka-ajatuksena, jotta ei tulisi palautusrumbaa). Tämä kausi on jo menetetty ja nyt voi joko tehdä innovatiivisesti rahaa välikauden muodossa tai olla tekemättä. Ehkä sitä rahanahneuttakin voisi vähän lajissa vähentää, se ei ole tuonut lajiin, itse tuotteeseen mitään hyvää.
Kyllä kai tähän kauteen on panostettu ainakin satoja miljoonia ympäri maailman. Tarkoitan kaikkia kustannuksia. En pelkästään jotakin ratojen kustannuksia, Ei se nyt ihan noin mene, että vaan siirretään kaikki vuodella eteen päin ja mikään ei maksa mitään.
Ja tätä järjettömyyttä on täynnä tuo korona 2020 thread. Minkäänlaista käsitystä siitä, mitä tämä kaikki maksaa tai mitä tulee tapahtumaan, kun kohta me kaikki olemme työttömiä, ei ole näillä hysteerikoilla, jotka vaan haluavat käyttää maskia ja nostaa rahaa automaatista.
En ole missään tapauksessa mikään vormula fani, mutta olisit voinut kirjoittaa suorasanaisesti, että tämän kauden jälkeen jokainen radan omistaja/ylläpitäjä tulee olemaan ns. (_x_) auki ja köyhemmät lisäksi korviaan myöten veloissa. Samoin jokainen joka on kytköksissä tuohon urheiluun. (Paitsi ne kuljettajat, jotka ovat säästäneet & sijoittaneet viisaasti palkkansa) Tuo yllä oleva huomio pätee muuten kaikkiin urheilulajeihin, joiden kilpailuista on valtaosa peruttu tai kilpaillaan tyhjille katsomoille, kuten minun suosikkini jalkapallo.. Saa nähdä, millä budjetilla seurat pysytyvät pelaamaan ensi kaudella 2021? Sama tilanne on varmaan edessä noilla F1 tiimeillä? MIllä ne maksavat pelaajien valmentajien ja huoltajien (kuskien ja mekaanikkojen) palkat? Uskoisin, että vain kaikkein uskollisimmat fanit tulevat katsomaan otteluita (kisoja) ensi vuonna 2021, kun ovat ensin itse olleet lomautettuina ½ vuotta ja sitten mahdollisesti osa-aikaisena loput ajasta ja rahatkin ovat lopussa. Muuten olen täysin samaa mieltä ajatuksestasi, jos jättäisit nuo kuvailut "hysteerikoista" pois. Kertokaa, jos näen tämän tilanteen liian synkkänä kaikelle urheilulle ja perustelkaa miksi? Muuten sama tilanne voi olla edessä monellakin ns. ajanvietebiseneksellä, kun rahojen loppumisen vuoksi ihmiset eivät voi käydä konserteissa, teattereissa, festareilla jne....... PS. Joku Mersu tai Ferrari voi hyvinkin selvitä pienin vaurioin, koska niillä on isot autotehtaat takana ja ne eivät voi mennä konkurssiin, koska silloin menisi se maa esim. Saksa tai Italia myös konkurssiin.
Olet oikeassa. Hysteerikot. Pidättäydyn käyttämästä termiä. Näin öisin single malt sumentaa kirjoituksia.
Tänään on simukisojen seuraajille herkkua tarjolla. Monen suosikkisimustriimaaja (14 000 katselee parhaillaan) Jimmy Broadbent striimaa parhaillaan iRacing Indy 500 -kisaa(nsa): The Race järjestää ja lähettää ihan näillä näppäimillä taas legendojen kisan. Tällä kertaa jälleen Mika Salo mukana näin suomalaisnäkökulmasta, mutta myös Alonso ja ehkä mahdollisesti myös Vettel. Nämä simukisat on siitä hauska konsepti, että saadaan vastaus ikuisuuskysymykseen kuka on nopein samalla autolla. Siellä on aika paljon maailmanmestaruuksia paikalla taas, kun Alonso, Button, Fittipaldi ja mahdollisesti siis myös Vettel mukana.
Mersulle ennustetaan vuodelle 2021 Russellia. Tämä olisikin hyvin looginen liike, koska Russell on ajanut Williamsilla vain kokemuksen vuoksi kasvaakseen kuljettajana mestaruuskandidaatiksi. Mersun oman akatemian kuskeja siis. "Arvostetun F1-toimittajan Franco Nugnesin mukaan Mercedeksen kauden 2021 kisakuskit ovat tallin nykyinen tähtikuski, kuusinkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton ja tällä hetkellä Williamsilla ajava George Russell." Saman jutun mukaan Bottaksen jatko-osoite voisi olla Aston Martin, Renault tai Williams. https://www.is.fi/formula1/art-2000006514285.html Itse en ehkä kuitenkaan vielä Russellia siirtäisi Mersulle, vaan palkkaisin Vettelin vuoden sopparilla, jotta saataisiin kiinnostavampaa draamaa ja kipinöitä aikaiseksi. Ikinähän ei tulla enää saavuttamaan draaman kaaressa niitä huippuja, mitä Senna-Prost-Balestre-aikana oli, mutta kaksi kokenutta, uransa huipulla olevaa yhteensä 10 maailmanmestaruuden miestä olisi mahtavaa nähdä samassa tiimissä edes yhden kauden ajan. Rosberg-Hamilton oli hyvää viihdettä kyllä sekin erityisesti 2016. Monella varmaan osui Kovalaisen haastattelu myös silmiin tällä viikolla. Kovalainen kertasi uraansa ja sanoi isoimmaksi mokakseen Briatoren managerointipalveluista luopumista. Oli siitä eteenpäin itse yrittänyt neuvotella diilejä ja sen lopputulos meillä onkin selvillä.
Russellin palkkaaminen Mersulle voisi olla ihan looginen jatko siihen, mitä muut tallit ovat nuorien kuskien kanssa tehneet. Toisaalta Vettel olisi markkinointimielessä paras veto. Bottas ei taida olla oikein muuten kuin Hamiltonin mielestä paras. Bottas muuten ajaa viikonlopun virtuaalisessa Monacon kisassa. Saapa nähdä, miten paljon romua katuradalla tulee.
^Lisätietona, että tuo virtuaalikisa tulee ainakin C Morelta: "Monacon kisa ajetaan tänä sunnuntaina ja se esitetään suorana C More Sport 2 -kanavalla ja cmore.fi-suoratoistopalvelussa kello 19 alkaen. Suomalaiskuskin lisäksi kisaan osallistuu ensikertalaisena nykyinen Renault-kuski Esteban Ocon, joka kärkkyi pitkään Bottaksen paikkaa Mercedeksellä." Taidan katsoa ensimmäistä kertaa koko virtuaalikisan.
Lisää listaan, olenko liian vanha: Mieleeni ei ikinä tulisi katsoa, kun joku toinen pelaa tietokonepelejä.
Riippuu iästä ja tietenkin ehkä enemmän vielä muusta maailmankatsomuksesta kuin vain iän tuomasta kokemuksesta. Vakavammin otettavia simulaattorityyppisiä pelejä on nyt F1-teemassa ollut kolmisenkymmentä vuotta (lasken ensimmäisiksi simulaattoreiksi Papyruksen Indy 500 ja Geoff Crammondin F1GP:n) ja siten moni on kasvanut ja elänyt näiden pelien mukana jo elämänsä. Viimeistään 1996 Grand Prix 2 räjäyttikin potin osuessaan sopivasti nousussa olleeseen PC-pelausbuumiin, mikä poiki myös kasvavan internetin myötä hienon modauskulttuurin, mikä on varmasti edelleenkin jossain muodossaan voimassa. Siitä eteenpäin kehitys sitten onkin ollut huimaa. Kun miettii, että ehkä kuitenkin kaikkein suurimmasta kulmakivestä, Grand Prix Legendsistä on siitäkin jo 22 vuotta ja peli on edelleen väkevästi hengissä modaamisen ja aktiivisen yhteisön vuoksi. Simulaattoripelaaminen (autojen osalta) onkin nykyään varmasti laajinta mitä se on koskaan ollut. Onhan saatavilla olevat pelit ja ohjaimet ym. aivan eri tasolla kuin aiemmin. Ja nyt tämä lockdown-tilanne on tuonut myös reaalielämän ammattikuskit mukaan tähän. Omasta mielestäni viihdyttävän striimaajan simulaattorikisaaminen on kiinnostavampaa seurattavaa kuin nykyiset formulat. Tosielämän F1-piireissä kannattaisikin jälleen kerran ihan oikeasti miettiä mikä tuottaa viihdyttävän tuotteen. Tämä kaudeton kausi on varmasti avannut monen muunkin silmiä ja osa jättänee palaamatta kisojen äärelle. Mutta siihen ikään ja maailmankatsomukseen vielä. Aktiivisia pelaajasukupolvia (edistyneimmät suurista ikäluokistakin innostuivat pelaamaan jo 30-40 vuotta sitten PC-pelaamisen myötä) on jo monta, voisi sanoa että enemmistö väestöstä. Tietenkin on vielä ihan eri asia katsoa toisen pelaamista kuin pelata itse. Näkisin kuitenkin, että yleinen kiinnostus pelaamista kohtaan, hyvät pelit, viihdyttävät striimaajat ja tiukat kisat kasvattavat jatkossakin pelaamisen seuraamista. En ehkä itsekään pidä sitä urheiluna ja pidän koko "e-sportsia" vähän hassuna terminä, mutta viihteenä nautin kyllä. Tiedän toisaalta minäkin ihmisiä, jotka eivät vaikka välitä katsoa jotain pallopeliä, koska eivät koe saavansa siitä mitään irti, vaan sen sijaan mieluummin pelaavat sitä itse. Ei moni niitä reaalielämän formuloitakaan välitä seurata. Oma havaintoni on, että itse pelaamalla (siis tarkoitan nyt F1-pelejä) oppii tuntemaan ja hahmottamaan seurattavan (reaalimaailman) kisan radan hyvin, mikä helpottaa kisan seuraamista ja tuo siihen ihan uudenlaisen ulottuvuuden.
No eipä ole itsekään aiemmin tullut katsottua. Ainakaan livenä. Previously Recorded (nyt jo lopetettu saitti) teki hyviä pelivideoita, joista kiinnostavia olivat lähinnä Sierran vanhat pelit. Mutta se, mikä tuossa virtuaalikisassa on mielenkiintoisinta ovat tietenkin kuljettajat ja oikeat sellaiset. On hienoa nähdä Leclerc ja kumppanit kisaamassa toisiaan vastaan. Ja kyllä tuo F1 2019 on siinä mielessä realistinen (vaikkakin monilta osin realismi onkin kaukana), että kisaaminen näyttää ja tuntuu ihan oikealta formulalta ainakin välillä. Toki siitä huomaa, että se on peli, mutta kyllä mieluummin tuota katson kuin olen katsomatta mitään. Suosittelen kokeilemaan. Cmoren lisäksi tuon näkee netin kautta ilmaiseksi.
No niin, voiko ja uskaltaako sanoa, että Alonsolla on nyt sitten Triple Crown, kun ajoi eilen legendojen Indy-virtuaalikisan voittoon kahdesti - jälkimmäisessä käännetystä järjestyksestä! On se vaan kova! Ensimmäisessä kisassa oli vielä hienoa kamppailua Buttonin kanssa. Salo muuten johti ja ajoin toisen kisan voitosta (eli oli ekassa häntäpäässä) pitkään kunnes spinnasi.
Eilen oli kyllä aikamoinen rimanalitus tuo virtuaalinen f1-kisa. Kisaa ennen ollut ProExhibition-kisa oli puolestaan todella hyvä. Iso ero siinä, että Pro-pelaajilla on autojen hajoaminen mukana, kun taas virtuaalisessa kisassa autot kestävät vaikka ydinpommin. Pro-kisassa oli loppuun asti jännitystä. Eikä turhia kolareita yms. Virtuaalinen gp-kisa meni sitten ihan plörinäksi. Mitään jännitystä ei ollut, kun kaverit vain puskivat surutta päin toisia. Varsinkin Esteban Gutierrezin taktiikkana näytti olevan vain puskea muut surutta tieltä. Toivottavasti virtuaaliseen kisaankin saisi edes etusiipien hajoamista moisissa tilanteissa, jolloin varikkopysähdys olisi pakollinen. Bottas ajoi ihan hyvin ekaksi kisaksi. Aika-ajoissa oli kympin sakissa, mutta ekalla kierroksella taisi olla taas Giovinnazzi, joka törmäili muihin ja Bottas tippui joukon hännille. Ajoi sieltä ihan hyvän kisan ja pisteet siitä, että ei puskenut muita ulos radalta. Ärsyttävät nuo kommentaattorit. Nytkin kisa oli muka niin hieno. Toki Russellin voitto oli hieno, mutta mitään muuta hienoa kisassa ei kyllä ollut. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...ot-lahestyneet-uutta-tallia/7828994#gs.6os28w Valtteria ollaan nyt viemässä Red Bullille Maxin kaveriksi. En tiedä onko sekään sen parempi paikka. Aika kovaa pitäisi suorittaa. Mutta toki tuo on parempi kuin Rellu, mutta vahvasti pitäisi ajaa. Mutta niin pitäisi myös Mersulla, jos jatkoa sinne saa. Joten nyt on sinänsä jännät paikat Valtterilla. Jos saa jatkaa Mersulla tai pääsee RedBullille niin se on melkeinpä sitten yhdestä kaudesta kiinni. Pakko pärjätä heti. Jos joutuu vaikka Rellulle, niin ura on melkein siinä. Ei taida Rellulta löytyä resursseja nopean auton tekemiseen, kun koko tallin jatko on aika kysymysmerkki.