Markkinoilla on tällä hetkellä useita 2.1 ja 2.0 korjauksen mahdollistavia systeemejä. Mahtaisiko kukaan tietää, jokohan 5.1 korjausta tukevia laitteita olisi saatavilla? Useissa vahvistimissa on toki Audyssey, YPAO jne. korjaimet, mutta näiden toiminta on moneen kertaan todettu kyseenalaiseksi. Nämä voitaneen siis jättää suoraan laskuista pois. Sen tiedän, että Audysseyltä saa myös jonkinlaista ulkoista korjainpakettia, mutta sen teho ja toimivuus on hämärän peitossa. Myös hinta voi olla kova yksityiseen kuluttujapäähän.
Behringer dcx2496 ja Dbx Driverack PA+ osaavat suotaa 6 kanavaa. Muitakin löytyy. Jotta tällaisen saa toimimaan oikein, on jokaiselle kanavalle oltava oma päätevahvistimensa tai av-laitteessa erotettavat etu- ja pääteasteet.
Näin äkkiseltään vaikuttaa hieman työläältä, kalliilta ja vaikealta systeemiltä? 6kpl päätevahvistimia, kaapeloinnit ja eq:t tähän päälle - valtava määrä hallittavaa ja hanskattavaa. Miksi tarvitaan päätevahvistimet, mitä tarkoittaa erotettavat etu- ja pääteasteet?
Sanoin vähän nopeasti. Yksi DCX2496 ei käy 5.1 signaalin suotamiseen, vaan se osaa suotaa kolmea sisääntulevaa signaalia (ulostuloja on kuitenkin 6, eli noita kolmea kanavaa voi jakaa eri kaistoille jakosuotimin jne.). Jotta inputteja saadaan kuusi on oltava kaksi DCX:ää. Nämä saa linkitettyä kätevästi ja hallittua tietokoneelta synkassa jos on rs232-liitin tai uab-rs232-adapteri. Etuasteelta erotettu signaali lähtee vahvaimista pre out -liittimien takaa ja pääteasteelle saa syötettyä signaalia suoraan "amp in / main in" liittimillä. Kuusi päätettä saa kun hommaa kolme stereopäätettä. Esim. kolme jotain Behringer A500:ia saa alle 600 eurolla. On toinen kysymys saako takakanavien ekutuksesta mitään merkittävää hyötyä
Audysseyn MultEQ XT viritettynä MultEQ Pro softalla on mielestäni todella hyvä ratkaisu. Tosin henkilökohtaisesti oma Pro-kittini on vielä vasta tilauksessa ja saanen sen hyppysiin tuossa hiukan myöhemmin.. Ja jos vielä hiukan aikaa odottelee niin Audysseyn uudet MultEQ XT32 ratkaisut ennättävät kuluttajatuotteisiin. XT32:ssa kaikkien kanavien resoluutio on nostettu tasolle 512x (aiemmin vain Audysseyn Sub Equalizer jossain uusimmassa softaversiossaan pääsi samaan tarkkuuteen). (Perus MultEQ XT on vain 128x subille ja 16x muille kanaville, eikä Pro-softa tätä muuta.) Myöskin TacT:in DRC/TRC/Ambiophonics ja Anthemin ARC pitäisi olla oikein hyviä myöskin. ..Toki kaikkein paras olisi että ensin pystyisi korjaamaan huoneen todellisen akustiikan IRL.. BTW kääntäisin tuon sinun kysymyksenasettelusi 5.1(/7.x) vs. 2.0/2.1 toisin päin. Harvemmassa on puhtaat kaksikanava systeemit.. (2-kanava ratkaisu löytynee TacT:ta). Lisäksi nämä on kaikki yleensä sisäänrakennettuja AV-viritinvahvistimissa ja AV-esivahvistimissa. Audysseyltä tosin löytyy myös puhtaasti ulkoinen 8-kanavainen huonekorjain.
Niin, Pro kalibrointi vaatii lisenssin ostamisen Audysseyltä ($150, yksi per säädettävä laite) ja mittaus kitin. ..Ja tietysti hiukan osaamista. Lisäksi tuota Audyssey sivuilta (muun tiedon lisäksi) voi tarkistaa kaikkien markkinoilla olevien laitteiden Audyssey tuen/ominaisuuksien tasot, eli jos siellä laitteesi kohdalla sanotaan että se on "Installer Ready", niin sitten Pro-kalibrointi on mahdollista. (Kaikki MultEQ XT laitteet eivät ole "installer readyjä".) Edit: Ah niin, mikäli laitteesi on Pro-kalibroitavissa, et aio vaihtaa olehuoneesi laitteita ja/tai järjestystä vähään aikaan tai sinulta ei löydy audiomittauskokemusta niin suomestakin on hankittavissa kalibrointia palveluna ConcepHifi:stä. Olen asioinut ConceptHifin Martin kanssa ja voin lämpimästi suositella hänen palveluita!
Hintaan 350 + matkakulut taitaa jäädä monelta kalibrointi hankkimatta vaikka palvelu olisikin hyvää.
Ykskytä: No miten sen nyt ottaa. 120€ lisenssistä ja loput 3-4h työstä (alle 80€/h luultavasti).. Voit tosiaan itse ostaa kitin: 750€ euroopassa + 120€ lisenssi ja mittailla sitten niin paljon kuin lystää, mutta ihan ilmaiseksi tämäkään ei tule..
En yhtään epäile etteikö tuossa kuluja ja töitä olisi laskutettu kohtuudella. Summa vain on sellainen ettei halukkaita taida löytyä jonoksi asti. Varsinkin kun lopputulosta ei potentiaalisille asiakkaille voi oikein demota etukäteen.
Juuri näin. Itse olisin heti tältä istumalta valmis pulittamaan summan, mikäli tuloksia oikeasti syntyisi.
5.1 -kanavainen asia voidaan aina derivoida kolmesta 2.0 -asiasta tai kuudesta 1.0 -jutskasta. Persaukisen käytännössä ainut vaihtoehto on behringerin rupukorjamia niin monta kappaletta kuin tarvitsee. Näitä romuja pitää syöttää täydellä linjatasolla tai digitaalisesti niissä malleissa kuin pystyy. Mikä saattaa tietää hieman järkkäilemistä. Esim. 3 kpl FBQ2496:sta korjaa kuusi kanavallista audiota.
Kannattanee sitten olla yhteyksissä liikkeeseen tai Mareksoundiin, josko esim. olisi vastaavaa laitteistoa ja ympäristöä missä vaikutuksen pääsisi kuulemaan. (Tosin ainakin Marekilla on kuunteluhuoneet siinä iskussa että vahvistimen huonekorjaus ei taida enää pahemmin parantaa ääntä; päin vastoin ehkä..) Voi myös olla että Pro-kalibrointi ei ole kannattavin ratkaisu ensialkuun, vaan jokin muu akustiikan parannus saattaisi tulla kyseeseen. Lisäksi kannattaa lukea AVS:n Audyssey trediä.. Sielä on kokemuksia (ja kilometrikaupalla tekstiä).
tulikin mieleeni että kätevintähän olisi ostaa tuon antimoden tekijöiltä 6kpl dspeaker kaiuttimia joissa on siis integroituna "huonekorjain" siis jokainen kaiuttimista voidaan vasteiltaan korjata siinä paikassa mihin se on sijoitettu... http://www.dspeaker.com/fi/tuotteet/dspeaker-servo-300pro.shtml säästyy aikamoiselta vaivalta
RoopeB: Tilanne ei välttämättä muutu. Tosin AV-viritinvahvistinta ei välttämättä tarvisisi, vaikkakin olisi halvin (vs. AV-esivahvistimet tai Audysseyn one-box huonekorjain).. Toki mikäli käyttää Genelecin subbaria signaalin jakajana niin sitten voi mutkistua hiukan. Jos Genejä ei ole jo hommattu niin pinkeliviinica ehdotuskin kävisi. Genelecillä on myös tietenkin omat DSP-kauttimet, tosin ovat tietysti vastaavia ei-DSP-versioitaan hintavammat..
Meinaisn juuri näitä tulla ehdottamaan. Tosin nämä maksavat ~1400 kipaleelta (vlsi:n omassa verkkokaupassa), että ei ihan halpa keikka tule olemaan.
Samalla hinnalla saisin melkein jo kilpailijan DSP pönttöjä :love: Täytyy ottaa tuo Onkyo 805:n Audussey lähempään tutkiskeluun. Siinä ilmeisesti riittää potkua, jos jaksaa tehdä hieman töitä pelkän "plug&play" kalibroinnin sijaan.
Ennen investointia kannattaisi selvittää mikä siellä omassa kammiossa tarkalleen tarvitsee sitä korjaamista. Muuten voi tulla pettymyksiä. Kallon halkaisevien bassopiikkien typistäminen ja rajapintojen läheisyyden yleistason nousujen kompensoiminen on sähköisen korjaamisen ydinosaamisaluetta. Yleiseen soundin hunajointiin siitä ei ole. Odysseuksen yms. automaattiequlaattorien kykyihin tähdätä ja osua passokorvatunturiin en luottaisi ilman TÄYDELLISEN manuaalisäädön mahdollisuutta.