Olen päivittämässä AV-virivahvistinta ja kysyisinkin, että mitä ominaisuuksia/asetuksia pitää ottaa huomioon uutta vaffaria hankkiessa, jos tarkoitus on päivittää jossain vaiheesa myös kajarit aktiivisiin?
Ei kannata paljon painoarvoa antaa niille wateille, mitä vahvistimesta luvataan, koska et tule niitä tarvitsemaan ja sen lisäksi vahvistimesta tulisi löytyä linjatasoiset lähdöt jokaiselle tarvitsemallesi ulostulolle. Jälkimmäinen rajaa vahvistimia jo reilusti.
On vähän noi termit hakusessa, niin tarkoittaako linjatasoinen lähtö käytännössä sitä, että vaffarissa tulee olla esim. RCA tai vastaava ulostulo esivahvistimesta jokaiselle kaiuttimelle erikseen?
Linjatasoiseksihan tuota sanotaan, vaikka todellisuudessa tasoja onkin erilaisia: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/avkoulutus/1995/signaalitaso.html Riippuen viel? aktiivikaiuttimesta, niin joissakin tapauksissa olisi viel? hyv? olla mahdollisuus balansoituun l?ht??n. T?m? rajaa vahvistimia, ei niink??n pelk?t linjatasoiset rca -pre-outit. Eli XLR liittimet olisi hyv? olla. ________ WEB SHOWS
No niin, alkaa vähän hahmottua, kiitos siitä kommentoijille. Mutta taas tuli uusi termi, mihin tosin olen törmännyt sielä täällä. Eli mitä käytännössä tarkoittaa jos lähtö on balansoitu? Vai tuleeko tämä laadun vaatimuksena vasta, kun vahvistimen teho alkaa lähennellä saunan kiuasta Kuulostaa aika järeältä että kotikäytön 2-tie kaiuttimet kytketään XLR-liittimillä vaffariin?
Pointti ei ole suuret tehot vaan p?in vastoin pienet tehot. Pienj?nnitesignaalia siirrett?ess? h?iri?iden osuus voi ?kki? kasvaa suhteessa signaaliin. P??tevahvistimelta kaiuttimelle v?lill? j?nnitetaso (kaiutintasoinen signaali) on niin korkea, ettei h?iri?t vaikuta en?? signaalin ja h?iri?iden suhteeseen. Aktiivikaiuttimien kanssa tilanne on p?in vastoin, kun siirret??nkin pienij?nniteist? signaalia suureen sis??ntuloimpedanssiin; jo pienehk?t h?iri?t johdossa voivat olla suuria signaalitasoon verrattuna. XLR-liitin tulee siksi, ett? siin? on kaksi signaalijohdinta ja yksi maa (suojakuori). Balansointi tehd??n siten, ett? toisessa signaalijohtimessa kulkee vastakkaisvaiheinen signaali kuin toisessa. Vastaanottavassa p??ss? vaiheet k??nnet??n takaisin samaksi ja summataan yhteen. Kun johtoon tulee h?iri?it?, se aiheuttaa l?hes identtiset h?iri?t molempiin johtimiin; Kun vastakkaisvaiheinen signaali k??nnet??n ja summataan toisen signaalin kanssa, kumoutuvat h?iri?iden aiheuttamat j?nnitepiikit. XLR:?? k?ytet??nkin h?iri?isiss? paikoissa, pitkill? vedoilla ja pienill? signaaleilla, esimerkiksi mikrofoneissa. ________ Child wellbutrin
Tämä voi joko selvittää asiaa tai sitten sotkea lisää, siis kuvallinen esitys siitä mitä ChiKung juuri sanoi:
Joo, kiitos ChiKung & aheikkinen selkeistä vastauksista, nämä selvensi asiaa ja samalla hahmoittui omat tarpeeni. Sitä vielä jäin miettimään, että mitkä mahtaa olla mahdollisia häiriölähteitä? Tietysti, jos lakua on vedetty paljon ja pitkälle ja sikin sokin eri laitteista kuten edellä mainittiin, mutta mitkä voi olla kotioloissa häiriölähteitä? Asuminen ratikkakiskojen vieressä? Joku kodinkone?
Höpöhöpö. RCA-liitin pre-outeissa riittää aivan varmasti kotiteatterikäytössä, missä johtovedot ovat suht lyhkäisiä, eli alle 20 metriä.
Jos kaiuttimissa on xlr liitäntä mahdollisuus, niin ei ole mitään syytä olla käyttämättä sitä. Silloin on ainakin kohtuullinen varmuus ettei häiriöitä tule. Rca liitännöissä on riski olemassa etenkin takakaiuttimilla ja surroundeilla. Tuo vedon pituus seiniä pitkin voi hyvinkin lähennellä jo tuota 20 metriä jo esim kuusi metriä pitkässä olohuoneessa.
Kaiuttimien XLR-liittimien hyödyntäminen edellyttää samaa liitintä vahvistimen puolelta. Tällaisia laitteita on vähän tarjolla, jolloin muista ominaisuuksista ja ulkonäöstä ei pääse valitsemaan kovin vapaasti. Mikäli parempaa häiriösuojausta ei tarvita, on siitä myös turha maksaa.
Onko pitkä johtoveto ainoa häiriöille altistava tekijä? On meinaan monen kotiteatterilaiteräkin takana sellainen johtospagetti, ettei mitään rajaa - virtaa ja signaalia sinne tänne. Se ei haittaa?
Ei todellakaan... pitkä johto häiriöttömässä ympäristössä (yksin jossain) ei tietenkään ole kovin altis häiriöille. Lyhyempikin johto, kun se kääritään muuntajan tms. ympärille tai vedetään sopivasti (yleensä samaan suuntaan) toisten (yleensä suurempi jännitteisten) johtojen läheltä altistaa tietenkin häiriöille enemmän. Toisaalta olen itse sitä mieltä, että jos mitään häiritsevää ei kuulu, niin kannattaako siitä niin hirveästi välittää.
Niin mutta kun tuossa sanottiin alkuperäiselle kysyjälle, että vahvistimessa olisi hyvä olla XLR-liittimet RCA-liittimien sijaan. XLR toki on hyvä liitin, mutta ihan turha väittää että se on joku vaatimus. Laadukasta Cordialin mikkipiuhaa ja Neutrikin XLR ja RCA-liittimistä tekee hyvät kaiutinpiuhat aktiiveille, eikä ole mitään väliä onko vahvistimessa RCA-liitin. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että vahvistimessa on oikein toteutetut esivahvistinlähdöt. Melkoinen olohuone sulla jos tulee surroudille 20m kaapeliveto Itselläni on teatterissa etuseinästä takaseinään matkaa aika tarkalleen 5,5m ja takakaiuttimien kaapelit menevät katon sisässä. Eivät ne silti taida olla edes ihan 10m pitkiä.
Kun normaali huonekorkeus on varmaan siinä 2,5 metrin tuntumassa, niin tuota on pidettävä vähintääkin yllättävänä olettaen, että piuhat tulevat katosta vielä lattianrajaan ennen vaffelle / kaiuttimiin menoa? Itselläni taitaa olla toisen kaiutinkaapelin pituus ainakin sen 15 metriä saman kokoisessa huoneessa, kun molemmat kaapelit on kierrätetty saman seinän vierustaa takaseinälle. Ei toki 20 metriä, mutta ei siihenkään montaa metriä suuntaansa isompaa huonetta tarvitsisi.
Huonekorkeus on akustoinnin vuoksi vain 235 ja etuseinästä kaapeli tulee alas asti ja takaa reilun metrin. Kokonaispituus on hyvin lähelle 10m. Mutta nuo metrimäärät ovat saivartelua, en minä tiedä onko se just 20 metriä. Tällä foorumilla on kuitenkin moneen otteeseen todettu, että balansoiduista liittimistä saavutetaan eniten hyötyä juuri pitkillä kaapelivedoilla, haulla löytyy varmaan aiheesta lisää. Lisäksi mielestäni on väärin kertoa alkuperäiselle kirjoittajalle, että aktiivien kanssa tarvitaan vahvistin, jossa olisi hyvä olla XLR-liittimet. Se kun ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Alkuperäiselle kysyjälle: Osta vahvistin jossa on esivahvistinlähdöt (pre-out). Ne lähdöt voivat olla XLR-liittimillä toteutettu ja hienoa jos näin on, mutta se ei ole mikään välttämättömyys, sillä sinä (enkä minä) et kuule eroa XLR:n ja RCA:n välillä.