En ole yhtään tilausta uskaltanut tehdä koronauhkan aikana, vaikka joka päivä Aliexpressiä selailenkin "ikkunashoppaillen". Mutta onko myös postituskulut nousseet? Pienienkin tuotteiden toimituskulut saattaa olla halvimmillaankin 10 euron luokkaa, vaikka aiemmin tuntui että lähes mitä tahansa toimitettiin ilmaiseksi tai parilla eurolla. Voisiko toimituskulujen nousua selittää vähentyneet tilausmäärät, samoin kuljetusten kestoa eli kestää pidempään konttien / kuljetuskönttien täyttyä ennen kuin lähtee Kiinasta Eurooppaan?
Ei minusta ole. Toki siellä oli vasta alennusmyynnit ja joskus vaikuttaa siltä, että niiden jälkeen paitsi hinnat niin myös toimituskulutkin saattavat hetkeksi nousta nollasta useisiin euroihin (joskin varmasti vain pienen osan tuotteita kohdalla). Riippuu toki paljon myös tuotekategoriasta. Tosin näin omaa isäänikin opastaneena tiedän sanoa, että moni ei tunnu osaavan käyttää AliExpressiä tehokkaasti... Sanotaanko näin, että yleensä kannataa järjestää haun tulokset myydyimpien mukaan ja toisaalta katsoa tavarasivun lopusta myös AliExpressin suosittelemia vastaavia tuotteita paremman hinnan ja laadun toivossa. Sen olen myös huomannut joidenkin harvojen tuotteiden kohdalla, että vaikka AliExpressin pitäisi oletuksena tarjota halvinta toimitusta, niin joidenkin kohdalla kannattaa klikata sitä toimitusta ja katsoa, onko halvempi vaihtoehto saatavilla. Tässä vasta tuli tilattua isompaa ja pienempää ja lähes jokaisessa tilauksessa oli ilmainen toimitus, ja niissä, joissa ei ollut, oli kyse vajaasta eurosta. Pari ko. tilauksen tuotetta olenkin jo saanut ja kolmas on odottamassa postissa noutoa.
Tuntuu kiertävän kehää. Myyjän mukaan Kiinalla vaikeuksia saada tavaraa ulos. Lupasin odottaa kesäkuun lopulle ja sitten tehdä disputen. edit: Paketin kulku lakkasi toukokuun alussa ja kun kuukausi oli mennyt tilauksesta jonka sisällä luvattiin toimittaa, myyjä kehoitti avaamaan disputen ja maksavat rahat takaisin. Taidan odotella koronahässäkän laantumista ennen seuraavaa tilausta Kiinasta. Spoiler: Tracking 2020-05-04 03:33 Foshan City, arriving at Foshan South China Sea Processing Center 2020-05-04 02:33 Guangzhou City, leaving the "Guangzhou Airport North Processing Center", the next stop , Foshan South China Sea Processing Center (via transfer) 2020-05-03 15:26 Guangzhou, Import Customs Release 2020-05-02 23:10 Guangzhou, arriving at Guangzhou International Center (via transfer) 2020-05-02 21:07 Foshan City, leaving the Foshan Delivery Processing Center, the next stop , Guangzhou International Center 2020-05-02 16:21 Foshan City, leaving the International Small Pack Processing Center, the next stop , Guangzhou International 2020-04-28 04:34 Foshan City, arriving at Foshan South China Sea Processing Center 2020-04-28 03:33 Guangzhou City, leaving the "Guangzhou Airport North Processing Center", the next stop , Foshan South China Sea Processing Center (via transfer) 2020-04-28 00:09 Guangzhou, arriving at Guangzhou Airport North Processing Center (via transfer) 2020-04-27 14:24 Guangzhou, Import Customs Release 2020-04-25 18:03 Foshan City, leaving the International Small Pack Processing Center, the next stop , Guangzhou International 2020-04-23 06:57 Foshan City, leaving the Foshan South China Sea District Processing Center, the next stop , Foshan Delivery Processing Center 2020-04-23 02:35 Guangzhou City, leaving the "Guangzhou Airport North Processing Center", the next stop , Foshan South China Sea Processing Center (via transfer) 2020-04-22 04:48 Foshan City, arriving at Foshan Delivery Processing Center 2020-04-21 06:50 Guangzhou, arriving at Guangzhou Airport North Processing Center (via transfer) 2020-04-20 14:38 Guangzhou, Import Customs Release 2020-04-18 15:22 Foshan City, leaving the International Small Pack Processing Center, the next stop , Guangzhou International 2020-04-18 14:16 Foshan City, "International Small Bag Processing Center" has received, agent: agency administrator 2020-04-17 13:24 Logistics orders created (quick-selling platform)
Onneksi tuo Alin dispute-järjestelmä toimii hyvin, sillä kiinalaiset myyjät tuntuvat usein olevan siitä vekkulia porukkaa. Esim. rikkinäistä tai saapumatonta tilausta yritetään hyvitellä vain osittaisella rahanpalautuksella tms., eikä ole ollut ainutlaatuista, jos on joutunut vääntämään samaa asiaa kymmenien viestien verran ennen kuin menee perille. Olen itse pitänyt 2.5-3kk:n odottelun kipurajaa tällä hetkellä tilauksen tekemisestä. Tein huhtikuun alussa useamman tilauksen ja tähän mennessä nelisen tilausta on saapunut, mikä on tietenkin aika hyvin. Toki tämän vuoden puolella olen joutunut useammasta tuotteesta jo tekemään disputen.
Huomenna alkaa Aliexpressissä kesäale, kovasti mainostavat kuten tähän formaattiin ja ehkä kulttuuriinkin kuuluu. On taas alennuskuponkejakin, jotka näyttäytyy jotenkin tosi sekavana järjestelmänä näin länsimaalaisen silmiin. Mutta onhan niitä saanut joskus itsekin hieman hyödynnettyä alennuksen muodossa. Muutamia tuotteita olen tässä jo pidemmän aikaa seuraillut ja ilmoittaa joistain nyt jo tulevan alennetun hinnan. Puhutaan kuitenkin esim. 2 prosentin aleista näiden tuotteiden kihdalla. Toki sekin on parempi kuin ei mitään, mutta tuntuu silti siltä, että helpommin säästää seuraamalla valuuttojen kurssivaihteluita. Onko toisin sanoen hyviä tärppejä hyvässä alennuksessa olevista tuotteista? Muistelen, että joskus ainakin olisin välikaapeleita saanut ihan kivalla alennuksella tällaisen alen aikana.