Aloittelijalle kaiuttimet ja vahvistin

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana Quissi, 05.08.2011.

1. Quissi

Quissi Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Vaimo aloitti sisustamaan ja tuumasi, että tuo minun vanha Simex 10" aktiivisubbari on ruma paska, se on liian iso eikä se mahdu järkevästi mihinkään ja se saa luvan lähteä. Myönnän, että subbari on ruma musta mötikkä ja sitä on vaikea sijoittaa vaimon unelmiin... Tästä se minun ajatus sitten lähti.

Olen hifi-asioissa täysi aloittelija. Vuosikausia olen kuunnellut leffat millälie 2000-luvun JVC 2x45w vahvistimella, jossa on mitkälie 2x Celestion kaiuttimet ja lisänä tuo ruma Simex 10" subbari. Olohuoneen ahtauden vuoksi olen tyytynyt ja joudun jatkossakin tyytymään 2.1 tai 2.0 järjestelmään. Nyt koko vanha äänentoisto saisi lähteä ja tilalle tulisi löytää jotain parempaa.

Tila on luksusta, jota minulla ei ole paljoa käytettävissä. Vanhat Celestion kaiuttimet seisovat itsetekemieni jalkojen päällä (kaiuttimen kokoiset tornit, joista puuttuu takaseinä. Verhoiltu mustalla kankaalla) ja ne on sijoitettu TV-tason vierelle. Yleisilme on kuin minulla olisi lattiakaiuttimet. Ilman subbaria nämä kaiuttimet soivat nätisti, mutta leffoista puuttuu sitä jotain.

Mietin muutamia vaihtoehtoja, mutta neuvoja kaipaillaan...

a) Hankin uuden 5.1 AV-vahvistimen sekä lattiakaiuttimet. Uudet tulisi korvata myös subbarin jättämä aukko. Kaiuttimiksi esimerkiksi: Audio Pro WIGO160 ja niille joku käypä vahvistin.

b) Hankin jotkin pienet aktiivikaiuttimet + hellasäröllekkin käypän nätimmän subbarin. Esim. 2x Genelec 6010A + 5040A. Ei erillistä vahvistinta ainakaan alkuun.

c) Hankin uuden 5.1 AV-vahvistimen sekä jalustakaiuttimet (jos kaiuttimet sijoittaisi tekemilleni jaloille). Tämäkin vaihtoehto pitäisi korvata subbarin jättämä aukko.

d) kanada