Aloittelijalle kaiuttimet ja vahvistin

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana Quissi, 05.08.2011.

1. Quissi

Quissi Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Vaimo aloitti sisustamaan ja tuumasi, että tuo minun vanha Simex 10" aktiivisubbari on ruma paska, se on liian iso eikä se mahdu järkevästi mihinkään ja se saa luvan lähteä. Myönnän, että subbari on ruma musta mötikkä ja sitä on vaikea sijoittaa vaimon unelmiin... Tästä se minun ajatus sitten lähti.

Olen hifi-asioissa täysi aloittelija. Vuosikausia olen kuunnellut leffat millälie 2000-luvun JVC 2x45w vahvistimella, jossa on mitkälie 2x Celestion kaiuttimet ja lisänä tuo ruma Simex 10" subbari. Olohuoneen ahtauden vuoksi olen tyytynyt ja joudun jatkossakin tyytymään 2.1 tai 2.0 järjestelmään. Nyt koko vanha äänentoisto saisi lähteä ja tilalle tulisi löytää jotain parempaa.

Tila on luksusta, jota minulla ei ole paljoa käytettävissä. Vanhat Celestion kaiuttimet seisovat itsetekemieni jalkojen päällä (kaiuttimen kokoiset tornit, joista puuttuu takaseinä. Verhoiltu mustalla kankaalla) ja ne on sijoitettu TV-tason vierelle. Yleisilme on kuin minulla olisi lattiakaiuttimet. Ilman subbaria nämä kaiuttimet soivat nätisti, mutta leffoista puuttuu sitä jotain.

Mietin muutamia vaihtoehtoja, mutta neuvoja kaipaillaan...

a) Hankin uuden 5.1 AV-vahvistimen sekä lattiakaiuttimet. Uudet tulisi korvata myös subbarin jättämä aukko. Kaiuttimiksi esimerkiksi: Audio Pro WIGO160 ja niille joku käypä vahvistin.

b) Hankin jotkin pienet aktiivikaiuttimet + hellasäröllekkin käypän nätimmän subbarin. Esim. 2x Genelec 6010A + 5040A. Ei erillistä vahvistinta ainakaan alkuun.

c) Hankin uuden 5.1 AV-vahvistimen sekä jalustakaiuttimet (jos kaiuttimet sijoittaisi tekemilleni jaloille). Tämäkin vaihtoehto pitäisi korvata subbarin jättämä aukko.

d) kanada

Budjettina noin 700-900 euroa. Muut laitteet ovat: Samsung B655 46" LCD, LG BD-370 blu-ray soitin, PS3, Motorola IPTV-boksi. Kaikista näistä pitäisi saada myös äänet ulos uuden tulevan järjestelmän kautta. Pääkäyttö on leffojen katselussa. Musiikkia tulee soitettua lähinnä taustamusiikkina.

Riittäisikö vaihtoehto A korvaamaan pois jäänyt vanha subwoofer ja leffoista olisi potkua? Vaihtoehto B olisi varmasti nätti, toki vähän kalliskin. Riittäisikö 6010A kaiuttimissa potkua leffoille? Vaihtoehto C on pohdinnassa, koska jalustakaiuttimet ovat käsittääkseni edullisempia. Ongelmana on vain niiden sopivuus jo olemassa oleviin omatekemiin jalkoihin. Asun pienehköllä paikkakunnalla, jossa ei ole mahdollista kuunnella eri hifi-laitteita ellei muovipaketti-kotiteatteri-sarjoja lasketa mukaan.

Apuva ja kiitos.

Viimeksi muokattu: 05.08.2011
  2. x_jmt_x

x_jmt_x Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    524
    A) jos haluat pysyä 2.0 miehenä, sinulla ei liene käyttöä AV-vahvistimelle? Iske ne rahat kunnolliseen DAC:in sisältävään stereovahvistimeen.

B) cancel. Itselläni on tietokoneen setissä 6010 + 5040 ja pirun hyvältähän nuo kuulostavat.. Alle metristä. Kokeilin myös normaalilla kotiteatterietäisyydelläni - ihan huvikseni - joka on 2,4 metriä etukanavista. Ei toimi, ei ole tarkoitus toimia. Ja basso ei leffakäytössä riitä. Noin pienestä elementistä ei ihmeitä revitä, vaikka miten on G.

C) Jalustakaiuttimilla ei subbarin "jättämää aukkoa täytetä". Ei ainakaan sinun budjetillasi. Sorry. Tuolla 900e saat kaksi entry-level jalustakaiutinta + lisäbasson. AV-virva jysäyttää sitten budjetin yli. Harva lattiakaiutinkaan toistaa sen, mitä lisäbassolla saadaan ulottuvuutta.

D) Asiaa.