Itse olen tilannut vuosia tuolta noista pikkupuljuista Amerikoista asti. Mutta nyt viime aikoina en ole. Pistetään siis tilaukseen. Ja katsotaan kuinka käy.
Hyvin se menee ja näethän joka tapauksessa tilaussivulta, mitkä ne lopulliset kulut ovat -- jälkikäteen ei voi tulla lisäkuluja pois lukien mahdolliset vero- ja tullimaksut sekä tiettyjen kuriiripalvelujen "kusetuskulut", mistä UK-Amazonissa normitoimituksilla ei ole vaaraa.
Ja lopultahan kävi tietysti niin, että eivät toimittaneet Suomeen. Eikä pari seuraavaakaan mahdollisuutta.
Kannattaa olla kirjautuneena sisään, kun shoppailee Amazonilla. Silloin näkee heti, jos myyjä ei toimita Suomeen. Myös postikulut näkee heti, kun on laittanut tuotteen ostoskoriin, ei tarvitse enää mennä checkoutiin saakka.
Tein melkein viikko sitten Amazon UK:hon noin 200€ arvoisen tilauksen, mutta peruin sen. Tilaus peruutettiin onnistuneesti, mutta rahat ovat vieläkin katevarauksissa. Meneeköhän tuossa yleensä pitkäänkin että rahat poistuvat katevarauksista?
Nyt viimeisin paketti tuli UPS:n kyydillä (halvin toimitus valittuna ja maksettuna). Yrittäneet toimittaa kotiosoitteeseen, ja kuinka ollakaan, keskellä päivää. Nyt on ennakkotietona, että paketti viedään Access Pointiin, joka on random pikkuputkakauppa. Näköjään UPS siirtynyt siis tällaiseen järjestelyyn. Aiemmin muistan menneen Postiin. Tämä on yksi asia, joka raivostuttaa myyjäyrityksissä ja toisaalta kuljetuspalveluissa. KOSKAAN ei voi olla varma, millä kyydillä ja miten tavara toimitetaan.
Mulla toisen (pikkufirman) toimitus meni UPS:lle joka ei edes käynyt luonani, tuli vain ilmoitus että paketi on haettavissa ks netistä missä se on..
Siinä Amazon edustaa taas. 190€ tuote (posteineen) tulee tällaisessa kunnossa. Kaupan päälle oli muutkin kulmat paskottu ihan varmuuden vuoksi. Britti-Amazon ei ollut kyseessä, vaan Espanjan. (Tismalleen sama tuote melkein 100 euroa halvempi siellä.) En vain jaksanut aloittaa uutta ketjua tämän takia.
Kieltämättä aika paljon huonommassakin kunnossa on tullut vastaanotettua tavaraa. Mutta ymmärtäähän sen, että harmittaa, kun vielä aika kallis tuotekin.
Huomasin vasta nyt tuon viestin ja olen jo ehtinyt palauttaa tuon vahingoittuneen boksin, tai pitäisikö sanoa boksit, kun sieltä tuli ensimmäinen korvaava tuote melkein samanlaisessa kunnossa. Tänään tuli sitten kolmas boksi ja tällä kertaa oli erinomaisessa kunnossa. Tällä kertaa boksi oli pakattu todella hyvin, sillä itse BD-boksille oli oma, todella sopivasti mitoitettu pienempi laatikko, jossa boksi ei päässyt liikkumaan lainkaan ja tämä pienempi laatikko oli sitten pakattu paperin ympärille isompaan laatikkoon. Lieköhän tuo pienempi laatikko ihan tehdaslaatikko, kun noin tarkalleen on mitoitettu BD-boksin mittojen mukaan? Herää vain pari kysymystä. Jos tuo pienempi laatikko on tosiaan tehdaslaatikko, niin miksiköhän ihmeessä tuote on otettu sieltä alkujaankin pois? Luulisi että kaiken maailman varastoissa pyörittelyssä, postin käsittelyssä yms. itse tuoteboksi vahingoittuu väkiselläkin. Toisekseen, jos tuo pienempi laatikko ei ole tehdaslaatikko, niin miksei Amazon vain suoraan pakkaa kalliimpia bokseja tuollaisiin tarkasti mitoitettuihin laatikoihin (ja sen jälkeen vasta sitten pehmustettuun isompaan laatikkoon)? Luulisi että tämä tulisi halvemmaksi sen sijaan, että pitää useamman kerran lähettää korvaava tuote ja kustantaa monen kympin postikulut takaisinlähettämisestä asiakkaalle. Tuotteena oli tosiaan Doctor Who Series 1-7 BD-boksi, joka oli postikuluineen noin 190 euroa, itse tuotteen hinta taisi olla noin 180 euroa muistaakseni, eli ihan mistään parin kymmenen euron boksista ei ollut kyse.
Eipä tuommoiset summat taida tuntua missään maailman suurimman(?) verkkokaupan kirstussa. Suurin osa ihmisistä kuitenkin tyytyy lyttääntyneisiin kulmiin ja repeytyneisiin pahveihin eli oikeastaan sehän on vaan säästöä, kun ei liian tarkkaan katsota, miten ja mihin pakataan mitäkin.
En osaa kysymykseen varsinaisesti vastata mutta Arrow:lta tuli Phantasm boxi samalla tavalla pakattuna ja ehjänä. Luulisin että on julkaisijan kyseiselle tuotteelle tekemä laatikko kun oli niin sopiva?
Varmaan on julkaisijan tekemä laatikko tosiaan, kun tuossa on tuotekoodi joka vastaa tuota boksia. Saisi kyllä olla puolestani kaikki boksit vastaavissa laatikoissa, niin olisi suuremmat todennäköisyydet pysyä ehjänä varastojen ja postien käsittelyssä.
Tuli pitkästä aikaa laitettua pari tilausta UK-Amazoniin postikuluista huolimatta. Toisessa tilauksessa, jossa on yhteensä seitsemän tuotetta, on mukana marraskuussa julkaistava ennakkotilaustuote. Tilauksesta on kulunut viikko ja Amazonin sivuilla näkyy edelleen, että nyt jo saatavissa olevat tavarat lähetettäisiin vasta ennakkotilaustuotteen mukana marraskuussa. Amazonin perustoimitustahan valitessa hyväksyy sen, että tavarat lähetetään mahd. vähissä toimituserissä (se maksaa enemmän jos haluaa, että tavarat lähetetään sitä mukaa, kun tulevat saataville), mutta tämä on aina tarkoittanut sitä, että Amazon lähettää tilauksen 1-3 erässä, eikä etene ennakkotilaustuotteen aikataululla. Onkohan UK-Amazon alkanut tässäkin säästökuurille, kun piti aikanaan se ilmainen toimituskin ottaa pois... Onneksi DE-Amazonissa ei tätä ongelmaa ole, sillä ilmaisen toimituksen lisäksi paljon tavaroita sisältävät tilaukset lähetetään muutenkin erissä (useimmiten tosin niin, että Amazonin suoraan myymät tuotteet yhdessä paketissa ja Amazonin kautta menevät kolmannen osapuolen tuotteen toisessa).
Muistelisin että brittien Amazon olisi toiminut aina noin - tuotteet tosiaan tulevat vaikka puolen vuoden päästä ja makuuttavat muita tuotteita varastossa odottamassa.
Eikö amazon oikeasti ilmoita elokuvien ja tv-sarjojen tekstitystietoja enää, vai enkö vain osaa? Useammasta blu-ray -ja DVD-julkaisusta etsinyt, mutta en löydä.
Eihän kauppojen antamiin spekseihin pidä koskaan luottaa. Ennemmin kannattaa tieto etsiä esim. dvdcompare.net ja blu-ray.com sivuilta.
Ei ole missään nimessä aina noin toiminut... Kieltämättä tässä on ollut UK-Amazonin kohdalla pidempi tauko (viime kesänä tilasin tosin imurin sieltä), kun DE-Amazon ilmaisine toimituksineen on saanut asiakkuuteni. Tätä ennen ostelen kuitenkin tavaraa UK-Amazonista monen vuoden ajan miltei kuukausittain (joskus useammankin kerran kuussa), eikä moista tilannetta koskaan käynyt. Se itse asiassa oli normitoimituksella enemmän sääntö kuin poikkeus, että useamman tuotteen sisältävä tilaus lähetettiin 2-3 erässä. Asia on kuitenkin ratkennut, sillä otin yhteyttä Amazoniin asian tiimoilta, ja nyt tavaroita on lähtenyt liikkeelle. Valitettavasti tapahtui myös sekaannus, sillä ennakkotilaukseni peruttiin kysymättä minulta (ilmeisesti eivät pystyneet muuten saamaan jo saatavilla olevia tavaroita liikkeelle) ja kysyessäni asiasta vielä ilmoitettiin päälle, etten saisi uutta ennakkotilausta vanhalla hinnalla (tuotteen hinta nyttemmin nousi tuntuvasti), koska eivät harrasta tilauksen jälkeisiä hintamuutoksia. Sekaannus johtui paljon siitäkin, että vaikka vastaisikin samaan meiliketjuun, niin asiakaspalvelija on yleensä aina eri ja kokemukseni mukaan useimmiten siellä ei malteta lukea koko viestiä tai viestiketjuja, vaan reagoidaan vaan siihen, mikä sattuu eniten hyppäämään esiin riveiltä. Onneksi kuitenkin periksiantamattomuus hyödytti ja lopulta alkuperäinen asiakaspalvelija otti yhteyttä ja selvitti asian hyväkseni.