Amazon.co.uk

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana jari_1, 19.01.2004.

  1. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    3 672
    Saadut tykkäykset:
    236
    Katso välillä Castaway, niin muistat että kuriirihommat voivat mennä tuotakin pahemmin pieleen.

    Itsekin kyllä välttelen hUPSia, mutta jos pakko valita se, niin nouto paikalliselta pääkonttorilta.
     
  2. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 697
    Saadut tykkäykset:
    879
    Taitaa minulla Castaway DVD löytyä jostain 20 vuoden takaa, mutta en tiedä, viitsinkö moista suttukuvaa tähän vielä mukaan sotkea...

    Harmillisesti nettikaupoissa asiakas ei näitä kuriireja voi yleensä valita (ainakaan ilman, että postikulut räjähtävät taivaisiin), vaan kauppias valitsee. Usein on jopa niin, että kuriiri selviää asiakkaalle vasta sitten, kun kauppias ilmoittaa tavaran lähteneen matkaan. Edellisten tilausten yhteydessä opittu ei sekään välttämättä auta, koska kauppiaat vaihtavat kuriireja ties mistä syystä (hintakilpailu?).
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Onko teillä ihan varmasti UPS se, joka paketin perille toimittaa? Täällä ainakin on paikalliset kuriirifirmat, jotka toimivat UPSin alihankkijoina, mutta eivät ole UPS-konsernia itsessään. Noista sitten on vähän firmasta kiinni, että mikä on paketin kohtalo. Ja välillä nuo kuriirifirmojen paketit tulevat ainakin täällä ihan Postilla perille.
     
  4. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    3 672
    Saadut tykkäykset:
    236
    Paikalliset aliurakoitsijathan tosiaan sen viimeisen pätkän UPSin kuljetuksista hoitavat, mutta UPS on kuitenkin vastuussa heidän toiminnastaan ja määrittelee miten homman pitäisi hoitua.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Teoriassa toki, mutta käytännössä veikkaan, että on ihan kiinni siitä, kuka sattuu olemaan työvuorossa.
     
  6. makemich

    makemich Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 686
    Saadut tykkäykset:
    247
    Itselle 60km stadista on viime vuosina tullu kaikki paketit moitteetta perille, paikallinen kuriiri toimittanut ovelle asti.
     
  7. Moderaattori

    Moderaattori Ylläpito Ylläpidon jäsen Ylläpito

    Liittynyt:
    27.08.2019
    Viestejä:
    737
    Saadut tykkäykset:
    277
    Joka kerta kun on ainoastaan UPS valittavana, voi lähettää kaupalle palautetta ja korostaa ettei kotiinkuljetus tule koskaan kotiin asti.

    Itse olen saanut kahden eri verkkokaupan kanssa, tosin pieniä molemmat, heidät vaihtamaan Suomeen kuljettavaa palvelua pois UPS:stä (kuljetuksen hinta ei muuttunut muistaakseni lainkaan kummallakaan, mutta edullisimmasta vaihtoehdosta jäi kotiinkuljetus pois). Yksi yli vuoden marinan jälkeen, toinen vaihtoi valitettuani 2. vituiksi menneen lähetykseni kohdalla.
    Tuo "toinen" näistä kertoi (pahoiteltuaan härdelliä kun pakettini palautui hänelle, enkä minä saanut koskaan viestiä että paketti on tullut maahan tai noudettavissa, ainoastaan että se on lähetetty takaisin) ihmetelleensä miksi suomessa oli niin paljon noutamattomia lähetyksiä ja tuli palautuksia, ei ollut saanut myöskään kuriirilta minkäänlaista palautetta mistä asia johtuu, joten ei osannut reagoida mitenkään.

    Ninjat pyörähtävät pihassa, usein ei ilmeisesti edes käy postinumeron alueella, mutta ilmoittavat ettei ketään ollut paikalla. Olen nähnyt oman talonyhtiöni parkkipaikalla sekä ohittavalla tiellä UPS:n autoja ajavan parkkiin, kuski näpyttää hetken päätettä, ei nouse edes autosta ja ajaa sen jälkeen pois.
    Tuo on UPS:n toimintamalli, eli myydään yrityksille "kotiinkuljetus asiakkaalle" -ratkaisut edullisesti, mutta jätetään sekä loppuun asti kuljetus että asiasta raportointi tekemättä. Vaikka asia oli tässä jokin aika sitten tapetilla, ei tilanne ole ymmärtääkseni muuttunut mitenkään.
     
    BuzzLight, ZED ja nepa tykkäävät tästä.
  8. hansolo

    hansolo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    4 847
    Saadut tykkäykset:
    566
    Eilen tuli FedExin paketti kotia suoraan (postilaatiikkoon jättivät sopimatta) Amerikan Yhdysvalloista Oulun seudulle. Ihmettelin, kun seurannassa ei tapahtunut mitään pari päivää aikaisemmin ilmestyneen Turku-merkinnän jälkeen. Sitten se paketti vain ilmestyi postilaatikkoon ilmoitettuna toimituspäivänä. Vasta tänään ilmestyi seurantaan merkinnät, että "tavara toimitettavana (Vantaa)" ja perään "toimitettu". Odotin eilen puhelinsoittoa, mutta paketissa oli jokin Economy tarramerkintä, joten ilmeisesti palvelu ei sisältänyt tätä vaivaa.
     
  9. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 697
    Saadut tykkäykset:
    879
    Pikkupuljujen kohdalla tuo onnistunee, koska asiakkaiden tyytyväisenä pitäminen on liiketoiminnan jatkumisen edellytys. Amazonin kaltaisen puljun liikevaihto taas on sitä luokkaa, että muutaman suomalaisen tilaukset hukkuvat pyöristysvirheisiin. Jännä juttu, jos Suomessa on paljon enemmän noutamattomia lähetyksiä kuin muualla. Harvaan asutun maan ongelma?

    En minä voi tietää, onko UPSin kaveri pihassa, ellei hän soita minulle (esim. ovikoodia kysyäkseen tai varmistaakseen että olen oikeasti paikalla) tai tule ennalta annetun ovikoodin avulla ovikelloa soittamaan. Ei kai ne odota, että asiakas seisoo puoli päivää pihalla heiluttamassa käsiään merkiksi, että paikalla ollaan? En tiedä miten lähellä kaveri kävi minua (kilometrin päässä? 100 metrin päässä? 25 metrin päässä?), mutta sen tiedän, että soittoa tulemisesta ei tullut eikä ovikello soinut.

    Ei ole aikaisemmin kiinnostanut kytätä UPSin tekemisiä, mutta ehkä tästä lähtien tulee tarkkailua, mitä he oikein tekevät kierroksillaan. Myyjät voisivat kysyä asiakkailtaan toimituksen jälkeen, miten homma meni. Saisivat dataa siitä, tekevätkö kuriirit mitä lupaavat. Tilaukseni seurannan viimeinen merkintä Amazonin sivulla on Collected by the customer, mutta toisaalta Amazon ei tiedä, miten minä halusin UPSin kanssa toimia.
     
  10. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 697
    Saadut tykkäykset:
    879
    Posti tosiaan toimittaa usein näitä muiden kuriirien paketteja täällä päässä, ja niin olisikin minusta hyvä siitäkin huolimatta, ettei Postinkaan toiminta aina riemastuttavaa ole. Kuitenkin asioiden hoito omapostissa on paljon helpompaa kuin näiden kuriirien omilla mystisillä nettisivuilla.
     
    nepa tykkää tästä.
  11. hansolo

    hansolo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    4 847
    Saadut tykkäykset:
    566
    Amazon.it lähettämä UPS-paketti ojennettiin juuri käteeni. Soittivat ennen toimitusta n. 30 min varoajalla. Toki seurannasta näki hyvissä ajoin, että tänään on toimitus. Toimittajana Kolliveikot/Oulu.
     
  12. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 697
    Saadut tykkäykset:
    879
    Oulun Kolliveikkojen vankkureissa ei ole vellikitkoo (anagr.). Noinhan homman pitäisikin sujua. :cool:

    Meikäläisen sai lopulta leffat ilmaiseksi (itseasiassa sain 73 senttiä enemmän takaisin valuuttakurssimuutosten ansiosta), koska Amazon.co.uk palautti rahat UPSin kadottamasta paketista ja lähetti uudet leffat ilmaiseksi syystä tai toisesta. Tajusin asian vasta viikko sitten verkkopankissa käydessäni. Oletin tottakai, että lähettävät vain uudet tilalle mitään rahoja palauttamatta, kun sitä kerran aspalta pyysin. Amazonin toiminta oli tässä UPS-härdellissä siis varsin asiakasmyönteistä.
     
    BuzzLight ja hansolo tykkäävät tästä.
  13. Perunasalaatti

    Perunasalaatti Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.08.2022
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    3
    Jeesuksen Kristuksen nimeen, tietääkö kukaan mistä helvetistä tuolla amazon.co.uk sivuilla pitää klikkailla saadakseen refundin saapumattomasta tilauksesta?

    "Your package may be lost
    We're very sorry your delivery is so late. Although it may still arrive, you can request a refund now"

    Ja alla tosiaan se nappula mitä kautta tämä muka onnistuisi. Vaan eipä taida toimivan. Track packagen perusteella vaikuttaisi siltä, että paketti ei koskaan edes mennut postnordiin asti, vai kuka lie sen täällä päin edes toimittaisi perille.

    Miten ihmeessä tämä teillä muilla oikein onnistuu?
     
  14. WesleySnipes

    WesleySnipes Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    22.07.2020
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    33
    Jos nyt en ihan väärässä ole, niin se hyvityshomma toimii vaan niiden appin kautta. Eli nettisivujen kautta se ei onnistu. Näin ainakin muistelisin, kun aikoinaan ihmettelin ihan samaa omalla kohdallani.
     
  15. Perunasalaatti

    Perunasalaatti Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.08.2022
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    3
    No niin, tällaista.
    Eli tuolla piti tosiaan jutella chatti botin kanssa ja sitä kautta pääsee juttelemaan ihan oikean ihmisen kanssa. Aika copypaste kysymyksiä laittoi joihin riitti yksinkertaiset vastaukset. Ilmoitti pakettini olevan kadonnut kai lähetyksessä ja kysyi haluanko rahat takaisin vai uuden lähetyksen. Valitsin rahat takaisin ja nyt amazonin sivuilla lukeekin; "Refunded" ja asiakaspalvelu sanoi rahojen ilmestyvän tilille 5-7 päivässä.

    Ajattelin kopioida koko keskustelun ja laittaa sen tänne, jos se jotakuta muuta helpottaisi, mutta sulkivat chatin ennen kuin ehdin.

    Nyt vaan mietin tällaista kohtaa tuossa tilauksen kohdalla; "Please return the item once it's been delivered to you."
    Kai se paketti voi jostain vielä sitten ilmaantuakin. Tosin ei huvittaisi lähettää takaisin, jos näin käy.
     
    WesleySnipes tykkää tästä.
  16. vps358

    vps358 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 898
    Saadut tykkäykset:
    528
    Mikäli mukana on maksetut takaisinlähetyslaput, muuten en ainakaan lähtisi omalla kustannuksella lähettelemään.

    T: Vesku
     
  17. BlackFatPatrickSwayze

    BlackFatPatrickSwayze Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.09.2022
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    2
    Nyt pääsin aivan uudelle tasolle Amazon UK:n kanssa. Löysin puljun itsensä myymänä uutena Shaw Brothersin kung fu elokuvan, jota olen pitkään yrittänyt löytää käytettynä ja hinta oli vielä puolet halvempi kuin mitä olen ollut valmis maksamaan. Koska postikulut ovat mitä ovat, keräsin äkkiä ympärille muita leffoja ostolistalta. Onneksi sekä Arrowlla että Criterionilla oli alennusmyynnit samaan aikaan ja löysin kerrankin jopa 2 for 15£ blu-rays -läjästä jotain ostettavaa, pistin ihan tyytyväisenä ~140€ tilauksen tulemaan.

    Seitsemän leffan (tai 6 + Rainer Fassbinder -kokoelma), jakautui neljään eri lähetykseen. Kolme niistä lähti suht nopeasti, tätä kirjoittaessani se alkuperäinen Shaw Brothers odottaa kahden viikon jälkeen edelleen lähettämistä. Sen pitäisi arvion mukaan olla perillä 26.4-25.5 olen hiukan skeptinen sen saamisen suhteen.

    Eilen aamulla sain ensimmäistä kertaa eläessäni viestin Amazonilta "You ordered the items below, but the package is being returned to us by the carrier. We've issued your refund." Kyseessä oli Fassbinder boksi ja kummatkin Criterionit, eli tulossa on enää kuona, jonka ostin "kun tulee samoilla posteilla". Syitä voi kuulemma olla, että paketti on hajonnut lähetyksessä tai osoitteesta on tullut lukukelvoton, niin tai näin, asiasta ei voi valittaa edes chatin kautta, uudelleenlähetystä ei voi pyytää, mutta voin kuulemma tilata tuotteet uudelleen!

    Posti yritti toimittaa ovelle kaksi levyä tänään puolilta päivin (ei yrittänyt, olin kotona koko ajan) ja sen sijaan kuljetti ne haettavaksi kahden kaupunginosan ja noin neljän kilometrin päähän, kun noin 50 metrin päässä on uusi iso postin pakettipalvelu ja ainakin kolme vastaavaa on tässä kilometrin säteellä.

    Viimeisenkin levyn piti tulla tänään, mutta sen tietoihin Amazonissa ilmestyi juuri äsken teksti: "This package is delayed due to severe weather in the delivery area" (kevyttä sadetta) "Now expected by 30 April"

    Että miten meni noin niinku omasta mielestä? Prkle.
     
    71 dB ja Harvort tykkäävät tästä.
  18. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 697
    Saadut tykkäykset:
    879
    Tässä kiteytyy nämä nettiostamisen ihanuudet nykyaikana. Kaikki on vaikeaa, ennustamatonta ja epävarmaa. Mikäli vettä tulee taivaalta missään muodossa, niin kuriirit ovat helisemässä kuin olisivat sokerista tehty. Tästä huolimatta postikulut ovat valtavat ja sitä joutuu tilaamaan jättimäisiä kasoja kerralla, josta sitten tulee perille mitä tulee. Minulla on hiljattain ollut aivan samankaltaisia kokemuksia Amazonin kanssa. Ei voi kuin ihmetellä kun vertaa, miten paljon paremmin nämä asiat sujuivat vain 10 vuotta sitten. Kuvitelkaa, että 20 vuotta sitten jenkeistä pystyi tilaamaan yli 40 euron arvosta tavaraa ilman tulleja kohtuullisin postikuluin ja tavara saapui parissa viikossa, joka nykyään tuhrataan Euroopan tilauksiin! Maailma oli parempi ennen, niin se vaan on...
     
    Burkitsville tykkää tästä.
  19. Burkitsville

    Burkitsville Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    4 757
    Saadut tykkäykset:
    1 207
    Amazonin ja "kumppaneiden" osakkeet laskee tasaista tahtia silmissä ja alamäki jatkuu pohjalle asti. Tilauskikkailu on parhaimmillaankin kuin tyhjiössä työstettyä typeryyttä vailla pienintäkään tarttumapintaa (sanomattakin selvää: asiakkaan tappioksi), tuntuen tarkoituksellisen ilkeältä hyökkäykseltä ihmismieltä ja kaikkea mitä se edustaa vastaan. Liekö ihme, että asiakaskokemuksesta muodostuu surullisen usein äärimmäisen tuskallista äkkiväärää draamaa, jonka muistelu aiheuttaa katkoksia synapseissa, lähes oksennusreaktion sielussa ja kokonaisvartalollista inhon värinää. Koko kaoottisuudessa materialisoituu selkeä ammattitaidon puute, jota ei paikkaa yksikään alisuorittamista selittelevä/selvittelevä "asiakaspalvelija". Sentiljoonannen kerran: paskan saa pyytämättäkin!

    Ei sellaista Prisma-reissua, joka ei osaltaan kiitollisuutta elokuvahyllyllä synnyttäisi, kun ostamisen arvoisia yksilöitä osuu kohdalle. Täydellisessä maailmassa Anttila palvelisi suomalaisia yhä ja panisi palvelullaan ja hinnoillaan nettipeelot polvilleen...
     
  20. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 697
    Saadut tykkäykset:
    879
    20 vuotta sitten Helsingin keskustan asematunnelin Anttila oli suorastaan taivas fyysisen median kerääjälle. Tunnelitason myymälätilasta noin puolet oli pyhitetty leffoille ja musiikille! Valtavat hyllyt notkuivat DVD-levyjä ja alelaarit pullistelivat 5 euron lättyjä. CD-levyjenkin osalta valikoimaa oli, tosin oman "ei-niin-rock-musiikkiin-suuntautuneen" musiikkimaun puitteissa lähinnä klassisen musiikin muodossa ja usean kerran tuli hyödynnettyä "osta 4 Naxos levyä, maksa 3" eli kahdeksan euron normaalihinta tippui kuuteen euroon levyltä ja sitä mielellään tutustui vähemmän tunnettuihin säveltäjiin ja teoksiin. Kaikenlaista Hotteterreä ja Bendaa tuli napsittua.

    Tokmannin olisi pitänyt "periä" Anttilan leffamyynti, mutta eihän niin käynyt kun tuulipukukansa ei omista edes soittimia kun Netflix and Disney+ palvelu on tarpeeksi viihdettä... ...Ei sitä silloin osannut arvostaa miten asiat ovat eikä varsinkaan arvata millaista taistelua ja säätämistä fyysisen median kerääminen on jopa Amazonin kanssa herran vuonna 2024...
     
    andyma, Komi35 ja KILLPATRICK tykkäävät tästä.