Pieni päivitys ensimmäiseen ostokokemukseen Amazon.comin tullimaksusysteemillä. Sain muutama päivä sitten Amazon.comilta vajaa viisi euroa palautuksia noista "import fee deposit" maksuista. :thumbsup:
Huolestuttavaa kehitystä: viime aikoina on pari blu-ray-tilausta epäonnistunut, syyksi ilmoitetaan, että tilattavia tuotteita ei voida lähettää valittuun osoitteeseen. Viimeksi kyseessä oli pari Lionsgaten tulevaa julkaisua.
Siis tilauksen jälkeen on ilmoitettu jotain tuollaista? Onko kyse itse Amazonista vai jostain sivuston alla toimivasta myyjästä?
Ei vaan tilausvaiheessa - siis tilausta ei saanut läpi, ja myyjänä oli amazon.com. Viimeksi yritin tilata blu-rayt A most wanted man ja The avengers: fifth season, jos haluat testata.
Laitoin asiakaspalveluchatin kautta ihmettelyä vastaavasta ongelmasta From Dusk Till Dawn 1. kauden osalta. Ei osannut auttaa, mutta ohjasi huoleni the concern teamille. Vastaus pitäisi tulla 2-3 arkipäivässä. Toivottavasti kyse on vain virheestä. Melkein kannattaisi muidenkin laittaa tsätin kautta viestiä asiasta, jotta ottaisivat huolen tosissaan. Edit: Vastaus tulikin nopeasti, mutta ei miellyttänyt: "I've checked item, on our website and verified that it can't be shipped to your country. Warranty and legal restrictions limit the delivery destinations for some products.". Uusi tsättiyhteys. Sitkeästi yrittivät lopettaa viestittelyn samaan selitykseen, mutta vahingossa eksyin tälle sivulle: https://www.amazon.com/gp/feature.html?docId=1001120111 . Siellä on vastaavia ongelmia muistakin maista, joten mahdollisesti (toivottavasti) kyseessä on tekninen häiriö. Pyysin asiakaspalvelijaa lähettämään viestiä tekniselle osastolle.
En ole tilannut tuolta aikoihin, mutta tein muutamia testihakuja: Esim. A Most Wanted Manin kohdalla jo tuotesivulla näkyy seuraava teksti: Ships from and sold by Amazon.com. This item does not ship to Helsinki, Finland. Please check other sellers who may ship internationally. Vastaavasti niissä tuotteissa, joita toimitetaan Suomeen, näkyy teksti: This item ships to Helsinki, Finland Kummaa nirsoilua - antaisivat ostajan päättää, mitä tilaa.
Ennakkotilasin Amazonista neljä loka-marraskuussa ilmestyvää leffaa, joille tilausvahvistus kertoo neljä eri lähetyspäivää. Halvin postitusvaihtoehto ilmeisesti mahdollistaa erillistoimituksen. En ole huomannut vastaavaa aiemmin, vaikka käytännössä ovatkin hajottaneet tilauksia useampaan osaan.
Amazon force-resets some account passwords, citing password leak: http://www.zdnet.com/article/amazon-is-resetting-account-passwords-for-some-accounts/ Onko keläänn tullut viestiä?
Mulle on jäänyt vähän epäselväsi tuo Amazon Prime ja postikulut. Jotkut sanovat, että kokeile 30 päivää, niin saat ilmaiset postit siksi aikaa. Ja kun Amazonista koittaa tietoa kaivaa asiasta, niin johtopäätös on, että ilmaiset postikulut eivät koske ulkomaan osotteita. Voisiko joku valaista, miten on asian todellinen laita? Ja sellainen vielä, että onko Prime kauppakohtainen, as in de, com, co.uk, jokaiselle oma vai yksi yhteinen?
Olen tuon Prime:n 30 päivän kokeilun käynyt läpi. Ei ollut ilmaisia posteja. Ainut syy miksi tuota kokeilin, oli se, että sain tilattua haluamani BD:n joka oli sillä hetkellä saatavana vain Prime asiakkaille. Prime tuntuisi olevan kauppakohtainen, koska UK Amazon antaisi minun vielä heidän omaa Primeä kokeilla.
Ei ole tuota Primea tullut kokeiltua. Ensimmäistä kertaa kuulin tuosta tässä tekstissä. Ei tuo nyt saa minua vieläkään tilaamaan mitään. Sen verran suolaiset hinnat on. http://www.tekniikkatalous.fi/tekni...itus-maksaa-kaytannossa-jopa-44-euroa-6306432
Eikä kannatakkaan kokeilla sillä Prime toimii aika lailla vain Amazon-verkkokauppojen verkkoalueita (.com, .co.uk, .de jne.) vastaavissa maissa. Toisin sanoen, käsitykseni mukaan suomalaiset hyötyvät Primesta oikeastaan vain siinä, että he pääsevät hieman aiemmin salamadiilejä tilailemaan. Henkilökohtaisesti maksaisin tuon 44 euroa vuodessa, jos se tarkoittaisi ilmaisia toimituksia: sen verran raskaita paketteja on tullut UK-Amazonista ja DE-Amazonista tänäkin vuonna tilattua, että tomituskuluihin on mennyt kolmisenkymppiä tämän vuoden puolellakin.
Amazon.comista viimeksi tilattuna The Expanse bluraynä ja ainoa asia mikä harmitti oli tulliin jääminen ja 7 euron lisämaksu, kun jostain syystä toimitus oli paketin mukaan tulossa Hollannista ja jotain epämääräistä ilmeisesti tulli oli ollut havaitsevinaan. Tämä siis nyt Heinäkuussa. Muuten paketti ok ja sarjakin vielä yllättävän ok. Aiemmatkin paketit tulleet hyvässä kuosissa, joten jotain säästöjä on sielläkin päässä ilmeisesti menossa..?
Todennäköisesti. Oli nimittäin sen verta heppoiset paketit, eikä pehmusteita ollut nimeksikään. Sain uudet tilaukset nopeimmalla mahdollisella kuljetuksella ilmaiseksi kun valitin noista, toivottavasti tulisi nyt vähän paremmassa kunnossa perille.
Todennäköisesti ei tule, vaan lähettävät tismalleen samalla tavalla pakattuna kuin ekallakin kerralla. Watchmen Ultimate special comicbook-hologrammi-boksi tuli tuolta liian suuressa heppoisessa pahvilaatikossa suojanaan vain paketin keskelle poikkisuunnassa kietaistu aivan mitättömän kokoinen tavallisen kuplamuovin suikale. Täysin typerän idoottimainen alipakkaus, eikä boksilla olisi ollut pienintäkään mahdollisuutta selvitä ehjänä kuljetuksesta edes logistiikkakeskuksen naapurikortteliin. Tietenkin BD-boksin jokainen kulma pahasti rutussa ja pari kulmaa boksista kokonaan auki revenneet. Valitin, sain uuden, ja taas tasan sama homma. Kun eivät halunneet sitä ekaa takaisin (kuultuaan Itellan ulkomaan hinnastoista) ja sainkin myytyä toisen paskana olevan boksin siten, että oman paskana olevan boksini hinnaksi jäin pyöreä nolla, niin annoin sitten olla koko asian. Maalailin mustalla tussilla kolhujen kohdilta paistavat taustapahvit piiloon, niin ei niitä riittävän hämärässä ja riittävän kaukaa katsottuna juurikaan erota..
Paikoin Amazonin (maasta riippumatta) paketointi on aivan luokattoman huonoa. Itsellekin Amazon.de:stä tilatut pari blu-rayta tulivat ohuessa pahvitaskussa tms. On suorastaan ihme, että olivat ehjiä. Keväällä tilasin useamman leffan ja olivat sellaisessa pahvin palasta tehdyssä kääressä tms. Ja totta kai puolet koteloista rikki ja osassa kansipahveistakin sen takia ryppyä. Eli rikkinäisiä ei välttämättä joudu palauttamaan, jos vaan latelee Postin hinnat pöytään? Jokseenkin typerää muutenkin, että tuon kokoinen firma edes haluaa jotain alle muutaman kympin tavaraa takaisin. Maksaahan ne toimituskulut muutenkin ja turhaa resurssien tuhlausta niiden palautusten käsittely siellä. Ja mihin muualle ne siellä Amazonin päässäkään menevät kuin kaatikselle? Mielestäni pelkkien kuvien lähettäminen todisteena pitäisi riittää.
Täällä kävi tasan sama homma, ja kun Amazonille lähetin viestiä, tuote oli jo ehtinyt loppua. Tarjosivat rahoja takaisin, mutta totesin mieluummin pitävän rikkinäisen kuin olla ilman, sisältä kun se tärkein kuitenkin on. Vähän teippiä ja mustaa tussia, menee hyllyssä ihan täydestä. Mutta joo, vähän jäi paha maku suuhun.