Itse lopetin tämän takia Amazonista tilaamisen vuosia sitten. Käytännössä jokainen tilattu boksi tuli ruhjottuna perille, kun oli tosiaan pakattu yleensä paperipussiin. Jos oli pakattu pahvilaatikkoon, niin sitten laatikko oli liian iso ja pehmusteita ei ollut lainkaan.
Pitkästä aikaa tuli tilailtua Amazon.comista. Lähetys tuli aika köykäisessä "paperipussissa", mutta kaikki kolme levyä (kahdessa sliparit) olivat moitteettomassa kunnossa. Kirje oli muutenkin sen oloinen, ettei ollut saanut juuri minkäänlaista osumaa matkalla. Lähetys tuli Pitney Bowes kuljetuksena, jossa oli toimiva seuranta. Itse asiassa Postin appiin ilmestyi automaattisesti tieto lähetyksestä aika varhaisessa vaiheessa. Lähti 7.6., Suomessa 16.6. ja perillä 17.6. Osoitetarraan oli merkitty, että lähetyspaikkana postilaatikko Helsingissä. Kuljetus IOSS-putken läpi toimi mallikkaasti ja suomialvithan maksetaan jo ostovaiheessa Amazonille.
Italian Amazonista tilattu Hitchcock-boksi tuli pahvisessa kuoressa ilman pehmusteita ja on luonnollisesti huonossa kunnossa. Palautus onnistuu ja Amazon hyvittää palautuskuluja 4 euroa. Palautus halvimmalla paketilla kustantaa kuitenkin 21,90 €. Tuo saattaa just ja just mennä kirjeenä, siis jos ujuttaa kirjelaatikkoon eikä lähetä Postin toimipisteestä, mutta silloinkin hinta economylla tekee 9,75 € eikä lähetyksellä olisi seurantaa. Saisiko erotuksen myöhemmin perittyä Amazonilta vai miten näiden kanssa on mennyt? En ole vuosiin joutunut palauttamaan mitään, vaan tuote on hyvitetty ja vaurioituneen paskakasan on saanut pitää, mutta linja on ilmeisesti muuttunut.
Ovat aiemmin hyvittäneet palautuskulut kokonaan. Saksan Amazonissa on lisäksi ollut tarjolla prepaid DHL lähetyskortti, jolloin on voinut viedä paketin suoraan Suomen Postiin ilman kuluja.
En usko, että linja on muuttunut vaan kyse on tuosta Italian Amazonista. Mulla on samanlaisia kokemuksia Italian Amazonin aspan kanssa. Olisiko niin, että siellä on paikalliset italialaiset aspat näiden intialaisten sijaan tai muuten sovittu tiukemmat käytännöt palautuksiin. Itselläkään ei ole enkku amazonin kanssa ollut koskaan mitään ongelmia. Italian amazonista tilatuista 4K leffoista oli kaikista kotelot rikki. Ei pientäkään hyvitystä koteloista vaan kaikki olisi pitänyt lähettää sinne takaisin ja selvitellä palautuskulut. En jaksanut.
Italian Amazonin sivuilta löytyi linkki, johon pystyi laittamaan kyssäriä englanniksi. Ehta intialainen vastasi, että korvaavat aikanaan todelliset palautuskulut ja että tuote pitää lähettää kirjattuna. Täytyy tulostaa pirusti lippulappusia, mutta kaipa hommasta selviää, kunhan paneutuu asiaan. Siltä se tosiaan vaikuttaa. Kovin helposti en jatkossa tilaa tuolta.
Amazon.comissa kohtalainen app offer. Taitaa vaan olla asiakastilikohtainen eli toimii vain osalla. Eligible customers who sign-in to the Amazon shopping app for the first time are eligible to get $15 off their first qualifying $25 order made on the Amazon shopping app. They are also eligible to receive an additional $15 promotional code ($15 off on $25 in-app purchase of qualifying items) for making a purchase in that app for the second time. Sign in and qualifying purchases must be completed before 11:59 p.m. (PT) July 31, 2022.
Blu-ray soitin oli pakattu muovipussiin kuten leffaboksienkin kohdalla monesti nähdään. Oli toki alkuperäisessä paketissa, mutta moni muu pulju olisi pakannut pehmustettuna erilliseen pahvilaatikkoon. Soitin tuli ehjänä, joskin alkuperäinen paketti joka kulmasta jonkin verran lytyssä. Muuten huipputoimintaa, mutta paketoinnissa Amazon perinteisesti säästää, kuten monesti huomattu.
Aika moni suomalainenkin firma olisi tehnyt samoi, myös esim. Verkkokauppa. Sieltä on tullut monta lähetystä, jossa alkuperäinen paketti on laitettu vain kartonkipussiin ja on tullut myös lähetyksiä, missä alkuperäiseen pakettin on liimattu ainoastaan postin pakettikortti päälle.
Jäi pari UHD levyä tulematta (Train to Busan ja Voyagers) odotin kolmisen kuukautta, kun ennen piti aina odottaa kauan, että lähettivät korvaavat tuotteet. No, nyt ei sitten enää rahojen palautus onnistunut, enkä saanut samoja levyjä uudella toimituksella vaan pitkän aspan vääntämisen jälkeen lahjakortin, minkä voin seuraavan tilauksen yhteydessä käyttää. Huoh. Toimitus maksaa nykyisin vielä ihan törkeästi ja silti onnistuvat hukkaamaan? Ennen oli paremmin asiat Amazonin kanssa. Tein vielä vähän aikaa sitten tilauksen, johon olin kerännyt kaikenlaista, mitä olen pidempään katsellut eli nyt menee sitten kauan, ennen kuin taas tulee jotain tilattua. Tuon uuden tilauksen takia itseasiassa katselin vanhoja tilauksia ja ihmettelin, ettei yksi ollut tullut perille. Onhan tämä tietysti pientä siihen verrattuna, että olisi jotain oikeita ongelmia, mutta kyllä se syö kuin pientä sikaa, että joutuu makselemaan postituksesta kaksinkertaisia maksuja ja vielä tullit päälle, eikä edes saa tilaamiaan tuotteita ja rahojen takaisin saaminen on tehty hankalaksi.
Joo, onhan sitä ihmisillä ihan toisen luokan ongelmia elämässään, mutta kyllä se silti ihmetyttää miten hankalaa tavaran tilaaminen ulkomailta on kaiken globalisoitumisen keskellä. Tuotteissa on aluekoodeja tai myyntiä muihin maihin on rajoitettu, satamissa tuotteet ohjautuvat tulliin lisäkuluineen ja valtavista postimaksuista huolimatta paketteja hukataan sinne tänne. Samaan aikaan suuryritykset voivat siirtää tuotantoaan (työpaikkoja) halpamaihin tuosta vaan ja ulkomaiset yritykset voivat ostella suomalaisia yrityksiä mennen tullen aivan kuin valtioita ja niiden rajoja ei olisi olemassakaan. Aikamoista...
Yleensä auttaa kun lorvijat saa monoa, aktivoi jäljelle jääneitä. Amazon monottaa taas. https://www.bbc.com/news/business-65018007
Pitkästä pitkästä aikaa tuli tehtyä neljän leffan tilaus Amazon.comista. Kaikki olivat in-stock tavaraa, mutta yllättivät kuitenkin, kun tavarat lähetettiin noin kuuden tunnin päästä tilauksesta. Viime vuosina yleensä on kestänyt huomattavasti pidempään, että tavara on lähtenyt liikeelle. Halvin postitusoptio. Taas näyttää tulevan Bitney Bowesin seurantakoodilla. Ja olettaisin, että vanhaan malliin suoraan perille ilman ylimääräisiä toimenpiteitä.
Lueskelin tätä lankaa ja huomaan muillakin olleen samanlaisia probleemoja. Itse tilasin tuossa vähän aikaa takaperin useamman elokuvan ja kaikki tulivat hyvin perille. Ikävä kyllä yksi näistä leffoista (The Wrath) ei vaan tahdo toimia. Levyssä ei näy mitään naarmuja, mutta soitin ei yksinkertaisesti sitä suostu lukemaan, aluekoodeista riippumatta. Kotelo oli ehkä hieman painunut, mutta ei halkeillut kuitenkaan. Ajattelin sitten pyytää refundia amazonilta, mutta näyttää olevan vaikeaa. Yksittäisiltä amazon myyjiltä voi pyytää rahoja takaisin tai korvaavaa tuotetta tilalle, mutta Amazonilta ei ilmeisesti voi, ellei lähetä rikkinäistä tuotetta takaisin. Ei kuitenkaan oikein nappaa lähettää jenkkeihin asti mitään $14 bluray leffaa. Tarinan mukaan refundin voi saada kyllä ilman mitään tuotteiden takaisin lähettämistä, jos ottaa vaan yhteyden asiakaspalveluun ja kyselee sitä kautta. Voisihan tuota kokeilla, mutta en kyllä tahdo löytää kyseisen lafkan sivuilta mistään mitään asiakaspalveluun liittyvää sähköpostia. Kaikki vaan johtaa takaisin tuohon automatisoituun palautus juttuun. Muistan joskus aikaisemmin olleeni yhteyksissä amazonin asiakaspalveluun ja ei se silloin näin haastavaa ollut löytää. E: Muokkausta. Katselin tätä palautus vaihtoehtoa tarkemmin ja näin sanoo amazon: "Refund summary Refund subtotal $24.28 Shipping (Prepaid DHL Drop-off) $0.00 Total estimated refund $24.28" Onko tästä kellään kokemusta sen tarkemmin? Voisin vaikka käydäkin heittämässä tuon, jos itselle tulee siitä vain se postimerkin maksu.
Minulla on tästä kokemusta. Aiemmin tosiaan saattoi saada rahat takaisin ihan asiakaspalvelusta, mutta viimeisimmällä kerralla kun yksi levy saapui naarmuilla, oli ainoa vaihtoehto tuo palautus. Palautus kuitenkin onnistui erittäin helposti. Amazonin tilaussivulta saa tulostettua DHL:n valmiin lomakkeen, joka liimataan paketin päälle ja paketti viedään lähimmälle DHL:n toimipisteelle. Lähetys on jo valmiiksi maksettu Amazonin toimesta ja uusi tuote lähtee matkaan, kun palautus on rekisteröity. Toimi hyvin ja uusi tuote taisi olla minulla jo alle viikon sisään. Tuntui, että tuo korvaava tuote tuli vielä nopeamminkin, kuin alkuperäinen tilaus. En tiedä priorisoiko Amazon tällaisissa tapauksissa toimituksen. Tämä on ihan totta. Asiakaspalveluun on vaikeampi saada yhteyttä ja Amazon haluaa pakottaa yhteydenotot heidän määrittelemiin prosesseihin.
Kokeile pestä levy. Ihan aavistus Fairya sormiin ja kädenlämpöisellä vedellä. Niissä voi olla silmille täysin näkymätön likakalvo, joka ainakin herkemmillä 4K-levyillä on aiheuttanut pahoja toisto-ongelmia. Yleensä näitä ongelmia on ollut Made in Mexico 4K UHD levyissä, mutta kyllähän monetkin US-leffalevyt on nykyään prässätty Meksikossa.
Taisi olla ihan perus bluray kyseessä, mutta kiitos vinkistä kuitenkin. Yritin puhdistaa levyä, mutta ei ikävä kyllä vaikuttanut toimivan. Voisi kokeilla tuota kikkaa vielä erään toisenkin elokuvan kanssa joka tuli aikoinaan kelvottomana. Pakkasin tuon palautuspaketin ja tiputin postiin. Vähän aikaa postinainen sitä pyöritteli ja ihmetteli DHL:n sivuilta minkä takia heidän osoitteensa lukee siellä pudotuspaikkana. No, otti paketin kuitenkin ja lupasi olla yhteyksissä mikäli he eivät sitä voi kuljetella. Tänään tulikin sitten viestiä DHL:n suunnalta, että pitäisi tullausta varten antaa heille jotain tietoja. Eli ilmeisesti oikeaan osoitteeseen meni, kun DHL sen käsiinsä sai. Näiden arvion mukaan paketti olisi onneksi perillä myös ennen viimeistä palautuspäivää. Korviketta tuskin tulee ihan pariin viikkoon siis. Ei ehdi lomalla katsella, voeee.
Päivitystä: Palautus tuli tosiaan ihan hyvissä ajoin ja leffa pyöri hyvin. Se että oliko kyseinen elokuva katsomisen arvoinen onkin sitten ihan eri juttu. Eli Amazonin palautus tuntuu tosiaan pelaavan ihan hyvin. Hyvä muistaa jatkossa.
Hyvä tietää, kiitoksia yksityiskohdista. Mitä tietoja piti muuten DHL:lle vielä erikseen ilmoitella palautuksen yhteydessä? Arvo?
Muistaakseni sotu tai joku muu henkilötieto mikä ei lue ennestään siinä Amazonin palautuslappusessa mikä piti tulostaa ja kiinnittää paketin päälle. Tullausta varten vissiin. Niin paljon elokuvia tilaillut viime aikoina, että ei pysy enää edes mukana mitä tilausta varten DHL tarvitsi mitäkin.