Yli viikko sitten tehdyt tilaukset eivät ole vieläkään lähteneet. Mites muilla? Taitaa olla järjestelmä aika sekaisin.
Viime viikolla tilattu uhd soitin (amazon.de myymä ja toimittama) lähti samana päivänä kun tilattu. Suomen posti toi myös soittimen muutama päivä aiemmin kuin tilausvahvistuksessa ollut päivämäärä oli. Eli ainakin tämä tilauskäsittely ja toimitus oli todella nopea.
Tilasin (kirjoja) torstaina ja lähti lauantaina liikkeelle. Eilen tuli postista toimitustapakysely ja tänään tiistaina pitäisi (Postin tietojen mukaan, Amazon lupaa kyllä vasta perjantaita) olla jo perillä. Eli alle viikossa koko prosessi, jos oikein hyvin menee.
Niin, "pienellä" viiveellä tosin. Täällähän asiasta alkoi keskustelu jo 2 viikkoa sitten. Käsittämätöntä, ettei noin massiivinen pulju ole saanut asiaa kuntoon vieläkään.
"HS: Amazon-verkkokauppa vikaantui pahasti: estää pakettien toimittamisen Suomeen" Sanoma yksiselitteisesti valehtelee. Pakettien tilaaminen ei ole estynyt, eikä toimittaminen myöskään, sivustolla vaan näkyy aiheeton virheilmoitus joka ei vaikuta tilaamiseen millään tavalla. Valehtelu on selvästi harkittua ja tahallista, koska jutussa myöhemmin kerrotaan että kyseessä onkin aiheeton virheilmoitus. Jos joku vielä tähän asti oli lukenut Sanoman 'uutisia' niin kannattaisi varmaankin harkita vielä uudemman kerran.
No ei se ihan aiheeton. Se vika esiintyy myös toisinpäin, eli antaa virhettä ostoskorissa vaikka ennen sitä ei mainintaa ollut. Jotenkin se liittyy noihin erilaisiin toimittajiin, joista jotkut eivät toimita Suomeen ja sitten se jotenkin valitsee sekaisin niitä (ilmeisesti hinnoittelualgoritmin mukaan tms.). Itse jouduin osan tilaamaan silleen, että menin valitsemaan manuaalisesti listasta jonkun kalliimman toimittajan, että sain tuotteen lähtemään ja menemään läpi ostoskorissa. Ja osan kanssa välillä antoi Amazonin toimittajaksi ja 5 minuutin päästä ei antanut.
Espanjan sivustolla ei tilaus onnistunut, kun yritin tilata paria Amazonin myymää leffaa. Ei pääse maksuun asti millään.
Ei onnistu Saksasta tilaaminen. Tuotteet siirtyvät kyllä ostoskoriin, mutta maksaminen ei onnistu. Olin yhteydessä firmaan, josta ilmoitettiin, että heillä on työryhmä korjaamassa asiaa. Kestänee 1-2 viikkoa, mitä ennen ei Suomeen toimiteta mitään. Kun asia on kunnossa saavat kaikki Suomen asiakkaat ilmoituksen. On se ihmeellistä tämä tietotekniikka!
Yrititkö siis maksua/ostoa vai eikö se päästänyt sinne asti? On se ihmeellistä, miten tuon kokoluokan firmalla voi kestää noin kauan korjata noin iso ongelma. Ei voi kuitenkaan olla laadunvalvontakaan esteenä, kun toistamiseen menee shittiä tuotantoon ajoon.
Jännä kun minulla onnistuu kuitenkin, ihan siis viisi minuuttia sitten testattuna. En toki viimeistellyt tilausta, mutta etenin maksu- ja toimitusvaihtoehtosivuilta aina siihen viimeiseen yhteenvetosivuun saakka, jonne ei pääse jos esim. toimitus Suomeen ei oikeasti onnistuisi. Toki testasin tätä äsken juuri Android-sovelluksen kautta. Kaikki tuotteet olivat joko Amazonin tai Fulfilled by Amazon-myyjän myymiä.
Kannattaa toimitusosoitteesta kurkata onko postinumero FI-XXXXX muodossa, ja jos on niin ottaa tuo FI -alku pois.
Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että olitko itse laittanut tuohon FI-XXXXX -muotoon postinumeron vai oliko Amazon niin tehnyt. Ei tulisi kuitenkaan itselläni mieleen moiseen muotoon laittaa ellei sitten ole kyse sellaisesta kaupasta (esim. juuri Saksassa), jonka kanssa tunnetusti pitää kikkailla Suomen toimituksen onnistumisen suhteen (esim. Saksan Google Store). Sehän on toki totta, että Suomen ja Saksan postinumeroissa on yhtäläisyyksiä, mutta tällä ei ole mitään väliä, jos toimitusosoitteeseen pääsee valitsemaan Suomen maaksi.