Vihdoin tiedän, että en ole ainoa jolla tämä ongelma. Pitkään ihmettelin, että mikä ihme on kun ei lähde pyörimään. DVD piti sitten hommata, että näki keikan omalla soittimella.
Ei ole olemassa mitään aluekoodivapaita BD-soittimia, tai ainakaan aiemmin ei ollut. Sen sijaan oli soittimia, joista aluekoodin sai vaihdettua näppäinkomennoilla. Eli A-lukittua levyä varten piti komentaa soitin teeskentelemään olevansa A-alueen soitin, jolloin ei kotoiset B-alueen kiekot toimineet. Dvd-puolella oli R0, minkä sai sisään ja toimi kaikki. Että oletko nyt ihan varma, että olet vaihtanut soittimeen Region A päälle?
Joo, ei mun "aluevapaa" soitin pysty "samaan asetuksella" soittamaan kuin yhden alueen lättyjä. Painamalla kakesta 1, 2 tai 3 soittimen ollessa valmiustilassa valitaan alueet A, B ja C. Soitin piti modata, että moinen onnistuu. Maksoi muuten 70 euroa tuo modaus eikä 150 euroa, mutta paljon rahaa tuokin on. DVD-puolella soitin on tosiaan aidosti aluevapaa. Käytännössä soitin on kuitenkin minusta aluevapaa, koska aluekoodin vaihto on niin yksinkertaista.
Minua ei ole kyllä aluekoodiasiat koskaan naurattaneet saatikka huutonaurattaneet. Vituttanut kyllä on ihan urakalla, että moisia on kehitelty ihmisten kiusaksi!
Jos nuo aluekoodit on jollekin isokin ongelma niin miksei sitten osta erikseen soitinta tarvitsemalleen aluekoodille? Esim amazon comista saisi tälläkin hetkellä a-alueen soittimia ihan sopuhintaan. Mutta itse aiheeseen eli Amazon-de:hen. Tilasin sieltä reilu viikko sitten vähän yli satasella kamaa ja vaikka piti olla kaiken varastossa niin yllättäen ei sitten ollutkaan. Päätyivät sitten lähettämään kaksi tuotetta ensin amazon.uk:sta ja pari päivää myöhemmin loput saksasta. Saapuivat perille kuitenkin samana päivänä, ja ilman toimitus tms kuluja. Joten alles gut.
Näin minä homman ratkaisin, tv-tasolla on 4k-soittimen lisäksi A-alueen Blu-ray-soitin. Maksoi aikoinaan posteineen muutaman kympin kun joltain eBay-myyjältä tilasin, mutta tämä oli ennen nykyisiä tullikuvioita. C-alueen Blu-rayt ja R3-alueen DVD:t jäävät toki näkemättä, mutta ilmankin niitä on tähän asti pärjännyt (itse asiassa pari R3-levyä kyllä omistan, mutta ne rippasin MakeMKV:lla kovalevylle, sitä kautta voi katsella).
Sama juttu. Amazon.com:sta Sonyn Region A blu-ray soitin kustansi n. 110 euroa posteineen/ tulleineen/alveineen vuosi sitten. (Näyttää hinta olevan edelleen sama). Tuohon lisäksi sovitin joka muuntaa amerikan virtapistokkeen eurooppalaiseen vastaavaan.
Pahoillani. Minuakin aluekoodit ovat vituttaneet. Minulla on aina ollut A-lueen soitin tai soitin, josta aluekoodin on voinut vaihtaa. En tiedä soittimesta, joka toistaisi kaiken ilma koodin vaihtamista. Varmaan joku on tai joku keksii sellaisen..
Et sinä minusta mitään sellaista sanonut, josta tarvitsisi pahoillaan olla. Ei se koodin vaihtaminen mikään ongelma ole, jos sen voi tehdä. Nykyisessä soittimessani ei tietääkseni pysty. Älytöntä vaan, että sitä pitäisi pitää monia soittimia eri alueen levyille (Ei kovin ekologista minusta. Elektroniikkajätettä ei lisää tarvita). Mulla on ahtaat tilat ja yritän pitää laitteiden määrän minimissä. Päällekkäin noita soittimia tietysti voi pinoa. Pärjään B-alueen soittimella hankkimalla vain B-alueella toimivia levyjä. A-alueen levyistä säästyvät rahat voi tuhlata vaikka CD-levyihin. Niissä ei sentään aluekoodeja ole! Ei siinä mitään keksimistä ole. Tarvitaan yksi koodirivi laitteen ohjelmistoon, joka muuttaa levyltä luetun aluekoodin aina muotoon ABC esimerkiksi. Kysehän on lisensseistä ja tekijänoikeuspuolen lakiteknisistä asioista, koska tekijänoikeuksia omistavat jätti-firmat ovat pystyneet lobbaamaan tahtonsa maiden lainsäädäntöön läpi.
En ole koskaan kuullut Blu-ray soittimesta, jossa olisi täysin automaattinen aluekoodin valinta BD-levyille. Kaikissa ratkaisuissa tarvitaan aina käyttäjä valitsemaan haluttu alue. Ilmeisesti tuollainen live patching ratkaisun tuottaminen ei ole helposti toteutettavissa. Oppo soittimien "RU" häkkäyskin vaatii käyttäjän avuksi, vaikka on täysin softapohjainen ratkaisu ilman modipiirejä. Olisiko niin, että levyn "softa" kysyy soittimelta aluekoodia eikä päin vastoin. Eikä soittimen aluekoodi voi olla ABC.
Tämä on minunkin käsitys ja en ole oikein tuota koodin vaihtoa koskaan minään rasitteena ole pitänyt. Pitäähän sitä kaikki laitteet muutenkin päälle laittaa, kaivaa levy, poistaa muovit, syöttää kelkkaan,.. Aina siinä on samat rituaalit.
Tulipa tämäkin nyt testattua pitkästä aikaa. Eli levy koneeseen, hetken aikaa musta ruutu ja sen jälkeen 'play-napin' kuva TV:ssä. Hetken aikaa lataa ja palaa alkuvalikkoon, ilman mitään aluekoodiherjauksia. Ja soittimena siis vanha kunnon PS3.
Jos levylle ei ole authoroitu tuota "väärä aluekoodi" ilmoitusta, niin ei soitinkaan sellaista omatoimisesti näytä. Ilmeisesti silloin käy niin kuin WesleySnipes kuvasi.
No jo on! Jos soittimet eivät pysty toistamaan "väärän" alueen levyjä, niin kyllä soittimissa pitäisi olla edes omatoiminen kyky ilmoittaa käyttäjälle väärästä aluekoodista! Ei tuollaista asiaa voi jättää levyjen authoroinnin varaan! Ei voi kuin ilmetellä, miten hanurista tällaiset jutut ovat. Alkeellisimmatkin asiat retuperällä näköjään!
Amazon DE on ollut ahkerassa käytössä erinomaisen palautuspolitiikan ansiosta, mikäli ongelmia on ilmennyt. Lisäksi tarjolla on paljon sellaisia elokuvia, joita ei Suomesta saa. Tällä hetkellä kampanjassa iso kasa blu-ray elokuvia 6 kpl 30 € 25.7. asti
Noita 6 x BD 30€ tarjouksia on ollut useampia tänä kesänä. Tuossa ainakin yksi: Amazon.de: DVDs & Blu-rays: 6 for €30 promotion Liekö muitakin menossa.