Anamorfinen kuva - miten?

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana Makis, 19.08.2010.

1. Makis

Makis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Laitoin tykin + kankaan ja nyt on alkanut nuo anamorfiset leffat ihmetyttämään.

Eli olen kuvitellut, että saan venytettyä anamorfisen kuvan täyttämään koko kankaan (16:9), mutta en kyllä keksi miten. Esimerkiksi eilen katselimme Fifth Elementin, jonka takakannessa mainostetaan sekä 16:9 että 2.35:1:tä, mutta en minä ainakaan keksinyt, miten saan kuvan 16:9-moodiin. DVD-soittimesta olen asettanut ruudun koon "Wideksi" (joka on kuitenkin parempi kuin muut vaihtoehdot, eli 4:3 ja LB) mutta silti tuossa leffassa oli suurinpiirtein puolet mustia palkkeja.

Miten minun pitää säätää DVD-soitin/tykki/vahvistin, että homma onnistuu, vai olenko ymmärtänyt tuon leffan kuvasuhteet väärin?

2. nepa

nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    1 401
    Valitettavasti olet ymmärtänyt väärin. Esimerkkinä käyköön tuo Fifth Element. 16:9 tarkoittaa, että levylle kuva on tallennettu siinä suhteessa ja 2.35:1 tarkoittaa, että varsinainen elokuvan kuva puolestaan on 2.35:1-suhteessa tuon 16:9-kuvan sisällä. Eli joudut siis kärsimään mustista palkeista. Jos ne haittaavat, niin voit toki tehdä 2.35:1-suhteella olevan kankaan ja zoomata kuvan täyttämään koko screenin. Tällöin mustat palkit jäävät kankaan ulkopuolelle.

Yhteenvetona siis sanottakoon, että mustat palkit kuuluvat kuvaan, ellei sitä sitten ole cropattu laidoilta ja tallennettu 16:9-muoduossa, jolloin se täyttää koko screenin. Se on sitten makuasia kummasta tykkää enemmän. 2.35:1 on kuitenkin yleensä se alkuperäinen kuvasuhde, jolla leffa on tarkoitettu katsottavaksi.

3. Makis

Makis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Ahaa, no nyt selvisi. Luin kyllä noita arkistoituja ketjuja aiheesta, mutta en siltikään tajunnut asian laitaa :hitme: