Marvelin Ant-Man on saanut uuden jatko-osan. Kukaan näitä aikaisempia Marvel-leffoja katsonut tuskin yllättyy että maailma on taas vaarassa ja sankariporukka ryhtyy sitä pelastamaan. Tai tässä tapauksessa joutuu sitä pelastamaan - Ant-Man perheineen yrittää elellä rauhassa kun jotain menee pieleen tytär Cassien pikku tiedeprojektissa ja porukka imeytyy kvanttimaailmaan. Josta sitten löytyy taas uusi pahis universumia uhkaamaan. Juoni ei ole kovin monimutkainen mutta kerronta on sujuvaa - ehkä jopa liiankin sujuvaa sillä pidempäänkin tuolla kvanttimaailmassa olisi viihtynyt. Tarinassa on vähän suvantokohtia ja ne mitä on käytetään henkilöiden taustoittamiseen ja motiviien selventämiseen, enimmäkseen kuitenkin edetään vaudikkaasti toimintakohtauksesta toiseen. Ja pipo pois päästä, on todettava että tämä on myös visuaalisesti ehkä näyttävintä Marvelia tähän asti. Efekti- ja animaatiotyöläiset ovat selvästi puurtaneet tämän parissa pitkää päivää. Ja heitä on paljon, lopputekstien nimistä suurin osa. Jos pidit aiemmista Ant-Man leffoista, pidät varmasti tästäkin. Ja kuten aina, lopputekstit kannattaa katsoa loppuun asti. 4/5 ps. Triplan BioRexissä kävin katsomassa, 2D-näytöksessä.
Siinä missä kaksi ensimmäistä Ant-Man-elokuvaa onnistuivat säilyttämään hulvattoman hauskan seikkailutunnelman, kolmas elokuva lähtee aivan uusille urille. Tapahtumat sijoittuvat lähes kokonaan kvanttimaailmaan, ja juoni toistaa Tähtien sodan ja Tron: Legacyn aiheita; jopa Räyhä-Ralf valloittaa internetin tulee mieleen monistumiskohtauksessa. Visuaalisesti ja teknisesti elokuva on näyttävä, ja 3D-IMAX-esitys onnistui viihdyttämään, vaikka juoni on hiukan ohut. 3D toteutuu kuitenkin enimmäkseen valkokankaan takana, vaikka olisi ollut mukavaa, jos 3D-efektit tulisivat naamalle. Uudenlaisia maisemia ja hahmoja on koetettu kehitellä melkeinpä epätoivoisesti. Kangista koetetaan ilmeisesti luoda uutta Thanosta. (Ja missä on Kodos?? Owen Wilson?) Kulti, kutistin arvosanan: 2/5
Perusvarmaa Marvelia vaikka tuntuu kyllä, että suurin into jäi Endgameen. Kangin näyttelijä oli kyllä hyvä, mutta saas nähdä pääseekö tulevaisuuudessa Thanoksen tasolle. Jotenkin tää iso tarinankaari rupee paisumaan liian isoksi kaikkine versumeineen. Loki oli kyllä kiva nähdä lopussa. *** GotG 3:sta odotan kyllä innolla.
https://www.darkhorizons.com/marvel-artists-explain-sub-par-ant-man-vfx/ Aika jännä, kun tuossa artikkelissa pyytelevät anteeksi juuri huonoja efektejä?
No jos tuon ajatuksella lukee niin siellä nyt jotkut on vaan pahoittaneet mielensä kun studiopomot on vaatineet muutoksia ja kaikenlaista on pitänyt tehdä moneen kertaan ennen kuin on kelvannut yms. Jonkun toisen haastatellun mielestä kaikki meni normaalisti. Ja todellakaan efektit ei olleet huonoja, ainakaan 2D-versiossa. Jos kyse on puutteista 3D-konversiossa niin se on sitten asia erikseen. Ja lopputekstien perusteella kyse todellakin on 3D-konversiosta, ei suoraan 3D:ksi tehdystä leffasta.
Jo traileri on niin huono, että se lyö ällikällä. Kaikilla mahdollisilla väärillä tavoilla pinnallinen kokemus sille onnettomalle optimistille, joka moista erehtyy hetkellisessäkään mielenhäiriössä katsomaan luullen Hollywoodin tekevän isoja elokuvia yli 13-vuotiaille. Tehostetyöpajan naurettava näyteikkuna, jonka umpityperät järjettömyydet osoittaa selvästi cgi-hulluuden saaneen täydellisen selkävoiton vähäisimmästäkin kerronnallisesta järjellisyydestä. Sisältöä vaikuttaa olevan tarjolla melkein yhtä paljon kuin kaikissa mäkkärin mainoksissa yhteensä... Melkein.
there are some obvious limitations to the technology. In addition, poor use of it in some Marvel Studios projects like “Thor: Love and Thunder” and more recently “Ant-Man and the Wasp: Quantumania” have led to a backlash and some strong criticism of it when used poorly. Kyllä siitä on ollut puhetta useammassa otteessa, mutta hyvä jos se ei mielestäsi häirinnyt.
Pahoillani lyhyestä lainauksesta, mutta tässä ei ollut puhetta 3D jutusta, vaan: ‘The Volume’. Located in Manhattan Beach Studios in Los Angeles, the production uses a large soundstage surrounded by a high-quality 270-degree semicircular LED video wall displaying a virtual landscape image rendered in the Unreal gaming engine. The tech is linked to the camera used, changing the light and parallax of the image as the camera moves – allowing for a convincing illusion that can be shot ‘in camera’. More than 50% of the show’s first season was filmed using the tech. Eli tuosta Mandalorianin telkkari seinästä, jota ilmeisesti käytettiin huonosti tässä elokuvassa. Edelleen, en ole elokuvaa nähnyt ja varmaan en mitään huomaa, mutta näitä syitä käytetään selittämään, ettei tämä elokuva tuottanut odotusten suhteen tarpeeksi lippuluukulla.
Menee jo ohi aiheen, mutta Gaspar Noén elokuvassa Lvx Æterna otetaan videoseinästä kaikki tehot irti. Toissapäivänä katsoin blu-rayn ja silmiin sattuu vieläkin.
Se on ilmeisesti jo reilusti yli tuotantokustannusten tuottanut lippuluukulla, jotain 367 miljoonaa taalaa tätä kirjoittaessa. Että ei ole siinä mielessä flopannut. Myöskään useita arvosteluita netistä lukien en löytänyt mitään varsinaista valitusta efekteistä tms - joissakin tapauksissa vaikutti ettei arvostelija ollut tykännyt melko psykedeelisistä maisemista mutta sehän on ihan makuasia, itse tykkäsin niistä kyllä. Useampi valitti simppeliä juonta ja jotkut sekavuutta jota en kyllä itse huomannut, pitää olla aika adhd jos ei tuossa kärryillä pysy. Kun se juoni on tosiaan aika simppeli.
En nyt ymmärrä, miksi tästä pitää vääntää. Leffa on flopannut Marvel tuotannoksi. 367 miljonaa olisi pitänyt saada Jenkeistä jossain muutamassa viikossa. Vähän kuin Star Wars Solo. 367 miljoonaa ei riitä mihinkään. Tuotanto ja markkinointi kustannukset ovat suuremmat. Minulle on aivan sama, miltä efektit näyttää tai tuottaako rahaa. Kerroin vain, mitä olen elokuvasta lukenut. Jos tämä on mielestäsi maailman paras Marvel, niin hieno juttu. Katson sen varmasti tulevaisuudessa, kun iskeytyy johonkin cdon 110€ x 10 kpl UHD-elokuvia.
Ei tarvii vääntää, mutta merkittäköön nyt pöytäkirjaan että tätä kirjoittaessa leffa on ollut katsottavissa tasan kaksi viikkoa. Budjetti ilmeisesti oli noin 200 miljoonaa. Joten hollywood-logiikalla sen pitäisi tuottaa yli 400 miljoonaa alkaakseen tuottaa voittoa. Paras? Sitä se ei ole. Mutta ihan hieno kuitenkin.
En minä näitä omasta päästä keksi: Following the release of Marvel Studios’ “Ant-Man and the Wasp: Quantumania,” a report came out the following week talking with VFX technicians on the film who agreed with widespread audience criticism of the film’s visual effects quality. The piece in Vulture talked about how shortcuts were taken and critical resources were diverted away to focus on “Black Panther: Wakanda Forever”. That combined with reports from within the VFX industry itself in recent years regarding working conditions and treatment. So there’s been an understandable large amount of talk about the movie’s visuals along with some of its more ambitious and wild choices such as with M.O.D.O.K. character. Now the film’s visual effects supervisors Jesse James Chisholm and Dave Hodgins have gone on the record about the chat. Chisholm, who has worked on “Captain Marvel” and “Black Panther,” spoke with Variety and says: “I feel like working for Marvel, I’m in the NFL. They asked me to do ‘Ant-Man’ and I was like great, these films have all this heart, but I read the script and thought, ‘Holy s–t! This is not ‘Ant-Man,’ this is gigantic. I got to play in the Super Bowl. I got to create characters and environments and bring Peyton [Reed]’s movie to life, and it’s really exciting. I feel fortunate to do what I do, and I work my ass off. It’s easy in this climate right now to bash things and that’s the easy way. I don’t know if many people know what we have to do and what it takes to make a movie of this magnitude, but I’m proud of what we accomplished.” The results sadly have spoken for themselves with the better than expected opening weekend of “Ant-Man and the Wasp: Quantumania” leading to a record-breaking second weekend plummet and a current third weekend that isn’t tracking much better. Reviews for the film are similarly not good. Meanwhile in its third weekend, “Ant-Man and the Wasp Quantumania” fell another 62% to $12.4 million. That brings its domestic total to $186.3 million and worldwide to $419.5 million. The film doesn’t appear to have legs and with the marketplace about to become saturated, it may end up one of the softest-grossing Marvel films in a long time.
Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023) Ihan ok rymistely. Osa mikäliemaailman hahmoista oli hervottomia, kuten lentelevä pää tai se punainen ja reijätön hyytelöhahmo. Kuitenkin kaikkinensa lähes turha leffa juonenkääteinen, koska eihän tämä tuo kuin hieman lisää syvyyttä Muurahaismieheen ja hänen läheisiinsä. 2/5 EDIT: voi siirtää tuonne leffan omaan ketjuun
Katsottu Disneyplussan IMAX-enhanced-versiona Appulatöllö neljäkoosta, tosin ne IMAX-enhancedkohdat jäivät pääosin huomaamatta. Dolby Vision kuva oli erinomainen ja kaksikanavaiset äänetkin kelpasivat. Juonesta voisi sen verran sanoa, että oli sopivasti tyynempiä sanailukohtia hirmuisan rymistelyn keskellä ja jotkin hahmot onnistuivat olemaan mukaansatempaavia. Muuten aika perinteinen supersankarijuoni ja lopputekstit on syytä katsoa ihan loppuun jo perinteeksikin muodostuen. 3/5 T: Vesku
Applestä tuli myös katsottua ja IMAX-kohdat menivät ohi huomaamatta, kuten aina. Kova rymistely oli kyseessä, mutta muuten jäi aika ohueksi kokemukseksi. Marvel-kahvipullaa ilman hilloa. 3/5
Tämä oli kyllä aika sekainen tapaus, mutta ei välttämättä silti hirveän huono. Visuaalisella puolella oli jotakin samaa kuin Star Wars episodien I-III näkymissä. Se humoristinen "irtopää" ja ruumiinaukoton otus olivat hiukan liikaa. Toki se on vain oma näkemykseni. Juoni oli jotenkin liiankin hassu, ja moni muukin pikkuseikka oli tuohon kategoriaan kuuluva. Kyllä tämän kuitenkin ihan mielllään katsoi, mutta ei se mikään Marvel-seikkailujen timantti ollut. BD:ltä katsoin. ***½/*****