AP sub focus rohisee

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana Dooley, 04.12.2011.

1. Dooley

Dooley Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Terve!

Tulipa tuossa tänään siirrettyä audio pro sub focusia paikasta toiseen ja siinä sitten kuuntelin testitaajuuksia (ehkä liian kauan ja liian kovalla), että sais toiston tsekattua. Sitten innostuneena aloin kuuntelemaan melko matalabassoista musiikkia ja subbari alkoi yhtäkkiä rohisemaan. En muistaakseni kyllä mitään kilahdusta tms. kuullut, mutta ihan varmaksi en osaa sanoa, kun pelästyin tuosta rohinasta. Laitoin musat äkkiä pois ja katsoin että onko elementille käynyt jotakin. Elementti nyt näyttää kuitenkin olevan ihan kunnossa, mutta rohinaa kuuluu selvästi arviolta ~50hz alaspäin. Kävikös nyt niin että pääsi puhekela pohjaamaan ja sen päivät on nyt ohi vai voisiko johtua jostain muusta? Elementtiä painelemalla ei tunnu kyllä minkäänlaisia rohinoita kuuluvan. Kuinka paljon sitä yleensä pitäisi painaa, että se rohisisi jos puhekela olisi palanut tai vääntynyt? Jostain myös luin, että voisi olla pölykuppi irronnut. Onkos tämä mahdollista ja kuuluuko tämä rohina nyt sen "oireisiin"?

Levelit mulla oli puolessa välissä subin vahvistimesta, joka on vielä mun käsityksen mukaan tolle subille ihan ok..? Aikaisemmassa paikassa, joka oli (vanhan puutalon) nurkassa n. 30cm seinistä irti, subin levelit oli kylläkin vaan klo 9:ssä ja basson voimakkuus oli tuolloin omaan korvaan aika "hifi". Onko näillä level säädöillä yleensä jotain konkreettista merkitystä elementin liikerataan ja sen ns. turvallisuuteen?

Tuo subbari ei mulla ole vielä ollut kuin viikon verran ja käytettynähän sen ostin. Onko mahdollista, että subi olisi jo jotenkin vaurioitunut ennen minulle tuloa vai johtuuko tuo nyt sitten vain omasta tyhmyydestäni? Aikaisemmin subi on kuitenkin soinut nätisti ja niin puhtaasti mitä nyt tuon hintaluokan subbarilta voisikin odottaa.

Jos joku osaisi hieman sanoa, että mistä sitä vikaa todennäköisesti nyt sitten löytyy, olisin todella kiitollinen.

Edit: Niin, ja lisätääs vielä, että tämä uusi sijoituspaikka oli sellaisen paksun hapsuvillamaton päällä, josta irtoaa aikalailla sellaista nukkaa. Olisiko se nyt sitten voinut ajautua tuon alaspäin suunnatun refleksiputken kautta johonkin sisuksiin rohisemaan?
    Kuinka tyhmä ihmisen pitää olla, että täyttää näin monta riskikriteeriä yhden soiton aikana :grr:

Viimeksi muokattu: 04.12.2011