Asioita joita en voi ymmärtää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana tpi, 28.04.2008.

  1. pteittinen

    pteittinen 5K now, 6K later. Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 492
    Saadut tykkäykset:
    178
  2. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 748
    Saadut tykkäykset:
    404
    ^ :confused: Eli vaikka digitaalisessa informaatiossa ykkönen on ykkönen ja nolla on nolla, niin kun data onkin audiota niin se ei sitten niin olisikaan? No en voi ymmärtää minäkään...
     
  3. 71 dB

    71 dB Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 631
    Saadut tykkäykset:
    863
    Ykkönen on ykkönen ja nolla on nolla, mutta millä ajanhetkellä? Tuo kuuntelutestihän antaa ymmärtää, vaikka ei asiaa jostain syystä mainitsekaan, että näissä kuunnelluissa systeemeissä jitter ei ole mitenkään hallinnassa.
     
  4. x_jmt_x

    x_jmt_x Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 595
    Saadut tykkäykset:
    524
    Jitteristä suomeksi Hifimaailmassa.

    Artikkelistta yhdestä mitatusta CD-soittimesta sanottua, joka saattaa avata asiaa (lihavoinnit tässä):

    CD-soitin, jonka jitter on erittäin suuri (>3000 ps). Alkuperäiset kanttiaallon muodostamat piikit ovat kadonneet kokonaan pohjakohinan alle, ja perustaajuuden ympärillä on erittäin paljon virtalähteen aiheuttamaa häiriötä. Soitin ei kykene erottelemaan kaikkea CD-levylle tallennettua ääntä, koska pohjakohina on tasoltaan noin 16 desibeliä CD-äänen pohjien yläpuolella. Soittimen resoluutio on alle 14 bittiä.

    Alkuperäisestä paperiversiosta sisällysluettelosta:
    Jitterin takia täydellisenä kanttiaaltona liikkeelle lähtenyt signaali voi olla reunoiltaan pyöristynyt tai pahimmassa tapauksessa ajallisesti niin vääristynyt, että vastaanotin tulkitsee bitin väärin.

    Että joo, ykkösiä ja nollia, mutta mutta.
     
    Viimeksi muokattu: 01.01.2015
  5. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 748
    Saadut tykkäykset:
    404
    Ok. Nyt ei olla ihan omalla vahvuusalueella mutta mutta...

    Siirtotien jitteri. Jos siirtyisi raakoja sampleja, niin ok, mutta jos ne siirtyvät ethernet pakettien sisällä, ja sielläkin esim. FLAC/ALAC pakattuna? Jitterin ansiosta paketin vastaanottaminen ei onnistu tai purkaminen takaisin sampleiksi ei onnistu, ja tällöin pyydetään lähettämään paketti uudestaan. Vastaanottava laite taas puskuroi dataa jotta siirtotien häiriöt eivät näkyisi dacille asti.

    Ja vaikka siirtotien jitter nyt pääseekin dacille asti, niin miten voi olla väliä sillä mikä kiintolevy on NAS:in sisällä. Luulisin että jitterin määrittää se NAS ainoastaan, ja kiintolevyllä ei olisi siihen merkitystä, NAS:han vaan lukee datan kiintolevyltä tuottaa ja lähettää ethernet datan. Ei kiintolevyn ominaisuudet pitäisi mitenkään päästä sinne siirtotielle asti.

    Heikoin kohta minun mielestä on CD:n rippaaminen tietokoneella. Silloin lukuvirheitä voi päästä lopputulokseen. Tämä taas hoidetaan esim EAC:lla joka rippaa jokaisen kappaleen kahteen kertaan ja varmistaa että molemmilla lukukerroilla tuli bitti bitiltä sama kopio. Tässä testissä kuitenkin käytettiin samoja tiedostoja, näin käsitin. Eli tästäkään ei testin tulokset pitäisi johtua.
     
    Viimeksi muokattu: 01.01.2015
  6. tpi

    tpi Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 399
    Saadut tykkäykset:
    34
    No ei kai tuossa kannata mitään syitä miettiä. Tuollainen hifismi on sairaus siinä missä muutkin uskonnot - ei siinä mitään syytä millekään kannata miettiä.
     
  7. x_jmt_x

    x_jmt_x Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 595
    Saadut tykkäykset:
    524
    No jaa.

    Tentative Conclusions

    This initial trial was not intended to be an exhaustive study into all the factors that can affect the sound quality of network and computer audio, only to confirm or deny the suspicion that digital bitstream coming from hard disks are not all equal. Which has to be somewhat surprising, to say the least.

    This first test was also not intended as a buyers' guide to decide which disk or NAS is likely to work best in high-end audio applications. But our findings suggest there may certainly be some mileage in such reviews, once the several variables have been reduced sufficiently to be sure we're hearing the fingerprint of a specific NAS unit, or hard disk, or perhaps the way the disks are combined in a particular array.


    Aika varovaisia ovat tuossa.

    Viittaamasi "uskonnollinen" suhtautuminen olisi johtanut todennäköisesti siihen, että

    1) erot ovat selviä ja johtopäätökset varmoja,
    2) omat korvat riittävät todisteeksi, eikä syitä kannata miettiä,
    3) kalliimpi/eksoottisempi on lähes varmasti parempi.

    En ole itsekään ihan kovin tukevalla osaamisella liikkeellä, mutta oliko tuossa testijärjestelyssä edes yritetty sulkea pois jitterin aiheuttamia ongelmia, mistään kohdasta toistoketjua? Olisivat vaikka mitanneet sen jitterin soittimen annosta, muuttuuko "takana" olevan kovalevyn mukaan vai ei.

    Ilmeisesti vielä pykälää tukevammalla maalla ollaan, kun vedetään accurate-ripillä, joka (tuon lisäksi) vielä tietokannasta, että rippaustulos vastaa aiempia.
     
    Viimeksi muokattu: 02.01.2015
  8. Reddington

    Reddington Tunnettu käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    07.08.2014
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    17
    Uskonto on biologis-sosiaalinen konstruktio siinä missä vaikka suku. Aika sairasta keskittyä vain geneettisesti lähimpiin!
     
  9. Tilt-type

    Tilt-type Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    Tähän ketjuun kuuluu ehdottomasti yli-ikäisten pissisten tai siis "naisten" tapa seisoa varpaillaan instagram-kuvissaan. Käyttäisivät korkokenkiä, jos jalkoihin pitää saada pituutta ja perseeseen muotoa.
     
  10. lepreconn

    lepreconn Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.11.2006
    Viestejä:
    3 370
    Saadut tykkäykset:
    39
    Linkki tai ei tapahtunut.
     
  11. Tilt-type

    Tilt-type Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 669
    Saadut tykkäykset:
    179
    (Eräiden) teleoperaattorien toiminta

    Tässä vaiheessa elämää olin kokenut oikeastaan vain puhelinmyyjien kautta sen, kuinka asiakasta yritetään käytännössä valehtelemalla psyykata ostamaan jotain, mitä hän ei tarvitse. Nyt sain kuitenkin vastaavan kokemuksen erään kolera-sanalla rimmaavan teleoperaattorin kivijalkaliikkeen taholta liittyen perheenjäsenen liittymätyypin vaihtoon.
    Sovimme perheenjäsenen kanssa ennen putiikkiin menemistä, mikä liittymä vaihdetaan nykyisen tilalle. Tarkoitus oli säästää kuluissa valitsemalla liittymätyyppi, joka vastaa paremmin ko. perheenjäsenen vähäistä puhelimen käyttöä. Valitettavasti en ollut ennakoinut putiikin asiakaspalvelijan sulavakielisyyttä, enkä siten ymmärtänyt juurta jaksaen selittää perheenjäsenelle, miksi ko. liittymä kannattaa valita. Perheenjäsen oli kyllä sanonut monta kertaa asiakaspalvelijalle, minkä liittymän hän haluaa, että hänen käyttönsä on nykyiseen liittymätyyppiiin kuuluvia puhe- ja viestipaketteja katsoen merkittävästi vähäisempää ja ettei hän tarvitse satunnaiseen nettikäyttöönsä nopeaa mobiilidatayhteyttä, mutta tämä asiakaspalvelija oli ollut muun muassa sitä mieltä, ettei perheenjäsenen toivoman liittymän netin nopeus riitä yksinkertaisesti mihinkään -- ilmeisesti ei edes satunnaiseen sähköpostin tarkastamiseen tai sosiaalisen median yksityisviestien vastaanottamiseen. Hän oli lopulta puhunut perheenjäsenen ympäri ja tämä piti nykyisen liittymänsä eläen siinä mielikuvassa, ettei toivotulla liittymällä olisi pärjännyt.

    Asian selvittyä minulle marssitin sitten perheenjäsenen heti seuraavana arkipäivänä ko. putiikkiin ja selvitin tilanteen toiselle asiakaspalvelijalle. Kerroin, kuinka tällaisesta "palvelusta" jäi hyvin paha maku suuhun, ja toivoin hyvitystä (kalliimmalla liittymällä eletyistä päivistä sekä mahdollisista kustannuksista, mikäli vaihtaa kuukausimaksulla varustetusti liittymästä heti muutaman päivän jälkeen uuteen liittymään) tai edes pahoittelua asiasta. Ko. asiakaspalvelija ei edes valitellut tilannetta, vaikka esitin hänelle seuraavat faktat: perheenjäsen tulee liikkeeseen pyytämään toistuvasti tiettyä liittymää, perheenjäsen ilmaisee haluavansa säästää kuluissa ja ettei hänelle tule käytettyä nykyisen liittymätyypin puhe- ja viestipaketteja, myyjä puhuu perheenjäsenen ympäri säilyttämään nykyisen, kalliimman liittymän, jonka jokainen ominaisuus on perheenjäsenen käyttöä nähden ylimitoitettu. Tämä uusi asiakaspalvelija ei antanut tuumaakaan periksi edes siinä vaiheessa, kun kerroin oman mobiilidatanopeuteni olevan merkittävästi hitaampi kuin perheenjäsenen toivoman liittymän nopeuden ja kuinka olen tullut mainiosti toimeen sillä perheenjäsentä paljon aktiivisemmalla käytöllä. Lähdimme lopulta pois tyhjin käsin ja vaihdoimme liittymän omatoimisesti siihen, minkä sen pitikin olla.

    Testasimme speedtestillä nopeuden varmennettuamme, oliko tämän liittymän mobiilidatanopeus myyjien mielipidettä vastaava eli ettei se riitä mihinkään ja, jälkimmäisen myyjän mielipidettä myötäillen, mediatiedostojen lähettäminen ja vastaanottaminen on merkittävästi hitaampaa. Kas kummaa, lähetys ja vastaanottaminen oli näillä kännykästä lähettävän median tiedostoko'oilla yhtä salamannopeaa kuin esimerkiksi vaihtaessa mobiilidatasta kolminumeroista megatavumäärää tuottavaan kiinteään laajakaistaan Wifin kautta. Mätänä kirsikkana tämän homeisen kakun päällä huomasimme kaiken lisäksi, että tämä "Koleran" ensimmäinen myyjä oli myös sopivasti jättänyt mainitsematta, että tässä kalliimmassa liittymässä maksetaan edelleen vuosia sitten lisänä otetusta ja sittemmin unohdetusta lisäviestipaketista, vaikka perheenjäsen oli ensimmäisellä käynnillään painottanut sitä, kuinka hänellä ei tule enää lähetettyä viestejä perinteistä kautta. Sen verran liittymää oli kuitenkin päivitetty, että ilmaisen sähköisen laskutuksen sijaan laskutusmuodoksi oli tullut useamman euron palvelumaksut omaava paperilasku, minkä sattumalta huomasimme ko. firman asiakassivuja selatessa ja jonka heti korjasimme sähköpostiin toimitettavaksi ja ennen kaikkea ilmaiseksi laskuksi. :hitme:

    Ymmärrän kyllä sen, että on teleoperaattorien asiakaspalvelijoiden työtä suositella liittymiä yläkanttiin eli suomeksi sanottuna tarjota liittymää, joka on mielummin liian kattava kuin sitten asiakkaan käyttöä tarkasti myötäilevä. Siinä kuitenkin ylitetään tietynlaisia moraalisia ja eettisiä rajoja, jos suosittelu muuttuu valehteluksi. Asiakkaan vastuullahan se lopullinen päätös totta kai on, enkä tässä ole vapauttamassa perheenjäsentäni ko. vastuusta. Heistä kahdesta kuitenkin asiakaspalvelija on "asiantuntija", jonka sanaan pitäisi pystyä luottamaan. Vaikka me suomalaiset olemmekin kännykkäkansaa, niin kovin monelle älypuhelimien hienoudet sekä liittymän mitoittaminen omiin tarpeisiin ei ole tuttua huttua. Siksi pidänkin tällaista toimintaa suoraan sanoen oksettavana, sillä voin vain kuvitella esimerkiksi niiden vanhuksien määrää, jotka saavat tällaisen asiakaspalvelija vastaansa ja sitten onkin yhtäkkiä (kärjistäen) iPhone 6S ja 40 megan mobiilinetti kourassa, vaikka tarkoitus on vain soitella lääkäriin, pankkiin ja lapsenlapsille kerran viikossa.
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2015
  13. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 331
    Saadut tykkäykset:
    1 394
    Miksi tuo olisi vaikea ymmärtää. Jos meikällä olisi tuollainen vartalo, niin perkele olisi siitä netti kuvia täynnä.
     
  14. Arttu78

    Arttu78 Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 451
    Saadut tykkäykset:
    85
    Elvis. Tuo on kyllä hanurista. Pistäkää nyt kohtelusta viestiä esimiehelle, kun joskus nää tanelit toimii tuolla tapaa kuvitellen, että toimintatapa olisi firman etu.
     
  15. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 359
    Saadut tykkäykset:
    3
    nuoha saa varmaan paremmat provikat mitä kalliimman paketin tekevät. siinä niille porkkanaa aina pakko myydä parasta vaikka tietävät ettei asiakas tarvitse sitä.
     
  16. Tilt-type

    Tilt-type Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    Videokooste Jokerit - Torpedo -ottelusta otsikolla "Jokerit voitti Torpedon 3-2". Tuo siis IS:n videopalvelussa ja sisältää pelkän videon. Eikä tuo ole mikään poikkeus, vaan otsikointi on yleensä samanlaista.

    Tuon lisäksi IS on julkaissut ottelusta ihan oikean uutisen otsikolla "Jokerit pehmitti Torpedon". Se on ihan hyvä otsikko ilman suurta klikkihuorausta. Toki olisi toivottavaa, että jos otsikoiden on pakko olla juuri nuo, niin ne olisivat edes toisinpäin. Eli uutisessa kerrottaisiin tarkka lopputulos, otteluvideossa pelkästään kumpi voitti. Nyt jos haluaa tietää paljon ottelu päättyi, pitää klikata uutinen auki. Ja jos katsoo koosteen, niin ei ole paljoa jännitettävää kun tietää tarkan lopputuloksen etukäteen.

    Järkevintä tietenkin olisi, että otteluvideon otsikko olisi muodossa "Jokerit kohtasi kotonaan Torpedon" tms, joka ei paljastaisi lainkaan mitä ottelussa tapahtui. Minua huvitti joskus vuosi sitten kun löysin Don't Tell Me The Score -sivuston. Onhan se nyt saatana mullistavaa, että koosteitakin voi katsoa ilman että tietää lopputuloksen etukäteen.
     
  17. Reddington

    Reddington Tunnettu käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    07.08.2014
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    17
    Amen. Kun toimittajat eivät osaa, niin kehittyy sitten väkisin vuosien saatossa melko tehokas spoilerinspottaussysteemi, joka ehkäisee tulostenkertomiset yleensä, joskaan ei aina. Liian usein niitä pystyy vielä ihan päättelemään, älykkyydestä on paljon haittaa.
     
  18. Sedator

    Sedator Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    30.08.2004
    Viestejä:
    245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Varpaillaan tai ei, niin miten tuollaiset kuvat eivät olisi kaunista katseltavaa, on asia jota en voi ymmärtää.
     
  19. Fakiiri

    Fakiiri Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.08.2006
    Viestejä:
    1 463
    Saadut tykkäykset:
    9
    Heh, joo, vai miten se meni:
    [​IMG]
    :)
     
  20. Reddington

    Reddington Tunnettu käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    07.08.2014
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    17
    Pellet ja pallot erikseen. On tämä vaan ihmeellistä aikaa.