Asioita joita en voi ymmärtää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana tpi, 28.04.2008.

1. TheRealThing

TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    894
    Varmaan ongelmansa siinäkin, mutta niin on tässä nykymallissakin, jossa on monelle epäselvää kuka väistää missäkin tilanteessa. Usein risteykset, joissa menee pyöräteitä kaiken muun risteävän liikenteen lisäksi on muutenkin erittäin kuormittavia, havainnoitavaa on hyvin suuri määrä ja siinä hetkessä ei kaipaa vielä ajateltavaa kuka nyt tällä kertaa väistää ketäkin ja väistääkö kuitenkaan.

Oikealta tulevia väistäessähän tilanne olisi ihan sama kuin autojenkin kesken, väistetään aina sitä oikealta tulevaa, kulkuvälineestå riippumatta. Eihän autoillakaan ajeta sokkona toisten kylkeen.

2. 71 dB

71 dB Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    862
    Meikäläisen pyöräilykausi on n. 3 kk vuodesta (lämpimin jakso), joten ei juuri lohduta, jos tammikuussa ei ole tietöitä. Yritän kyllä laajentaa kautta esim. 4 kuukauteen, koska huomasin viime toukokuussa pyöräilyn auttavan todella hyvin viime syksynä alkaneisiin terveysongelmiin. Rajoittavana tekijänä on lämpötila. 15-16 astetta on testieni mukaan lämpötilan alaraja sille, että voin pitää pyöräilyä järjellisenä touhuna. Ajan ainoastaan lyhyissä housuissa ja hintelän ruumiinrakenteeni takia minulla menee puoli tuntia "lämmetä", eli ihan liian kauan, jotta alkumatkan horkassa tärisemistä (ajoviima) voisi hyväksyä hetkellisenä pikkuongelmana puhumattakaan vilustumisriskistä. T-paidassa voi ajaa 20-23 asteesta alkaen riippuen siitä, kuinka hyvin aurinko paistaa pilvien lomasta ja 15-20 asteen säissä pärjää huppari päällä, kunhan ei sada. Yli 25 asteen kelit ovat sitten sitä parasta pyöräilysäätä, mutta valitettavasti mennyt kesä ei ainakaan pääkaupunkiseudulla tarjonnut kovin paljon moisia säitä. Kesä oli niin viileä, että kämppäkin lämpesi pahimmillaan vain 28 asteeseen! Yhtä ainoaa yötä ei tarvinnut nukkua hiessä pyörien, eli siinä mielessä tosi hyvä kesä, mutta pyöräilyn kannalta vähän turhan viileä, pilvinen ja tuulinen. Eilinen perjantai oli oikein lämmin ja kaunis päivä syyskuuksi, mutta kyllähän tämän vuoden pyöräilykausi alkaa olla väkisin ohi pikkuhiljaa.

Osa tietöistä on toki lyhytaikaisia, mutta niitä myös ilmestyy sinne tänne kun edellisestä on päästy. Sitten on megahankkeet, jotka voivat häiritä laajasti vuosia, kuten nyt vaikka Kruunusillat-työmaa.

Viimeksi muokattu: 03.09.2023
  3. ZED

ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    233
    Eivät ne säännöt ole kovin epäselviä tai liian monimutkaisia. Vika on pääosin siinä, että osa ajoneuvojen (joka polkupyöräkin toki siis on) kuljettajista ei tunne niitä, tai he eivät välitä niistä.

nepa tykkää tästä.
  4. ISPF3.4

ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    612
    En ole koskaan lukenut vastaavaa missään. Tuohan jotakin mitä ei voi ymmärtää. Tämä on niin uskomatonta, että olen suu ymmyrkäisenä. Ilmeisesti olet ihan tosissasi. Mitä väliä sinulle on jos joku reitti on rikki, jos et pysty toimimaan niin kuin normaali pyöräilijä toimii?

Itse pyöräilen vain plussakelillä eli yleensä joulukuu-maaliskuu jää väliin tai jotain sinne päin.
    p.s. kuukausien nimet ovat gemena-alkuiset.

Viimeksi muokattu: 02.09.2023
    klmake ja KILLPATRICK tykkäävät tästä.
  5. x_jmt_x

x_jmt_x Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    524
    Ei ei ja ei. Nykylain mukaan suojatiellä olevaa taikka sille astumassa olevaa jalankulkijaa pitää väistää. Käytännössä tuota tulkitaan niin, että jos jalankulkija joutuu hidastamaan tai pysähtymään auton vuoksi, auto ei ole noudattanut väistämisvelvollisuutta.

Jos samaa sovelletaan pyöriin, niin pitäisi ruveta autolla tulkitsemaan jokainen suojatie tien päättymiseksi. Noita 40km/h sinkoilevia spandeksisukkuloita kun on mahdoton nähdä niin kaukaa kaupunkiympäristössä, että ne eivät olisi "juuri ajamassa suojatielle". Katsoo vaikka laskimesta, miten nopeasti 40km/h vauhdissa riipaistaa kulman takaa 15m suojatien reunaan.

Spandeksisukkula näkee omasta 360' tuuletetusta ohjaamostaan vähän paremmin ympärilleen kuin autonkuljettaja omastaan.

Tuo sääntöhän on voimassa. Pyörä on ajoneuvo (mutta ei moottoriajoneuvo), ja sitä koskee samat säännöt kuin muitakin ajoneuvoja - ajoradalla. Pyörätiet on sitten eri asia.

En tiedä kuinka moni ajaa Stop-merkin tai kärkikolmion takaa etuajooikeutetun auton eteen ihan vaan siksi, että toinen kuski vilkuttaisi valoja tai käsiä, että mene vain. Ja vielä harvempi antaa tilaa vasemmalta, kärkikolmion takaa tai stop-merkin takaa tulevalle tietä. Miksi sitten pyöräilijälle pitäisi?

Don MC tykkää tästä.
  6. nepa

nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    1 394
    Ihan samaa mieltä olen. Miksi meillä sitten on sellainen ajokulttuuri, että suojatiellä meneville pyörille annetaan tietä...? Tiedä häntä.

Toisaalta, kun kuuntelin kerran erästä kaveria, joka selitti, että hän ei autolla ajaessa anna jalankulkijoille suojatiellä tietä, koska yleensä ne eivät kiitä häntä siitä (siis nosta kättä yms.), niin en ihmettele ollenkaan, että Suomestakin löytyy idiootteja. Kysyin häneltä juurikin tuota samaa, että kiittääkö hän itse toista autoilijaa, joka pysähtyy kolmion tai stop-merkin taakse. Samanlainen väistämissääntö kyseessä.

Ja pyöräilystä päästäisiin helposti siihen, miten veemäistä on kun valtatiellä autot ja varsinkin rekat ajavat ihan pyöräilijän vierestä. Tänäänkin tuota tuli auton ratista nähtyä. Itse annoin tilaa väistämällä toiselle kaistalle ja takaa tuleva vetää satasta puolen metrin päästä ohi pyöräilijästä. Pyöräilyn harrastajana en enää isoille teille lähde, vaan suosiolla kiertelen pienempiä teitä. Pelottaa oikeasti.

ISPF3.4 tykkää tästä.
  7. Burkitsville

Burkitsville Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    1 170
    Ei herran jumala taas. Onko tuollaisia virtsa-aivoja reaalimaailman kartalla oikeasti olemassa, ja vielä Suomessa? Ajatusmalli kuin jostain teineille suunnatun valmiiksi kuolleen farkkumainoksen kulisseista. Mieli tahtoo taas sulkeutua väkisin.

"Ja nyt Markus-setä lähtee paskalle..."

nepa tykkää tästä.
  8. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    862
    No sitten olen kyennyt luomaan uudenlaisen kokemuksen sinulle. :)

Ymmärrän kyllä, jos sitä on vaikea ymmärtää ellei sitten satu olemaan minä. :)

On hyvä tiedostaa, että ihmisiä on moneen junaan ja muut ihmiset saattavat olla hyvin erilaisia kuin mitä itse on. Erilaisten ihmisten kohtaaminen voi kasvattaa suvaitsevaisuutta erilaisuutta kohtaan ja auttaa kasvamaan ihmisenä. :)

Tottakai olen, rehellisesti ja omituisuuksiani peittelemättä, mutta nämähän ovat vain omia näkemyksiäni. En väitäkään, että kaikki pyöräilijät kokevat pyöräilyn haasteet samalla tavalla kuin minä. Mistä minä voisin tietää, miltä pyöräily sinusta tuntuu ennen kuin teet asiasta selvitystä minulle? :)

Outo kysymys. Jos minun pitää mennä pyörällä jotain reittiä heinäkuun 15. päivä kello 13 ja 14 välillä, niin minulle on tosi paljon väliä sattuuko tuo reitti olemaan "rikki" juuri heinäkuun 15. päivä kello 13 ja 14 välillä.

En tiedä, mitä tarkoitat normaalin pyöräilijän tapaan toimimiselta. Kuka määrittelee normaalin? Omien näköhavaintojen perusteella parjaamani tietyöt sun muut kulun esteet haittaavat kaikkia pyöräilijöitä samalla tavalla kuin minuakin (eivät pysty E.T.:n tapaan yli niistä lentämään), mutta en toki pääse heidän päänsä sisään katsomaan, kuinka paljon nuo esteet heitä jurppivat henkisesti. Vuosia sitten en näistä asioita ottanut hernettä nenään juuri koskaan, mutta jostain syystä tuntuu, että nämä tietyöt haittaavat pyöräilyäni vuosi vuodelta enemmän ja pari viime vuotena on mennyt "kuppi nurin" asian tiimoilta niin, että avauduin asiasta jo täälläkin. Kyse voi olla siitäkin, että yleinen totaalinen kyrsiintymiseni maailman menoon saa minut hermostumaan totaalisesti jo tietöistä. Näitä asioist on hankala analysoida mielessään, koska mielenterveydessä tapahtuu monesta syystä muutoksia ajan mittaan ja sitä ei ole tullut tilastoitua tietöiden määrää esim. vuodesta 1987 lähtien...

Ok. Jotkut mennä painavat 20 asteen pakkasessa kuin ei mitään. Minulle ei tulisi mieleenkään moinen. Selkärankaa riipii jo pelkkä ajatus siitä, kuinka kylmältä pyörän metallirunko tuntuu moisilla keleillä! Pystyin pyöräilemään vielä tänään 3. syyskuuta hyvän sään ansiosta! Pyöräilykauteni on jatkunut jo 3,5 kuukautta. Neljä kuukautta on tällä menolla mahdollista.

9. ISPF3.4

Saadut tykkäykset:
    612
    Olet oikeassa. Elän kuplassa, jossa pyöräilllään vaikka lämpötila on alle +10 celsiusta. Oma kuplani saattaa olla epänormaali.
    Kiitos vastauksestasi. Se on hyvin perusteltu ja avaa minulle hyvin tuota outoa maailmaa. Tämä keskustelu on ollut minulle hyvin avartavaa.

Viimeksi muokattu: 03.09.2023
  10. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    862
    Olenko? Voi olla toki noinkin.

En tiedä, onko asianmukaista kutsua kuplaasi epänormaaliksi, koska alle +10°C lämpötiloissa pyöräily ei liene äärimmäisen harvinaista. Itse ainakin näen pyöräilijöitä liikenteessä melko usein viileällä säällä, mutta se ei tarkoita sitä että itse alkaisin tekemään samoin! :eek:

Ole hyvä! Kiitos avoimesta mielenkiinnosta erilaisuutta kohtaan! Avaan mielelläni muille ihmisille tätä "outoa maailmaa", jossa ei minulle itselleni tietenkään ole mitään outoa, mutta muille ihmisille näköjään on. Pääsyitä tähän on ymmärtääkseni se, että neurotyyppini tekee minusta aika erilainen neurotyypillisiin ihmisiin verrattuna. Elän suurimmaksi osaksi elämääni oman pääni sisällä omissa ajatuksissani pohtien abstrakteja asioita. Olen lievästi autistinen (Asperger), jonka takia toimiminen ympäröivän maailman kanssa ei ole yhtä sujuvaa kuin neurotyypillisillä ihmisillä. Aivoni analysoivat esim. aistiärsykkeitä niin ja näin, koska ne ovat tavallaan "ylimääräistä" dataa omien ajatuksieni ohella. Pyöräily viileässä säässä esim. aiheuttaa suuren määrän tuntoaistiärsykkeitä, joka autistiselle henkilölle voi olla aika kuormittavaa ja jopa pelottavaa. Kyllä minä esim. +8°C asteen säässä pystyisin ajamaan polkupyörällä sopivasti pukeutuen, mutta se varmasti tuntuisi niin hurjalle ja kurjalle tuntoaistin takia, etten vapaaehtoisesti tietenkään moiseen ryhdy. Hyppään meiluummin bussiin, metroon tai ratikkaan.

11. scented

scented Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    305

Hyvä video siitä, milloin pyöräilijä väistää ja milloin autoilija.

nepa tykkää tästä.
  12. Don MC

Don MC Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    39
    Tästä olen samaa mieltä. Autoilijan on täysin mahdotonta (siis oikeesti) väistää jokaista fillaria joka syöksyy suojatielle jostain puskan takaa. Tollasella säännöllä ei muuta tulisi kuin kasa ruumiita.
    Ihan kaikkien turvallisuuden kannalta parempi olisi jos pyöräilijä väistää AINA. Ja sitten jos nousee satulasta, niin mennään jalankulkijan säännöillä.

KILLPATRICK tykkää tästä.
  13. 71 dB

Saadut tykkäykset:
    862
    Näin minä pyörän selässä teenkin, koska ei sitä voi mistään tietää, milloin siellä ratin takana on joku psykoosissa oleva narkkari. Tämä on se syy, miksi puhun toimivien pyöräteiden puolesta. Ne minimoivat väistelyt autoilijoiden kanssa, kun taas tietyöt pakottavat usein autojen sekaan liikennejärjestelyissä, jotka voivat olla kaikille tienkäyttäjille sekavia.

14. ZED

Saadut tykkäykset:
    233
    Aika paljon on ns. isojakin elokuvia tullut ensi-iltaan, eikä niistä ole mitään keskustelua eikä threadeja. Ennen oli toisin.

KILLPATRICK, jmo ja nepa tykkäävät tästä.
  15. jmo

jmo Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    328
    No mutta miksi et edes sinä voisi niitä sitten aloittaa.:)
    Kyllä me muut tullaan perästä..

16. Super-J

Super-J Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    475
    Nimenomaan. Joskus ennenwanhaan ylläpito aloitti valmiiksi keskustelut kaikista tai melkein kaikista ensi-iltaan tulevista leffoista, mutta sitä ei ole enää moneen vuoteen tapahtunut. Nyt toiminta on foorumilaisten oman aktiivisuuden varassa. Jos on uusi leffa josta ei ole vielä keskustelua tai mitään kirjoitettu niin jokainen jota asia kiinnostaa voi itse aloittaa. Ja itsehän olen näitä aika paljon aloitellutkin joten voin kokemuksesta kertoa että se on ihan helppoa.

17. ZED

Saadut tykkäykset:
    233
    Täytyy ottaa tästä koppi jonkin osalta, olet ihan oikeassa.

Mutta tämä kyllä alleviivaa sekä foorumin että maailman muuttumista.

ISPF3.4 tykkää tästä.
  18. ISPF3.4

Saadut tykkäykset:
    612
    Ainoa tapa, jolla saa lisää alustuksia yhden elokuvan keskusteluun, on jonkun asiaan liittyvän (maahantuoja, levittäjä, tekijä jne.) tekemä alustus. Muistaakseni ne vanhat Mikan alustukset olivat suoraan jostakin promomateriaalista.

19. Don MC

Don MC Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    39
    Minä väistän fillarilla, koska en voi olla varma että edes se selvin päin oleva autoilija minut ehtii näkemään kun tulen fillarilla jostain kulman takaa. Ei muuten ehdi. Aina se vika ei ole autoilijassa.
    Ja useammin se pirinisti kulkee fillarilla (tai skuutilla) kuin autolla.

x_jmt_x ja KILLPATRICK tykkäävät tästä.
  20. ISPF3.4

Saadut tykkäykset:
    612
    ^Ratit ovat nykyään enimmäkseen jotakin pirinistejä ainakin Helsingissä.
    "Alkuvuodesta Helsingissä kiinni jääneistä rattijuopoista noin 60 prosenttia oli huumekuskeja". (Yle).

Itse varon kaikkia, kun pyöräilen. Potentiaalinen uhka on toinen pyöräilijä, jalankulkija, autoilija ja kuopat ja esteet kevyen liikenteen väylillä. Hulluinta on, että kaikenmaailman wolttikuskien käytännössä annetaan pysäköidä ruoan haun ja toimitusten ajan kevyen liikenteen väylille.

Soni85 ja KILLPATRICK tykkäävät tästä.