Mulla on Nissani ja siinä on 6 kaiutinta, ovenkarmeissa 2, ovissa 2, takana 2. Nyt siinä on entiseltä käyttäjältä jäänyt aika heikko CD-soitin ja ei sis. USBia. Takakaiuttimista ei kuulu ääntä, peräkontissa roikkuu johto jossa on päässä n.2cm*1cm pistoke, standardin nimeä en tiedä. En oikein juurikaan autohifijutuista tiedä, mutta ajattelin hommata tälläisen: http://www.pixmania.com/fi/fi/48959...html?srcid=89&Partenaire=vertaa&CodePromo=oui Tuossa kun lukee ulostulotehona 4 x 45 W, niin tarkoittaako se, että sen saa liitettyä vain neljään kaiuttimeen? Miten saisin kaikki 6 kaiutinta toimimaan tuolla laitteella? Tarvitseeko erillisen vahvistimen? Parantaako vahvistin äänenlaatua minkäverran, jos autossa on alkuperäiset kaiuttimet? Miten subwoofer liitetään tuohon soittimeen? Kiitti vastauksista, ekaa kertaa tällässeen parissa puuhailen.
koska et kertonut autosi tarkempaa mallia, niin tulee hieman mutua, mutta: Eli edessä lienee jonkinasteinen erilissarja, siis diskantit ja midit erikseen, näille on lisäksi jonkinasteinen jakosuodatustoteutus. Ovat normaalisti, kuin myös siis 99.99% todennäköisyydellä tässäkin tapauksessa kytketty keskenään siis yhteen. Eli soittamiseen tarvitsee 1 vahvistinkanavan per puoli. Ja takakaiuttimet tarvittsevat mys kanavan per puoli. Siis 4 kanavaa riittää erittäin suurella todennäköisyydellä oikein mainiosti ja mainitussa soittimessa siis (kuin myös yleisesti ottaen lähestulkoot joka soittimessa) on 4-kanavainen vahvistinaste (joidenkin merkkivalmistajien huippumalit on sitten asia erikseen). Kunhan vaan siis kaiuttimet oikeasti on kytkettynä... Ja ei 4xXWattia tehoa tarkoita, että 4 kaiutinta olisi maksimi. Kytkentätavasta ja kytkettävien kautinelementtien impendanssista riippuen useampiakin voidaan kytkeä samaan lähtöön. Tietenkin pitää muistaa, mitä soitin kestää (impendanssi) ja tietää, minkälaisella kytkennällä sallitun impendanssin rajoissa on mahdollista pysyä. Ja vielä jos puhutaan eri taajuusaluetta toistavien elementtien kytkemisistä, niin pitää muistaa, että basso-(keskiääni)elemntti ei vaikuta esim. diskanttialueella vaikuttavaan kuormitukseen tai päinvastoin. Eikä se muuten anna mitään 4x45W:a, hyvä jos kolmanneksen tuosta, eli 4x15W on paljon lähempänä totuutta. Nämä soitinvamistajien ilmoitukset vaan jostain kumman syystä hirveitä hattiwatteja. Soittimet edes kestäisi sellaisia virtoja, mitä joku 4x45W ulostulotehona vaatisi. Vahvistin toki toisi esim. lisää dynamiikkaa ääneen, mutta alkuperäiskaiuttimien kanssa se nyt ei ole ihan välttämätön. Kuitenkin alkuperäiskuittimet ovat mekoisen herkkiä, eli tarkoittaa, että ääntä saadaan desibeleissä mitattuna wattia kohti suhteellisen suuria määriä. Subin kytkentä riippuu, meinaatko pistää ihan vain subielementin koteloituna/ free-airina vaiko aktiivisen subin (subielementti ja vahvistin yhdistettynä samaan lootaan). Erillisen vahvistimen tai aktiivisen subin käyttäminen jokatapauksessa on ihan suotavaa. Syyt yksinkertaisesti soittimen pienet tehot ja subin vaatimat, suhteellisen suuret tehot muihin elementteihin verrrattuna. Kytkentä menee yksinkertaisimmillaan niin, että soittimen linjkatasoisesta vahvistinannosta (toinen RCA-out-liitinpari) vedetään RCA-johdot vahvistimen/ aktiivisubin linjasisääntuloon. Jos ei käytetä aktiivisubia, niin vahvistimen ja subin välille luonnolisesti pistetään kaiutinjohto. Soittimen REM(OTE, eli herätevirta)- tai Motorantenna- (jos ei ole varsinaista remotea)johdosta vedetään oma johdin vahvistimen REM(OTE)-ottoliitäntään. Lisää tietoa aiheeseen liittyen löytyy esim. www.autosound.fi -> tietoa-osio ja www.autoala.net/autohifi/autohifiopas.php ja ompa noita oppaita aiheesta ihan paperilekkin painettuna, esim. autohifikirja ja http://www.verkkodivari.com/index.p...pop=1&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=2