Itselläni subin tason ollessa vahvistimesta nollassa ja finding nemon tankin koputtelukohtaus soimassa, punaiset ledit vilkkuivat kun vahvistimesta käänsi volan -30:n paikkeille. Absoluuttisista tasoista ei ole tietoa kun ei desibelimittaria löydy. Ihan vain huomiona, ennen bfd:tä kytketty galvaaninen erotin laski minulla tasoja reilusti. Eihän mitään vastaavaa ole käytössä?
Ei ole mitään ylimääräistä signaalitiellä. Kai sulla on käytössä monoplugi. Kun kytkin stereoplugin siten, että vaippa ja toinen kanava oli kytkettynä, homma toimi muuten, paitsi että subi hurisi. Kun liitin toisen kanavan vaippaan hurina katosi. Kokeile vielä kääntää subin pistoketta pistorasiassa ja varmista, ettei kaapeli kulje virtakaapeleiden lähellä. Itsellä huonosti suojatut piuhat ottavat itseensä hurinoita lähellä olevista virtakaapeleista. Lisää hurinaselvitystä voit hakea vaikka PSAudion sivuilta Humbusters palvelusta (vaatii helposti tehtävän rekisteröinnin). Kokeilin tasoja LOTR kahdella tornilla ja sen verran kovalla oli, että melkein tuli kurat housuun. Siis paljon kovemmalla kuin normaalikuuntelussa. Täytyy vielä kokeilla tuolla Darlan (?) koputtelukohtauksella. Muistan kyllä elävästi ko. ääniefektin
Kyllä pitäisi monoplugi olla käytössä, ainakin sillä nimikkeellä sen partco:sta ostin. Tällä hetkellä alan vakuuttua siitä, että juuri ulkoiset häiriöt aiheuttavat nuo minun hurinaongelmani. Tällä hetkellä hurina on nimittäin taas vaihteeksi riittävän pientä kun hiukan kaapelien paikkoja olin siirrellyt. Käytössä ei kuitenkaan ole mitään kovin erikoisesti suojattua kaapelia. Ja mitä äänentasoon tulee, niin ainakin itse kytkin pääkajarit pois käytöstä ja subbarista gainin matalalle oikeaa tasoa hakiessani. Tämä ihan naapurisovunkin takia, ja eipähän tarvinnut korvatulppia käyttää. Toisaalta tuo tasohan tulisi ilmeisesti säätää niin, että se leikkaus tapahtuisi sitä omaa kuunteluvoimakkuutta vain hiukan kovemmilla voimakkuuksilla. Näin siis mikäli olen näitä tutoriaaleja oikein ymmärtänyt.
DIAR, tarkista vielä että se sisääntuloherkkyyden napukka on -10dBV kohdassa (eli nappi alhaalla). Mikä vahvistin sinulla antaa signaalia? Ainakin nykyiset av-vahvistimet antavat sen verran jengaa linjaan, että tasoa täytyy useimmiten tiputtaa vahvistimesta. Eroja toki löytyy. Mites bassonohjaus on tehty? Meneekö matalat+LFE subille? Ja testikohdaksi jotain bassopainotteista materiaalia, esim. Darla tai sukellusveneen liukuminen ovat hyviä. TTT:stä oikean kohdan etsiminen voi olla vaikeampaa (jos löytyykään)... Ja onhan laite by-pass tilassa, eli mittaa sisääntulevaa signaalia? Ulostulotason saa mitattua laittamalla jonkin muistipaikan kaikki filtterit PA tilaan ja vahvistukseen 0dB kaikille.
Sinun tapa on ihan hyvä, jos vaan tietää vahvistimen näytöltä (esim. 10dB alle referenssin) maksimin kuunteluvoimakkuuden. Miksi tuo tasonsäätö on sitten niin tärkeää: Eli AD-muuntimilla on tapa muuttua hieman epälineaarisiksi todella matalilla tasoilla. Eli jos tasot säätää liian matalalle, niin on mahdollista että hiljaisessa kuuntelussa (alle 10mvpk) subin vaste ei välttämättä olekaan sama, kuin kovemmalla tasolla. Siksi tasot olisi hyvä laittaa tavallaan "maksimiin", kuitenkin niin ettei leikkaamista tapahdu silloin kun tekee mieli luukuttaa.
Jep, kyllähän noita sopivia kohtia löytyy vaikka kuinka paljon. Monsters Inc:n sukan räjäytys on myös oma suosikki...
Laite hurisee :/ Liittimet ovat xlr ---> rca-naaras, kokeiltu maadoitettuun/maadoittamattomaan pistokkeeseen. en saa pois tuota mitenkään. mitä vois vielä kokeilla?
Onko muuten kukaan kokeillut tuota behringerin PC-softaa jolla MIDIn välityksellä käskytetään BFD:tä? Itse innostuin kolvaamaan piuhoja, mutta eipä näytä oikein tosta vaan pelittävän 1124:n kanssa...
Olen kokeillut pelkkää softaa, mutta en toimintaa BFD:n kanssa. Onko tuolle tarvetta? Mielestäni helpompi säätää itse laitteesta.
Niin, no... tuolla softallahan näkee jokaisen filtterin asetukset yhdellä vilkaisulla ilman eri näppäilyjä, helpottaa hieman. Omassa viritelmässäni tuon softan käyttö helpottaisi aikas paljon, kun PC jolla teen mittauksia (hylkäsin läppärin ja pistin pöytäkoneeseen Juli@n :thumbsup: ) on eri huoneessa ja alkaa väsyttämään huoneesta toiseen ravaaminen.
Jep, kyllähän se tuossa tapauksessa auttaa. Etkö voi ostaa tehdastekoisia piuhoja? Ei että kolvailusi olisi jotenkin väärin...
Nähtävästi en . En malttanut tilata piuhoja, ja Turusta en löytänyt yli viisimetrisiä valmiina (tarve 7,5m). Sinänsä nuo kaapelit on simppeleitä juottaa, kolme karvaa liitintä kohden, joten päädyin ostamaan mikkikaapelia ja liittimiä.
ei ole vielä tuota tehty. miten tuo olis kaikkein simppelein tehdä? neutrik auki ja sieltä yhdistelyä?
En rehellisesti sanottuna jaksanut lukea kaikkia kymmentä sivua.. Kysyn silti. Eikös tuolla BFD:llä pysty kompensoimaan myös subbarin huonohkoa sijoitusta? Kunhan se nyt ei jossain ihan perseessä ole.. Veikkaan että tulevaa subia ei ihan optimaaliselle paikalle saa pistettyä.