29.11 tehty tilaus, missä käytin 20€ lahjakortin, tuli eilen. Uusi indy ja saints of newark 4k:na. Sitten taas 9.11 tehty tilaus missä 3 Arrow 4k leffaa on vielä jossain.
Jos toimitus arvioidaan tilaushetkellä esim. kuukauden päähän ja kuukauden kuluttua tavara ei ole tullut, niin arvio on ollut optimistinen. Kun tavara ei ole tullut viikkoja tämän jälkeenkään, voidaan jo sanoa arvion olleen hatusta vedetty. Minä en ainakaan enää tiedä, milloin voisin ostokseni saada tai saanko niitä koskaan!? Ei tästä perseilystä ota hullukaan selvää. En ymmärrä tällaista kaupantekoa, jossa kauppias myy tavaraa, jonka ehkä tulevaisuudessa saa varastoonsa jostain. Sen vielä ymmärtää, että tavara tulee varastoon esim. viikon myöhässä jonkun logistiikassa olleet Force Majeure -häiriön takia, mutta nythän porukka odottaa tavaraa järjestään viikkokaupalla ja jotain tippuu silloin tällöin. Kuluttajana voin vain olettaa, että voin saada tilaukseni parhaassa tapauksessa jo tänään/huomenna tai sitten ehkä vasta tämänhetkisen arvion mukaan viikkojen päästä. Oletan olevani "jonossa" aika hyvissä asemissa verrattuna heihin, jotka ovat tilanneet samaa tavaraa vasta hiljattain, koska tilasin tavaran jo kauan sitten. Kuinka moni on edelläni jonossa on sitten kysymys erikseen, mutta onko tilaamaani tavaraa saanut kukaan muukaan? Niin totaalisen juntturassa tuntuu toimitus olevan. Jotkut täälläkin sanovat saaneensa tilauksensa nopeasti kokonaisuudessaan, mutta miten on esim. Gonjiam Blu-rayn laita? Tilasin tuon tasan 3 kk sitten ja mitään ei näy eikä kuulu! Toimitusarvio on vain hyppinyt ajassa eteenpäin! Kaupalla pitää olla kanttia ilmoittaa asiakaalle, että asikas on ollut liian hidas. Painos loppu! Jäit ilman! Et ollut yksi niistä 100 onnekkaasta koko maailmassa, joka sai Gonjiam Blu-rayn. Vituttaa tällainen perkeleen pienien painosten ja ei-oota myyvien puljujen yhdistelmä! No, se on ainakin nähty, että meikäläisen tilaamista tuotteista suurin osa tulee hitaasti jos ollenkaan. Pitää varmaan opetella pitämään jostain Marvel supersankarileffoista, että saa tavaran ripeästi... perkele!
Vähän kuin itse laittaisin myyntiin leffan Huuto.nettiin ja jos joku tekee siitä tarjouksen, niin vasta sitten alan katteleen, että mistä ostais leffan ennen kuin myyn sen . No niin, kaupat eivät tietenkään pidä kaikkea omassa varastossa jne. Nyt näyttäisi vastikään ilmestyneet taas El Topo CDonin itsensä myymänä listoille. Se katosi listoilta kuukausiksi. Tällä hetkellä toimitusta lupaillaan 11.-13. joulukuuta. Jokohan minun 19. elokuuta tekemäni tilaus jossain vaiheessa etenisi ihan toimitukseen asti?! Tosin en edes tiedä ovatko sen peruneet oma-aloitteisesti, mutta jos näin, niin ainakaan eivät ole siitä minulle kertoneet.
Sellainen edistysaskel tapahtui sitten tänään, että kolmen leffan tilauksesta (tehty 7.11.) jo toinen raina saapui (InnerSpace). Se kolmas eli Don't Look Now vielä tulematta. Hieman tässä ärsyttää se, että nämä eivät tule omaan noutopisteeseen (puolen kilometrin päässä ja 20 m lähikaupasta, jossa muutenkin tulee pyörittyä), vaan lähimpään Postin toimipisteeseen (mailin päässä). Näitä leffoja saa sitten noutaa yksi kerrallaan... ...melkein olisi parempi, jos koko tilaus tulisi kerralla vasta sitten, kun pystyvät toimittamaan kaiken... ...ja koska kansalaisten tekemät mustan perjantain ostokset alkavat saapua juuri nyt, oli siellä jonoa. Jälkeeni asioi vanha rouva, joka oli saanut ilmoituksen tullattavasta paketista, eikä tiennyt, miten toimia. Sitä sitten jäivät Postin työntekijän kanssa ihmettelemään. Joo, voi kyllä ikäihmisillä ollut sormi suussa nettitullausten kanssa, kun itseänikin moinen pelottaa.
Tämä saapui eilen postin pisteeseen ja kävin hakemassa pois kuleksimasta eli noin viikko tilauksesta oli levyt kotona.
Tein tilastoanalyysiä tämän vuoden CDON tilausten (leffoja kaikki) toimitusnopeudesta 01-01-2024 Tilaus: Keskimääräinen toimitusnopeus 7 päivää 08-02-2024 Tilaus: Keskimääräinen toimitusnopeus 15 päivää 15-03-2024 Tilaus: Keskimääräinen toimitusnopeus 10 päivää 16-08-2024 Tilaus: Keskimääräinen toimitusnopeus 43 päivää 05-09-2024 Tilaus: Keskimääräinen toimitusnopeus Vähintään 91 päivää (tulematta) 07-11-2024 Tilaus: Keskimääräinen toimitusnopeus Vähintään 21 päivää (osa tulematta) Alkuvuosi siis oli "normaalia" toimintaa, eli tavara tuli viikossa parissa. Huhtikuusta heinäkuuhun en tilannut CDON:ista mitään. Kesän jälkeen elokuussa pulju ei enää ollut entisensä. Keskimääräinen toimitusaika kesän jälkeen tehdyille leffatilauksille on ollut vähintään 41 päivää! Siis sellaiset 6 viikkoa (tai enemmän) keskimäärin pitää tilaustaan odottaa. Vertailun vuoksi alkuvuoden aikana tekemistäni tilauksista hitaimmat ottivat "vain" 25 päivää. Että näin.
Tänään tuli taas kolme nimikettä. Enää puuttuu kaksi elokuvaa, sitten saa ehkä jopa laskun koko hoidosta. Marraskuun alussa siis tehty tilaus, joten ainoastaan n. kuukauden verran odottelua kunnes koko tilaus on toimitettu. Aivan upea kauppa, arvosana 4,5/5.
Viikossa tuli viimeinen koodin kautta ilmainen. Aiempi 2 kuukaudessa. Hienoa toimintaa. Vai niin. Uskomattoman upeaa jos nyt toimii. Voidaan sitten toimimattomuus unohtaa. Tilille kirjautuminen varmaan toimii. Ai niin. Mille tillille. Tarkista sähköpostisi tilaushistoriasi löytämiseksi. Hienosti ja täydellisesti toimii.
Tänne tuli kans, lähti samana päivänä tulemaan, kun tilasi. Tosin ei ollut seurattava paketti, joten joutui odottamaan kotia tulevaa ilmoituslappusta, seurattavana pakettina olisi voinut hakea 2-3 päivää aiemmin.
Viittä eri elokuvaa kokelin tilata, 10 euron alennuskupongin kanssa, ja jokaisella yrityksellä tulee viesti "Oho! Jokin meni väärin. Yksi tai useampi tuote on loppuunmyyty. Päivitä ostoskärrysi ja yritä uudelleen". Jokainen tilausyritys sisälsi vain yhden elokuvan. Kaikkien tiedoissa lukee että "Varastossa". Ilman koodia en yritä tilata kun tarkoitus olisi saada käytettyä tuo koodi.
" Kiitos, että otit yhteyttä meihin. Huomaamme, että lähetit meille aikaisemmin tapauksen. CDON tekee parhaillaan useita suuria muutoksia varmistaakseen parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen asiakkaillemme. Valitettavasti tämä on johtanut joihinkin teknisiin haasteisiin, jotka nyt pakottavat meidät sulkemaan tapauksesi. Jos sinulla on edelleen vastaamattomia kysymyksiä koskien tilaustasi, vastaa tähän viestiin, ja tapauksesi avataan uudelleen. Tämän jälkeen priorisoimme tapauksesi heti, kun se on vastaanotettu uudelleen, ja pyrimme tarjoamaan sinulle parhaan ja nopeimman ratkaisun. Pahoittelemme mahdollisia aiheutuneita hankaluuksia ja kiitämme kärsivällisyydestäsi. Kiitos, että valitsit ostaa CDONilta. Toivotamme sinulle mukavaa päivänjatkoa!" Muistanko oikein? (ja luinko tästä ketjusta?), mutta oliko tässä casessa kysymys, että CDON:n emoyhtiö käskytti säästösyistä rakentamaan nettikaupan uudelleen suunnilleen lennosta ja siitä johtuu verkkokaupan nykyiset ongelmat.
Sain saman viestin eilen. Avoinna oli reklamaatio elokuvien hinnan muuttumisesta, kun meni kassalle. Näköjään ovat "teknisten haasteiden" vuoksi siivoamassa asiakaspalautejonoa ja toivovat, että riittävän moni ei avaisi juttuja uudelleen. Hämärää touhua.
Itselläni kävi tuossa jokunen tovi sitten niin, että varastossa tilattua tuotetta ei alkanut kuulua. Laitoin kyselyä ensin lomakkeen kautta tilausnumerolla tiettyä tuotetta koskien, mutta en saanut pariin viikkoon vastausta. Myöhemmin lähetin uuden kyselyn geneerisenä tiedusteluna viitaten kuitenkin samaan tuotteeseen. Taas pari viikkoa kuluu, mutta lopulta sain vastauksen, että toimittaja ei ollut lähettänyt tuotetta ajallaan. Tuotetta oli siis kuitenkin tilaushetkellä varastossa. Harmillisesti sama tuote on nyt loppuun myyty joka paikasta. Pitkä odottelu ja lopulta en saanut edes tilaamaani tuotetta, jonka olin kuitenkin onneksi tilannut laskulla. Black friday alennuksetkin jättivät kyllä sen verran kylmäksi, että tulee väkisinkin ajatelleeksi, miten paljon CDON viitsii enää jatkossa panostaa elokuvien myyntiin. Meanwhile in Sweden. Tai siis toisaalla Ruotsissa liikkeessä nimeltä Ginza Noin kuukausi sitten tehty tilaus, joka sisälsi 9.12. julkaistavan ennakkotilaustuotteen, lähti eilen liikkeelle. Muut tuotteet ovat olleet jo varastossa pidempään. Ihannetapauksessa toki varastotuotteet lähetettäisiin jo ensi tilassa, mutta pidän tätäkin ihan kohtuullisena. Paketti lähti myös postiin jo vähän ennen ennakkotilaustuotteen julkaisua. Katsotaan pitääkö siirtyä jatkossakin Ginzan asiakkaaksi. Postikulut vaan ovat harmillisen isot, joten pitää kyllä tilata kerralla isompi satsi. Toisaalta tilaushetkellä tämä tilaus tuli kokonaisuutena postikulut huomioidenkin edullisemmaksi kuin mikä samojen elokuvien hinta olisi CDON:ssa ollut.
Kyllä ainakin minulle on käynyt tässä syksyn aikana aivan selväksi, että CDON tuotestatus "varastossa" ei tarkoita yhtään mitään*. On ehkä puoli vuotta sitten vielä jotain meinannut, mutta ei kyllä enää. Laskulla tuolta on tilattava, jos jotain ylipäätään viitsii tilata. Tuotteen maksaminen heti on tällaisen puljun kanssa aivan hullua puuhaa, kun ei yhtään ole tietoa mitä lopulta saa ja milloin asiakaspalvelun helistessä teknisten haasteiden kanssa... Ginzan asiakkaaksi on varmaan jatkossa ryhdyttävä, mutta myös hyödynnettävä kotimaisia puljuja kuten FutureMovieShop ja Suomalainen Elokuvakauppa. Eihän noissa valikoima päätä huimaa (puolet tarjonnasta jotain orava-animaatio-dvd:tä lapsille), mutta jos jotain löytyy niin noista sitten hommailaan ne. Leffadivareissa kannattaa myös pyöriä, jos mahdollista. Tietysti, parhaassa mahdollisessa tapauksessa elämme vain ylimenokauden yskää ja CDON saa konseptinsa järjestykseen ensi vuoden alussa, mutta moiseen optimismiin en kyllä näe kovin paljon aihetta... ...ylipäätään CDONista voimme oppia sen, että jos aikaisemmin fyysisen median myyntiin keskittynyt toimija alkaa laajentamaan tuotevalikoimaa kissojen kiipeilypuihin, meikkipeileihin ja miesten hair grow -käärmeöljyihin, niin ajan mittaan se fyysisen median myynti voi alkaa yskimään pahasti. Kissojen kiipeilypuita kun valmistetaan Kiinan hikipajoilla niska limassa yötä päivää. Fyysistä mediaa siellä ei valmista kuin rikolliset... * Tai ehkä se sitten tarkoittaa sitä, että tuotteen saaminen seuraavien kymmenen vuoden aikana ei ole teoreettisesti mahdotonta...
Nyt en ole aivan varma mitä vempaimia tässä mainostetaan mutta ehkä en kuulu kohderyhmään. Dune Part Two tuli näköjään Ginzalta, vaikka myyjänä ja toimittajana on selkeästi cdon ab. Ihmettelinkin kun "varastossa olevat" leffat lähetettiin kahdessa erässä.
Ruotsinkielisellä sivustolla vastaava tesksti on Hitta prylar för julen! Ilmeisesti tuossa suomenkielisessä versiossa on siis vain yhden kirjaimen virhe ja teksti pitäisi olla Etsi vempaimia jouluksi. Ei tämäkään tosin paljon avaa, mistä vempaimista on kyse, mutta ilmeisesti jouluna menee vempain kuin vempain...
Jaahas 5.12 oli tullut 1/3 9.11 tilatuista 4k leffoista postiin noudettavaksi. Paketti tullut Ranskasta!? Tässä myyjänä itse cdon ja leffa Arrown Robocop.