Jos tuo rinkuloiden työstäminen tuntuu vaikealta/kalliilta sijoita 20-40 euroa ja osta oma halpis yläjyrsin. Harppityökalulla rinkuloiden leikkaus on helppoa mutta sotkuista ( pöly-imu liitäntä on poikaa).
Riippuu jyrsimen tehosta ja jyrsittävästä materiaalista että kuinka pitkän terän kanssa jaksaa jyrsiä. Mitä pidempi terä, sen paksumpi tavara tietysti menee.
Terät taitavat olla melko vakiopituisia (n. 30-40mm?), olisikohan erikoispitkiäkin olemassa? Jyrsimen tehollahan ei ole merkitystä? mitä se jyrsin tietää raapiiko terä puun ensimmäisiä 5mm vai viimeisiä 5mm..
Jos tahtoo vetää kerralla läpireikää, sillon leikkaava pinta-ala on suurempi mitä paksumpaa levyä vetää ja tarttee enempi tehoa. Jos leikkoo vähän kerrallaan voi tulla pientä porrasta leikkauspintaan.
Pienissä erissä jyrsittynä saat kyllä todella paksuun plootuun reiän. Käytännössä vaikka terän paksuinen menee. Jos poraat harppisysteemin ankkurille läpireiän ja jyrsit molemmilta puolilta, voit periaatteessa tuplata materiaalivahvuuden. Itselläni ei ole ollut ongelmaa pykälöitymisen kanssa, vaikka olenkin tehnyt reikiä jyrsimällä vähän paksuudesta kerrallaan. Tosin harppisysteemi on reippaasti jykevämpää tekoa kuin yllä olevassa kuvassa ja käytössä oleva jyrsinkin hieman laadukkaampi
Niinjoo. Täytyy tosin muistaa että leikatessa yli ~10mm paksuuksia terä saattaa lämmetä liikaa. Itse olen leikannut noin 5mm erissä
Yläjyrsin on käynyt useamman kerran jo mielessä, halpista en osta kuitenkaan. Itse asiassa N-raudassa käydessä katselin vaihtoehtoja läpi ja sadan euron sijoituksella pääsee liikkeelle. Joku Metabo olikin jo 400 euroa :hitme: Ajattelin nyt olla vielä laiska kun MDF levyä pitää kuitenkin ostaa niin sama ostaa valmiina. Ehkä jää ikuisuus vähän lyhyemmäksi kun ei kaikkea koita tehdä itse omin käsin ja konein.
Ja jos meinaa molemmilta puolilta jyrsiä, tulee kiinnittää huomiota keskireikää poratessa pystysuoruuteen. Paksulla levyllä huolimattomasti vinoon porattu reikä voi tehdä isonkin pykälän.
itellä kävi juuri näin kun jyrsin kylläkin hyvällä harpilla molemmilta puolilta niin pykälää oli niin perkeleesti...
Noi terät ovat normaalisti kuten ja[ffons mainitsi noin 30-40mm pitkiä (=leikkaava osa), kokeilin 60 mm pitkällä jyrsimen terällä ja en suosittele ... noiden halpis vehkeiden laakerointi ei sitä kestä. Tuollaisen 30mm liimapuu saarnin kanssa tuo 1200W gern on jo polvillaan 10mm leikkaus syvyydellä ja 6mm tappiterällä. MDF meni samalla "syötöllä" ihan nätisti. Käytännössä tuo 30mm on maksimi paksuinen levy mitä tuolla yhdeltä puolelta jyrsimäällä voi työstää. Tuon ohjarin toimivuuteen kannattaa kiinnittää huomiota.
Omassa Hong Kong:sta ostetussa 20 Deuzer jyrsimessä oli mukana harppi. Harppi (rautatanko ja poikittaistappi) kiinitettiin vain toiselle puolelle jyrsimen pohjaa, mutta homma toimi kuitenkin hyvin. Ongelmia on tullut ainoastaan pienten reikien teon kanssa, koska jyrsimen oma harppi ei siihen taivu. Ongelman ratkaisin tekemällä jyrsimelle uuden pohjalevyn 4mm vanerista, johon porasin reikiä eri halkaisijoille ja reiästä vain ohjuritappi läpi. Tällä jyrsin taipuu jopa D=120mm reikään. Pienempien kanssa alkaa olemaan jo hiljaista ilman ohjaustapille reiän poraamista jyrsimen teräsrungon läpi. Itse käytin suosiolla 4-5 jyrsimiskertaa 25mm levyn tekoon. Ehkä puolen millin pykälä tuli eri puolilta tehtyjen jyrsimisien väliin. Putken sisään tulevassa osassa tuo pykälä ei mitään haittaa. Ulos näkyviin tulevaa osaa en nyt jättäisi hiomatta vaikka suora leikkaus tulisikin.
Ite tein kans halpisjyrsimeen uuden harpin, joka on kokonana pohjalevyn alla. Sillä onnistu 3" tangbandille reiän teko. Ja se rööri on pienempi kuin 3" Harppi on siis tuo keltainen puunpala jyrsimen ja kaiutinkotelon välissä:
Noniin, taas on kaikkea offtopic-juttua jonka voisi vaikka omaksi yläjyrsin-aiheekseen siirtää. Sinänsä ihan asiaa ja TSI miehille hyvinkin kiintoisaa. Varmaan tulee itsellekkin tuommonen yläjyrsin hankittua kunhan tässä taas on varaa ja saa aikaseksi. Soittelivat KV:sta että kiekkoja olisi läjä haettavaksi. 110 euroa kaikkineen 19mm MDF paloista, eli ei ilmaista mutta kahteen tuubiin kuitenkin levyt löytyy. Ja meneehän noihin neliöitä aika tavalla. Vajaa yläjyrsimen tai käsisirkkelin hinta, vaan kohta pääsee kasailemaan eikä tarvinnu ite tehdä töitä noiden eteen. Ja voihan sitä Suomen työllistämistäkin tässä kehua
Levyjä vähän nyt mittailtu ja pientä liimailuakin jo. Unohtu tosiaan että tarkoituksena tehdä pyöristykset putkien päihin MDF palojen avulla, eli 3x19mm levy johon sitten reiluhko 40-50mm säteellä oleva pyöristys. Levyläjät on liimattu kansia vaille, ja sisäpäähän tulevat pakat on jo muovattukin. Aika pehmeää tavaraa on MDF kun raspilla ja 60 paperossilla antaa kyytiä. Eiköhän nuo ihan asiansa aja. Putkeksi tulee siis 119mm sisähalkaisijalla varustettua ilmastointiputkea. Piti alkuun hankkia Uponorin kamaa joka ainakin nettispeksien perusteella olisi 125mm ID ja pari milliä seinämää. Noh tota sai halvalla tai siis ilman noi pätkät ja koko oli tietysti vähän aiottua pienempi. Osassa levyistä kun oli työstettynä 125mm reiät valmiiksi :OI Positiivista oli se että toi putki sopi suoraan 125mm reikään, eli työstösuunnitelma vaan vähän muuttui. Elementin kiinnitystä varten on reiät tehty ja iskumutterit valmiina odottamassa. Sähkönkulku sitten jostain sopivasta kohtaa, ruuvit sitä varten myös valmiina. Kohta sitä sitten pääsee liimaamaan pöntöt nippuun ja pintakäsittelyn tekoon. Sekä jalat pitäisi jostain keksiä tai valita. Puiset ajattelin laittaa, mutta tekeekö itse tyylittömät 2x2" pätkät vai jotain muuta. Noiden merkitys nyt jää aika mitättömäksi kuitenkin lopputuloksessa. Speksit koteloille on jotakuinkin 170 litraa nettotilavuus ja viritys asettunee johonkin 17Hz tietämiin. Käytettävissä olevilla tehoilla ei pitäisi puhista pahemmin ja elementissäkin riittää liikevara vielä hyvin.
elikkäs itellä 100litran suljettu vaihtuu 200litraiseen 18Hz virityksellä olevaan tuubiin. sonocolta tulossa 1,55m x 10mm tuubi (vähän liian pitkä ku oli vissiin valmiina varastossa...) tuossa ollaan jopotuksen jutskattu tuubin koosta ja tekis mieli tehä tällä kertaa kotelo just eikä melkein... eli pelkkä sisätilavuus olis sen 200litraa ja omilla laskuilla ilman elementin ja paskaputken viemää tilavuutta sain tuubin pituudeksi 1020mm (laskinko oikein?) ylä ja alapäähän tulee 2 x 26mm mdf sisään eli tuubi pitenee 104mm ja kokonaispituus olis näin ollen 1124mm. paljon tuo elementti vie sisätilavuutta tuubista? putkeksi ajattelin laittaa 660mm pitkän pätkän ulkohalkaisijaltaan 162mm ja sisältä 150,6mm olevaa paskaputkea... mitä tuo paskaputki vie tilaavuutta? ylimpään mdf- levyyn jyrsin "pyöristyksen" kun ottaa nuo elementin ja paskaputken viemän tilavuuden niin mikä mahtaa olla tuon tuubin kokonaispituus???
peeruuss matikkaa.. sylinterin tilavuus lasketaan:: säde^2 * pii * korkeus refleksiputki vie noin 13litraa Toinen MDF levy molemmista päistä (2 x 1x26mm) kannattaa laittaa putken sisälle, ja toinen puoli ulos. Tai molemmat levy putken sisälle (siis yhteensä 4 mdf putken sisällä). Itse sanot laittavasi ne ulos, se ei käy kiinnityksen kannalta . Siis molempien kiekkojen puolikas on putken sisällä vähintään. se syö putken sisätilavuutta. Tuubi ei siis pitene 104mm, VAAN 52mm maksimissaan. riippuen pahviputken halkaisiasta, (mitä et kertonut) voit laskea sopivan pituuden. Elementti vie noin pari litraa arviolta.. ei se niin tarkkaa ole
kolme kiekkoa molempiin päihin - ylös ja alas kahdet sisään ja yhdet ulos tuubi on 500mm halkaisijalla...
mikäli yhdet keikot tulee ulos, eli 26mm molemmista päistä niin silloin putki pitenee 54mm?? yritäs nyt päättää/ tai lasket ihan itse