Refleksiputkien pituutta ei lasketa/mitoiteta ulkohalkaisian mukaan, vaan tietenkin sisähalkaisian... Mutta refleksiputken viemän tilavuuden laskennassa käytetään taas sitä ulkohalkaisiaa ja tottakai myös sen pituutta joka jää kotelon sisäpuolelle. Ja tuosta 14cm en osaa sanoa, viisaammat auttakoon... Olettaisin kuitenkin että riittänee, ottaen huomioon elementin aika pienen liikepoikkeaman verrattuna esim. CDX15:een.
Elementin ja refleksiputken väliin olisi syytä jäädä vähintään refleksiputken halkaisijan verran tilaa. Mitä tulee tuohon ASA90:n suunnitelmaan tulee, tuo 2x5" on aika overkill tuolle coralille kun 6" putki riittää hyvin SDX15:lle, joka siirtää huomattavasti enemmän ilmaa. Yksi 5" putki riittää coralille.
Osat olis "kansilevyä" vaille valmiiksi jyrsityt , homma jäi kesken kun jyrsimen terän leikkaussyvyys oli vain 20mm. Nyt on 50mm terä sekä keittiökaupasta haetut jalat... laitan projekti kuvaa taas kunhan ehdin. Eli alapuolelle tulee 3 kpl 19mm levyä päällekäin, ensimmäinen jää putken päädyksi ja 2 menee putken sisälle. Tuohon ensimmäiseen jyrsin 400mm reiän niin että se jää elementin reunoille. Noihin kahteen tuli 352mm reikä johon elementti upotetaan/kiinnitetään. Yläpäähän tulee 2 kpl 19mm levyjä jotka jäävät putken sisälle, sekä 30mm liimapuulevy kanneksi. Täytyy vielä miettiä kaiutinjohtojen läpiviennit sekä nuo jalkojen kohdat. EDIT: kuvat löytyy albumista https://www.dvdplaza.fi/galleria/showgallery.php/cat/500/ppuser/5229
nyt kun porukka noilla on rakennellut, niin onkos kukaan mittaillut vasteen muotoa? kiinnostas toi winisd:n väittämä induktanssimöykky, että onko sitä oikeasti olemassa.
Tarkoitatko että olet kiinnostunut mikä on oikea induktanssi ? "kalustoa" tuon mittaamiseen minulla ei (vielä) ole. Tuubin saan varmaan soittokuntoon viikonloppuna tai ensviikolla.
Ei sillä induktanssin määrällä niin väliä, mutta miltä taajuusvaste näyttää. Suljetusta kotelosta on helppo ottaa lähikenttämittaus (mikki parin sentin päässä pölykupista) sisälläkin. Älä käytä minkäänlaista alipäästöä tai muuta signaalia muokkaavaa suotoa.
No perskules täytynee koettaa saada jotain aikaiseksi. Jos sitä sitten kun saa mittauskaluston viriteltyä asemiin niin mittaisin myös nuo nyt valmistuneet TB:n W3 pöntöt
Etkö sä zipman todennut jokin aika sitten home theater shackissa että winISD ei osaa simuloida induktanssia kunnolla? Uniboxi vissin hanskans homman paremmin?
Kyllä, mutta ongelman aiheuttaa ennemminkin itse induktanssin ilmoitus-/mittaustapa. Perinteinen 1 kHz kohdalta mitattu induktanssi kun ei liity millään tavalla subbarin induktanssiin. Induktanssi muuttuu taajuuden, virran sekä liikepoikkeaman funktiona, joten yksi arvo ei millään voi kuvata todellista induktanssia. Taajuusvastemittaus paljastaa induktanssin määrän huomattavasti paremmin. Tsekkaa esim. LMS-5400 vs. TC-2000; molemmissa suht samanlainen ilmoitettu induktanssi, mutta todellinen induktanssi ihan eri planeetalta.
Kyllä winisd melkoisen oikein laskee, huippujen korkeuteen ja paikkoihin vaikuttaa kotelon toimiva tilavuus ja virityksen onnistuminen. Ja lisäksi on vaikutusta, mitataanko impedanssi pistetaajuuksilla (tai sweepaten) vai kohinalla. Koska pistetaajuuksilla vanuissa/villoissa kotelossa tapahtuu mekaanista liikettä ko. taajudella, jolloin tulos on selvästi erilainen.
Aloin kelaamaan tätä.. Putken poikkipinta-alahan on tietenkin A1=pii*r^2. Putken ollessa lähellä kotelon sisäseinää, putken "jatke" eli pinta-ala, jonka läpi ilma voi virrata koteloon, siis ala joka jää putken ja seinän väliin, on A2=2*pii*r*d, missä d on etäisyys sisäseinästä. Jos asetetaan A1=A2, saadaan, että d=r/2, eli todella vähän... Tällä logiikalla esim. 4" putken voisi vetää 1" päähän seinästä. Jos putken vetäisi näin lähelle niin "jatkeen" tilavuus varmaankin laskettaisiin kuuluvan putkeen, eli putken efektiivinen pituus kasvaisi. Arvatenkin virtauksiin syntyisi kuitenkin ongelmia, liian tiukka mutka tehokkaalle ilmavirtaukselle? Kommentteja? :hitme: :king:
Meniköhän nyt pinta-alat ja halkaisijat sekaisin. Näin ainakin itse olen ymmärtänyt, että jos putki on 4", niin kaikki seinät ja elementit pitää olla 4" päässä putken päästä.
Meni kyllä ihan oikein. Jos joku on joskus jossain sanonut noin niin se on urbaani legenda. Joka tosin voi olla oikeinkin. Vaatii kovaa virtausopin osaamista tuollaisten asioiden ratkominen ja todistaminen.
Siis, kukahan tuo markkinoille Näiden virtaavien pyöristettyjen putkien jälkeen kotelon sisälle muotoillut kartiot, joiden avulla pyöristetty putken pää voidaan viedä lähelle kotelon seinää. Putken keskipisteeseen kiinnitetään seinään kartiotötterö, jonka avulla refleksikanava(putki) saadaan virtausteknisesti nätisti avautumaan koteloon...
Kävi jo edellistä viestiä näppäillessä mielessä, että sopivan kartion kanssa tuo voisi toimia, nyt jaksoin tsempata jopa kuvan aiheesta. Putki 10cm, torven pyöristyksen säde 3cm, torven laipan etäisyys seinästä 2,5cm ja kartion kyljen säde 5cm (tämä ihan hatusta). Voisihan tuo jopa ehkä toimiakin... Virtaustekniikkaa osaavat voivat kertoa asiasta lisää.. Täältä tähän.
Kuinka paljon nuo aeroportit sitten pidentävät tuota refleksiputkea. Powersetin tietojen mukaan tulee 40cm putki, ja tuo putki on ilman päitä 30cm, niin onkos se sitten 5cm pidennystä per aeroportti? Vai onko tähän jotain yleistä sääntöä.
Tuubi on sitten saatu liimattua kasaan, jos hyvin käy voisi sitä kohta päästä mittailemaan on se aikas ison näköinen vanhan 32 litraisen vieressä...