Lähiaikoina alkaa Criteonilta viimein tulla Blu-ray julkaisuja. Olen jo pidemmän aikaa suunnitellut, että näiden julkaisujen myötä voisi alkaa keräämään näitä Criterionin julkaisuja. Olisi niin mukavaa jos saisi kaikki julkaisut omaan hyllyyn, kun se ei DVD puolella enää ole onnistunut out-of-print tilanteen takia moneen vuoteen. Blu-ray versiot tulevat olemaan samanhintaisia DVD-julkaisuiden kanssa, joka on mahtava uutinen myös, mutta... tuli todettua että heidän Blu-rayt ovat myös aluekoodattuja jenkkejä suosimaan. Miten me plazalaiset selviämme tästä vääryydestä?? Pitääkö meidän hommata A-alueen soittimet, rakentaa HTPC vai kerätä Criterion kokoelmaa toivoen että jonain päivänä PS3:lla voidaan toistaa myös A-alueen Blu-ray levyjä? :hitme: Ei ole helpoksi tehty tätäkään asiaa. :grr:
On kyllä sääli, että Criterion lukitsee julkaisunsa A-alueelle. Itse taidan vain tyytyä siihen ja ostaa ensi vuoden alussa sitten A-alueen soittimen, koska voi olla, että menee vielä kauan kunnes PS3 saadaan modattua ABC-soittimeksi. Koska ei näitä julkaisuja voi jättää väliinkään .
Eiköhän noita modattuja pöytäsoittimia ala kohta ilmaantumaan enemmän. Itselläni on modattu Panasonic DMP-BD30, joka toistaa A ja B alueen Blu-rayt.
Mitenköhän on, kun Criterionhan on tunnetusti yleensä laaduikkain SD DVD-julkaisija niin kuvan- kuin äänenpuolestakin, niin miten nyt on HD-aikakaudella, kun kuva ja ääni on muutenkin erityisen loistavaa? Eli miten Criterion nyt pistää paremmaksi julkaisunsa? Onko tähtäin etupäässä tuottaa vanhemmat elokuvat HD-aikakauteen, ja jättää uudemmat väliin, kuten The Rock, Armageddon, Traffic jne...
Näitä ovat mainostaneet tuleviksi, mutten minä ainakaan mitään johtopäätöksiä ole osannut vetää tuosta listasta: The Third Man Bottle Rocket Chungking Express The Man Who Fell to Earth The Last Emperor El Norte The 400 Blows Gimme Shelter The Complete Monterey Pop Contempt Walkabout For All Mankind The Wages of Fear
Minusta Criterion on aina ollut tuossa suhteessa todella yliarvostettu ja maine lähinnä hyvän PR:n ja kivojen koteloiden ansiota. Ei heillä ole ollut käytössä yhtään sen parempaa telecine- tai siirron jälkeistä työstölaitteistoa kuin isoilla studioillakaan. Kuka muistaa, että Criterion vastusti pitkään anamorfista siirtoa? Minä muistan.
Jep, eipä nuo välttämättä laadukkain firma ole, mutta voi kuitenkin luottaa että tekevät hyvää jälkeä kun restauroivat vähän vanhempia ja tuntemattomampiakin leffoja. WB on mielestäni ylivoimaisesti paras studio, julkaisut ovat usein aivan loistavia ja hinnat paljon Criterionia huokeampia. Mutta eiköhän näitä Criterioneja Blu-ray:näkin tule osteltua, niissä kun hinta on sinänsä kohdillaan kun vertaa muihin Blu-ray -julkaisuihin.
Minusta Criterionille pitää nostaa hattua siitä, että julkaisevat mielenkiintoisia filmejä, metsästävät julkaisujaan varten hyväkuntoiset lähdemateriaalit ja tarpeen tullen entisöivät lähteen julkaisukelpoiseksi. Julkaisut eivät kuitenkaan itsessään ole kuvan- tai äänenlaadultaan yhtään sen parempia kuin muidenkaan julkaisijoiden tuotokset parhaimmillaan. Eikä se Criterionkaan mitään hyväntekeväisyyttä harjoita. *köh*Armageddon*köh*
Roman Polanskin Repulsion (inho) näyttäisi ilmestyvän heinäkuun lopulla. Täytyy kai ruveta etsimään itselle A-alueen soitinta, jotta saisi sitten levyn toimimaan. On se vaan niin loistava elokuva, että pakkohan se on hankkia .
Jos painat viestissä ollutta linkkiä niin huomaat että kyllä on tulossa. Criterionin DVD:eille tosin on oma topiccinsa, joten jos täällä keskityttäisiin näihin BD-lättyihin?
Täytyy kyllä tunnustaa että Videodromen ilmaantuminen Criterionin bluray-julkaisulistalle tuli yllätyksenä, etenkin kun Fear & Loathing siirtyi takaisin Universalin haltuun joten siitä leffasta tuskin tulemme enää koskaan näkemään Criterionin tasoista julkaisua... Mahtaakohan kukaan ostaa mun vanhoja Criterioneja kun alan päivittää niitä blu-rayksi
Yleensä Criterionin blu-rayt ovat olleet tasokkaita ja täynnä lisämateriaaleja, mutta aina laatu ei ole parasta mahdollista. Tatin Play Time (Criterion Collection 112) oli hienoinen pettymys. Play Time kuvattiin aikoinaan 65 mm:n filmille, ja se oli osa filmin estetiikkaa. Kuten Terry Jones huomauttaa johdannossa, kohtaukset ovat pitkiä ja niissä on paljon yksityiskohtia, jotka erottuvat parhaiten suurelta kankaalta 70 mm:n esityskopiosta. Kotelon takakannessa lukee: "Restored high-definition digital transfer with uncompressed stereo soundtrack." Tietenkin luulin, että HD-siirto olisi tehty restauroidusta 65 mm:n kopiosta, ja odotin että kuvanlaatu olisi melkein samaa tasoa kuin Warnerin Yön ritarin IMAX-jaksoissa tai elokuvassa Näin valloitettiin villi länsi. Karu totuus paljastui vasta pakkauksen sisältä. Liitelehtisessä kerrotaan: "This high-definition digital transfer was created on a Spirit Datacine from the 35 mm reduction internegative made from the restored 65 mm interpositive." Siirto olikin siis tehty 35 mm:n kopiosta, ja kuvanlaatu on jotenkin rakeinen ja hiukan epätarkka. Lieneekö kysymys siitä, ettei Criterion saa ulkomaisista elokuvista parhaita materiaaleja käyttöönsä? Toivottavasti Ranskassa saataisiin aikaan HD-siirto suoraan 65 mm:n filmistä. Lisämateriaalejakin levyllä on, mutta ne ovat suttupiirtoa (480i60), ja käytännössä ne ovat PAL→NTSC-siirtoja, jotka kärsivät lomitteluartefakteista (kammanpiikeistä). Gavin Millarin BBC-dokumentti (1976) kuvattiin filmille, ja siitä olisi ollut mukavaa saada parempi siirto. Criterionin kuvanlaatu hakkaa kyllä Future Filmin DVD:n, mutta mielestäni se olisi voinut olla parempikin. Kuvassa on jonkin verran turhaa reunojen kohostusta (edge enhancement), ja värimaailma on ilmeisesti alkuperäisen tarkoituksen mukainen. Elokuvasta puuttuu kuitenkin 65 mm:n filmin tuntu kokonaan. Kuvanäytteitä: Spoiler Future Film: Criterion: Future Film: Criterion: Vuoden 1976 dokumentti:
Niinkö? Minulla levylläni kaikki videoekstrat ovat resoluutiolla 1080i30 (lähde ei ole välttämättä teräväpiirtotasoa).
Tarkemmin katsoen ne ovatkin HD-resoluutioon skaalattuja (1080i60), mutta lähtömateriaali näyttäisi olevan 576i50.
Jos 65 mm kopiot ovat Ranskan valtiollisen elokuva-arkiston hallussa, niin luultavasti niitä ei anneta ulkomaille kovin kevyin perustein. Criterionilla taas ei sitten varmaan ole ollut resursseja tai kiinnostusta lähteä Ranskaan skannailemaan elokuvaa, jonka potentiaalinen ostajakunta USA:ssa on kuitenkin jopa Criterionin laatuelokuvapainotteisen julkaisupolitiikan mittapuulla melko pieni.
Tietysti sellainenkin kompromissi olisi voitu tehdä jossa Criterion saa 65mm kopiot lainaksi ja vastapalveluksena Ranskalainen levittäjä saa Criterionin tekemän restauraation käyttöönsä.
Videodromen virallinen julkaisupäivä on 7.12.2010, mutta sain oman kappaleeni jo tänään. Siitä löytyy myös DVDBeaverin arvostelu, jossa on kuvakaappauksia. Liikkuva kuva näyttää kohtalaisen hyvältä, vaikka siinä onkin jonkin verran "hiekkapaperikohinaa" (varsinkin vaaleissa pinnoissa), joka vaikuttaa enemmän digitaaliselta lumisateelta kuin filmirakeelta.