Ei tämä nyt aivan kirkkain tähti ole. Kuten jo todettiin, liiallinen kiire pilasi tunnelmaa. Ja se wtc juttu oli kyllä naurettava. Tosin sen vain pitää olla mukana koska NY:ssä ollaan. Jos sitä ei olisi ollut niin siitäkin olisi kitisty. Saas nähdä riittääkö into seuraamiseen. Tummempi yleisvaikutelma tekee kyllä plussaa mutta tiedä sitten riittääkö pelastamaan koko shöytä.
No eipä tämä suurta innostusta aiheuttanut. Alussa sai jonkin aikaa pähkäillä onko Sinisen roolihahmo rikospaikkatutkija, vaiko rikosetsivä, koska enemmänhän tässä tunnuttiin ihan poliisintyötä tekevän kuin teknistä tutkimusta. Ja Batmaniltäkö nuo CSI:n toimitilat oli vuokrattu?
Eipä tosiaan vakuuttanut. Tarina oli kyllä alkuperäiseen sarjaan (normijakso) verrattuna astetta - paria synkempi, mutta muuten jutun kuljetus oli vähän miten sattuu. Eniten ehkä häiritsi nuo Sampankin jo mainitsemat jutut. Ei tästäkään ole alkuperäiselle kilpailijaksi, mutta todennäköisesti tätä kuitenkin tulee seurattua, ohjelmapaikka on kuitekin monta kertaa parempi kuin mitä Miamilla.
No niin aloitetaanpas se tv-kriitikon ura sitten tässä ketjussa. Kaikki Suomessa esitetyt jaksot C.S.I.-sarjoista on tullut nähtyä ja joitakin myös Amerikan tahtiin tulee katsottua. En erityisesti pidä sarjasta, mutta minkäs teet kun ei muutakaan tule. Alkuperäinen (CSI) on edelleen paras vain sen takia, että siinä on tähän mennessä saatu henkilöhahmot valmiiksi ja sen takia ovat jaksot paljon kevyempiä katsoa, kun ei tarvitse vittuuntua alkoholiongelmaisten työntekijöiden juttujen selvittelystä. Miami on mennyt melkein parhaiten sen mukaan, mitä itse katson televisiosta mieluiten. Elokuvien suhteen pidän laidasta laitaan (klassikot-jenkkitoiminta akselilla), mutta televisiosta katson mieluiten hieman kevyempää. Miami on joko tarkoituksella koominen tai sitten Mr. Aurinkolasit Päähän vain on niin ylimielinen, mitä olemme voineet ajatella hänestä aiemman työhistoriansa perusteella. Miamissa ei ole hirveästi rakennettu ihmisten tarinaa, mitä nyt hieman kertoiltu päähenkilön yliampuvan ystävällisestä persoonallisuudesta. New York, ensimmäinen jakso kertoo jo sen, että nyt on ollut tuotantoryhmällä kiire. Ovat halunneet saada sarjan samaan syvyyteen kuin alkuperäinen, mutta eihän henkilöhahmoja voida rakentaa 45 min. aikana. Heitetään sekaan armeija viittauksia, hieman WTC:iä ja unettomuutta - tottakai ne ovat hyviä rakennuspalikoita taustoittamaan päähenkilöä, mutta kaikki samassa jaksossa - ei uppoa. New York on kaikkein tummin (siitä nyt ei kait kukaan eri mieltä) sarjoista ja omaa mielestäni ylivoimaisen näyttelijäkaartin. Heistä kun otetaan enemmän irti vähemmillä pakko-upotuksilla tarinaan, niin hyvähän siitä tulee. Kuitenkin elokuvamaiset juonet (tyyliin alkuperäisestä juuri Suomessakin nähty erikoisjakso) eivät sovellu 45 minuuttiin. Samalla kun osa valittaa siitä, että pitää olla 2-osaisia jaksoja, niin on paljon myös heitää, jotka vihaavat jaksojen silpomista. Kyseessähän on televisiosarja. Yhteenvetona siis. Kaikki C.S.I sarjat ovat loistavia, mutta onneksi erilaisia. En minä jaksaisi katsoa alkuperäisen klooneja. Itse pidän selkeästi eniten Miamin koomisuudesta ja vähiten New Yorkin tekosynkkyydestä. Kaikille kuitenkin löytyy kannattajansa ja siinähän sarjan luojat ovat neroja. MTV3:n periaatteista Sarjat pitäisi aina esittää siinä koossa kuin ne on tarkoitettu. Ei siis raiskattuja 4:3 vain, koska Pohjanmaalla on vielä yksi tönö, jossa ei ymmärretä laajakuvaa. Toinen, minkä eilen huomasin (samoin kuin eräs muukin kirjoittaja) oli MTV3:n järjetön mainoksille siirtyminen. Taisi olla joku kesäharjoittelija, joak vastasi leikkauksesta. Paras oli kunnon jenkkityylinen "mainosten jälkeen puoliminuuttia jo esitettyä, että tyhmä kansa muistaa, missä mentiin". Ja nyt takaisin DVD-formaatin pariin.
Jerry Bruckheimerhan ilmoitti CSI: NY:n alkaessa, että hänen unelmansa on oma CSI-sarja jokaiselle viikon päivälle. Tuskin nyt kuitenkaan oli ihan tosissaan...
Kaikki CSI:t kuvataan 95%:sti Los Angelesissa, kuten varmaan siitä Nyt-liitteen Gary Sinise -haastattelusta lukaisit. Ylipäätään sarja kuin sarja, sikäli kun se on amerikkalainen, niin LA:ssahan ne kaikki tehtaillaan, oli tapahtumapaikka mikä tahansa. Pari ulkokuvaa käydään kuvaamassa etukäteen, ja loput sitten pyöritellään palmujen alla.
Mikähän näiden rikospaikkatutkijoiden rooli yleensäkään on näissä kaikissa sarjoissa? Oman käsitykseni mukaan rikospaikkatutkijat suorittavat vain teknisen tutkinnan, välittävät tuloksensa tapausta tutkiville tahoille, ja konstaapelit sitten hoitavat varsinaisen tutkinnan/vangitsemisen jne. Mutta nämä tv-serkuthan tuntuvat hoitavan koko homman suurinpiirtein alusta loppuun, tutkinnasta kuulusteluiden kautta aina pidätykseen, eli varsinaisten etsivien työtä ei nähdä käytännössä lainkaan, vaikka pyöriihän siellä välillä jaloissa joku konstaapelikin. Mitenköhän nämä hommat todellisuudessa hoituvat? Siinä tapauksessa pitäisi lähteä vähän erikoisemmille apajille, joten miltä kuulostaisi esim. CSI Anchorage, CSI Honolulu, CSI Nashville tai vaikkapa CSI Salt Lake City?
Hmm.. Las Vegas, Miami ja New York - mitä sopivia olisi tarjolla.. tuumitaanpas. Hieman "teemoittain" -> San Fransisco...sillä silmällä, Chicago....alamaailman hengessä, Santa Fe... yihaa-western ja extrabonus Rikoslaboratorio: Helsinki. ps. Honolulu ei käy koska he saattaisivat vahingossa ratkaista Lost:n arvoituksen... Sitten asiaan. Katsoin ja tykkäsin - varauksin. Jos tyyliä saataisiin vietyä vielä synkemäksi niin hyvä, muuten jää ehkä hieman keskinkertainen tuotos käteen. Täytyy tällekin antaa hieman aikaa jotta nuo hahmot alkavat rakentua hieman paremmin.
Jerryltä tota maallista mammonaa löytyy kyllä sen verta, että ei tämä unelma ainakaan rahaongelmiin kaadu. Joku C.S.I tuppukylä olisi kyllä aika poikaa. Pääosassa Peter Stormare
Itse en ole vielä avausjaksoa nähnyt, mutta kommentteja seuratessa on ollut hauska huomata miten valitellaan liiasta kiireestä ja että henkilöhahmoja ei saa syvennettyä liian nopealla tahdilla. Tästä voikin sitten kätevästi siirtyä Lost-ketjuun jossa joka toinen itkee että voi kun kerronta on hidasta ja tylsää kun joka jaksossa syvennytään tarkemmin yhteen henkilöön. Mene ja tiedä katsojat ovat outoja... Mitä tulee mainoskatkojen outoihin paikkoihin niin alan pikkuhiljaa epäillä että tässä on kyseessä mainosrajoitteisten kanavien sopimus siitä mihin kellonlyömään mainokset lähetetään kaikilla kanavilla riippumatta siitä miten se sopii ohjelman kulkuun. Olenko ainoa joka on huomannut että erittäin usein kun mainoskatko alkaa, niin kanavasurffailun tuloksena voin huomata että muiltakin kanavilta tulee mainoksia. DVB-G on jälleen takaisin keskuudessamme ja sama jo miljuuna kertaa kuultu virsi jatkuu 4:3 liputuksen puolesta. Uskon että suurin osa katsojista haluaa kuitenkin nähdä ohjelmat / elokuvat juuri sellaisena kun ne on tarkoitettu, eli alkuperäisessä suhtessa riippumatta siitä onko se 1.33 vai 2.70.
[OT] Kylläpä minä täällä OT:hen tänään paneudun Niin mutta mikä on alkuperäinen suhde? Ja entäpä jos originaalin suhtella ei ole edes suunniteltu esitettävän? Esim. Babylon 5 kuvattiin 1,65:1 ja siitä sitten editoitiin haluttu 4:3 tai 16:9 formaatti. (Katso vaikkapa Leopoldin juttu - kappale 7) Itse olen nähnyt kyseistä sarjaa 4:3 ja 16:9 mutta en 1,65:1. Joten miä on alkuperäinen suhde? [/OT]
Katsopas poikaseni, kun on olemassa se kultainen keskitiekin, jossa kummatkin ääripäät on hylätty, ja tehty asiat niinkuin pitääkin - tasapainoisesti. CSI: NY veti homman läpi vähän turhankin kiireellä, kun taas Lostissa odotellaan joka välissä, että planeetat ovat oikeassa kulmassa ja kuunkierto lopuillaan, jotta voidaan ylipäätään sanoa mitään. Eivät siis kumpikaan ole parhaita esimerkkejä tasokkaasta käsikirjoittamisesta, jossa kaikki osatekijät ovat kohdallaan.
Kulju tuossa hieman heitti vastaan henkilöhahmojen kehittämisestä... Enpähän ainakaan itse ole tuohon ketjuun mistään valittanut. Lost on tuonut mukaansa sen, että samaa tarinaa voidaan jatkaa useamman jakson yli ilman televisiolle tyyppillisen episodien tunnun rikkoontumista. Itse ainakin pidän Lost:n tavasta esittää henkilöhahmot hitaasti ja harkiten - ehkä hieman kliseisesti, mutta sellaisiahan tv-ohjelmat ovat, emmehän me kait todellisuutta halua nähdä. Takaisin aiheeseen. New York:n on pakko hyödyntää juuri WTC yms "New York"-jutu, jotta sarja heti alkuvaiheessa saa oman tuntunsa. Eikö kukaan muu huomannut mainoksissa ollutta "Kaupunki on yksi hahmoista"-jutustelua. Ehkä hieman säälittävää, mutta niinhän tuossa ensimmäisessä jaksossa on - kaupungilla on oma roolinsa rikoksen eri vaiheissa. Toimiiko tuo nyt sitten hyvin vai ei on käsikirjoittajista kiinni. Ei tuota WTC-raunio juttua voi liikaa käyttää, kyllä se kostautuu Amerikan markkinoillakin.
Ei kai ole spoilaamista, jos sanoo että kyllä avausjakso on siitä synkimmästä päästä. Myöhemmin tunnelma kevenee jonkin verran. Hmm? Kuvasuhdekeskusteluun oman nollapanoksena annan minäkin. Ihan mielenkiinnosta katsoin, millä kuvasuhteella maikkari homman lähettää. Ja ihan tuttua Mtv3-kuvaahan sieltä tuli. Valitettavasti se kanava ei yllätä koskaan.
Parahin Cochise: En minä sanonut, että ne sarjat ovat kaikki minun oman maun mukaisia vaan osoitin sen tosiasian, että ne on laadittu loistavasti eri kohderyhmille tätä saaden mahdollisimman suuren katsojaluvun. Jos jokin on tehty busineksenä oikein, niin se on silloin loistava sarja - minkäs teet se, mikä uppoaa massoihin jää historiankirjoihin hyvänä sarjana, vaikka "tosi fanit" eivät jostakin pitäisikään. Ei kait minun omalla mielipiteelläni mitään arvoa ole, jtoen, miksi henkilökohtaista näkemystäni täällä heittelisin (niin ja sanoinhan minä, että Miami on niistä ainoa, joka istuu minun tv-tottumuksiini).
CSI:n rikospaikkatutkijaetsivät onkin monitoimimiehiä, ne tekevät kaiken itse, jopa siivoavat toimitilat, onhan ne aina niin superkliinisessä kunnossa. Sivutoimenaan he käyvät auttelemassa aina silloin tällöin Jack Baueria. Ehkä nyt pikkuisen liioittelit? Jos esim. NYPD Blue tai Sopranos on kuvattu LA:ssa, niin lupaan syödä sukkani.
Kannattaa varmaan suolalla yrittää. NYPD Blue on kyllä suurimmaksi osaksi kuvattu Losissa. Esim. 15th Precinct aseman sisätilat oli lavastettu Losiin. Dennis Franz: True Blue...