Tuo on aivan totta. Onko nykyinen sukupolvi opetettu liikaa musiikkivideoille tyypilliseen nopeaan leikkaukseen ja pelimäiseen Doom/Quake-yleismäiskeeseen? Hitaasti etenevät (eli yleensä edes hieman pintaa syvemmälle sukeltavat) (kauhu)elokuvat muodostuvat automaattisesti tylsiksi, kun kärsivällisyys ei riitä odottamaan tulevaa. Nopeus on valttia, katsoja pitää saada hengästymään. Samalla unohtuu usein kliimaksin rakentelu, kun suvantoja ei oikeastaan ole lainkaan. Täälläkin on asiasta usein puhuttu - paketista tulee tasapaksu ja lineaarinen rymistely. Peleistä puheenollen. Kyllä Silent Hill -tyylinen, piinaava jännitys nostaa kauhukäyrää enemmän kuin yhtäjaksoinen ruhojen mättäminen - menee usein nauruksi. Tätä harva Hollywood-elokuva nykyään haluaa muistaa.
Asiasta melkein kukkaruukkuun - tuon ryminän ja leikkausten nopeuden voi todeta karulla tavalla uusista James Bondeista. Siitä saakka kun Pierce Brosnan tuli kehiin, ne on ollut mun mielestä aikamoista shittiä.. Mun mielestä ne vois ottaa Erittäin Salaisesta mallia tempon suhteen seuraavaan Bondiin.
Vaikka meneekin Aiheen ohi, silti on vielä mainittava Niinpä, kyllä siinä juonen hiljaisella rakentelulla tulee loppujen lopuksi paras lopputulos, oli kyseessä sitten peli tai elokuva, Mm.Idsoftware on Doom]I[ pelinsä myötä juuri näillä raiteilla, ei tule enää alkuperäisen Doomin tapaisesti 50 mököä kerralla päälle, vaan kun tulee niin tuleekin muutama jotka ovatkin sitten tosi pahoja. Mm.John Carmack kertoi että Doom3:ssa on niin pahoja vastuksia ettei niiden päälle yksinkertaisesti kannata käydä koska ei niille pärjää(Tosin osaksi johtuu nyky PC:den tehottomuuteen pyörittää suurta määrää Doom3:sen isoja mököjä), joka juuri kauhu elementin luomisen kannalta varmasti toimiikin paremmin. Suurimmalle osalle nykynuorista (jtn.15-20v.) jotka ovat nykymenoon tottuneet, pitävät yleensä 1970-80 lukujen leffoja säälittävinä ja hidastempoisina, ei mitään tapahtuvina eivätkä voi ymmärtää miksi jo hieman varttuneempi väestö pitää esim.Kubricin leffoja ja esim.Coppolan Ilmestyskirja Nyt:iä suurina leffoina. Ps. Mielestäni kunnon leffat kestävät vähintään 2h. Ps2. Hiljaa hyvä tulee sanoi Isäntä kun Emännän liiviä hampailla aukoi.
Tulipa sitten eilen katsottua vihdoin tämäkin, Kinopalatsin ennakossa siis. Ihan hyvää, mutta valitettavasti ei maistunut oikein miltään. Koko elokuvasta puuttui tunnelma, ei tuntunut mitenkään maailmanlopun hetkiltä. Edes jotain Teksasin Moottorisahamurhat kaltaista tunnelmaa (lue: ahdistava, mielivaltainen) olis toivonu. Elokuvalla oli liian kiire sekä hahmot olivat täysin tylsiä eikä niiden kohtaloista oikeasti viittinyt välittää (ehkäpä se johtuukin lähes psykopaattisesta luonteestani, joku voi todeta minut normaaliksi) Verta ja väkivaltaa sekä persoonattomia hahmoja tarjosi kuitenkin niitä kaipaaville. Ei laisinkaan huono, mutta selvä pettymys.
Kävin katsomassa ja pidin. Hyvä re-make minun mielestäni yksi parhaista zombie-elokuvista 4/5. Btw..Romero ja kumppanit puuhaavat näköjään neljättä osaa tähän sarjaan.. http://www.imdb.com/title/tt0418819/
Oli aivan loistava leffa! Olen suuri zombi leffa fani ja yllätyin positiivisesti. Toivottavasti tämä menestyy.
En ole koskaan mokomasta arvostelupaikasta kuullut, mutta täytyy myöntää että omalla bizarrella tavallaan minua kyllä huvitti lukea tuota. Kaikenlaista.
Jiihaa - tuli eilen katsottua pienessä Tennari 7:ssa. Täytyy sanoa, että oli parempi kuin odotin, paljon parempi. Leffassa oli sopivasti mässäilyä ja komediaa. Ainakin itse nauroin melkein joka käänteessä - oli sitten huono reaktio tai ei. Varsinkin Spoiler Leno-läppä avasi nauruhanat kunnolla. Kun ei kiinnity vaatteet repaleisena "Yksityiskohtia" -nimisen bussin kylkeen niin leffan jaksaa katsoa ongelmitta lopputekstienkin loppuun. Ja ne lopputekstit kannattaa todellakin katsoa. Zombit on hyvin ja tyylillä tehty - onneksemme olemme päässeet edes hetkeksi eroon kädet ojossa laahustavista idiooteista. Veri ryöpsähtelee sopivasti ja jalattomiakin crawler-versiota on mukana - valtakunnassa kaikki siis hyvin. Näyttelijäsuoritukset ovat peruskamaa - Ving Rhames (Hollywoodin Turbo-B) on kantava voima ja leffan ehdoton eli "munakkain" (joskin se vanha tuttu) kovis. Muutama typerä blondi on saatu mukaan - selkeästi ihan ja vain sen takia, että katsoja voi todeta ääneen: "älä nyt mene sinne, idiootti." Niin kuin varmasti odottaa saattaa niin tämä elokuva ei luo sen syvempiä henkilökuvia ja hyvä niin - ei turhaan lässytetä. Pieni miinus tällä saralla on ainoastaan se, että kun kenestäkään ei todella välitä niin sitä pysähtyy vain odottamaan kuka lähtee seuraavaksi ja miten. Kuvanlaatu oli ainoa todella häiritsevä tekijä. Kuva oli rakeinen ja kontrastit oli kaakossa eli lopputulos puhkikuluneen tukossa. Oli tämä sitten tyyli- tai budjetin rokottama tekijä niin se ei mielestäni toiminut. Voi olla, että toiset pitävät tästä ns. tasoittamattomasta tyylistä, mutta itse kannatan puhdasta kuvaa. Niin tai sitten syy oli Tennarin projektorissa tai että valitan taas tyhjästä... Lyhyesti: Ei ehkä se paras leffa, johon viedä deittiä ensitreffeille, mutta zombie-genren faneille ehdoton. DOTD lähtee vauhtiin heti alkumetreiltä eikä pysähdy ennen kuin lopputekstit ovat rullanneet ja teatterin valot syttyneet. Välillä mopo yskii ja katsoja tietää seuraavan mutkan suunnan, mutta missään vaiheessa menopeli ei petä eli hyydy kokonaan. 3,5/5
hirudroidin kanssa samoilla linjoilla. Todella yllättävän hyvä odotuksiin nähden. Jos leffaa lähtisi tarkastelemaan puhtaasti zombie leffana, niin olisi aika vaikea löytää, mitään negatiivista. Huumori oli välillä aika perverssiä, mikä tietenkin sopii tunnelmaan. Muutamaa suvantovaihetta lukuunottamatta melkoisen täydellinen viihdepläjäys. 4/5
Hirudroidin linjoilla myös minä olen. Erittäin viihdyttävä jopa välillä erittäin hauskakin elokuva. Mukana oli tietysti muutama pakollinen klisee, mutta kokonaisuudessaan elokuva piti mukanaan alusta loppuun. 4/5
Kävin eilen katsomassa tämän Tennispalatsin kasisalissa ja elokuva oli varsin mieluisa yllätys. En ole kovinkaan vihkiytynyt zombie-leffoihin (28 Days Lateria ei tähän kastiin kai lasketa), mutta yleensä mielessä on ollut kuva hitaasti liikkuvasta, brainsia hokevasta älyvapaasta mötkylästä. Minä tykkäsin siitä, että epäkuolleet liikkuivat nopeasti ja olivat aggressiivisia, niiden pitämät äänet olivat melko pelottavia myös. Kuvaustyyli oli toimintakohdissa jotenkin kiireinen ja leikkaukset nopeita, se teki toiminnasta jokseenkin epäselvää. Toisaalta, sellaisesta tyylistä saattaa välittyä parhaiten juuri se, että vihollinen on nopea ja aikaa mietintöihin ei juuri ole. Henk. koht. minua ärsytti se, kuinka sanaa "zombie" ei mainittu elokuvassa kertaakaan, mutta suomentaja käytti sitä useaan otteeseen. Eiväthän henkilöhahmot niitä zombieina pitäneet, vaan ne olivat lähinnä "Niitä". Verta ja huttua riitti, mutta se oli runsaudessaan huvittavaa ja joissain vaiheissa irvailevaakin. Esimerkiksi kohdassa, jossa Spoiler epäkuolleiden jalat saivat kyytiä moottorisahan avulla tai blondi leikkaantuu lähes kahtia pienen moottorisahakämmin takia , ei voi tehdä oikein muuta kuin naureskella. Näyttelijäsuoritukset olivat ihan OK, vaikka jatkuvasti odotin että Ving Rhames heittäisi jotain Marsellus Wallace -läppää. Joskus henkilöhahmot toimivat kauhuleffalle tyypilliseen tapaan ärsyttävän typerästi ja mielestäni muutamassa otteessa epäuskottavastikin. Onneksi en antanut sen haitata itseäni liikaa, sillä eipä tällaiselta leffalta tule mitään suuria ahaa-elämyksiä koskaan odottaneeksikaan. Ja kyllä minä välitin ainakin yhden tyypin kohtalosta tässä leffassa, se oli Spoiler sniper-äijä Andy, joka kuitenkin koki ikävän kohtalon. Höh . Melko kutkuttavalla tavalla elokuvan hätkähdyskohdat oli tehty niin, että katsoja laitettiin piinaavan pitkäksi aikaa odottamaan, että jotain tapahtuu. Kauhuleffojen tapaan sitä tietää, että kohta mörkö hyppää esiin ja sydämesi kimpoaa kurkkuun asti. Tässä elokuvassaa se hätkähdyskohta ei kuitenkaan ollut niin selvä kuin yleensä, vaan oikea kauhu tapahtui sitten vasta myöhemmin. Onneksi se ei ärsyttänyt, vaan laittoi lähinnä hymähtelemään herra elokuvantekijälle. "Heh, oletpa tähänkin sitten näin mennyt keksimään, pentele.." Tahti oli välillä kiireinen, kuin seuraavaan kohtaukseen olisi vain pakko päästä pikaisesti, mutta eipä raina ainakaan antanut sijaa tylsistymiselle. Elokuva kesti mielestäni juuri sopivan kauan, en minä jaksaisi jatkuvasti katsoa leffoja jotka on pakolla ja hammastenkiristykselle venytetty siihen kahteen tuntiin. Kaikille leffoille sellainen ei vain mitenkään sovi. Kokonaisuutena viihdyttävä paketti, jonka toimintaan lisätty irvaileva ja karu huumori nauratti useaan otteeseen. Varauksella niille, joille yletön verenlento ei maistu. Yhteensä kolmea henkilöä poistui kesken leffan, kannattaa jo etukäteen hiukan tietää mitä leffa käsittelee ennen kuin uskaltautuu leffasaliin. 3,5/5
Vaikkakin osa porukasta pitää tätä hyvänä pätkänä, en silti sorru ja katso kyseistä elokuvaa... niin vannoutunut fani olen alkuperäiselle elokuvalle! Mutta melkein saitte minut jo lähtemään elokuvateatterin luukulle.
Monihan on sanonut tämän olevan sen verran erilainen elokuva, että sille olisi pitänyt antaa aivan eri nimikin. Nimi on siis ratsastamista alkuperäisen leffan maineella, jotta saataisiin lisää katsojia. Mene katsomaan se aivan omana elokuvanaan, äläkä DotD remakena.
Ehdottomasti positiivinen yllätys 4/5. Kyllähän tuo vanha versiokin on tullut kahlattua monet kerrat läpi mutta tämä iski ja lujaa! Välillä lättäys tuntui jo vähän turruttavalta mutta kokonaisuutena erittäin viihdyttävä ja toimiva pätkä. Lopputeksti-osio kruunasi leffan, ilman sitä oltaisiin jääty puolitiehen.
Juu, näin tuon uncutin ja itse leffasta voin sanoa että harvinaista pskaa. Nimeksi olisi sopinut paremmin vaikkapa "New Dawn Of The Dead" tms. No, muttei kyllä tullut yllätyksenä ettei voi edes kilpailla alkuperäisen kanssa. Olihan pari nättiä gore-kohtausta, muutama hieno leikkaus (a la musiikkivideot) mutta ei mitään ihmeellistä. * / ***** EDIT: Ja lopputekstien aikaiset välähdykset olisi voinut jättää pois. Olisi jättänyt leffan edes hiukan avoimeksi... nyt se oli valmiiksi pureskeltu.
Katsoin äsken tuon unrated version leffasta ja täytyy kyllä yhtyä ylistyksiin. Seuraavaksi kyllä pitää ihmetellä, että mitä helvettiä siinä elokuvassa pitää olla code666 että se miellyttää? Laahustavia zombeja ja örinää? Minä ainakin nautin paljon enemmän noista nopeista zombeista jotka tulivat tutuksi jo 28 days later pätkästä. Laahustavien kanssa kerkeää haukotus päästä ennen kuin saapuvat perille. Lopputekstien väläykset olivat minusta välttämättömät elokuvan toimimisen kannalta. Muuten elokuvaan olisi jäänyt naurettava "sequel coming next summer" maku. Miksi leffa olisi pitänyt jättää avoimeksi? Kenties että olisi pitänyt arvailla että mitähän niille kävi? Nyt ei kuule olla katsomassa mitään Mulholland Driveä vaan DAWN OF THE DEADIA. Splatteriä oli varsin hauskasti ja olis erittäin positiivisesti yllättynyt siitä miten tekijöillä on ollut munaa tuollaista vääntää tässä nykyajan markkinavetoisessa höllywööd bisneksessä. En ole teatteri versiota nähnyt, joten en osaa sitä kommentoida mitenkään. Jos tuohon ylläolevaan sivuun on uskomista niin tuostahan puuttuu ihan älyttömästi materiaalia?! Jos noin paljon puuttuu niin olen tyytyväinen etten maksanut teatterissa tuosta. Kyllä tälläisiä splätteri zombie paukutteluja on ihan liian vähän, että näitä viitsisi pahemmin kritisoida varsinkin kun tätä elokuvaa ei ole tarkoitettu syynättäväksi. ****/*****
Se tässä pahiten risoo, että elokuva yrittää ratsastaa nimellä. Kuten jo totesinkin, että jos tuo olisi nimetty jotenkin toisin, olisi ehkä piste tai pari ropissut lisää. Muttei näin :OI Alkuperäisessä oli sentään pistävää kritiikkiä amerikkalaista yhteiskuntaa vastaan ja koska uusinta oli puhdas toimintapätkä ilman sen kummempaa ideaa, ei se hirveästi minua miellyttänyt. Mutta kuten on tuhat ja yksi kertaa todettu, ovat nämä mielipide asioita ja niistä on aika turha kinastella.
Olet oikeassa, että mielipiteistä ei kannata kiistellä, mutta miten tuo remake olisi sitten pitänyt tehdä että se olisi miellyttänyt? Onko remaken tarkoitus olla kuten Psykon remake, kuvasta kuvaan sama vaiko päivittää tarina nykyaikaan ja tehdä nykystandardeilla se elokuva. Voitko oikeasti väittää, että uskot sen alkuperäisen toimivan vielä tänä päivänä? Siis tyyliltään, kuvaus ratkaisuiltaan jne.