Tervehdys vaan kaikille! Olen tässä suunnitellut hankkia täällä Tampereella TTV:ltä maksukanavakorttia kun tuo UrhoTV + Viasat Sport olis nyt niin kivaan hintaan. Samalla ajattelin ostaa vanhan Topfield TF600PVRc:n tilalle uutta HD vekotinta, mutta nyt noin 20 tuntia aikaa näiden foorumeiden lukemiseen käyttäneenä, on pakko kysyä, että onko ihan tosissaan tilanne Suomen markkinoilla se, että luotettavia ja valmiita tuotteita ei ole myynnissä? Tekniikka on tekniikkaa, sehän toki on ymmärrettävä, mutta käsitys mikä on tullut lukiessa esimerkiksi Wbox HD2:n, Topfield CRC-2400:n ja niin monen monen muun laitteen keskusteluita, on se, että laitteet ovat täysin keskeneräisiä. ja täynnä bugeja Korjaavia ohjelmistopäivityksiä tulee joskus ja jouluna, ja silloinkin vain osa ongelmista poistuu ja uusia ongelmia tulee tilalle. Toki on huomioitava aina myös se, että suurinosa ihmisistä joilla laitteet toimivat kuten pitää, eivät tule kirjoittelemaan keskustelupalstoille ylipäätänsäkään. Yleensä vain he, ketkä etsivät ratkaisuja ongelmiinsa tai koittavat tehdä päätöstä uuden laitehankinnan suhteen, ovat aktiivisia, mutta... DVDPlazan foorumi kuitenkin tuntuu ihan oikeasti olevan pullollaan asiantuntevia ihmisiä ja mielipiteitä on näkynyt monenmoisia tässä muutaman päivän aikana viestiketjuja lukiessa. Myyjäliikkeisiin ei näissä asioissa uskalla kovin helposti luottaa, koska siellä asia nähdään aina myynnin kannalta, ei välttämättä ajatella asiakkaan etua vaan sitä, missä on paras kate. Kävin kuitenkin eilen pyörähtämässä paikallisen Veikon koneen myymälässä jutustelemassa yhden myyntineuvottelijan kanssa. Hänen kantansa oli, että Topfieldin CRC-2400 tai Topform olisi paras vaihtoehto jos nyt olisi ostamassa kaapeliverkon alueelle tallentavaa HD-boksia. Wboxiahan heillä ei toki ole myynnissäkään. Mutta palatakseni otsikon aiheeseen, onko tämä tilanne vuonna 2011 oikeasti näin surkea, vai kultaako aika muistot? Oliko se samanlaista silloin kun Topfiled julkaisi TF600:n tai silloin kun Topfieldin Masterpiece 5100 tuli markkinoille? Ainakaan CI+ moduuliongelmia ei liene silloin ollut. Itse olen digiaikakaudella omistanut useammankin Topfieldin ja ihan ensimmäisten boksieni joukossa oli jopa Maximum/Handan/division/whatever halpismerkki mikä vietti aikaa olohuoneessani muutamia kuukausia kunnes taas tuli uusi Topfield taloon. Topfieldin laatuun olen ollut pääsääntöisesti tyytyväinen, mitä nyt hieman risoo kun nykyinen TF600 ei ole ikinä vielä liittynyt langattomaan verkkooni ja nyt kun yritin päivittää pari päivää sitten tuota vekotinta uusimpaan ohjelmistoversioon niin jouduin toteamaan, että kolmella eri tietokoneella yritettynäkään ohjelmisto ei suostu vekottimeen latautumaan ja näiden yrityksien seurauksena HDMI-kanavan äänet lakkasivat toimimasta, joten nyt piti viritellä optinen äänikaapeli erikseen vahvistimeen kiinni ja toivoa että homma toimii. Onko palstan asiantuntijoilla siis ihan suoria mielipiteitä jaettavana nykyisistä vekottimista? Jos nyt itse olisitte hommaamassa uutta laitetta niin odottaisitteko seuraavia eriä ja uusia laitteita vai löytyykö markkinoilta myös luotettavia laitteita? Itselleni ei ole väliä juurikaan laitteen hinnalla, kunhan vekotin on hyvä ja toimiva.
Huonoltahan tuo tällä hetkellä näyttää. Oma Samsung BD-D8500 toimii kyllä sinällään moitteetta, mutta sitä ei oikein voi pitää varsinaisena tallentavana boksina. Sillä kun voi tallentaa vain yhtä kanavaa kerrallaan. Tallennuksen aikana voi kyllä katsoa toista kanavaa, mutta vain salaamatonta versiota. Eikä siihen ole tarjolla hakusana-ajastusta tai automaattista lisäajan asetusta ajastusten loppuun. Aikuisten oikeissa tallentavissa bokseissa näyttäisi tosiaan olevan tällä hetkellä vähän jokaisessa jotakin sanomista. Olisiko osa vaivoista sellaisia, että niitä voisi laitteelta toistaiseksi sietää, se on sitten erittäin henkilökohtainen kysymys. Tuolla "toistaiseksi" tarkoitan toivoa, että joskus todellakin tulisi sitten se viat korjaava softapäivitys. Ja kyllä, aika kultaa muistot. Kyllä ne vehkeet renkkasivat ihan riittävästi digiajan alussakin. Tekstitykset toimivat satunnaisesti, jos ollenkaan Boksi kaatuili myötäänsä (esim. Topfieldin 5100 -boksi, ennen muutamaa softapäivitystä) Kanavat saattoivat yhtäkkiä kadota, palatakseen taas selittämättömästi Ajastukset toimivat kuin ajatus (hyppelyä, harhailua, tyhjää...) Minullakin oli ihka ensimmäinen boksini neljä kertaa huollossa vajaan puolen vuoden sisällä. Pari kertaa se oli saanut aivan ilmeisesti vain "valohoitoa", kun ei saanut edes päälle! Kerran huollosta väkkinettä hakiessani vaadin jo paikan päällä näyttämään, että toimii. No, ei toiminut... "öh, tuota, kai tässä sitten vielä jotakin on..." Kuulostaako tutulta?
ON, mutta Saksasta saa kyllä tilattua lähes täydellisesti toimivan Topfield CRP-2401CI+ . Lueskele vielä tuo ketju läpi. Itse olen liittänyt boksin langattomaan verkkoon WLI-TX4-G54HP ethernet converterilla.
Ne ovat pääosin kerrottu tuossa edellisen viestin linkissä. Ongelmana ovat pelkästään maksullisten kanavien kuvallinen pikakelaus ja tallenteiden purku joissakin erikoistapauksissa. Oma maallikkokäsitykseni on, että itse laitteessa ei ole mitään vikaa, vaan ongelmat liittyvät laitteeseen liitettäviin maksullisiin kanaviin ja niiden laitteisiin. Toisin sanoen tähän maksullisten kanavien ketjuun ohjelmantuottaja -> kaapelioperaattori -> kortinlukija -> kortti -> boksi ja niiden linkityksiin ja salausten purkuihin. Laitteessa on todella hyvä kuvallinen pikakelaus 2x, 4x, 8x, 16x, 32x ja 64x nopeuksilla. Nämä eivät toimi maksullisilla kanavilla. Laitteessa olevalla siirtymispalkilla voi kyllä liikkua ja laitteeseen saa ladattua myös FastSkip TMS tapin, joka joidenkin käyttäjien mielestä on varmaan mukavampikin käyttää kuin tuo kuvallinen pikakelaus. Salattujen tallenteiden katsomisessa ja purussa ei ole ainakaan minulla ollut enää ongelmia, jos korttia pitää koko ajan boksissa. Laitteella pitäisi pystyä tallentamaan maksulliselta kanavalta ilman korttia ja katsomaan sen myöhemmin kortin kanssa. Tätä en ole saanut toimimaan. Näinhän pystyy tekemään sd-bokseilla ja parittamattomilla kortinlukijoilla ja korteilla. Olisi mielenkiintoista tietää, että johtuvatko maksullisten kanavien ongelmat itse hd-boksista ja tai firmiksestä, vai tuosta kaupallisten kanavien paritteluketjusta, ohjelmantuottaja -> kaapelioperaattori -> kortinlukija -> kortti, vai kaikkien noiden edellä mainittujen laitteiden ja toimittajien yhteensopimattomuudesta? Toimiiko kenelläkään hd-boksissa maksullisen kanavan katsominen kortilla, jos ohjelma on tallennettu ilman korttia?
Kiitoksia. Lukaisin ketjun läpi, vaikka tuo vaikuttaakin laadukkaalta laitteelta, niin olen kuitenkin sen verran vainoharhainen, että taidan pitäytyä näissä malleissa mitä Suomessa myydään ja tuetaan. Kuten mainittu, nämä korttien parittelut ja muut sotkevat niin montaa asiaa, että riski on kuitenkin olemassa, että laite voi jäädä joku synkkä päivä käyttökelvottomaksi. Lopputulos oli muutoinkin nyt sitten se, että en ostanut HD-boksia. Sain vanhan Toppyn toimimaan joten kävin hakemassa siihen vain tuon kanavakortin ja jo näkyy NHL. Täytyy palata HD asiaan hieman myöhemmin, mennään nyt toistaiseksi näillä.
Keskustelussa "Voiko Tekniikkalehtien HD-digiboxi testeihin luottaa?" nimimerkki Hahmo kirjoittaa: "Handan oli testin ainut laite, joka ei osaa tallentaa kanavia ilman maksukorttia (muilla laitteilla voi siis artikkelin mukaan tallentaa maksukanavat ilman korttia laitteessa ja tökätä kortin laitteeseen ja katsoa tallennukset)". Itse olen useasti CRC-2400:lla tallentanut maksullisia SD ja HD kanavia ilman korttia ja katsonut jälkeenpäin kortilla.
Eikös aika moni telkkari tarvitse myös tuon CI+ kortinlukijan myös joten ihan heppoisin perustein ei varmaan aleta muutoksia tekemään?
Kiitos tiedosta, eli ainakin sisäisen CI -kortinlukijan laitteissa tuo onnistuu. Onkohan testeissä ollut yhtään CI+ kortinlukijalla varustettua boksia? Toimiiko kenelläkään CI+ kortinlukijalla varustetussa boksissa maksullisen kanavan katsominen kortilla, jos ohjelma on tallennettu ilman korttia?
Ylipäätään eteenpäinkelaus toimii pääsääntöisesti, mutta taaksepäinkelauksessa on enemmän ongelmia. Eteenpäinkelaus pätkii (tai onko hyppii parempi ilmaisu) kun katsoo salattua (keltainen $) SD- tai HD-tallennetta. Muilla tallenteilla ja kaikilla kanavilla "suorana" (ajansiirrolla ensin menty taaksepäin) eteenpäinkelaus toimii. Taaksepäinkelaus pätkii puretulla (sininen $) SD- tai HD-tallenteella. Salatulla (keltainen $) SD- tai HD-tallenteella taaksepäinkelaus pätkii ja junnaa paikallaan tai jopa liikkuu eteenpäin. Suorana taaksepäinkelaus pätkii tai ei toimi HD-kanavilla. SD-kanavilla taaksepäinkelaus toimii.
Kiitos hyvästä selvityksestä. Olipa työlästä testata eri vaihtoehtoja. Heti alkuun huomasin että en saa tallennettua täysin sinistä $ tallennetta ollenkaan vaikka en vaihtanut tallennuksen aikana kanavaa. Muistin kuitenkin, että tämä on joskus onnistunut, joten vaihdoin vanhemman firmwaren. Tämän jälkeen alkoi saamaan täysin sinistä $. Firmwaren vaihdon jälkeen alkoivat kuvalliset kelaukset eteen ja taaksepäin toimia suorissa lähetyksissä ja sinisillä $ tallenteilla SD:llä sekä 3- ja 4 HD:llä, mutta ei YLE HD:llä. Osittaisilla puruilla sinikeltaisilla $ kelaukset pätkivät melko lailla samalla tavalla kuin sinulla keltaisella $:lla. Täysin keltaisella $, eli ilman korttia tallenteella tällä vanhemmallakaan firmwarella en saa kuvaa ollenkaan näkyviin kortin kanssa. Tämä oli hyvä selvitys. Firmwarelle on merkitystä salauksen onnistuneisiin purkuihin. Suorana ja täysin purettuna maksullisten kanavien kelaukset toimivat hyvin, muutoin eivät. Tuleekohan YLE HD:ssä niin paljon tavaraa, että kelaukset eivät oikein toimi.