Ja mikä onnenpotku onkaan asua maaseudulla! Täällä käy muutaman kerran vuodessa joku äijä auton kanssa ja pistää hienon teatterin pystyyn kisapirtille! Kokemusta on ja voin sanoa että omat kotivehkeetkin on paremmat. Noh, pitää vain toivoa että se äijä hankkis digi projektorin nopsaan. Ehkä jo vuonna 2243.
Muistetaan kuitenkin, ettei se THX välttämätä autuaaksi tee ja että THX-sertifikaatti maksaa. Onhan Tampereen Plevna ja Porin Promenadikin rakennettu THX-luokituksen mukaan, mutta silti vain Plevna 1:llä on kyseinen sertifikaatti.
Mitähän tollanen Barco DP50 on maksanut leffateatterille? Tuollainen sitten seuraavaksi jokaisen trabalaisen ostoslistalle jos vaikka kimppakaupalla saisi pari euroa halvemmalla
Niin no kyllähän tollanen kuuluu jokaisen koti-hifi harrastajan kalustoon, tarkempaa tietoa muuten löytyy Barco DP50:stä täältä. tollanen härpäkkä maksaa sellaset 200 000$ (eli n. 217,371.26 ) joten kyllähän sen osto hoituu tällä opiskelijan tuella
Olin eilen katsomassa Episodi II:sen digitaalisen kopion. Täytyy sanoa, että positiivisesti yllätyin. Digitaalinen versio näyttää kaikin puolin paremmalta kuin tavallinen. Pikselöitymistä ei esiintynyt kuin Lucasfilmin logossa Kuva oli tarkka ja värit kirkkaita. Mitään normaalinn projektioon liittyvää välkyntää tai filmin naarmuuntumisen aiheuttamia häiriöitä ei luonnollisesti esiintynyt. Myös Episodi II:ssa tavallisessa kopiossa esiintyvät tummien pintojen kohinat olivat poissa. Nyt olisi vaan mielenkiintoista nähdä miltä filmille kuvattu elokuva näyttää digitaalisena esityksenä.
Totta. Varmaan on uponnut paljon massia, kun on jokaiseen Kinopalatsin ja Tennispalatsin saliin pitänyt saada -merkintä... No. Onhan se plussaa kokonaisuuden kannalta. :thumbsup:
Kävin itse tiistaina 21.5 klo 21:00 näytöksen katsomassa. Huh huh että oli hyvä kuva, ei näkynyt munakarvoja (vert. alun mainokset + trailerit)eikä muitakaan roskia niinkuin normaalisti. Iso plussa kinopalatsille, tällaisesta viitsi jo 10 maksaakin :thumbsup:
Alkunäytöksissä tapahtunut pätkiminen johtui muuten siitä, että ilmastointi ei ollut tarpeeksi tehokas uuden lampun lämmöntuottoa silmälläpitäen.
Tekstitysten pitäisi olla tulossa kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Tosin kun kyseessä ovat tietokoneet, niin mihinkään ei pidä luottaa...
Todennäköisemmin tuo tavoite kyllä kaatuu johonkin muuhun, kuin tietokoneisiin, jos on kaatuakseen. Yleensäkin ihmisten olisi parempi vastata tekemisistään itse eikä syyttää aina koneita. Tekstityksissä olisi se hyvä puoli, että voisin mennä katsomaan diginäytöksen pikkusiskoni (14-v.) kanssa, jolloin isäpappa maksaisi lystin :thumbsup: Jos tekstitys myöhästyy täytyy mennä katsomaan tavalliseen teatteriin, koska systeri lähtee matkoille 10. kesäkuuta ja haluaa katsoa SW2:n ennen sitä.
Tulimpa juuri takaisin tuolta Kinopalatsista SW ep2:sta katsomasta ja tulipa sitä projektorin kuvaakin katseltua näin kotiteatteriharrastajan näkökulmasta... Ensinnä, kyllähän tuossa hienoa on juuri se, että roskia ei ole kuvassa lainkaan, ja filmikuvan 48 Hz välkyntä puuttui kuvasta, eli kuva oli vakaampi. Värit olivat tuossa Barcossa myös hienot ja kirkkaat ja valovoima aika uskomaton. Mustan taso... no samaa tasoa oikeastaan noiden selluloidifilmiprojektorien tasoa, eli aika lähellä hyvää dlp/lcd-projektoria. Edelleenkään crt-koneiden mustan taso ei vastaa elokuvateatteria vaan on liian musta... Mielenkiintoinen asia oli skaalaus, joka ei näköjään ole täydellistä tuossakaan hintaluokassa... eli samanlaisia efektejä näkyi kuvassa kuin omalla Sony 10HT:lla progesignaalilla ajettuna, pikselöityminen oli havaittavissa kaikissa kohdissa joissa teräviä värirajoja, kuten teksteissä. Tässä filmissähän ei tekstejä ollut kuin alussa logo ja scrolli ja muutamien alieneiden puhuessa sekä lopputeksteissä, mutta varsinkin lopputekstit näyttivät aika pahoilta, eivät yhtään paremmilta ainakaan kuin 10HT progena. Resoluutiohan tuossa projektorissa on aika matala, alle 2000 pikseliä täyskokoisella kankaalla (vrt. tuo oma kotiteatteriprojetrori 1366 pikselillä). Kun kuvaa kävi katsomassa läheltä screeniä lopputekstien lopussa, niin isojahan ne pikselit olivat. 9. riviin eivät tosin elokuvan aikana häirinneet. Kyllä oli hienoa nähdä filmi ilman kuvaan poltettuja tekstejä, kerrankin näki teatterissakin kuvan kokonaan ilman tekstejä jotka hämäävät katsetta väärään paikkaan kuvan alalaitaan tapahtumista ja kasvoista. Ja tietysti se originaali alkuscrolli jo oli homman arvoinen. Tämä oli siis puhtaasti tällainen kuvaan keskittyvä arvio. Alussa näytetyissä trailereissa jotka tulivat filmiltä oli varmaan tarkoituksella tehty mahdollisimman likainen ja naarmuinen filmi että ero olisi suuri, tai siltä ainakin tuntui... Mutta nyt siis teatteritkin ovat siirtymässä digitaaliprojektoreihin jollaiset ovat kotiteattereissa jo suosittuja.
Mustan tason arvioimiseen SW2 ei ehkä ole paras mahdollinen elokuva. Tässäkin threadissa monet ovat kritisoineet filmiversion yleistä harmautta ja itsekin olen sellaista harjaantumattomilla (ts. en omista tykkiä ja filmiltäkin olen leffoja ajanut työkseni vain runsaat kolme vuotta) silmilläni ollut havaitsevinani. Mutta viisaammat kertokoon, onko vika projisointisysteemissä vai lähdemateriaalissa, itse en ota kantaa ettei syytetä piilomainonnasta... P.S. Filmimateriaalina käytetään nykyään polyesteriä.
Itseäni häiritsi hiukan noi Las Vegas malliset exit kyltit jotka hohtavat seinillä kuin aavikon aurinko. Kai nuo ovat jotenkin turvallisuus syistä pakollisia mutta silti. Parantaisi ehkä vähän mustan tasoakin. Vielä kun saisi nuo kyltit vilkkumaan
Eikö ketään ole häirinnyt kuvan vilkkuminen? Esim. Tatooinella tapahtuvat päiväkohtaukset olivat todella ärsyttäviä katsoa kun lamppu vilkkui liian tehokkaasti. Myös kuvan pixelöityminen ei hymyilytä JOS istuu liian lähellä. KP2:n kankaan leveydellä jokaisen pikselin leveys on yhden sentin verran ja se on aivan liian paljon! (tsiisus, tarkkuushan on vain 1280*768!) Onneksi on tulossa paljon tarkempia projektoreita. Niitä odotellessa tulee hauskaa seurata monta leffaa KP saa esitettäväkseen digitaalisena. Taitaa niitä tänä vuonna tulla vielä pari... Saa nähdä.
Jep, DLP:n edessä on kaksi helkkarin isoa, käsin (!) vaihdettavaa anamorfista putkea; toinen 1:1,85:lle ja toinen 1:2,35:lle.