DIY kaapelit

Keskustelu osiossa 'Kaapelit sekä tarvikkeet' , aloittajana Chauron, 29.01.2005.

  1. Chauron

    Chauron Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.02.2004
    Viestejä:
    3 205
    Saadut tykkäykset:
    10
    Hieman tilanteestani:

    Kaiutinkaapelini ovat Nordostin Flatline-mallistoa, soundiltaan suht kivat. Sain nämä aikoinaan kaupanpäälle kun ostin nykyiset kaiuttimet. Näin siis pääkaiuttimissa. Takakaiuttimissa puolestaan ovat massiivista sähköjohtoa olevat kaapelit, niissä molemmissa päissä erikseen banaanit punottuna ja sen jälkeen juotettuna kiinni. Tarkoitus olisi vaihtaa kenties myös nämä kaapelit jatkossa parempiin.

    RCA-Välikaapelini ovat itse tehdyt, noin 30mm bilteman lakusta itse värkätyt mittapitkä kaapelit. Todellinen kuparijohtimen koko on noin 15-22mm, löysänä enemmän. Päihin on punottu molempiin päihin järkälemäiset RCA-liittimet jotka hain Oulun sp-elektroniikasta Tuirasta.
    Molemmissa päissä on lisäksi tietysti maadoitusta varten omat johtonsa ja tietysti kumisukka turvaamassa turvallista käyttöä.

    Tarkoitus olisi kumminkin rakentaa uudet, koska nykyiset menevät suuren koonsa takia hieman yli, ainoastaan subwooferille menevän lakun taidan pitää.
    Uudet kaapelit ovat siis tulossa ja taitavat muuten mennä Diarin ohjeiden* mukaan, niin hyviltä vaikuttavat. Mutta todellakin katson vielä tilannetta, sitä siis että minkätyylistä tai jopa miltä valmistajalta lähtisin noita kaapelimateriaaleja tilaamaan, kaikki on vielä hieman auki mutta eiköhän ne tässä pian selvene.

    Sillävälin vinkkejä ja muita kunnon ohjeita saa heittää ihan vapaasti.

    * Diarin ohjeet: - http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo/valikaapelit/diy/valikaapeli.html
     
  2. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 040
    Saadut tykkäykset:
    166
    No huh huh. Olet ilmeisesti testannut moniakin kaapeleita setissäsi, kun noin pystyt sanomaan? Eipä tuo Flatline 2 ainakaan Hifin testissä mitään ihmeellisiä kehuja saanut.

    30mm^2 RCA piuhaa? :hitme:
     
  3. Chauron

    Chauron Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.02.2004
    Viestejä:
    3 205
    Saadut tykkäykset:
    10
    Tuli testattua aikoinaan noita ihan korvat punaiseksi asti. Pakko todeta että en huomannut merkittävää eroa joten otin ne hienoimman näköiset kaupanpäälle saamani kaapelit. ;-)

    Niinpä. Ikinä ei liikaa paksuutta :thumbsup:

    Tuttu teki näet autoremonttia, osti liikaa kaapelia noin 20metriä ja antoi ne hyvää hyvyyttään minulle. Oli muuten uskomaton työ laittaa nuo ~ 3cm kaapelit kiinni, jouduin rajoittamaan paksuuttakin merkittävästi ehkä lähemmäs 15 mm-20 mm:ään (siksi kumisukka suojana). Helpommin olisi onnistunut pienemmällä kaapelilla mutta ilmaista oli pakko käyttää kun sitä oli.
     
  4. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pistäpä Chauron kuva tuosta DIY rca letkustasi, jos todella olet tehnyt sen 30 neliöisestä auton virtakaapelista :hitme:
     
  5. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 040
    Saadut tykkäykset:
    166
    Tarkoitan koko ensimmäisessä postissa quottaamaani kohtaa. Jos et saanut eroja aikaan kaapeleissa, niin miten voit sanoa että ne ovat "luultavasti hyviä sinullakin. Suorituskyvyltään huiput, varsinkin kaiutinkaapeleihin olen ihan hiton tyytyväinen koska ne ovat varmasti parhaat juuri Amphioneille. Ja vaikka ei aivan parhaat, lähellä parasta aivan varmasti. Kannattanee harkita."?

    edit: Uusi editoitu postaus kuulostaa järkevämmältä. :thumbsup:
     
  6. Chauron

    Chauron Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.02.2004
    Viestejä:
    3 205
    Saadut tykkäykset:
    10
    Ei ole digikameraa, ei pysty. Valitan. Filmi on tosin mutta silläkään ei olla kuvattu viiteen vuoteen.

    Ei tuo oikeastaan eroa mitenkään mistään muusta kaapelista, vain paksuus on iso. Väriltään ovat mustia. Ja kooltaan ovat jopa niin häiritsevän isoja ja siksi olenkin heivaamassa noita pois pienempiin ihan jo maanantaina, menevät Oulun DJ-skenen hyväksi kunhan vain ensin saan laitettua nuo XLR-liittimet kiinni.

    Eli menevät sitten siis keikkakäyttöön oululaiselle Lightmusic OY:lle jossa muuten isukkinikin on töissä ja itsekin satunnaisesti. Tullaan käyttämään isoissa laiteräkeissä piuhoina. Myytävänä todennäköisesti joskus tulevaisuudessa.
     
  7. AC*

    AC* Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2004
    Viestejä:
    232
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vai 30mm^2 RCA-piuhaa...
    Aika paksut on, jos maadoituskin on samaa vahvuutta ja johdoissa vielä jonkinlainen häiriösuojaus.
     
  8. hatyri

    hatyri Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    221
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kaljat kurkkuun ja näitä punomaan :thumbsup:
     
  9. Chauron

    Chauron Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.02.2004
    Viestejä:
    3 205
    Saadut tykkäykset:
    10
    Uudet kaapelit taitavat muuten mennä Diarin ohjeiden mukaan, niin hyviltä vaikuttavat: - http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo/valikaapelit/diy/valikaapeli.html

    Diar, miten muuten nuo sinun nykyiset kaapelit, ovatko ne modifikaatioita noista aiemmin ostamistasi vai ihan täysin omaa kehitelmää? Entäs, paljon suunnilleen on kustannusarvio noista kunnon välikaapeleista, mukaanluettuna suunnilleen kaikki mitä pakettiin kuuluu? Itsellä on näet tarkoitus tehdä kaapelit samaan tyyliin kuin kotisivullasi neuvot joten ihan sen takia kysyn vain.

    Niin ja kyse on sitten välikaapeleista ja kaiutinkaapeleista, molemmista.
     
  10. DIAR

    DIAR Ugh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 205
    Saadut tykkäykset:
    9
    Mulla on edessä kaiutinkaapeleina QED:n XT300 ja varalla Supran Ply3.4 ja 3.4S. Takakaiuttimille on 2.5 m^2 Biltemaa. Keskikaiuttimelle menee Ply 3.4.

    Välikaapeleistani parhaat ovat Raydex RB316 (vai mikä se numero olikaan). Olen ostanut tuota kaapelia www.rpm.fi.

    Mulla on sitä Taskerin C850 kaapelia vain mittausmikrofonia varten, mutta tekisi tosi paljon mieli testata sitä välikaapelina. Hinta on edullinen ja tekniset arvot hyvät.

    Myös punotut kaapelit (hopeoitu tefloneristeinen kupari) ovat soundanneet hyvältä, mutta niiden häiriösuojaus on olematon. Scorpiuksen kanssa hommattiin piuhat yhtä Shunyata välikaapelikloonia varten, mutta itse en ole vielä ehtinyt väsäämään kaapelia. Scorpius teki piuhansa nopeasti ja muistaakseni kehui hyväksi. Teen tuosta luonnollisesti jutun sivuilleni kunhan ehdin. Nyt aika menee kaiutinprojektin parissa.

    Olen tehnyt pari kertaa itse kaiutinkaapeleita. Toisella kerralla kustannuksetkin olivat huomattavat, mutta kaapeli soundasi ihan kamalalle. Siitä lähtien kaapeli on koristanut laatikon pohjaa :eek:

    Edit: Laitetaas vielä kauhistuttavalta näyttävä laitteiston kustannusrakenne, joka on kyllä tarkkaan mietitty:
    Päätevahvistin ovh 2300 euroa, maksettu 1400 euroa
    Etunen itse tehty passiivinen 400 euroa
    Soitin 700 euroa, modattu noin 100 eurolla
    Kaiuttimet stereosetissä itse tehty elementit 300 euroa, liittimet ja piuhat 60 euroa. Vastaava kaupallinen versio 1000, 2500 tai 4000 euroa riippuen valmistajasta.
    Kaiutinkaapelit n. 170 euroa
    Välikaapelit itse tehty noin 25 euroa/pari

    Pirun tarkkaan on nuo kaikki mietitty. Näillä ostoksilla olen saanut parhaan äänen eikä mikään ostos kaduta. Jos olisi enemmän rahaa, sijoittaisin kaiuttimiin, mutta näillä eväillä tämä panostussuhde on tuottanut parhaan soundin. Jos rahaa olisi vähemmän, tinkisin kaiutinkaapeleista. Eli kaapeleihin on uponnut aika iso osa ja olen kyllä miettinyt ostoksia tehdessäni hinta/laatusuhteen hyvin tarkkaan. Tämä siis yhtenä näkemyksenä siitä, miten rahat voi sijoittaa settiin.
     
  11. DIAR

    DIAR Ugh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 205
    Saadut tykkäykset:
    9
  12. Chauron

    Chauron Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.02.2004
    Viestejä:
    3 205
    Saadut tykkäykset:
    10
    Itseasiassa pakko myöntää että pahemmin en. Nuokin piuhat syntyivät ihan vain päähänpistoksena, jo idea tehdä noinkin paksusta makkarasta kaapelit olivat niin hupaisat että mieli teki yrittää. Eli omin käsin pahemmin netistä tai muualta mitään lukematta (olikohan silloin edes internettiä nykymuodossaan, en muista) rupesin toimeen ja muistaakseni vanhan 70-80-luvun isukin vanhan hifilehden mukaan moiset askartelin. Olisinkohan jotain 15-17v. ollut silloin.

    Ja mitä yleismittarilla testasin aika vastakin, kyllä se hieman paremmin toimi kuin 0.2mm'n pikkupikku-RCA. Myös muut arvot olivat mielestäni jokseenkin ainakin kohtuulliset. - Päätin siis jättää subwooferin väliin moisen järkäleen, on muuten siinä vieläkin. Ja 30mm ei todellakaan ole tuon todellinen koko, siinä on vähintään liki sentti tuota muovia päällä. Johdin on siis ~ 17-22mm paksu, suuri silti.

    Täsmennän muuten vielä, että kyseisiä piuhoja ei olla käytetty missään muualla kuin tuossa edellämainitussa käyttökohteessa subwooferin ja vahvistimien välillä. Ei siis esimerkiksi missään dvd-soittimen tai muun takana, siellä ovat aivan muut piuhat.

    DIAR, ilmeisesti sinulla on enemmänkin kokemusta noista Supran kaapeleista? Mitä suosittelisit itse noista käytettäväksi noin 2-3 metrin matkalle, kohteena siis tavallinen 2xRCA-piuha vahvistimen ja muun elektroniikan väliin? Itse ajattelin koettaa tehdä kunnon rca-piuhat tuosta BiLinestä tai AV2:sta, vaikuttaisi suht hyvältä. Tai ehkäpä mieluiten Sublink-kaapelista ja molempiin päihin joku kenties Supran oma RCA-liitin tai YEOY:n vastaava.

    Mitäs sanot?
     
  13. hatyri

    hatyri Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    221
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oliskohan tässä yksinkertaisin ohje tohon laskemiseen.
    (Tosin pikku varaus tohon kun en kerennyt tarkistamaan)

    Lisäksi kun käyttää googlen hakuna alla olevaa niin saa kaavoja joita ei ole optimoitu audiolle. Kun toi audio näyttää samoin käyttäytyvän kuin 1000x suurempi taajuinen signaali jolla sama ilmiö alkaa vaikuttamaan. Joten katsotaankin vain niitä audion taajuusalueita eikä audiota:
    http://www.google.fi/search?hl=fi&q=skin+effect+-audio&btnG=Hae&meta=
     
  14. Wile E Coyote

    Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    2 346
    Saadut tykkäykset:
    8
    Ulkomuistista heittäisin että tuo skin-effect on käytännössä täysin merkityksetön alle megahertsin taajuuksilla- ja audiokäytössä siis puhutaan kuitenkin parista kymmenestä kilosta. Audiokäytössä siis skin effect on taas yksi näistä ..niin..- alueista. Videosignaalissa liikutaan sitten ihan eri lukemissa.
     
  15. DIAR

    DIAR Ugh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 205
    Saadut tykkäykset:
    9
    Olen käyttänyt vain Supra Ply 3.4 ja 3.4S kaiutinkaapeleita, Lorad virtakaapelia ja EFF-I välikaapelia. Välikaapeli oli pettymys, itseasiassa yksi huonoimmista omistamistani, mutta ne AV piuhat ovatkin täysin erilaisia ja ne saattavat olla tosi hyviä.
     
  16. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves Guest

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    DIAR: Eikös punotussa kaapelissa (teflonin ympärille) pitäisi olla ihan yhtä hyvä häiriösuojaus kuin kierretyssä parikaapelissa jos ajattelee asiaa ihan kenttäteorian mukaan ja punoo solmukohdat kohdakkain?

    Mutta joo, itse tein tosiaan välikaapelit jotka ovat ainakin ihan sadistisen kauniit jos ei muuta :) Itse äänenlaadusta kun en tosiaan vielä tiedä; kuuntelukokemukset ovat aika ristiriitaisia ja en tiedä riittääkö laitteistoni..kröhöm..siis huoneakustiikkani resoluutio asian havainnoimiseen.

    Pistän fotoo illalla kaapeleista.

    P.S. Koska väännän dippaani mittauksia tkk labrassa, ajattelin samalla mitata noitten välikaapeleiden arvot. Ymmärtääkseni taajuusvaste, indukanssi ja kapasitanssi oli ne arvot, mitä hihilehtikin mittaa eikö?
     
  17. DIAR

    DIAR Ugh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 205
    Saadut tykkäykset:
    9
    Ja varmaan resistanssi. Taajuusvasteen voisi mitata siten, että johto on oikeissa laitteissa kiinni. Niin Hifi-lehtikin mittasi kaiutinkaapeleitakin 6-7/1996. Kyllä kaiutinkaapeleiden välillä ainakin oli selviä eroja taajuusvasteessa.

    Häiriösuojauksen täydellistämiseksi kaivataan sitä metallista suojavaippaa koko kaapelin päällä. Mutta jos viitsii nähdä sen verran vaivaa, että pitää virtakaapelit, muuntajat yms. pois kaapeleiden lähettyviltä, niin häiriösuojauksen puuttuminen lienee pelkästään positiivista. Tai kai sekin riippuu tapauksesta.
    Yksi punottu kaapelini on aika herkkä hurinoille, jos sen laittaa virtakaapelin kylkeen, joten aivan mitätön asia tuo häiriösuojaus ei ole.

    Laita ihmeessä kuvaa. Arvatenkin kaapeli on tosiaan ihan törkeen hieno :D
     
  18. hatyri

    hatyri Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    221
    Saadut tykkäykset:
    0
    Taitaa laitteen puolella olla vikaa jos kaiutinkaapeli häiriölähteen lähellä aiheuttaa hurinoita. Tai kaapelit on todella luokattomat.
    Kaiutin kaapelissa signaalissa on niin vahvat virrat että kotioloissa mahdolliset häiriöt on kuin pieru saharassa. Eri juttu olisi jos kaapelin vieressä kulkisi joku 500A johdin niin johan alkaisi kaapeli laulamaan.
    Välikaapeleissa sitä vastoin on pienet virrat ja häiriö suojauksella on todellakin paljon merkitystä.

    Eli oliko tämä punottu kaapeli nyt sitten välikaapeli vai kaiutin kaapeli. Aika uskomatonta että jos oli kyseessä kaiutinkaapeli. Jos oli kaiutinkaapeli niin sano minkä vahvistimen takana oli niin tiedän etten ikinä hommaa niin luokattoman huonosti häiriösuojattua vahvistinta. Jos kaiuttimelle huutaa niin ei sen kuulu huutaa sulle takaisin. Tämä ilmiö tulisi myös jos häiriöt päsee vilahtaa kaiutinkaapelista vahvistimen vahvistettavaksi.
    Itse kaiutinkaapeli jos ottaisi niin suurta häiriötä että hurisisi niin voit kokeilla irroittaa ne vahvistimesta kokonaan. Jos hurina jatkuu niin kaapeli tosiaan ottaa niin suurta häiriötä.

    Järkimmäinen tosiaan toimii esim hd-600 kuulokkeilla kun sen johtoa vetää television pölystä lasia vasten tai lakattua pyödän pintaa pitkin sen plugia. Kuulokkeista kuuluu tällöin ääniä staattisensähkön takia. Kyseessä kun on pienivirtaset suuri-impedanssiset kuulokkeet jolloin ovat herkemmät staattisellesähkölle. Eipä vaan siltikään niillä ole saanut normaali virtajohdon vieraan laittamalla hurinaa kun virrat on olleet liian pieniä johdossa jonka lähelle laittanut.
     
  19. DIAR

    DIAR Ugh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 205
    Saadut tykkäykset:
    9
    Välikaapeleista oli puhe. Mainitsin vain, että Hifi-lehti mittasi yhdessä testissä kaiutinkaapeleiden taajuusvasteet.
     
  20. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves Guest

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Dodiin, tässä on kuvia DIY välikaapeleistani. Tarkkasilmäisimmät kriitikot älkää vaivautuko arvostelemaan johtojani, koska niissä on eri määrä punoksen solmukohtia.

    Tosiaan DIAR pistää nettisivuilleen sitten ohjeet miten nuo über mageet Placebo interconnect cablet voi väsätä. Kuten jo aikaisemmin olen täällä maininnut, huomasin kyllä äänessä aavistuksen eroa äänenlaatuun vahvarin D/A muuntimiin verrattuna, mutta en sano siitä asiasta yhtikäs mittään, koska en ole todentanut asiaa sokkotesteillä. Tämän teen piakkoin :rolleyes: