Iltamia Elikkä tässä luon tämän skenaarion ja jos jollain on hyvää neuvoa, voinee sen jakaa. Ideana löytää uusi vahvistin joka jaksaa kantaa seuraavaa kuormaa. -Mitsubishi hc4900 full hd tykki -2x levarit dual 505-4, sekä CDV 500 hybridi levari Omnitronic -kasettidekki v-680 TEAC -Playstation 3 -Olen pyöräyttänyt kaiken Behringer DDM 4000 dj mikserin lävitse jolla kontrolloin kaikkea. -3 tie kaiuttimet, ei sieltä parhaimmasta päästä. säteilijät ja keskikaiutin olemassa, mutta ei käytössä parhaillaan. -Digiboxia ei ole, mutta olen harkinnut moisen hankintaa ja se otettakoon huomioon tässä casessa. Eli tälläistä settiä olen puskemassa uuteen vahvistimeen. Nyt virkaa ajanut Harman Kardon avr 20, joka tullut matkansa päähän. Ongelmia syntyi uusien laitehankintojen aikana, joten aluksi olin syyttämässä uutta mikseriä ilmenneistä ongelmista, mutta huomasin vian lopulta olleen vahvistimessa. Ylimääräiset häiriöäänet ja kanavakuolemiset lopulta. Ensinnäkin jos haluaisin kaikki nämä laitteet puskea mikserin lävitse, mitä minun tulee huomioida tehojen suhteen uudessa vahvistimessa? Ottakaa huomioon että en tiedä vahvistimista juuri mitään. Sama vahvari on palvellut minua yli 10vuotta. Olen 27v ja elän ajassa jolloin Dolby surround pro logic oli kova sana. Eli tämä uusi termiviidakko hämää paljon, ja jos siinä voisitte ohjeistaa että mitä minun tulisi etsiä kun kerron mitä kaipaan vahvistimelta. Lisäksi mitä mieltä olette seuraavasta. Olen viehtynyt elokuvien katseluun 2kanavaisena. En vain pääse kiinni monikanavaisuuden ihanuudesta. Musiikkia kuuntelen kaksikanavaisena, en elokuvissakaan kaipaa. Mutta nyt kun uutta vahvistinta olen hankkimassa, pyydänkin teidän huomioita ja pointteja että pääsen kartalle. Elokuvia tykin myötä tulee katsottua niin paljon, että tähän puoleen voisi nyt panostaa. 5.1 ja 7.1 kanavaisia vahvistimia pilvin pimein ja tietty toinen toistaan parempia mainospuheiden mukaan. Olen kuitenkin huomannut että jos nyt ostan vahvistimen tällä tiedolla mitä minulla niistä on, ostan vahvistimen jonka ominaisuuksista en tiedä oikeasti mitään. Ostan paljon mitä en tarvinnut. Siispä ajattelin kertoa mitä tarvitsen. Te lisäätte mitä luulette että tarvitsen, mutta en osaa sitä kysyä ja näin lopulta tällä periaatteella alkaa olemaan helpompi löytää minulle sopiva vahvari! ELI: -ylläoleva kokoonpano kiinni siihen -Etukajarit riittäisi että siihen saa, mutta lienee siitä seuraava järkevä hyppäys mikä vain? -viritin ei pakollinen, eli ei rajaa liikaa -hdmi liitännät, kuinka monta tarvitsen? Kuinka mahdollista kytkeä fiksuiten. Tykissä 2 hdmi liitäntää. Eli kyseessä periaatteessa musiikki ja elokuva mediacenter. Satunnaisia ulosraahaamisia on pienten juhlien muodossa. Lopulta tyhmä kysymys. Mistä lähtien televisiot tai tykit on kytketty vahvistimeen. Olen aina kuvitellut että sieltä kulkee vain ääni. Tämä on varmasti perustavanlaatuinen kysymys. Eli sitä paremmalla syyllä mitä kannattaisi tehdä. En ymmärrä vahvistimen skaalausta. Tai edes mitä skaalaus on. En niinkään kaipaa malli/merkki suosituksia, vaan käytännön vinkkejä mihin tulee kiinnittää huomiota. Tuossahan on poikkeuksellisen paljon tavaraa mitä siihen olen laittamassa. Esim huomasin vanhan vahvistimen kautta häiriöääntä jos uuni oli päällä!? Eli sitä naksauttamalla on/off ääni teki samoin. Hassua oli myös että playstation3 liitettynä rcalla mikseriin, piti matalaa huminaa jos kaikki kanavat käytössä. Suoraan vahvistimeen liitettynä ei häiriötä tullut. Jos jotain vinkkejä linkkejä löytyy niin olen kiitollinen. Mukava olisi kuulla ideoita tyypeiltä joilla sattuu olemaan bedroom dj taustaa ja samointavoin samaan vahvariin ja mikseriin on liittänyt kotiteatterin. Mielikuvamarkkinoinnissa onnistujia omaltakohdalta ovat olleet Harman/kardon, Marantz. Esim Sonyn ja pioneerin malleihin ei ole uskoa. kun noita minun vaatimuksia katsoo, ei viimeisimmät mallit taida tulla kysymykseen. Ja kun edullista käytettyä todennäköisesti alan etsimään, mietin että kuinka kauas taakse voin mennä, jotta kuitenkin hdmi aikakausi tulee huomioitua? Ilman hd maailmaa, olisin vahvistimeni varmasti jo löytänyt. Kiitoksia vastauksista etukäteen
Omaan DJ-taustaa ja samaisen mikserin, joten pidetään nyt vaikka sitä hyvänä syynä vastata... DJ-setti itsellä on kyllä ihan toisessa huoneessa kuin vahvistin, kiinni erillisissä aktiivikaiuttimissa, joten varsinaisesti en ole kytkenyt DJ-laitteista vahvistimeen, mutta katsotaan, onko tästä mitään apua. En ole mikään vahvistin-ekspertti, joten joku detaili saattaa mennä pieleenkin, mutta toivottavasti joku fiksu korjaa, jos näin pääsee tapahtumaan. Oletan, että DJ-käytössä noista on siis lähinnä levariosasto, sekä ilmeisesti dekki, onko tuo lähinnä tallennus vai soittokäytössä? No ei sen niin väliä, nämä siis kaikki tietenkin kiinni Behruun ihan normaaliin tapaan. PS3:n kytkisin suoraan vahvistimeen HDMI:llä ja ottaisin äänet sitä kautta, koska nykyisin saa melkein minkä tahansa kotiteatterivahvistimen HDMI-liitännöillä. Mistä lähtien näin on ollut... no joku viitisen vuotta, koska nykyinen vaffe taitaa olla seitsemisen vuotta vanha ja siinä on kyllä analogiset kuvaliitännät, mutta ei HDMI:tä. Kuvaa on alettu kuljettamaan vahvistimen läpi lähinnä siksi, että homma olisi iisimpää: vaihdat vahvistimen inputtia, niin samalla muuttuu kuvakin, ei tarvitse televisiosta / tykistä erikseen nakuttaa toista sisääntuloa käyttöön. Jos haluat PS3:n äänet jostain syystä kierrättää myös mikserin kautta, niin voit kytkeä analogiset ääniliittimet siitä mikseriin samaan aikaan, kun HDMI:stä menevät äänet vahvarille. HDMI-vahvareita on sitten kylläkin muutamaa eri sorttia: Ensimmäinen tyyppi on sellainen, joissa HDMI-osasto on vain "kytkin", eli jonkun sisääntulevan HDMI-liittimen signaalin voi valita menemään ulostuloliittimeen ja that's it. Vahvistin ei esimerkiksi pura HDMI:stä tulevia ääniä tai muunna analogisista kuvaliittimistä tulevaa kuvaa HDMI-liittimeen. Sinullahan ei nyky-yhtälössä ole analogisia kuvalähteitä ja jos uutta digiboksia meinaa hankkia, niin siitäkin HDMI todennäköisesti jo löytyy, joten toinen asia ei välttämättä ole niin suuressa roolissa, mutta ensimmäinen toki on puute: haluat toki laadultaan parhaimmat mahdolliset äänet leffoista ulos, vaikka kaksikanavaisena kuuntelisitkin Nuo kytkin-tyyppiset laitteet taitavat olla nykyään jo harvinaisempi ja toinen muoto HDMI-vahvistimia taitaa olla sellainen, että se vastaanottaa ja purkaa kyllä äänet HDMI:n kautta, mutta ei muunna / skaalaa (tästä myöhemmin lisää) kuvaa analogisista lähteistä HDMI:hin. Tuo ei edelleenkään todennäköisesti ole nykyisillä laitteilla sinulle haitta, joten tämän tyyppinen vahvistin todennäköisesti sinulle riittäisi. Tällaisia ovat yleensä tunnettujen vahvistinmerkkien mallistojen halvimman pään laitteet, mutta eipä tuokaan mikään sääntö ole. Kolmas HDMI-vahvistintyyppi on sitten vahvistimet, jotka tekevät kaiken edellä mainitun ja lisäksi muuntavat analogisten videotulojen kuvan HDMI-liittimeen ja skaalaavat kuvan toistolaitteen natiiviresoluutioon (sinulla tuo full hd 1920x1080). Skaalausta varten laitteen sisällä on erillinen piiri ja nämä erilliset skaalainpiirit tuottavat yleensä parempilaatuista kuvaa, kuin esimerkiksi televisioiden ja tykkien sisäiset piirit, jos skaalaamisen jättää niiden harteille. HDMI:llä varustetuissa toistolaitteissa, kuten BluRay-soittimissa ja digibokseissa on myös sisäiset skaalaimet, mutta niidenkään ei laatu välttämättä pärjää hyvien AV-vahvistimien sisältämille skaalainpiireille. Tähän toki on poikkeuksia, esimerkiksi PS3:ssa on erinomainen sisäinen skaalaus, joten sen kuvaa ei enää kannata mennä ronkkimaan vahvistimessa, eikä näin toki tapahdukaan, vaikka kuvan kierrättäisi skaalaavan vahvistimen läpi, jos PS3 antaa aina 1920x1080-resoluutiota ulos vahvistimelle. Eli, käytännössä sinulle riittää mikä tahansa "kakkoskategorian" vahvistin, mutta "kolmoskategorian" vahvareissa alkaa sitten monesti tulemaan mukana kaikkea muutakin mukavaa, kuten nettiliitäntää internet-radioille jne. Nämä kuitenkin sinulle varmaan toisarvoisia. Kun itsekin olen tuossa nyt vahvistimia käynyt läpi, niin nykyiset HDMI-vahvistimet (siis tuosta kakkoskategoriasta lähtien) osaavat nykyään purkaa käytännössä kaikki mahdolliset ääniformaatit, joita esim. BluRay-levyiltä löytyy, joten tuon puoleen valintaa ei yleensä tarvitse rajata. Mitä tulee laitteiden liittämiseen, niin liitäntöjähän noissa on nykyään niin, että heikompaa hirvittää, mutta koska sinulla on tuo mikseri joka tapauksessa välissä ja se syö suurimman osan noista liitettävistä laitteista, niin ensi hätään siis riittänee yksi HDMI sisään (PS3), yksi ulos (tykki) ja RCA line-in mikserille, joita nykyvahvareissa on yleensä sellaiset viitisen kappaletta. Behrussa on tosin myös digitaalinen äänen ulostulo, jota voi käyttää (mallia "koaksiaalinen" eli siihen käy periaatteessa vaikka rca-piuha, mutta kyllä noita koaksiaali-digitaalipiuhoja myydään erikseenkin). Itsellä on ollut suht suuria ongelmia äänen tason kanssa tuosta liitännästä eli käytännössä ääni tulee tuolta kovin, kovin hiljaa. Digitaalisena siirrettäessä äänen purkaminen tapahtuu vasta vahvistimen päässä, jossa nyt ainakin teoriassa pitäisi olla laadukkaammat piirit, kuin mikserissä. Tuo kasettidekin käyttö ratkaisee hieman sitä, miten se kannattaa kytkeä, mutta jos se toimii esim. niin, että tallennat sillä mikseristä tulevaa tavaraa ja toisaalta soittelet sitä ulos "muuten vaan" (et siis miksaa kasetilta), niin silloin sen voi kytkeä esimerkiksi niin, että otat Behrun rec outista rca:n kasettidekkin sisääntuloon ja kasettidekistä taas suoraan letkun vahvistimen tape inniin. En näe mitään syytä, miksi et voisi ottaa vaikka ihan viimeisintä huutoa olevia vahvistimia vai missasinko jotain? Välttämättä et sellaista tarvitse noilla vaatimuksilla, mutta jos tuo leffameininki on enenevässä määrin se juttu ja esimerkiksi on suunnitteilla laittaa kiinni 5.1-setti kiinni tai enemmänkin kaiuttimia, niin HDMI:n kautta kulkevat uudet ääniformaatit toki tuovat uutta imua hommaan. Täytyy häpeäksi myöntää, että koska tosiaan elän tuon vahvarivanhuksen kanssa, niin enpä ole varsinaisesti näitä uusia formaatteja päässyt kokemaan, mutta "kaverit kertoo", että kyllä niistä jotain iloa on :thumbsup: No joo, eipä tämä nyt mitään konkreettista hirveästi sisältänyt, mutta sainpa keskustelun alulle.
Hyvä kuulla että sinulta löyty sama mikseri. Voidaan kysellä toisiltamme jos niissä tulee jotain esille. Niin, sain tuossa kaverin vahvistimen lainaan, Sonyn STR DB780. Huomasin sen avulla mikä on vanhassa vahvistimessa rikki. Eli toinen kanava on mykkä. Noh, sitten huomasin myös toisen kaiuttimeni mennen rikki muuttorytäkässä. 3tie ei toista enää high passeja. Sehän kunnolla koettelee nyt. Kaikki ok, elän näiden kanssa. Kun kaverin vahvariin iskin piuhat, niin olo oli hyvä kun tiesi että uudessa mikserissäni ei piile ainakaan syytä. Mutta sitten iskin pleikkarin kiinni mikseriin äänet rcalla..taas sama tausta humina. Ikäänkuin sama maa humina kuin levarissa kun ei groundiin liitetty. Mutta kyse ei ole vahvarista? Syy? Kun mikseri ei ole kiinni vahvistimessa ja isken pleikkarin yksistään vahvariin, äänet kuuluu raikkaasti ilman huminaa. Mutta jos isken mikserin lisäksi vahvariin, humina alkaa kuulumaan. Ja sama homma tietenkin jos isken pleikkarin johonkin mikserin lineen. Eli osaako joku sanoa vaikuttaako tässä nyt mikä fysiikanlaki? Ja Unreak sinulla kun tuo sama mikseri on, sattuuko sinulla olemaan pleikka kolmosta että testaat. Kaveri puhui pleikkarin laturista johtuvan? Onko jotain jännite hommia? Unreal. Puhuit tuossa tekstissäsi myös seuraavasti : "toinen muoto HDMI-vahvistimia taitaa olla sellainen, että se vastaanottaa ja purkaa kyllä äänet HDMI:n kautta, mutta ei muunna / skaalaa (tästä myöhemmin lisää) kuvaa analogisista lähteistä HDMI:hin. Tuo ei edelleenkään todennäköisesti ole nykyisillä laitteilla sinulle haitta, joten tämän tyyppinen vahvistin todennäköisesti sinulle riittäisi" Eli tämä linkki http://www.avforums.com/forums/av-amplifiers-receivers/971139-harman-kardon-avr-155-mini-review.html Menee niihin mainitsemiisi "kytkin" hommiksi? Eli ei se kategoria mitä suosittelit. Onko se jokin tietty speksi mitä minun tulee etsiä kun termiviidakkoon pakenen iltaisin?
ps3:sen hurinan taustalla on maalenkki... kokeile ps3:sta ilman mitään muita kytkentöjä (eli ota myös töllöstä irti yms) että huriseeko vielä ? jos hurisee niin myös rca johto voi olla viallinen tai sitten ko ps3 on vain sellainen joka vuotaa kelluvaa maatasoaan rca runkoa pitkin... ja siksi se voi olla äänetön vahvarissa jos vahvarin rca runko on maadoitettu ja taas huriseva jos mikserin rca runko ei ole maadoitettu (tai väärin kytketty). itselläni on djm-707 ja se ei kyllä ole hurissut vielä minkään laitteen kanssa hdmi vahvistimia on siis oikeasti kolmea perus sorttia: 1. ne jotka toimivat vain kytkiminiä (on/off, kaikki data liikkuu vain vahvarin läpi) , nämä ovat vähenemään päin... ei pitäisi enään olla kuin alennusmyynneissä tms myynnissä. 2. ne jotka skaalaa vain kuvan ja ovat samalla kytkimiä, kuten yllä eli ei pitäisi enäää olla saatavana... 3. ja ne jotka skaalaa kuvan sekä ymmärtää hdmin kautta myös häviöttömät äänet. 1. vaihtoehto riittää sellaiselle jolle riittää perus 5.1 äänet tai 2.0 stereo. kuitenkin jos ostaa bluray soittimen jossa on 7.1 dekoodaus niin häviöttömätkin äänet saa kuuluviin jos omistaa 8kpl monopäätteitä. lisäksi br-soittimen voi kytkeä suoraan töllöönkin eli ei haittaa vaikkei vahvarissa olisi ollenkaan hdmi:tä... 2. vaihtoehto on sellaiselle pakkohankinta jos omistaa dvd/br soittimen joka ei skaalaa kuvaa ja töllö on niin vanha ettei sekään skaalaa, siten vahvistin tekee skaalauksen.. muuta käyttöä ei ole. 3. paras vaihtoehto, eniten tulevaisuuden varaa (ja varsinkin jos ostaa uudella hdmi1.4 versiolla varustetun) sinulle helpoin kytkettävä mutta ehkä kallein vaihtoehto, olisi ostaa nyt 7.1 vahvistin jossa hdmi 1.4 , tuon kaveriksi bluray soitin jonka kytket vain hdmillä vahvariin ja sen kautta töllöön ja töllö joka olisi full hd. ps3 kannattaa ehdottamasti kytkeä myös suoraan vahvariin vain yhdellä hdmi johdolla ja jos ostat digiboksin niin varmista että se on full hd digiboksi ja kytke sekin vain yhdellä hdmi johdolla vahvistimeen. näin ollen et tarvitse ainuttakaan rca johtoa, optista johtoa mitään muutakaan johtoa ja saat täyden kuva ja ääni kokemuksen silti. mikserin voisi kytkeä erikseen rca:lla vahvariin jotta jotain kuulisi jos miksailee levareilla jotain tms (ja mikseriin pelkästään kytkisi ne laitteet joita sen kanssa käytetään esim kasettidekkikin yms).
Valitse sellainen vahvistin jossa on levyjen pyöritystä varten direct mode tms tulo jota ei kierrätetä turhaan prosessoinnin kautta. Nykypäivän kotiteatterivahvistimissa on välillä aivan hirveitä viiveitä ja se ei helpota soittohommia sitten ollenkaan.
Erittäin hyvä huomio. Pinkeliviinica tuossa jo asiaa spekuloikin hieman, en osaa kyllä noissa asioissa hirveästi auttaa. PS3 löytyy kyllä, mutta on mikserin tapaan aika tiukkaan pultattu kiinni nykyiseen sijaintipaikkaansa ja sijaitsevat tosiaan eri kerroksessa tällä hetkellä, joten testaaminen voi olla himpun hankalaa. Tuo H/K AVR 155 taitaa olla tosiaan pelkällä HDMI-kytkimellä varustettu. Sen sijaan "isoveli" 255 on jo ihan täysverinen peli: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11851 Pinkeliviinican mainitsema HDMI 1.4 / 1.4a puuttuu noista, koska ovat vanhempia malleja, uudemmat vastaavat H/K-mallit ovat 160, 260, ... jne. 1.4-HDMI:n tärkein lisäys on tuki 3D:lle, eli jos sellaisen töllöttimen meinaa joskus lähitulevaisuudessa hankkia, niin tuohon kannattaa kiinnittää huomiota. Itse kun olen tässä vahvistinta etsinyt, niin Onkyolla tuntuu olevan myös varsin hyviä malleja kohtuulliseen hintaan. "Skaalain" tai "Videoprosessori" on yleensä hyvä avainsana tuotekuvauksissa, jos etsii "täysiveristä" vahvistinta ja vahvistimissa yleisesti käytettyjä skaalainpiirejä ovat esimerkiksi Faroujda ja Anchor Bay, nuo saattavat myös löytyä mainintana tuotekuvaksista.
Ok, kiitoksia avuliaista kommenteista. Jään pohtimaan ja miettimään hurinointia. Kaupan kautta uudet piuhat ja katsotaan kuinka käy.