Kamera ei ole vaihtunut parempaan kausien edetessä? Edes tulevia kutosta ja seiskaa ei kuvata 4K? Jotenkin arvasin tämän full HD hypen lopulta puraisevan meitä kaikkia perseestä. Nyt mitään sillä kuvattua ei tulla näkemään tulevaisuuden paremmilla tarkkuuksilla, kun vanhoja filmille kuvattuja voi aina julkaista uudestaan. 4K taitaa olla lähellä 35mm filmin tarkkuutta vai miten se meni?
Ainakin ekat neljä kautta on kuvattu Alexalla, ja veikkaan, että niin on vitonenkin. Tulevista en löytänyt infoa. Se vaikuttaisi olevan yleisesti hyväksytty väittämä. Ennen digitaaliaikaa tehdyt erikoistehosteleffat ovat tosin hankala tapaus, koska tehosteshottien kompositointi syö joka kierroksella kuvan tarkkuutta.
Hyvä tietää. Blacklist kausi kaksi saakin jäädä kauppaan, kun odottelen UHD-julkaisua. Näistä muista Netflixin sarjoista ei taida vielä olla edes julkaisuaikataulua.
Onko markkinoilla vielä ainuttakaan Atmos tuella olevaa 11.x kanavaista AV-vahvistinta Onkyon 3030 mallin lisäksi? DTS-X tuki puuttuu Onkyosta ja hiukan hirvittää hankkia moista laitetta nyt jos markkinoille ilmestyy leffoja DTS-X äänillä. Omassa kotiteatterissa nyt 7.1 järjestelmä ja Atmos päivityksessä tulisi kattoon neljä kanavaa. Nykyinen Jammu (RX-V771) ei taivu päätevahvistimeksi, joten tarvetta olisi 11.x kanavaiselle AV-vahvarille tai sitten (ei kovin mielellään) 9.x kanavainen AV-vahvari ja sille kaveriksi joku stereopäätevahvari. Millaisella laitteistolla Plazalaiset ovat toteuttaneet 7.x.4 teatterinsa?
Normaalikokoisiin huoneiseen kaikkein järkevimmän oloinen 9.1.2 ei ilmeisesti olekaan tuettu kuin vain muutamissa yksittäisissä lippulaivavahvistimissa. Harmi. Ai miksikö 9.1.2? Repostaan sen saman vlogin parin sivun takaa: tässä siis varsin järkeenkäypää perustelua (kiireellisimmille aikaleima 23:55, mutta koko jakso on sinänsä täyttä asiaa ja kannattaa katsoa).
Tuo on hyvää tarinaa. Olen joskus tuon katsellut mutta enpä muistanut enää koko asiaa. Hyvin vakuuttava tarina tuosta 9.n.2 sijoittelusta. Pientä haastetta aiehuttaisi etusivupurkkien johdotus mutta kaippa tuohon on mentävä. Kiitos linkistä.
Mulla on käytössä 7 kanavainen pikku denoni ja täydensin vanhan 5.1 settini muutamalla ylä-kanavalla ja en tiä jääkö atmos flopiksi vai ei mutta mun mielestä se on ihan helkkarin hyvä juttu noi yläkanavat. vaikka unohdettais sieltä tulevat yksittäiset ääniefektit niin kivasti miksattu ääniraita levittyy niin paljon paremmin läpi huoneen. Onkun soundtracki olis joku hyöky aalto ja tulis ja pyyhkäsis koko huoneen matalaks. Onneks noita 3D leffoja sentään tehdään vielä. tupla proju passiivilla 3Dkin on ilo.
Marco Polo ja Better Call Saul ilmestyisivät kohta. Kai ne on pakko passata, jos vaikka kohta olisivat 4K-julkaisuina. Yllättävän vähän on kuulunut mitään. Nyt kuitenkin mennyt jo yli kolme kuukautta. Miksiköhän?
Mille korkeudelle normaalit 5.1 järjestelmän sivusurroundkaiuttimet pitää laittaa jos tätä alkaa laajentamaan Atmos setiksi? Saako niillä aikaan kunnollisen Atmos äänen jos ne ovat sijoitettu vain noin 20 senttiä alemmas kuin kattokaiuttimet vai onko tällä merkitystä?
Sivusurroundit korvan korkeudelle ja Atmosta varten esim neljä kaiutinta kattoon. 20 Senttiä kuulostaa liian pieneltä erolta, mutta minulla ei ole tästä omakohtaista kokemusta. Kuvissa osviittaa Dolbyn tarkoittamasta sijoittelusta.
Uudet ääniformaatit alkavat vaatia huonetiloilta aika paljon ja samaa tietysti tekevät nykyisetkin. Esimerksi kunnollinen 7.1 ei sijoitu kunnolla ihan pieneen huoneeseen. Monesti kun sohva on kiinni tai melkein kiinni takaseinässä niin onko takasurrounkaiuttimilla ylipäätään mitään merkitystä? Myös sivusurroundit pitäisi saada eteemmälle reunimmaisesta katselijasta. Hyvään lopputulokseen varmaankin pääsisi jos sohvan taakse ja sivuille jäisi tyhjää metrin verran, joka jää haaveeksi ainakin itsellä. En pysty ennustamaan Atmokselle yms kovin suurta suosiota kotioloissa kun asia aiheuttaa näin paljon murheita asiaan vakavammin suhtautuvillekin. Toki aina voi tehdä juostenkustun viritelmän ja pultata huoneeseen vaikka 20 kaiutinta, mutta ääni on varmaan huonompi kuin kunnollisessa 5.1 järjestelmässä.
Pitäis vissiin mahtua kattelemaan sitä elokuvaakin täällä 25 neliön tupakeittiössä... Toista se on jossain jenkkilässä kun olo/leffahuone on jotain 100 neliöö tai enemmän. T: Vesku
Takakeskikaiuttimien suunta on tilan löytymisen suhteen ongelmallinen, mutta katon suuntaan luulisi kaikilta löytyvän ainakin tilaa. Takakaiuttimet on näköjään laskettu Dolbyn uusissa ohjeissa etukaiuttimien korkeudelle. Mistä pojot Dolbylle. Itse oivalsin sen tosin jo n. 10 vuotta sitten.
Mulla ihan oikein sijoitetut 5.2.2 ja atmos leffoilla se on aivan toisella tasolla kuin 5.1 tai 7.1 kaiken lisäksi helpompi toteuttaa kuin 7.1. dts x päivitystä odotellessa ja etu ylät niille..
Tuossa voi kuulokkeilla saada jotain irti erosta hd-master 5.2 ihme4 ja atmos 5.2.2 terminator. Pistin nyt noin .2 kun on 2 subia. Akustiikassa ja etäisyyksissä parantamisen varaa, pätkien jälkeen sainkin atmoksien etäisyyksiä tarkemmaksi.. Terminatorissa kuulee selkeän korkeus suunnan äänessä. Dts x voi tarjota tullessaan melkoista herkkua
Oletteko hyvät Atmosaikaan siirtyneet Plazalaiset suunnanneet noita kattokaiuttimia suoraan alaspäin, kuten Dolby suosittelee vai suunnanneet kohti kuuntelupaikkaa? Omaan setuppiini tulossa 4 kattokaiutinta ja kaipailisin hieman kokemuksia varsinkin kun tuo DTS:X kolkuttelee pikkuhiljaa jo ovella ja siinä kait yläkaiuttimet sijoitellaan DTS:Neo tyyppisesti kohti kuuntelijaa.Mikäköhän olisi hyvä kompromissi sijoittelun kannalta molempia formaatteja ajatellen?