Dreambox - huippuboxi, esitelläämpä hieman

Keskustelu osiossa 'Digi-TV' , aloittajana moveq, 24.08.2007.

1. juhaa

juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    7
    Lataa se ensin Bluepanelin kautta

2. unreal

unreal Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, nimenomaan YLEllä DVB:t. Täytyypi asentaa.

EDIT: Jaahas, olin laittamassa vinkkiä Moveqille, että laittaisi tuon 2subin suomipoekaan mukaan, mutta sehän ilmeisesti onkin sen osana jo...

3. TimoJ

TimoJ Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    15
    Dreambox on täynnä pikkujuttuja jotka on tehty päin mäntyä, käyttölogiikka on erikoinen (osin johtuen kaukosäätimen nappien puutteesta, miksi sekin pitää olla yhä sama?) ja se sisältää ihmebugeja (ei kuitenkaan vakavia). Koska nuo asiat ovat olleet siinä jo pitkään, ja ne voisi kuitenkin joku taitava kaveri korjata melko helposti, niin ei voi kuin ihmetellä miksi ne siinä yhä ovat? Tuossa siis on ihmeen paljon ärsyttäviä asioita, joista kommentoidaan vaan, että kyllä siihen tottuu.

Minulla uusin muokkauksen ja myös ihmettelyn aihe on ollut tuo single-EPG lista. Miksi kellonajat (ja päivät) on keskitetty oikeaan reunaan? Nyt tekstirivit kiemurtelee miten sattuu. Helppo itsekin korjata, edes vähän paremmaksi, mutta miksi sitä ei ole jo tehty viralliseen imageen?

Toinen ihmejuttu, joka pitää vielä varmistaa onko se tosiaan imagen bugi vai minun tekemä. Kun ajastin ohjelmia JIM:iltä, niin niiden kohdalla ei näy tuota kellon kuvaa single epg-listassa muulloin kuin jos avaa listan info/keltainen napin kautta. Jos saman listan avaa bouquet/info niin eipä enää näy kellon kuvia. Mutta tuo tapahtuu vain JIM:illä. Sama juttu myös siinä toisessa EPG-näkymässä missä voi selata aikoja sinisellä napilla eteenpäin. En tajua...

Mutta toisaalta minähän halusin jotain pientä puuhasteltavaa tuon Topfieldin tilalle, siinä tilanne oli jo tylsä, kun kaikki vaan toimi.

Dreambox on kylläkin alkusekoilujen jälkeen toiminut luotettavasti siinä mielessä, ettei se kaadu millään ja vaikka Enigman tappaa manuaalisesti, jatkuu tallennukset silti heti kun Enigma taas käynnistyy. Minulla alussa olleet ongelmat taisi kaikki johtua rikkinäisestä viritinmodulista. Ja Dreambox on myös nopea tuntumaltaan, Topfieldin käyttö ja kanavien vaihto tuntuu tahmaiselta tuon jälkeen, siis kokoajan miettii painoiko kaukosäätimen nappia kun mitään ei tapahdu heti. Mutta Topfield silti vaihtaa muxien välillä kanavia selvästi nopeammin kuin Dreambox, siihen pitäisi saada joku korjaus...

4. Don MC

Don MC Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    39

Onko näin? Ettei vaan olisi kyseessä 2SUB-plugarin latausdialogi Download-valikossa? Sen saa sieltä ladattua boksille ja asennettua. Dialogi näkyy paitsi suomipoeijjaassa, myös useassa muussa imagessa (mm. Gemini2, johon Suomipoeka perustuu).

Vai onko 2SUB lisätty 'poekaan'? Moveq? Joku?

-DMC-

5. tero_

tero_ Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin siihen tottuukin ;-)
    Mulla oli myös alussa Topfieldin jälkeen tottuminen valikkosysteemiin. Mutta ei kaikkien boxien tarvitse samanlaisia ollakaan.
    Erikoisesta käyttölogiikasta voisi manita, että anopin mielestä Topfieldia (5100) oli paljon vaikeampi käyttää kuin Dreamboxia (7025). Itse asiassa Dreamboxia oli kuulemma helppo käyttää. Tässä tapauksessa ei ollut rasitteena tottumista kummankaan boxin käyttölogiikkaan ennakolta, eikä myöskään mihinkään tietokoneiden valikoihin / ikkunointisysteemeihin.

Tuossa kellosymbolin näkymisessä on ilmeisesti ihan oikeasti jokin bugi, koska sen olen itsekin joskus havainnut (ihan virallisella DMM-imagella). Kun tulisi uudestaan vastaan (toistettavasti), niin voisi vähän debuggailla.
    Koodin mukaan se toimii niin, että jos EPG-listassa näytettävän ohjelman kattaa jokin ajasti vähintään 80%, niin ohjelman kohdalle näytetään kellosymboli. Tästä muuten johtuu se, että joskus pitkän ennakon vuoksi myös edellisen ohjelman kohdalla saattaa näkyä kello.

Se on hyvä, että tulee lisää puuhastelijoita!
    Olen kyllä kuullut sellaisiakin kommentteja, ettei se Topfield kovin luotettava olisi. Ilmeisesti kaapeliverkon puolella on aika paljon ongelmia.

Luotettavuus on hyvä juttu.
    Itse hommasin Dreamboxin aikanaan sen avoimen lähdekoodin vuoksi.
    Sen vuoksi softan päivityksessä on ihan eri meininki kuin suljetuissa järjestelmissä. Toisaalta se takaa boxille elinikää ja varmuutta tulevaisuudesta. Omien korjausten teko on mahdollista vaikka DMM joskus lopettaisikin Enigma2:n aktiivisen kehityksen. Käytännössä tämä ei näytä olevan lähiajan uhka, koska Enigma2 on käytössä sellaisenaan myös (joskus) tulevassa DM8000:ssa.

6. unreal

Saadut tykkäykset:
    0
    Joo ymmärsin väärin nuo ylemmät viestit, siis ilmeisesti on tosiaan menuista lisättävissä, mutta ei valmiina. No, sekin on jo puoli voittoa, ettei tarvitse googlella etsiä ja asennella erikseen, että löytyy ihan valikosta.

7. King

King Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Juuri sitä tarkoitinkin, eli bluepanelin kautta se on ladattu ja manuaalisesti asennettu, mut senkään jälkeen sitä ei mulla näy lisäosissa, kuten se LT:ssä sinne tuli näkyviin asennuksen jälkeen?

:king:

Hohhoijaa sieltähän se vika taas löytyi kaukosäätimen takaa :) Plugins-ipkg:sta piti tietenkin ladata kaksi palikkaa 2LANG ja 2SUB alkuiset ja asentaa sit ne molemmat, sen jälkeen näkyy kuvake, mistä pääsee säätelemään halutut maat jne.
    Allekirjoittanut latasi aluksi vaan 2SUB-filun ja asensi sen...

8. Don MC

Don MC Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    39
    Buuttaa boxi. Sitten pitäis näkyä.

[edit:] Ainiin, oletkin jo buutannut.
    Oliko varmasti oikea versio 2SUBista? Gemini 3.0:sta eteenpäin pitää olla OE15-versio. Vanhemmissa OE14. Tosin, tuo on varmasti Download-valikossa jo oletuksellisesti oikein.

"Lisäosat"? Siis englanniksi tuo Games/Plugins-valikko? (BP => 6-nappi) Siellä sen pitäisi olla.

9. TimoJ

Saadut tykkäykset:
    15
    Kyllä se ainakin eilen tapahtui toistuvasti nimenomaan JIM:in ohjelmissa, kokeilin ajastaa Autoklassikot ja Kotimekaanikon. Lopulta minulla oli ne kolmesti ajastinlistalla eikä niitä silti näkynyt EPG:ssä kuin vain silloin kun sen avasi tuon info/keltainen napin kautta. Mutta mikä ihmeen ero noissa sitten on, joku funktio/import varmaan aktivoituu kun sen tekee noin päin, mutta jos EPG:n avaa suoraa (minulla on sille määritelty oma nappi) tai bouquetin kautta, niin sitä ei tapahdu. Eli tuo info-napin koodi taitaa tehdä "jotain" mitä EPG-lista tarvitsee, mutta mitä se sitten on. Ja miksi tuo tapahtui vain JIM:illä, onkohan se kanavan nimen pituuteen liittyvä juttu.

Kaapelissa Topfield ilmeisesti voi sekoilla pahasti ja niissä ollaan vielä palveluntarjoajan oikkujen armolla ja Topfield tuntuu olevan yliherkkä niille. Osa ongelmista johtunee EPG-tietojen suuremmasta määrästä vs. antenniverko. Antenniverkossa Topfield on minulla toiminut loistavasti, tosin minulla se on UPS:in takana, joten osa ongelmista (kellon nollaantuminen, kadonneet tiedostot) on jäänyt sen takia kokematta.

10. Janezki

Janezki Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä on mietityttänyt eräs asia - nimittäin tuolla makkarissa on tv + antenniboksi + Pinnacle Showcenter 200 johon olohuoneen htpc striimaa tallenteita.
    Asumme kaapelitaloudessa mutta makuuhuoneessa ei ole antennipistoketta, joten olen joutunut siellä turvautumaan siis T-boksiin sisäantennilla. Pätkivään kuvaan kyllästyneenä olenkin tässä aprikoinut olisiko mahdollista striimata olohuoneen 7025+ C:ltä tv-kuvaa makkarin Showcenterille.
    Yksi vaihtoehto on tietysti lyödä läppäri makuuhuoneen töllöön kiinni, mutta se on hieman epäkäytännöllistä, eikä aina edes mahdollista.

11. TimoJ

Saadut tykkäykset:
    15
    Tänään tuo lista näyttää JIM:illä ajastimen symbolin näillä kahdella tavalla: info+keltainen ja suoraa EPG:n aukaisevalla napilla. Mutta bouquet- tai tv-nappi + info ei niitä näytä eikä niitä näy multi-epg:ssä. Sama juttu JIM:iltä sunnuntaina ajastetussa Kaarakaksikko-ohjelmassa eli ei tuo ainakaan ole yhden ohjelman tai päivän ongelma. Pitäisi kokeilla muuttaa kanavan nimeä yhtä merkkiä pidemmäksi.

12. unreal

Saadut tykkäykset:
    0
    Jostain luin käsittääkseni, että DB osaa streamata uPnP / DLNA-kamaa muille laitteille, mutta siitä en päässyt selville, koskeeko tuo myös a) tallenteita tai b) livekuvaa, vai ainoastaan jotain muuta mediaa. Jos tuo streamaus onnistuu, niin voisin jotenkin kuvitella, että tekstitysten kanssa ainakin saattaa tulla ongelmia...

13. TimoJ

Saadut tykkäykset:
    15
    Jatkan vielä tätä Jim-sekoiluani... Tutkin etc/enigma2/userbouquets.favourites.tv tiedostoa ja siellähän olikin Jim:in kohdalla tällainen rivi:
    #SERVICE 1:134:1:0:0:0:0:0:0:0:FROM BOUQUET "alternatives.jim.tv" ORDER BY bouquet

Poistin Jim:in suosikkilistalta ja laitoin takaisin ja nyt tuo lisäteksti hävisi ja ajastukset näkyy myös bouquet+info napin kautta. Mutta mikä ihmeen teksti tuo edes on ja mistä se sinne oli tullut? Kanavalista on tehty (ja muokattu nytkin) DreamBoxEditillä.

14. aku131

aku131 Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    :thumbsup: Kiitos, sehän se, nyt kuvakin toimii! :thumbsup:

15. TimoJ

Saadut tykkäykset:
    15
    Kyllä tuo "tallennetaan" taitaa olla ajatus/käännösvirhe sillä muutin sen "tallenne...." sanaksi suomenkieliseen enigma2.mo tiedostoon ja nyt tuo lukee tallenteen lisätiedoissa ja ainakin ajastinlistan tallennetaan on silti yhä kunnossa. Korjasin myös tuon päävalikon ylipitkän "Kytke SCART-läpivienti päälle" tekstin. Pitäisi varmaan jonkun suomennella noita tuonne viralliseen imageen, suomennoksia näyttää myös puuttuvan aika paljon.

16. juhaa

juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    7
    Siitä sitten vain suomentelemaan :)

Source löytyy tästä:
    http://dreamboxupdate.com/cgi-bin/viewcvs.cgi/enigma2/po/fi.po?rev=1.32

Tuo viimeisin suomennos on Ahon Jukan käsialaa ja on kesäkuulta, joten muutoksia on tullut aika paljon.

Parannelluln suomennoksen voi postata vaikka tänne:
    http://www.dream-multimedia-tv.de/board/board.php?boardid=22

Sieltä se löytää tiensä kyllä projektiin.

17. tero_

tero_ Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
  18. TimoJ

Saadut tykkäykset:
    15
    Mistä tuon kelauksen aikana vasemmassa ylänurkassa näkyvän mustapohjaisen näytön paikkaa saa muutettua? Infobargeneric.py sen merkit kai tekee, mutta missä paikka on määritetty? En löydä sieltä kuin print-käskyjä.

19. tero_

tero_ Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    class InfoBarPVRState näyttäisi siltä, kun se päivittäisi noita seek-stateja näytölle. Siihen se taas käyttää Screens.PVRState-luokkaa. Tuota Screeniä varten määrittelyt on sitten skin_default.xml:ssä (tai mitä skiniä käytätkään):

<!-- PVR state -->
    <screen name="PVRState" position="70,70" zPosition="2" size="150,30" backgroundColor="transpBlack" flags="wfNoBorder">
    <widget name="state" position="0,0" size="150,30" font="Regular;25" halign="center" backgroundColor="transpBlack" foregroundColor="white"/>
    </screen>

20. TimoJ

Saadut tykkäykset:
    15
    Siellähän se oli, kiitokset taas.

Minä jo mietinkin mikä tuon skin_defaultin tarkoitus on, mutta näköjään siinä olevia määrityksiä käytetään jos niitä ei ole varsinaisessa skinissä määritetty. Joten kopsasin nuo rivit tuohon varsinaiseen skiniin jota olen muokannut ja nyt toimii.