No ainakin tuo näyttäisi kivasta eliminoivan tarpeen alkaa aina järjestämään hakutuloksia esimerkiksi "hinta+toimitus Suomeen halvimmasta kalliimpaan". Sitä en sitten tiedä onko tuon kautta yhtä turvallista ja yksinkertaista ostaa kuin Ebay.comin kautta tms. No Ebay-sivusto kai tuo on siinä missä muutkin, mutta kaipa uuteen aina pitää suhtautua skeptisesti.
Samat (ammattilais)myyjäthän tuossa maakohtaisessa sivustossa ovat kuin "alkuperäisessäkin". Nyt juttujen selaus on vaan käyttäjäystävällisempää kuten Elvis jo mainitsikin. Pari settiä postimerkkejä on jo tullut UK:sta ja useampi DVD harkinnassa. Homma toimii.:thumbsup: PS: en kylläkään ole ikinä varsinaisesti huutanut tuotteita eBaysta vaan aina ostanut kiinteällä hinnalla, joten siitä puolesta en osaa sanoa mitään.
Menin tarttumaan Ebayssä jokin aika sitten "liian hyvään tarjoukseen". Maksoin ostokseni Paypalilla, ja seuraavana päivänä huomasin kauhukseni, että myyjä oli poistunut Ebayn käyttäjäkunnasta. Yritin ottaa yhteyttä sähköpostitse myyjään, mutta ainoa kommunikaatio oli ilmeisesti useammalle samaan syöttiin tarttuneelle lähtetty viesti, jossa sanottiin, että Lähetin vielä varmuuden vuoksi myyjälle sähköpostiin meilin, jossa ilmoitin, että mikäli 48 tunnin sisään ei vastausta tule, niin otan yhteyttä Paypaliin. Myyjästä ei tietenkään mitään kuulunut, joten Paypalin Resolution Centeristä klikkasin "Dispute a Transaction" ja annoin tapahtuneesta kuvauksen. Ostosta oli tällöin ehtinyt kulua kolmisen viikkoa. Noin 2-3 viikon kuluttua Paypalilta tuli sitten ilmoitus, että juttu on ratkaistu minun hyväkseni ja kortilleni palautuivat maksamani rahat. Tämä tapaus kyllä vahvisti uskoani siitä, että suhteellisen huolettomasti voi netissä shoppailla, kunhan vaan on tieto siitä, että maksutapaan kuuluu helppo reklamaatiomahdollisuus ja kunhan vaan jaksaa sitten asiaa ajaa -- eipä omanikaan vaatinut montaa minuuttia vaivaa. Se tosin pitää sanoa, että aina kannattaa koittaa ensin sopia asia myyjän kanssa -- uskoisisin tämän olevan hyvä asia myös reklamaatiota haettaessa. Monesti Ebay-myyjien palautteissa näkee, että asiakkaat ryntäävät esim. suoraan haukkumaan yms. antamatta myyjälle mahdollisuutta hyvittää asia. Itse tilasin kuukausia sitten Ebayn kautta hajustetta, joka osoittautui feikiksi. Sen sijaan, että olisin todennut myyjän palautteessa p#skaksi ja hakenut välitöntä reklamaatiota, otin häneen yhteyttä, sovin hänen kanssaan asiasta ja hän antoi minulle rahat takaisin. Kaikki eivät vaan aina osaa ajatella asiaa niin, että totta kai hekin myyjinä (tai reklamaatiosta päättävinä) mielummin palvelisivat ihmistä, joka ongelmankin edessä on asiallinen, rakentava ja vastaantuleva.
Samaa mieltä, mutta Tässä tapauksessa kielteinen palaute olisi ollut paikallaan. Huijarit paljastuvat (myös) kielteisen palautteen ansiosta ja sinun lailla toimivat antavat huijareille mahdollisuuden jatkaa toimiaan.
Omassa tapauksessani tosin myyjä piti kiinni siitä, että tuotteen pitäisi olla aito. Hän sanoi hankkineensa sen kolmannelta osapuolelta. Tiedän kyllä tämän maailman ja sen että "niinhän ne aina sanoo", mutta ihan siltä varalta, että tälle myyjälle olisi sattunut vain arviointimoka tms. (hänelle oli kyllä ihan 100%:n palaute muistaakseni useammalta sadalta ostajalta), niin halusin antaa hänelle mahdollisuuden. Myyjä on toki silti aina vastuussa myymästään tuotteesta. Toisaalta näin kuukausittain Ebaystä ostoksia tekevänä olen huomannut senkin, että myyjät, joilla on esim. 99,8%:n ja tuhansien asiakkaiden palautteessaan näitä feikkisyytöksiä, ovat minulle myyneet aitoa kamaa (tai no ainakin sen verran aitoa, että tuote täyttää kaikki ne kriteerit, joita huijauksientunnistusoppaat vaativat tuotteesta löytyvän, jotta se olisi aito).
Vaihdoin ebay.com:ssa tilini sähköpostiosoitetta eilen noin klo 19.00. Uuteen osoitteeseeni ei vieläkään ole tullut vahvistusmailia jotta voisi saattaa vaihdoksen voimaan. PRKL sanon minä kun pitäisi yksi tuote ostaa ja paypalilla maksaa. Miten voi tämmöinen asia kestää näin kauan ? Ja ei, mailiosoite on normaali,kirjoitettu oikein, toimii normaalisti eikä ole mitään roskapostisuodatinta käytössä. Menetänkö jotain informaatiota, jos ostan tuotteen nyt kun käytössä on vielä väärä sähköpostiosoite vai näenkö ne samat ebayn lähettämät mailit tilinhallinnasta että pääsen maksamaankin tuotteen paypalilla ? Saako kauppias väärän mailiosoitteeni ebayltä ?
Mitä muutoksia tileihini minun pitää tehdä Ebayssa ja PayPalissa, jos haluan huutokaupata Ebayssa joitakin tuotteita ja saada niistä rahat Paypalin tilille? Kuinka paljon Paypal ottaa välistä, jos siirrän rahaa Paypal-tililtä pankkitilille?
Ostinpa Ebayn kautta vahvistimen,ei toimi ei,takuuseen menisi,olen ollut yhteydessä myyjään jolla on iso hifipisnes siellä,tavara tuli kiinasta ja myyjä väittää että hänen ei tarvitse maksaa tavaran takaisinlähetyksestä lähetyksistä syntyviä kuluja jotka ovat isompi kuin tavaran arvo,kyseessä tämä:http://www.ebay.com/itm/SMSL-AMP-03..._HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item27c136bd22 Mitäs tekisi,postit suomesta 32e kiinaan?
En tiedä, mutta kysyppä Ebaylta apua tilanteeseen. Harkitsisin jopa tuota Ebay buyer protectionia: http://pages.ebay.com/coverage/index.html
Dear husse1, dear sorry the ebay regulation: the buyer need to pay the post fee. - szclever88 Click "respond" to reply through Messages, or go to your email to reply -------------------------------------------------------------------------------- From: husse1 To: szclever88 Subject: Re: Returns: husse1 sent a message about SMSL A1 TA2021B T-AMP 2X25W Tripath Class Stereo Integrated Amplifier black new #170712418010 Sent Date: Sep-02-12 08:14:05 PDT Dear szclever88, Dear Sir, I will send the Amplifier to you by post. Please send me the mailing cost to my bank account. I will inform you the mailing costs later. Please confirm me that this is ok with you. Best regards husse1 ----- Original Message ----- From: eBay ??: szclever88 <email address removed per policy> To: <email address removed per policy> Sent: Sunday, September 02, 2012 7:38 AM Subject: Re: Returns: husse1 sent a message about SMSL A1 TA2021B T-AMP 2X25W Tripath Class Stereo Integrated Amplifier black new #170712418010 Dear husse1, dear what is the return code? - szclever88 -------------------------------------------------------------------------------- From: husse1 To: szclever88 Subject: Re: Returns: husse1 sent a message about SMSL A1 TA2021B T-AMP 2X25W Tripath Class Stereo Integrated Amplifier black new #170712418010 Sent Date: Sep-01-12 04:02:17 PDT Dear szclever88, Dear Sir, I will not pay the return mailing costs to your address! Do you have a return code or will you pay the costs to my account? Regards husse1 ----- Original Message ----- From: eBay ??: szclever88 <email address removed per policy> To: <email address removed per policy> Sent: Monday, August 27, 2012 4:26 AM Subject: Re: Returns: husse1 sent a message about SMSL A1 TA2021B T-AMP 2X25W Tripath Class Stereo Integrated Amplifier black new #170712418010 Dear husse1, dear our address Wang shuzeng Rm212,block 404,Shangbu Industrial area, Huaqiang north road,Futian zone,518028 shenzhen.P.r.china. Tel No.: 86-755-82521355 - szclever88 -------------------------------------------------------------------------------- From: husse1 To: szclever88 Subject: Re: Returns: husse1 sent a message about SMSL A1 TA2021B T-AMP 2X25W Tripath Class Stereo Integrated Amplifier black new #170712418010 Sent Date: Aug-26-12 03:06:52 PDT Dear szclever88, Dear Mr Wang Shuzeng thank you for your e-mail. I would not like to have extra mailing costs since the Amplifier was not ok. Do you have any code for returns for the the return sending? With best regards husse1 ----- Original Message ----- From: eBay ??: szclever88 <email address removed per policy> To: <email address removed per policy> Sent: Tuesday, August 21, 2012 4:24 PM Subject: Re: Returns: husse1 sent a message about SMSL A1 TA2021B T-AMP 2X25W Tripath Class Stereo Integrated Amplifier black new #170712418010 Dear husse1, dear ok post it back to us. we will post a new one when we receive the package. thanks - szclever88 -------------------------------------------------------------------------------- From: husse1 To: szclever88 Subject: Re: Returns: husse1 sent a message about SMSL A1 TA2021B T-AMP 2X25W Tripath Class Stereo Integrated Amplifier black new #170712418010 Sent Date: Aug-21-12 05:40:52 PDT Dear szclever88, dearWang Shuzeng There comes no soun from the amplifier,it onlu gives soun of snaps,no sound. best regards husse1 ----- Original Message ----- From: eBay ??: szclever88 <email address removed per policy> To: <email address removed per policy> Sent: Sunday, August 19, 2012 3:48 PM Subject: Re: Returns: husse1 sent a message about SMSL A1 TA2021B T-AMP 2X25W Tripath Class Stereo Integrated Amplifier black new #170712418010 Dear husse1, dear what is the problem of it. our address: Wang shuzeng Rm212,block 404,Shangbu Industrial area, Huaqiang north road,Futian zone,518028 shenzhen.P.r.china. Tel No.: 86-755-82521355 - szclever88 -------------------------------------------------------------------------------- From: husse1 To: szclever88 Subject: Returns: husse1 sent a message about SMSL A1 TA2021B T-AMP 2X25W Tripath Class Stereo Integrated Amplifier black new #170712418010 Sent Date: Aug-19-12 04:56:25 PDT Dear szclever88, The SMSL A1 TA2021B T-AMP 2X25W Tripath Class Stereo Integrated Amplifier I have bought from you does not work. I just tested it only now and found out that it is broken. What shall we do with the Amplifier? Can I send it back to you? Waiting for you reply, with best regards husse1 - husse1 Niin että VITTU,onko ebayn määräyksissä jotain tuollaisia että ostaja palauttaa omalla kustannuksellaan ostamansa viallisen tuotteen?JOS ON niin loppui ebay ostakset tähän päivään!!! Niin tuo teksti on käymästäni kirjeenvaihdosta kauppiaan kanssa.
On. Ja jos esim. teet Paypal-valituksen ja voitat se, joudut silti maksamaan palautuksen. Kiinalaiset ovat kyllä olleet todella joustavia, tyyliin asiakas on aina oikeassa, mutta sinulle näköjään sattui joustamaton kiinalainen... Kannattaisi varmaan avata tuo ja tutkia näkyykö selvää vikaa. Joku elektroniikkaa harrastanut huomaa sen hetkessä ja yleensä noissa viat on jotain puuttuvia tinauksia tai oikosulkuja.
No juu,käpistellyt olen noita ikäni ja rakennellutkin....vituttaa vaan suuresti tuo takuupalautus....NO laitetaan vähän rivakkaampaa postia kundille.....aika hyvät palautteetkin sillä....ei varmaan halua"negaa"voin taata että laitan niin että tuntuu!!! MITÄ vitun paypal valituksia.....stna.....myyjä vastaa aina myymästään kapistuksesta.....tai sit minäkin alan myydä huutonetissä kamaa....vittuuks sen on väljä toimiiko myymäni tuote!Kun on tarpeeksi huonoja palautteita niin suljetaan tunnus ja otetaan uus. Niin tässä mun omat: http://www.huuto.net/fi/showfeedback.php3?fbuser=165721
Tuolla myyjällä on jo negatiivisia palautteita, ja ainakin yksi ihan samasta syystä, joten ei tuo piittaa yhdestä uudesta negasta.
Positiivisuutta taas Ebaystä. Olen odotellut melkein 2kk akkulaturia kiinasta, eikä näkynyt/kuulunut. Menin katsomaan Ebaysta, että mahtoiko siihen olla seurantanumeroa olemassa, ei ollut. Tuli samalla huomattua, että myyjä oli poistettu Ebaystä. Pienet ihmettelyt, että mitäs nyt sitten ja eikun "Money back guaranteeta" kokeilemaan. Tuon täyttäminen oli lähinnä, raksi ruutuun haluan rahat takaisin ja vapaamuotoinen viesti myyjälle. Ebay lupasi, että jos ei 4 päivään kuulu myyjästä mitään, niin voin sen jälkeen palata asiaan. Lähetä napin jälkeen meni noin 50 sekuntia kun sähköpostiin tuli jo viesti, että myyjän aikaisemmasta toiminnasta johtuen olemme ratkaisseet tämän eduksesi ja hyvittäneet PayPal tiliäsi. Se tässä vaan sylettää, että tuota laturia olen kovasti ollut vailla.. eikun uutta etsimään.
Mulla tänä keväänä tuli ensi kertaa tilanne että ebaysta ostamani paketti ei koskaan saapunut perille. Kohta kaksi kuukautta oli mennyt ja myyjä vain käski odottamaan. Kerroin tilanteen ebayn asiakaspalveluun. Ohjeena oli käydä myyjän kanssa läpi ohjeissa oleva protokolla. Näin tein ja homma ei edennyt. Jonka jälkeen ebay otti asian hoitaakseen ja tämän rahat takaisin takuun kautta sain omani takaisin. Kyseessä oli lähes 400 euron ostosta joten ihan pikku rahasta ei ollut kyse. Mutta hyvin toimi tämä takuu.
Tuo todellakin näyttää toimivan aivan esimerkillisen hienosti. Itsellä kävi niin että tuote kyllä saapui, mutta oli väärä vaikka ensin vielä olin varmistellut hämmentävistä (ja ristiriitaisista) myyntitiedoista johtuen että onhan tämä se ja se...! Laitoin ensin palautetta hepulle joka kiisti kaiken. No, saman menettelyn kautta sain maksamani summan takaisin ilman velvollisuutta edes palauttaa tuotetta koska myyjä ei hyväksy palautuksia. ;-) Laitoin toki täysnegatiivisen palautteen kaverille joka sitten itki siitä että pitäisi kuulemma muuttaa kun pilasin hänen puhtaan track recordinsa. En ole jostain syystä vielä jaksanut vaivautua.
Vaivautuminen valittamaan myyjän virheestä vie aikaa ja lisää stressiä. En jaksa tällä kerralla ryhtyä sotaan, muuten kuin naputellen tähän kommenttini tapahtuneesta. Tilasin muutama viikko sitten 4 kiinalaista kaapelia (ebay.co.uk) ja sain toissapäivänä postilaatikkooni kaapeleita vain 3 kpl ja lisäksi mukaan oli pantu ties mikä piuhaviritys, jolla en tee mitään. Luulen, että myyjältä olivat loppuneet kesken oikeat tuotteet ja korvikkeeksi pakettiin pantiin edes jotain sälää, ettei ostaja (minä) lähtisi valituskierteeseen. Noin 1,50 euroa menetin rahaa kun kolmas kaapelini jäi uupumaan. Tai kenties menetin euron, jos keksin oudolle väärälle piuhaviritykselle jotain modauskäyttöä eli annan sille puolen euron hyötyarvon. Noin euron menetyksen takia en viitsi aloittaa sotaa. Sodalla olisi kaksi lopputulosvaihtoehtoa, joista kumpikaan ei ole reilu: 1) Jos eBay määrää minut palauttamaan paketin kirjattuna lähetyksenä Kiinaan, niin minun pitää maksaa mitälie 10 euroa postikuluja. Mahdollisesti myyjä pakettini saatunaan lähettää puuttuneen tuotteen minulle, tai sitten saan taas uudelleen jonkun väärän tuotteen, josta seuraa uusi valituskierre ja uudelleen 10 euroa postikuluja minulle, ja niin edelleen. NOU FAKING WEI tällaiseen noidankehäkonkurssiin minua pakoteta yhden euron menetyksen pelastamisen toivossa. 2) Jos eBay ei pakota minua palauttamaan virheellistä tuotetta, niin viikkokausien juupas-eipäs-kirjeenvaihtojen (tusina työtunteja hukkaan) jälkeen eBay korvaa minulle koko lähetyksen arvon ja saan pitää saamani tuotteet, oikeat sekä väärät. Tämä tarkoittaa, että saisin "ilmaiseksi" 3 oikeaa kaapelia ja turhan mikälie-piuhan. Tämä on moraalitonta myyjäpoloisen hyväksikäyttöä, tai kuka tässä nyt maksumieheksi lopulta joutuukaan, en tiedä. Että 1,50 euron virheen takia joku osapuoli (myyjä tai eBay) menettää koko lähetyksen hinnan. eBayn huonoin puoli on "reilun pelin puuttuminen". Vaihtoehtoja virhetilanteen lopputuloksena on vain nuo kaksi mainittua tilannetta. Puuttuu kokonaan seuraava kolmas vaihtoehto eli kaikille osapuolille reiluin tapa toimia: 3) eBay määrää myyjän lähettämään minulle puuttuvan tuotteen myyjän kustannuksilla, tai määrää myyjää palauttamaan puuttuneen tuotteen hinnan minulle. Ellei myyjä tottele kumpaakaan vaihtoehtoa, sitten eBay korvaa minulle rahallisesti sen YHDEN väärän tuotteen hinnan eli noin 1,50 euroa. Tällainen toimintamenettely olisi kaikista loogisin ja reiluin, mutta tätä menettelyä ei eBay ymmärrä. Koko valitusrumba pitää aina aloittaa "haluan palauttaa tuotteen"-metodilla, vaikka se palauttaminen nimenomaan on järjettömän kallista puuhaa (ostajalle siis). Kerran lähdin valituskierteeseen kun sain kaksi täysin väärää tuotetta kahden tilaamani sijaan. Siinä tapauksessa sain lopulta pitää väärät esineet ja sain eBayn antamana rahani takaisin. En tiedä mitä myyjälle tästä seurasi, eikä kiinnosta, sen verran huijarilta myyjä kirjeenvaihdon perusteella vaikutti. Jankutti vain samaa mantraa eli yritti viivytellä ja lopulta lopetti vastaamisen kokonaan. Yhden myyjäsamplen perusteella en vielä luokittele jokaista myyjää huijariksi, mutta niin raskasta henkisesti on huijarin kanssa tappelu, että en taistoon lähde ellei menetykseni ole kymppi tai useampi. Onkohan eBayssä osa myyjistä tietoisia ammattihuijareita, jotka elävät sillä, että "pilaavat" jokaisen lähetyksensä jättämällä puuttumaan pienen osan tuotteista tai panevat mukaan väärän halvemman esineen? Toivoen sitä, että ostaja ei euron-parin vuoksi viitsisi aloittaa taistelua rutinoitunutta ammattihuijaria vastaan, joka nappia painamalla generoi höpölöpö-viestejä vastaukseksi ostajan tai eBayn kyselyihin. Huijarimyyjälle varmaan kertyy valtavat tulot jos jokaisessa lähetyksessä on 1,50 euron "ylimääräinen voitto" huijauksen ansiosta... JOS tietäisin, että nämä tapaukset ovat ammattihuijauksia, sitten lähtisin sotaan. Mutta ajattelen asiaa rehellisen köyhän kiinalaisen pienyrittäjän kannalta, enkä halua aiheuttaa hänelle taloudellisia vaikeuksia. Minulle 1,50 euroa ei ole suuri asia, mutta kiinalaiselle käsityöläiselle se voi olla suurikin raha. Saati jos myyjä joutuu korvaamaan koko lähetyksen hinnan eBaylle. .
Millainen palaute ostotapahtumasta pitää antaa jos osa saaduista tuotteista on vääriä tai puuttuu tai rikki? Jos ostaja ei viitsi aloittaa valitusrumbaa virheen korjaamiseksi. Tähän mennessä olen jättänyt aina palautteen kokonaan antamatta niissä tapauksissa, joissa tuote on viallinen tai väärä tai puuttunut. Esim. erään kaapelin toisen pään liitin oli rikki, kaapeli täten käyttökelvoton. Menetykseni on noin euron tai parin luokkaa näissä kaikissa tapauksissa. Maalaisjärki sanoisi, että palaute pitäisi olla tyyliin "osa tuotteista virheellisiä", mutta lisäksi palautetähtimäärän pitäisi olla neutraali tai negatiivinen. Mitään positiivista kun ei ole siinä, että maksaa kelvottomasta/puuttuvasta tuotteesta täyden hinnan. Mutta kun (eBay-sääntöjen mukaan?) ENNEN neutraalin/negatiivisen palautteen antamista pitäisi aloittaa vaivalloinen pitkäkestoinen väittelykierre myyjän kanssa, on tästä koko palautesysteemistä liikaa vaivaa suhteessa hyötyyn. Helpointa on siis olla antamatta mitään palautetta. Ellei joku keksi muuta toimintamallia näille "pikkuviallisille" tilanteille. .
Ei kai tuollaista "Ebay sääntöä" varsinaisesti ole, mutta myyjät kyllä pääsääntöisesti tuommoisen lauseen myyntisivuillen laittaa?