Hetken katsoin ja ajattelin, että pitääkö olla huolissaan, ei enää ole hauskin TV-ohjelma, joka tulee telkkarista. Mikä näitä ihmisiä vaivaa? Miksi kukaan heistä ajattelee, että tämä säälittävän/nöyryyttävän esiintymisen jälkeen aukeaa paikka eduskunnassa? Kerroin paremmalle, että tässä on varmaan joku, "olen YLE" puolueeton juttu, jossa annetaan myös näille pienille mahdollisuus puhua.
Toista Timo Soinia ei tule varmaan ainakaan elinaikanani. Miehen elämäntyö oli Persujen nostamisesta pienpuolueesta "Jytkyyn", ja sitten kansan mielestä käänsi selkänsä, kun ministeribemari ulkoministerin salkun osalta osui miehen harteille? En itse pidä persuja parhaana puolueena tosiaan, vaikka eniten se oman kenttä/katukulttuuri duunariväestön keskuudessa olen kuunellut juttua, että eniten "duunari" -puolue onkin. Vanhan jo 80-ikävuoden sukupolven raskaan fyysisen työn duunarien suussa liikkunut jo hyvin vanha vitsi "Täytyy katsoa vaalipäivänä, jos kansa olisi viisastunut, ja SKP ja kommarit pääsisi valtaan?". Tämäkin reaalielämäni ympäristöni havainto ja kaduntason käytännön kokemus. En itsekään sitä kokonan katsoinut tai kuunellut, sehän oli Raiostakin pystyi kuuntelemaan, mitä jännitin UEFA:n Euroopan Liigan pudotuspelikierros -iltaa, kun 8+0 62 rivin harava 32 rivin Minivakiolla eilen aamulla kävin K-kauppaan viemässä, niin lopulta sitten voitinkin 60€ ja risat 9,40€ pelillä, mutta päällisin puolin jäi sellainen kokemus näiden piepuolue-toiijoiden puheista, että voin ottaa kantaa. Olen katsonut aiemmissa vaaleissa tämän, ja sama porukka siellä oli nytkin. Hyviä asioita oli muutamalla puolueella: - Lyhyempi työpäivä (6 tuntia) - Perustulo (1500 euroa jokaisella) - Turkistarhaus pitäisi lailla kieltää, ja laissa pitäisi säätää eettisimpiä elintarvikkeiden valmistustapoja vaadittavia toimia. Sitten Avoimen Puolueen edustaja tilaisuudessa, vientiyrittäjänäkin toiminut Petrus Pennanen puhui, että pitäisi saada joustavuutta TE-toimiston 2-tila malliin siinä perustulon yhteydessä, että olisi matalampi kynnys ryhtyä vaikka oman ammattitaitonsa puolesta harjoittamaan vaikka yksityisenä elinkeinoharjoittajana ammattiaan ilman, että tuet välittömästi menee, olen itse puhunut samaa, merkittävin missä julkisuudessa olen maininnut asiasta on Kauppalehden keskustelupalsta muista oliko se siinä YEL-vakuutus vai Pien/kevytyrittäjyys -säikeessä. Petrus Pennanen puhui myös, että Kannabis pitäisi laillistaa. Itsellä ja saman kaltaisia mielipiteitä, enkä ole yksin jakamassa niitä argumentteja, miksi näin on ja itse olen päätynyt saanut tukea turuilta ja toreilta taas kaduntason/kulttuurin tavallisten ikäpolveni äänestävän kansan suusta kuultua, mitä olen puhunut ihmisten kanssa paljonkin asiosta. Jos joku ei kannata tällä palstalla tätä, eikä tiedä niitä taustoja, niin ne on niin pitkään vellonut argumentteina siellä taustalla, älkää juuttuko tähän, koska tämä ei ole vastauspostaukseni pääpointti, että pilvi lailliseksi Suomessa. -TE Toimiston ja Kelan byrokratiaa pitää vähentää. Oli jo 2017 muistaakseni, kun itse olin vasemmistoliiton ehdokasasettelussa täällä kotikaupungissani Turussa ehdolla kotikaupunkini valtuustoon, jolloin keräsin 10 ääntä, oli muistaakseni tuo "Pitäisikö julkisorganisaation hallintoa keventää?" , ja minunkin mielestäni pitäisi, ja sama Kela ja TE-toimisto mitä nämä tuottavat julkisia palveluja. Jos joku osaa kertoa faktan, minkä alan vientiyrittäjänä Petrus Pennanen on toiminut, mies mainitsi tuon viitteen viinien viemisestä muihin maihin, onko mies toiminut alkoholijuomien vienti -yrittäjänä, viinejä? Se taisi tulla miehen suusta samassa puheenvuorossa, kuin tuo, että kannabis pitäisi laillistaa, asiaviihdettähän se vähän omaksi iloksi on, mutta en totta puhuen usko, että mies on Suomessa virallista päivänvaloa kestävää vientiyritystä johtanut vientimyyntiartikkelinaan Cannabis Sativa? Eihän se niin ole, olisi mukavaa tietää, mikä miehen vientifirman tuotekategoria oli, sitä mies ei ole paljastanut noissa pienpuoluetenteissä, enkä ole miestä kuuklettanutkaan, jos sieltä löytyisi jotain. Siinä oli nyt seuraavilla puolueilla hyvää mixausta, jos nämä saataisiin yhteen: - Avoin Puolue, SKP, Eläinoikeuspuolue, ja Feministipuolue Puolueet tyyliin Kristallipuolue, Suomen kansa Ensin, Kansalaispuolue tyyliin ajaisivat Suomen todelliseen rospuuttoon, heidät pitää pitää kaukana Suomen päätöksenteosta. Argumenttejani: Ensinnäkin ihmisten tasa-arvo pitää toteutua sukupuoleen tai ihon väriin katsomatta, mitä yksi noista, en muista yksi oliko se tuossa edellisessä listassani oli täysin rasistista linjaa ajavaa se kaljupää siellä studiossa, YLE:n sensuurin olisi pitänyt puuttua siihen, mitä siellä sensuroidaan päivän valon kestävääkin mielipidettä ja puhetta omaan empiriaan pohjaten mahdollisesti. Suomi on sen lisäksi, että viennistä riippuvainen, niin myös tuonnista: Suomi on niin pieni maa täällä Pohjois-Itä Euroopan laidalla, että me emme voisi täysin omavaraisesti "Suomen kansa ensin" -tuottaa ja valmistaa kaikkia niitä palveluita tai muita kulutushyödykkeitä, joita tarvitsemme länsimaalaisina hyvinvointia, tai "hyvinvointi" -valtiossa sitä täysin itsestään pitävinä korkean sivistyksen yhteiskuntana. Trump oli hyvä merkki Amerikan presidenttikaudella "Amerikka Ensin" -ajattelutapa, joka ääripää ilmiö on se, että maan kansalaiset kuluttavat ainoastaan kotimaassa valmistettuja tuotteita, ja se varallisuus kiertää pelkästään maan sisällä, En tiedä voiko Amerikkakaan täysin omavaraisesti toimia ilman Eurooppaa, mitä Euroopan Unionin markkina-alue on USA:llekin yksi tärkein, Suomi ei pärjää yksin missään nimessä. Se kavahti vähän, mitä tässä aika kypsänä 40-vuoden iässä, mitä tuli "Pitäsikö Suomen ottaa oma valuutta takaisin", kukaan ei esittänyt, että kaikenlaiset varallisuuserät pitäisi lailla kieltää, se olisi ollut 100%-radikaali veto, no se Kristallipuolueen mieshän puhui vähän siihen suuntaan, että ruokimme koko ajan "Globaalia Pankkiiri-Mafiaa", mitä maailmassa on enemmän velkaa, mitä varallisuutta, ja se velka on pankkiirien varallisuutta. No, se siitä, olen itsekin joutunut käsittelemään sen tosiasian, että kaikenlaiset vaihdon välineenä toimivat varallisuusmuodot ovat välitön paha, mitä olen päätynyt evoluutioekonomiaan perehtyessäni tähän, ja mitä tämä maailma on järjestäytynyt aika alusta lähtien ihmisen historiassa jo vapaalle markkinatalousjärjestelmälle tämä systeemi, tai ainakin sen esiasteille. Noissa pienpuolueissa se ongelma myös, että jos sieltä nyt sattuisi jonkun yhden pienpuolueen yksi edustaja menemään läpi, hänellä ei käytänössä olisi lainkaan valtaa sitten käytännössä lainkaan eduskunnassa, mitä satavarmaa on, että ei nousisisi hallituspuolueeksi, ja sitten mitä niissä istunnoissa ja valiokunnissa yms. siellä joka puolueista ottavat osaa niihin keskustelutilaisuuksiin ja kokouksiin, niin kyllä aika helposti tulisi jyrätyksi noiden suurien puolueiden toimesta, mitä siellä on. Kuitenkin hallitus muodostaa eduskunnassa enemmistön, eli diktatisoi 100% sen päätöksenteon lopulta sinetin antavasti. Kyllä äänestyspäivänä menen äänestämään ja tukeudun punavihreästi kestävän kehityksen pohjalta varmaan kotikaupunkini miehiä -täyttämään kansalaisvelvoitteeni. Tottakai!
Nuo pienpuolueet voivat olla hassuja, mutta ovat osa demokratiaa. Kansastahan se on kiinni, paljonko ne saavat kannatusta ja valtaa.
Outo tilanne vaaleissa kun vihervasurit joutuu äänestämään demareita kun ilman Marinin voittoa ei ole asiaa hallitukseen. Kokoomus taas munasi transulaissa ja menettää ääniä kristillisille sekä osa kokoomuslaisista äänestää Purraa kun ei voi muuten antaa miinusta Marinille.
Perussuomalaisten nousu toi populismin suomalaiseen politiikkaa ja heikensi poliittisen keskustelun tasoa nyanssien käsittelystä mustavalkoiseksi eipäs-juupas huuteluksi. En siten osaa arvostaa Timo Soinin elämätyötä poliitikkona. Perussuomalaiset ovat duunaripuolue, mutta ei niiinkään siksi, että ajaisivat duunarin etua, vaan siksi että heidän sivistymätön poliittinen retoriikkansa vetoaa tiettyyn osaan duunareita. Demokratiassa näille puolueille pitää toki antaa mahdollisuus vaaleissa saada kannatusta ajatuksilleen, mutta taitaa näissäkin vaaleissa äänisaalis jäädä niin vaatimattomaksi, että nämä puolueet eivät valtaa eduskuntataloa.
Katsoin noin puolet pienpuoluetentistä, ja asiallisempi se oli kuin etukäteen olisin kuvitellut. Osa pienpuolueista oli tietysti silkkaa populismia ja osa yhden asian liikkeitä (Eläinoikeuspuolue, Feministinen puolue), mutta siellä oli joukossa ihan järkeviäkin ajatuksia. Käytännössähän näin pienillä puolueilla ei kuitenkaan ole vaikutusmahdollisuuksia valtakunnan politiikassa.
Liberaalipuolueen #LeikattavaaLöytyy-kampanja on jo nyt vaikuttanut yleiseen poliittiseen keskusteluun. Lähes joka puolueesta on asiaa kommentoitu. Pitäisikö tässä ketjussa keskustella vain TV:ssä lähetettävistä vaaliohjelmista vai miksi tämä ketju on tässä osiossa?
Saan vaalikoneissa ykkösehdokkaiksi järjestäen näitä pienpuolueiden edustajia. Hesarin vaalikoneessa ykköseksi nousi kaveri joka lupasi järjestää reivit Mäntyniemessä. No toisaalta ei hullumpi ajatus Mitenkäs muilla, tarjoavatko vaalikoneet ehdokkaita jotka ovat ennakkoon ajateltuna lähellä omaa puoluekantaa vai mennäänkö ihan oman mukavuusalueen ulkopuolelle?
Itse en ole miesmuistiin äänestänyt mitään tiettyä puoluetta vaan aina SDP:tä ja muuta vasemmistoa vastaan. Näin tänäkin vuonna, viimeinen galluppi kertoo kummasta vaihtoehdosta valitsen. Vaikka on toki demokraattista ja aivan oikein että ihimisillä on mistä valita mutta kyllä tolkun ihmisille on tehnyt hallaa Hjallis ja nyt nämä pari muuta puoluetta. Mitä näihin väittelyihin tulee, ei pysty katsomaan sitä kiljumista ja päälle puhumista, ei minkäänlaisia tapoja.
Voishan tämä tietysti olla Muuta - Tarinatupa - Muuta - Päivän peili osiossa, mutta silloin kuin loin tämän aloituksen en edes löytänyt tuota mainittua osiota.
Onhan täällä sisäinen haku olemassa. Edelliset eduskuntavaalit: https://www.dvdplaza.fi/threads/eduskuntavaalit-2019.95442/ Katsoin aika ison osan TV-tentistä kahdessa osassa. Iso kiitos osallistujille. Eivät puhuneet toistensa päälle, kuten esimerkiksi Sanna Marin jatkuvasti tekee. Sannikko veti ohjelman tarpeeksi hyvin. Minulle oli iso yllätys, että sinimusta Tuukka Kuru oli noin hyvä. En ole monessakaan asiassa samaa mieltä, mutta esitti asiansa uskottavasti ja oli perehtynyt siihen mitä edustaa. Olen aina ajatellut, että sinimustat ovat samanlaisia hörhöjä kuten se VKK:n edustaja oli. VKK-kaverilla ei todellakaan ollut homma hallussa. Liberaalipuolue ja Korjausliike saavat minulta isot pluspisteet. Homma hallussa ja konkretiaa.
Tuo Persujen suosion nousun taustalla puoleenahan se liittyy laajemmin siihen joukkoon, tai populaatioon, mitä Euroopassa oli nuo oikeistopopulistipuolueet nousevassa trendissä ja noussutkin valtakunnan tasoisen politiikan tekemiseen muissakin maissa samaan aikaan, mitä persut Suomessa. On totta, että kaikissa puolueissa on yksittäisiä hyviäkin mielipiteitä, ja henkilöitymiä mielipiteineen, vaikka itse päädyin puoluevalinnassa vasemmistoliittoon, mutta siinä on niin monta tekijää mitkä sai minut lopulta valitsemaan sen. Se on ja yksi, mitä ne aatteelliset erot siellä puolueiden yleisissä linjauksissa, jotka sitten jossain muodossa se aattellinen tausta näkyy niissä ajankohtaisissa puolueohjelmissa, ja siinä kohtaa, kun allekirjoittaa sen sitoumuksen sen puolueen toimintaan osallistuvana, pitää sitoutua puhumaan sen puolueohjelman mukaista asiaa, ja sitten erityisesti jos on eri mieltä, pitää äänestää jos pitää antaa ääni jossain paikkaa jostain asiasta, pitää äänestää ryhmäkurin sanelemana vastoin omaa mielipidettä tavallisesti, on kysymyksiä, joissa on poikkeuksia tai monet esim. kansanedustajat sitten varmaan ovat poissa -äänellä siitä äänestyksestä, jos oma ideologia ei salli antaa sen puolueen yleisen linjan mukaista ääntä sille asialle, mistä se ääni annetaan. Se on ja sitten se, että pitää pystyä luonnostaan puhumaan sitä puolueen yleisaatteellisen llinjauksien mukaista asiaa pätevine argumentteineen suorana livetilanteessa, jos nyt päätyy jossain kohtaa tai on jokin kärkipolittiikkaan hinku, koska jos nyt joku kysyy jotain mielipidettä asiasta, niin se pitää ja ajan tasalla olla se lausunto live-tilanteessa saman tien kohdallaan ilman munauksia. Tämä on tärkeää, vaikka itse nyt olen mieltänyt, että mieluiten olen lähinnä tavallinen rivikannattajajäsen loppuelämäni mielellään, ja mitä tässä paikallistasolla seuraan asioita, ja tiedotusta yms. En ole tuon 2017 vaaliehdokkuuteni jälkeen edes pyrkinyt ehdokkaaksi sen jälkeisissä vaaleissa aivan tietoinen oma valintani ollut se, sen verran tuli kokemusta tuosta vaaliehdokas-teemaan littyvästä, mitä se kaikkineen pitää sisällään, ja mitä siihen vaalikampanjaan kaikkineen sisältyy yms. vaikkakin nyt kokemusta yksistä vaaleista tuli, ja olin liikenteessä 0€ vaalikampanjabudjetilla. On totta, että Suomi on siinä mielessä erittäin hieno länsimaa, mitä täällä nyt kuitenkin lopulta sitten vielä on sanavapaus ja kenellä tahansa vapaasti mahdollista perustaa yhdistys, poliittinen tai muu vastaava, ja sitten kuka tahansa voi perustaa oman yrityksen nyt lähtökohtaisesti olettaen että ei ole aiemmilla firmoillaan saanut tuomiona liiketoiminnan harjoittamiskieltoa. Se porukka enimmäkseen vissiin siirtynyt Espanjan paratiisiin tekemään bisnestä sinne, mitä katsoin tuon dokumentin oliko se Maikkarin siinä True Crime -sarjassa, vai oliko se YLE:ltä MOT taisi olla, "Espanja - Suomalaisten liikemiesten paratiisi", tai vastaava se ohjelmanimike. Varmaan se vielä Areenassa on katsottavissa. Taitaa Myyntimies/Kiinteistövälittäjä Jethrokin myydä tällä hetkellä kebabia Espanjassa? Siinä mielessä sana on vapaa sentään vielä Suomessa, ja erilaiset mielipiteet ja ilmaisut ovat juuri sitä rikkautta toimintaympäristöön luvoia elementtejeä, on niin monta ihmismielen laatua ja ajatusta esityksistä tulkintoineen, kun on meitä ihmisiä, ja siinä määrin noillakin mainituilla puoleilla, joista mainitsin rospuutto-vaikutus Suomeen, niin kyllä siellä jotain kannattajakuntaa on, mitä vaaditaanko siinä 5000 kannattajakorttia, niin saa juridisesti rekisteröityä uuden poliittisen puolueen järjestö, vai onko ne kaupparekisterissä ne yhdistyksetkin, sama sitten kerääkö ne kannattajakortit perinteisesti kadulla nimi-paperiin -systeemillä, vaikkakin teknologian kehittymisen myötä ne kannattajakorttien kerääminen myös sähköisesti on mahdollista ja lainvoimaista toimintaa nykyään taitaa jo olla.
Tämä nyt liittyy näihin vaaliteemoihin ja eduskuntavaalit 2023 myös, mitä tulee näihin edustajaehdokkaiden vaalikampanjoihin. Voisin avata tällaista näkökulmaa, mitä olen miettinyt itsekseni, mitä aika tuhottomasti tätä joutoaikaa elämässäni on, ja mitä nyt olen tässä kotilähiössäni tuota eri ehdokkaiden kampanjointia seurannut lähikaupassa asioinnin yhteydessä ohi kävellen äänenkalastelijoilta. Lähtökohtaisesti ehdokas kustantaa itse sen vaalikampanja-budjettinsa, vaikka valtaosalla on myös ulkopuolista rahoitusta tottakai mukana siinä kokonaisbudjetissa, mutta joskus taisi tulle uutisissa, että silloisessa istuvassa parlamenttimme kansanedustajien joukossa on sellaisiakin kansanedustajia, jotka ovat siihen vaalikampanjabudjettia varten ottaneet esimerkiksi niin suuren pankkilainan, että eivät sitten kuitenkaan hädin tuskin saa maksettua sitä niillä kansanedustajan tuloilla sen neljän vuoden istuntokauden aikana takaisin. Järkee vai ei? Kuitenkin onko se sitten niin tavoittelemisen arvoinen paikka ajautua sinne koko kansan loanheiton kohteeksi ja silmätikuksi, mitä Suomen lainsäädännössä taitaa vielä tälläkin hetkellä olla säädettynä yksityisyyden suojaan liittyviin lakeihin, että lainvoimaisesti juuri esimerkiksi politiikoilla, juuri jossain valtion parlamenttitalo-asteella työskentelevät kansanedustajat, heillä on lainvoimaisesti alhaisempi yksityisyyden suoja, mitä meillä rahvaalla. Ja sitten miten korkeammalla hierarkiassa siinä valtiojärjestyksessä asetettussa portaikossa on, sitä vähemmän mitään yksityyttä ei netissä, eikä reaalielämässä varsinkaan sitten enää ole välttämättä? Ei ainoastaan sosiaalisen median yleistymisen myötä, mutta tämä verkkomaailma on nostanut haasteiden tasoa politiikan kärkitoimijoiden toimintaympäristössä merkittävästi muiltakin osin, en tiedä onko joku muu miettinyt tältä kantilta tätä asiaa? Kuitenkaan sitten se kansanedustaja-pesti, jos sattuu äänien laskemisen jälkeen saamaan tarpeeksi hyvän suhdeluvun siihen oman puolueen ääniharavaan niiden paikkoijen puitteissa, mitä sillä puolueella on maksimissaan niitä edustajapaikkoja siellä parlamentissa maan laajuisesti, niin sehän nyt ei ole ainoa tapa vaikuttaa asioihin. Varmaan se nyt välitöntä vaikuttamista varmaan jonkin verran etuasemassa kansanedustajat on, mutta Suomi on sillä tavalla järjestäytynyt yhteiskunta, että välillisiä vaikutuskanavia on paljon sellaisia, jotka itse olen lopulta mieltänyt jokseenkin järkeenkäypiksi esimerkiksi erilaiset kansalaisyhteiöt, järjestöt, ja sellainen kansalaisaktivismi erilaisissa järjestyäyneissä ryhmissä, no puolueen sisällä toimiminen niissä ryhmissä, mihin nyt osallistuu, niin onhan nekin järjestöjä, mutta jos nyt poissulkee poliittisen järjestön sisällä toimimisen. Sitten on olemassa sellaisia, joskin julkisuusesiintymis-vaateen työpaikkavaatimuksissa olevia työtehtäviä, joissa sitten ja on mahdollisuus oman alan asiantuntemuksella lausua jotain painoarvoa tai uutta ajatusta mahdollisesti tuovia mielipiteitä esittää, joita sitten joissain yhteisöissä joku voi nostaa esiin siihen teemaan liittyen poimintana viittauksen jostain asian esityksestä, vaikka se nyt ei olisikaan poliitikon suusta. Se nyt tuntuu jokseenkin järkeenkäypältä välillisesti pyrkiä osallistumaan sellaiseen toimintaan kolmannella sektorilla esim. millä sitten saattaa jossain kohtaa olla pientä vaikutusta jonkin omaakin elämää ehkä koskettavan asian tiimoilta jossain kohtaa ajan kuluessa. Mitä itse olen joskus 1990-luvun lopussa, mitiä vielä oli ns. "kettutyttöjä", ja niitä turkistarhaiskuja, ja MC Donaldsia piti boikotoida, niin olin silloin lukiota aloittelemassa, niin tuollinen käytännön toimiminen nyt ei sinänsä historia osoittaa välttämättä ole paras tai diplomaattisin keino sitten lopulta vaikuttaa, mitä pienpuoluetentissäkin SKP:n edustaja totesi, että asiat muuttuisivat, jos totaalinen kansannousu ja vallankumous vaadittaisiin, mutta Kommunistinen puoluekin on päätynyt demokraattisessa järjestelmässä jokseenkin hienostuneempaan ja diplomaattisemmin demokratian keinoin pitäisi pystyä vaikuttamaan asioihin. Ehkä se on järkevin kuitenkin tämän ajan trendin mukainen toimintiamalli, mitä erilaiset elokapina yms. mielenosoitukset, itse miellän sen kultakauden olleen kuitenkin joskus tuolla kettutyttö-aikakaudella ja varmaan siellä Vihreän liiton syntyyn johtanessa ajoissa? En ole lainkaan pätevä mikään sosiologian tai mitään yhteiskuntaopin alan poliittisen vaikuttamisen trendien asiantuntemusta en omaa, mutta tämä on täysin maallikkonäkemykseni oman elämäni aikana hankitun empirian keinoin päätynyt tällaiseen.
Tein tuossa huvikseni Ylen vaalikoneen, vaikka en pidä muutamaa Kyllä/Ei vastausta alkuunkaan riittävän tarkkana metodina äärimmäisen tarkan osuman saamiseen, mutta ei tulokset nyt päin metsääkään olleet. Puolueiden sopivuus minulle vaalikoneen mukaan: 93 % Eläinoikeuspuolue 86 % Vasemmistoliitto / Vihreät 79 % Feministinen puolue / Suomen kommunistinen puolue / Avoin puolue 71 % SDP 57 % Kristallipuolue 50 % Liberaalipuolue / Keskusta / RKP 43 % Kristillisdemokraatit 36 % Kokoomus 29 % Perussuomalaiset 21 % Korjausliike / Liike nyt / Suomen kansa ensin / Vapauden liitto Aika loogisesti tässä puolueet ovat vasemmistosta oikeistoon -järjestyksessä. RKP sijoittuminen samalle 50 % viivalle Keskustan kanssa on pieni yllätys, mutta johtunee vaalikoneen kysymyksistä. Yleisesti pidän sivistysporvareina esiintyvää RKP:tä Keskustaa sopivampana itselleni. SDP ei myöskään tässä pärjännyt ehkä ihan niin hyvin kuin voisi olettaa. Pari vaalikoneen kysymystä oli sellaisia, että on päivästä kiinni miten vastaa. Esim. kysymys kansanäänestysten lisäämisestä, jotta kansalaisten osallistuminen poliittiseen päätöksentekoon lisääntyisi. Vastasin tässä EI, koska minusta moni poliittinen kysymys on liian vaikea tavallisten kansalaisten "ratkottavaksi" (miten kävi esim. Briteissä Brexitin kanssa?), mutta sitten on kyllä paljon yhteiskunnallisia kysymyksiä, joissa kansan mielipidettä on syytäkin kuunnella tarkalla korvalla. Eli on tilanteesta kiinni, kannatanko vai vastustanko kansanäänestyksiä. Vastaamalla tähän kysymykseen vaalikoneessa KYLLÄ, puolueiden järjestys ehkä muuttuisi aavistuksen. Jatkokysymysten jälkeen vaalikone tuputtaa minulle näitä ehdokkaita sopivimpina: 90 % Titta Hiltunen, vas 90 % Tuomas Nevanlinna, vas 89 % Rahim Alizada, vas 89 % Janne Korhonen, AP 89 % Tomi Raitio, SDP Jos eduskunta koostettasiin antamieni vastausten perusteella, olisi sen kokoonpano tällainen: Vasemmistoliitto 124 paikkaa (enemmistö, huh huh!) Vihreät 30 paikkaa SDP 13 paikkaa Suomen kommunistinen puolue 11 paikkaa Eläinoikeuspuolue 10 paikkaa Feministinen puolue 7 paikkaa Piraattipuolue 2 paikkaa Avoin puolue 1 paikka RKP 1 paikka S (mikä hiton "S"?) 1 paikka Yleensä äänestä vaaleissa Vihreitä. Näissä vaaleissa moni "vihervasemmistolainen" äänestänee taktisesti SDP:tä, joka on ainoa vasemmalla oleva teoreettisesti mahdollinen pääministeripuolue, joskin taitaa jäädä haaveeksi ja Kokoomusvetoista oikeistohallitusta pukkaa galluppien mukaan. Vasemmistoliitto olisi vasemmistolaisin oppositiovoima Petteri Orpon köyhien kyykytykselle, koska kommunistit eivät äänikynnyksiä ylitä ja ääni menee hukkaan. Siten tässä pitää arpoa Vasemmistoliiton (vasemmistolaisin vaihtoehto), Vihreiden ("kotipuolue") ja SDP:n (ainoa teoreettisesti mahdollinen pääministeripuolue) välillä... Vassareista Tuomas Nevanlinna vaikuttaa fiksulta tyypiltä, jos siihen äänentyspäätös napsahtaa...
Tuomas Nevanlinna on omien sanojensa mukaan kommunisti: https://twitter.com/annakontula/status/1600418671960068096 Eivätkö ihmiset koskaan opi? Kommunismi johtaa aina itkuun ja hammastenkiristykseen. Pahimmillaan se johtaa rikoksiin ihmisyyttä vastaan ja kansanmurhiin.
Demokratian puute on se, mikä johtaa itkuun ja hammastenkiristykseen, eikä muutama itseään kommunistiksi kutsuva vasemmistoilainen kansanedustaja saa Suomea kommunismiin siirtymään, vaan toimii vastavoimana oikeistolle niin että Suomi ei myöskään siirry Yhdysvaltojen kaltaiseen reguloimattomaan kapitalismiin, jossa valta on rikkaimmalla 1 % väestöstä.
Hävittäjäviisikko pl. Maaseudun tulevaisuus lähti revittelemään blokkiajattelulla, ja sulkemaan ulos puolueita. No, ehkä niille oli tullut jotenkin väärä tuntuma kannatuksestaa ja nyt taitaa tulla nekkuun näissä vaaleissa. Ja nyt sitten kommarit ja viheröt uikuttaa, kun punikit äänestää demareita. Ihan vitun hilpeää!