Tässä on nyt kotiteatterikärpänen purassu aika pahasti ja näitä dvdplazan sivuja on tullut tahkottua läpi. Hiljalleen alkaa muodostua jonkinlainen käsitys, että mitä rajallisella budjetilla kannattaisi tehdä. Tällaista aivan samaa aihetta ei löytynyt niin päätinpä tästä kirjoitella uuden aiheen. Budjetiksi olen ajatellut 1000-1500 ja tällä olisi tarkoitus päästä alkuun. Siitä olen paljon lukenut, että mielummin kannattaa ostaa hyvät etukaiuttimet ja vahvari ja hiljalleen hankkia loput tai sitten mennä käytetyillä. Kysymys olisinkin siis, että minkälainen etukaiuttimet+vahvari setti olisi hyvä näin alkuun? Toisena vaihtoehtona olisi ostaa käytetty (noin 7-8 vuotta vanha) B&W-setti seuraavanlaisella kokoonpanolla: -edessä DM601 S3 x2 -takana DM600 S3 x2 -keskellä LCR 60 S3 Tämä lähtisi jollain 400-500e. Kumpaa suosittelisitte näin vasta-alkajalle: uutta vähän vajaata settiä vai käytettyä 5.0-settiä? Kiitoksia kaikista vastauksista jo etukäteen!
Kuten varmaan tiedät, ongelmaasi ei ole oikeaa ja väärää vastausta. Jos harrastat myös hieman vakavammin musiikin kuuntelua kaksikanavaisena on ehdottomasti järkevää hankkia ensin omia korvia miellyttävä etukaiutinpari ja sopiva vahvistin, ja sitten myöhemmin hankkia lisää kaiuttimia muille kanaville. Tämän lähestymistavan ongelma on taas se että hyvät etukaiuttimet ja vahvistin ei ole mikään kotiteatteri. Vaikka olisi miten hyvät. Eli jos kotiteatterin haluaa heti, ne surround kaiuttimet pitää hankkia heti, ja useimmissa tapauksissa myös keskikaiutin. Tulevaisuudessahan se subi menee hankintaan vääjäämättä... Tuolla budjetilla suosittelen käytettyjä kaiuttimia jos satut löytämään, niitähän on foorumien myyntipalstat pullollaan. Mainitsemasi B&W saattaa olla ihan passeli, ei omaa kokemusta niistä. Eteen suositellaan kolmea samanlaista mutta on tässä vuosikymmenet jo pärjätty erillisella keskikaiuttimellakin joten sillä on hyvä aloittaa tarvittaessa. Sitten on näitä (kuulemma) hyviksi havaittuja edullisia kaiuttimia mm. Tannoyltä ja Indiana Linelta joita saa tonnilla jo talon täyteen, voi olla varteen otettava vaihtoehto...
tiedätkö vielä että haluatko esim. jalusta / kirjahylly /torni -kaiuttimet ? Pääasiallinen käyttö musiikki vai elokuvat ? Itse olen ollut samalla budjetilla liikenteessä ja olen ostanut 3 identtistä kaiutinta eteen, (näitä toki olen ensiksi käynyt kuuntelemassa liikkeessä) Subbari on aina kuulunut omaan pakettiin joten näinollen etuosaa ollaan ajettu jalustakaiuttimina (ja takana ollu samaa sarjaa pienempänä) Suosittelisin katsomaan hieman käytettyjä kuten esittelystä poistettuja, tarjouksia etc etc.
Mikäli uuteen päätyy, tässä muutama budjettiin sopiva vaihtoehto: Simex Anniversary 5.0 kaiutinsarja 499€ Indiana Line Tesi Max 5.0 kaiutinsarja 1040€ Tuo Indiana Line on tutustumisen arvoinen, Audioshop Ratilaisella myynnissä Hifitalon lisäksi. Itse muutamia Indiana Linen kaiuttimia olen käynyt kuulostelemassa juuri tuolla Ratilaisella ja hintaisekseen hyvän kuuloisia. Monikanava vahvistimeksi sopivan hintaluokan esim. Denon tai Yamaha.