Totta. Mutta kuten se insinööri (jonka nimeä en nyt muista) kertoi, niin kuskit ovat useasti ihan pihalla kisan tilanteesta. Eihän Kimi tiennyt (ellei sitten radiossa jossain vaiheessa kerrottu) muuta kuin, että toinen mersuista tuli lähdössä ohi. Tuskin kuskit ehtivät peileistä yms. paljoa tutkimaan, että kukas siellä kuskina onkaan. Kimi varmaan oletti, että Bottas ajoi hänen takanaan ja Lewis johti kisaa. Ei siinä sen ihmeempää. Sinänsä hauskasti kyllä kyselty, mutta, kuten Kimi itse sanoi, "I thought it was the other driver" tai jotain sellaista. Ei tuo ole ensimmäinen kerta, kun kuskit kyselevät, että kukas ajelee edellä ja kuka takana, nyt se vain tuli hauskasti esille. Todella hieno voitto Valtterita! Mahtavaa, että moneen vuoteen taas kuultiin Maamme-laulu. Mutta vähän analyysiä sitten: Ferrari: Vaikka Kimi pääsikin mukavan lähdelle aika-ajoissa ja kisan lopussa (taas) ajoi nopean kierrosajan, niin kisassa nähtiin kuitenkin taas se sama tilanne, että 80% kisan alusta lähtien Kimi ei pärjää Vettelille vauhdissa. Jostain syystä aina lopussa sitä vauhtia riittäisi. Tosin voidaan kysyä, että miten kovaa Vettel olisi mennyt, jos ei olisi Valtterin takana joutunut ajamaan. Aika-ajoissa Kimi jäi taas Vettelin taakse. Pienellä erolla mutta kuitenkin. Olisi hienoa, jos Kimi saisi sen pienen askeleen otettua, jotta saisi sen ensimmäisen voiton Vettelistä. Siihen asti Kimi menee selkeänä kakkosena ja teki nyt juuri sitä työtä, jota kakkoselta odotetaan: ottaa Vettelin takana heti seuraavaksi suurimmat pisteet. Olen itse todella kova Kimi-fani ja vaikka miten halusin ja haluaisin, että Kimin viime kauden lopun hyvä vauhti jatkuisi, niin ellei hän selkeästi ala päihittämään Vetteliä jatkuvasti, niin yhä enemmän ja enemmän tulee numero kakkonen otsaan. Tosin Kimin vauhti osoitti nyt sen, että hän on hyvä kakkoskuski, mikä ensi kautta ajatellen on hyvä juttu. Mersu: Yhtään mitään en Bottaksen voitolta ota pois, mutta saman vauhdin pitää jatkua myös seuraavissa kisoissa. Nyt oli hieman poikkeuksellinen tilanne: ajettiin radalla, jolla Bottas on aina ollut todella nopea ja jostain syystä Hamiltonilla oli nyt isoja ongelmia, ehkäpä samantyyppisiä, mitä Bottaksella viime kisassa. Nuo asiat korostivat kuskien eroja merkittävästi. Se, mikä kuitenkin teki Bottaksen ajosta todella upean oli se, miten hän voitti molemmat Ferrarit. Bottakselle paalu ja voitto seuraavassa kisassa, niin alkaa näyttämään oikein mukavalta. Hamilton ehkä kuitenkin edelleen nauttii hieman ykköskuskin asemasta, vaikka virallisesti sellaista ei ole sanottu. Mutta, jos Bottas nyt toivottavasti pystyy vauhdin pitämään, niin tilanne voi muuttua. Mutta Bottaksella ei ole yhtään varaa ajella enää, kuten aiemmin. Muuta kisasta: ohituksia ei juurikaan ollut. Kukaan ei edes ajanut ulos ekan kierroksen jälkeen. Uudet autot ovat nopeita, mutta tylsiä. Iso hype, mutta ehkäpä muutos oli kuitenkin katsojien kannalta hieman väärä. Kuskit ehkä tykkäävät enemmän.
Sattumalta tuli eilen katsottua live-lähetystä Alonson treeneistä. Ihan hyvinhän se veti. Ja pääsi heti myös veren makuun: http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...ton-jyraamaksi-vauhtia-lahes-350-km-h/6415162
Komea tuplapölähdys. Ikävä tietty lintujen kannalta, mutta ainakin lähtö tuli kivuttomasti riittävällä vauhdilla. Karmeen näköisiä nuo Indycar-autot, etenkin tuo peräpää. Onneksi ilmeisesti seuraava versio autosta tullee olemaan retrompi.
Huhujen mukaan Vettelillä esisoppari Mersun kanssa. Sehän olisi aika komea suoritus, jos tällä kaudella tulisi Ferrarilla mestaruus (en usko, uskon että menee kuljettajienkin mestaruus taas Mersulle) ja ensi kaudella Mersulla. http://www.iltalehti.fi/formulat/201705082200124427_fo.shtml
Jos olisin Vetteli, niin miksi vaihtaisin Mersulle? Ferrarilla on nyt parempi auto ja Mersu ei anna mitään sen enempää, mitä Ferrari voisi antaa. Ehkä palkkaa, mutta tuskin Vettelillä on rahasta puutetta. Ferrari on aina Ferrari ja Mersu on vain Mersu. Eiköhän tuo ole vain sitä silly seasonia, jolla ei ole mitään oikeaa virkaa.
Kyllä näissä usein on totuutta taustalla. Tietty tämä on Vettelillä myös hyvä keino keskustella palkasta Ferrarin kanssa ajatellen uutta sopparia. Uskon, että Mersu on vahvempi lähivuosina vielä. Ferrarilla on tänä vuonna lattiassa jotain uutta ja Mersu kehittää vastaavan ensi vuodelle. Eikö kuitenkin voimapaketit ole lukittu vielä aika monta vuotta? Mersu on myös nimellisesti saksalainen. Saksalainen auto + saksalainen maailmanmestari on aika kova kombo markkinoinnissa.
Tokihan tuo Vettelille olisi oiva vipu vääntää hieman enemmän Ferrarilta palkkaa. Silti en usko, että Vettel ihan heti Ferrarilta mihinkään lähtisi. Jos Vettel menisi mersulle, niin miten sitten mersun kurskien tilanne? Jos Hamilton jatkaa, niin se olisi moikka Bottakselle. Se voisi sitten olla toisaalta ihan hyvä Kimille, koska Ferrari tuskin haluaisi kahdesta kuskista luopua yhtä aikaa. Mutta nämä kuskispekulaatiot ovat kyllä vain spekulaatioita. Itse veikkaisin, että ensi kaudella mersulla jatkaa Hamilton ja Bottas, ellei sitten mitään ihmeellistä tason tippumista jommalla kummalla tule. Ferrarille veikkaan edelleen Vettel + Räkä -parivaljakkoa. Jos vain Räkä pystyisi säilyttämään viime kisan ihan ok vireen ja pystyisi nousemaan palkintopallille säännöllisesti sekä vaikka voiton pari nappaamaan. Kaksikon kemia on kuitenkin niin hyvä, ja Kimi tunnetaan nykyään hyvänä autonkehittäjänä, että en tiedä keneen kannattaisi vaihtaa, jos Vettel siis jatkaa ja häneen satsataan kaikki paukut. Mutta eipä näistä koskaan tiedä. Muutama vuosi sitten Kimiä olivat kaikki heittämässä Ferrarilta ulos, kun jäi pahasti Alonson jalkoihin, mutta loppujen lopuksi Alonso oli se joka sai lähteä. Kimi nauttii aika hyvää kunnioitusta ja asemaa Ferrarilla kuitenkin.
Webber ei anna Buttonille paljoa mahdollisuuksia Monacossa: http://www.gptoday.com/full_story/v...bber_calls_Buttons_Monaco_return_a_non_story/ Tosin tuohan on ihan totta. Sen vuoksi Alonsoakaan ei harmita yhtään, että ei ole mukana. Mielenkiinnolla pitää seurata, että miten hyvin Webberin ennustus pitää paikkansa: "He goes out, has fuel pressure problems on practice one, qualifies 17th, race retires Lap 12."
Bottaksen auton kuskinumeron uusi väritys http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/kuva-bottaksen-mersuun-tuli-nakyvia-muutoksia/6424522 Ei tuo nyt kovin selkeä ole. Luin FIA:n ohjeistuksen tuohon jokin aika sitten ja mielestäni siinä sanottiin, että numeron pitää erottua selkeästi. Tuosta uudesta voinee olla montaa mieltä. Erottuu toki Hamiltonista siten, että kun näkee Mersun, jossa ei näytä numeroa olevan ollenkaan, niin se on Bottas.
Alonsolla alkanut vauhti löytymään Indyn testeissä ihan mukavasti. Oli jo neljänneksi nopein eilisenä neljäntenä harjoituspäivänä.
Oikein hieno juttu. Vaan toinen tulokas veti kärkiajan, joten Alonsolla riittää petrattavaa. Jäi kommentoimatta edellistä kisaa, joten tässä lyhyesti: suomalaiset palasivat tuttuihin rooleihin soittelemaan selkeää kakkosviulua. Räkän kisavauhti olisi mielestäni voinut jopa riittää Hamiltonia vastaan, mutta Bottaksen ekan mutkan kurvit vesittivät Räkän kisan. Toisaalta voisi sanoa, että neljäs sija on huonoin, mitä voi ajaa aika-ajoissa, koska Ferrari ja Mersu ovat niin ylivoimaisia muihin nähden. Joten siinä valossa Räkä itse taas oli hitain tuosta nelikosta ja kasasi myös lähtöön paineita. Ei hyvä. Bottas ei pärjännyt aika-ajovauhdissa Vettelille, mitä varmasti odotetaan. Kisassa vauhtia ei ollut ollenkaan kärkikaksikkoon verrattuna ja rooliksi jäikin se oikea kakkosviulun soittaminen ja Vettelin hidastelu. Ei hyvä. Jos ensi kauden jutuilla spekuloidaan, kun niistä on juteltu, niin Räkän tilanne on jopa kohtuullinen. Nytkin Kimi olisi tuonut niitä pisteitä ja hän on kiva kakkoskuski. Ja jos Vettel lähtee Mersulle, niin varmasti Räkä saa jatkaa. Siinä mielessä jopa toivottavaa olisi tuo siirto. Bottaksen kohdalla tilanne on taas hankalampi. Vaikka Mersun pomot kiittelivätkin Bottasta hyvästä ajosta, niin entistä enemmän he kuitenkin haluavat nyt nähdä Vettelin Mersun ratissa ja Hamiltonin toisessa autossa. Ferrari ei kahta suomalaista palkkaisi, vaan Kimin kanssa ajaisi Antonio. Bottas pääsisi varmasti takaisin Williamsille, mutta ura olisi jo siinä. Pitää siis toivoa, että Vettel vie mestaruuden ja haluaisi siten jatkaa vielä Ferrarilla, jolloin olisi luultavaa, että Bottas voi jatkaa Mersulla. Jostain syystä kuitenkin olen ollut enemmän Hamiltonin puolella tällä kaudella.
Edellisen kisan tähtihetki oli pikkupojan tunneseikkailu. Hienosti oivallettu uudistuvalta F1-organisaatiolta / Ferrarilta. Pidän tosi epätodennäköisenä Kimin jatkamista, varsinkin jos Vettel lähtee. Tällöin Bottas olisi mielenkiintoisempi vaihtoehto, koska voi myös tuoda tuoretta kokemusperäistä tietoa pahimmalta kilpakumppanilta. Jos Vettel voittaa mestaruuden, veikkaan että Ferrari lyö niin paljon paalua pöytään, että mestari pysyy tiimissä. Tämä onkin toisaalta Kimin jatkon kannalta paras skenaario. Ongelmana tosin on, että diilit tehdään yleensä jo loppukesästä, jolloin mestaruus on vielä auki. Vettelkään ei kuitenkaan ole sennamaisissa neuvotteluasetelmissa (kisa kerrallaan, kun odottaa parempaa diiliä).
Tässä olen sen verran eri mieltä, että pitänee aika kauas historiassa mennä, jotta löytyisi vuosi, jolloin Ferrari olisi vaihtanut molemmat kuljettajat. Talli on niin konservatiivinen, että jos Vettel lähtee, niin ihme olisi, jos Kimi ei tallissa pysyisi. Ihan vain autonkehityksenkin vuoksi. Talli tarvitsee kokeneen kuljettajan, joka osaa kehittää autoa. Molempien suomalaisten tulevaisuus on tällä hetkellä aika vahvasti kiinni Vettelissä. Itse näen tilanteen siten, että jos Vettel jää Ferrarille, niin Kimi lähtee (Antonio tilalle) ja Bottas jatkaa Mersulla (olettaen, että ajaa hyvin) ja jos Vettel vaihtaa Mersulle (Antonio tilalle), niin Bottas lähtee Mersulta ja Kimi jää Ferrarille (olettaen, että ei ihan kuse loppukisoja). Eli meni miten meni, niin ensi kaudella ei nähdä kuin yksi suomalainen huipputallissa. Tosin, jos nyt molemmat suomalaiset voisivat haastaa tallikaverinsa jokaisessa kisassa, voittaa niitä säännöllisesti sekä jopa taistella mestaruudesta, niin tilanne voi toki muuttua. Toistaiseksi se ei kuitenkaan ole näköpiirissä.
http://www.gptoday.com/full_story/view/604785/Alonso_taking_a_fabulous_P5_in_Indy_500_qualifying/ Alonso viides aika-ajoissa. Vaan täytyy myös antaa pojot Takuma Satolle, joka oli neljäs.
Ai jai, mitä herkkua Monacossa. Kimi paalulle 9 vuoden tauon jälkeen! Erittäin lähellä oli Bottaksen kakkosruutukin.