Niin ei taida olla mitään syytä miksi elokuvien tuotannossa laatu taantuisi, kun juuri tämän saavutetun digitaalisen laadun kautta se pesäero tv-tuotantoihin ja kotikutoisiin tuotoksiin saavutettu. Myös katsojan ovat tottuneet tiettyyn ulkonäköön/laatuun, niin siitä on paha lähteä tinkimään. Eri asia tietenkin on mistä laadusta se lupullinen standardi streamijien keskuudessa muodostuu, mutta kylläpä ne palvelut jo nyt yrittävät haistella sitä millä vehkeillä ja nettiyhteydellä sisältöä katsotaan. Joten streamauksen laatu tulee varmasti jatkossakin elämään käyttäjän mukaisesti. Toinen kysymys tietenkin on paljonko siitä varmasti laadukkaasta sisällöstä saattaa joutua suoratoiston puolella jatkossa pulittamaan. Tärkeintä sielläkin tulee olemaan silti sisällöllinen laatu, vaikka kuinka innostunut teknisestä laadusta olisi.
Hahaha! Tuo on jo sellaista omistautumista kulttuurin tukemiseen, että pakkohan moista on peukuttaa, mutta samaan saliin et saatana tule!
A) covid-19 B) covid-19 rajoitustilanteesta johtuen monissa maissa teattereita ei voi vieläkään pitää auki C) vaikka teattereiden avaaminen olisikin mahdollista covid-19 tilanteesta johtuen porukka ei uskalla mennä leffoja katsomaan D) covid-19 tilanteesta johtuen katsojamäärien ollessa huomattavasti aiempaa pienempiä ei elokuvateatterin pitäminen auki ole taloudellisesti kannattavaa.
Puhutaanko me ihan eri asioista? Jos leffateattereista ei tulevaisuudessa saa vaikka noita joka vuosi nousevia enkkoja (lipun hinnat nousevat joka vuosi) niin miksi kukaan tuotaisi vaikka 100 miljoonan budjetilla elokuvaa? Kuvanlaatu on varmaan aivan sama, jos se kuitenkin menee 2K DIY putken läpi, kuten lähes kaikki nykyisin menee. Se on aivan eri asia.
Ridley Scott oli sitä mieltä että 20 dollaria lipusta ihan ok - hän perusteli asiaa sillä että jos on noin 3-4 elokuvaa vuodessa jotka todella ovat katsomisen arvoisia, niin silloin tuo on se hinta. Quentin Tarantino oli sitä mieltä että lipun hinta pitäisi olla 5 dollaria. Leffoja voisi käydä katsomassa vaikka joka viikko. Tämä kuitenkin tarkottaisi sitä että siellä pitäisi olla enemmän laadukkaita elokuvia. Jos vuodessa tehdään vaikkapa 500 elokuvaa, niin kuinka monta niistä todella haluat omaan leffahyllyysi. Sehän on karua jos luku on 3-4 ja sitten ehkä saman verran lisää ihan kokeilu mielessä. Kyllä elokuvateollisuudella on kova paikka edessä miten pärjätä suoratoistolle, joka hallitsee sarjoja, sekä peleille, joita pelaa maailmassa uusien tutkimuksien mukaan yli 3 miljardia ihmistä. Ovatko uudet Avatarit 2,3,4,5 jotain todella mullistavaa? Tai The Batman? Kyllä leffoilla on se suurin huoli ja se on laadullinen huoli. Jotain täytyisi tehdä. Kaukana on 80-luku ja 90-luku, jos katsotte millaisia leffoja sieltä on tullut. Joku tuollainen luovuuden ja hulluuden mielettömyys puuttuu kokonaan. Uskon kuitenkin että Koronasta huolimatta ihmiset haluavat nähdä leffoja, kokea sen jättikuvan pimeässä. Jotain on kuitenkin tässä ajassa todella pielessä kun suurin luovuus on tällä hetkellä sarjoissa ja peleissä. Siellä tapahtuu ja uskalletaan. ... Otetaan esimerkki James Bond 007... Conneryn ja Mooren aikoina väki kuhisi uudesta Bondista. Sitä todellakin odotettiin ja lähdettiin sitten sankoin joukoin ihmettelemään. Millainen on tuleva Bond? James työntää vauvan rattaita, "lupa tappaa" lisenssi on luovutettu mustalle nais feministille, Bond kiskoo viinaa masentuneena, jossain päin Karibiaa. Autolla ei tarvitse ajaa koska voit käyttää julkisia... Matrix 4? Odotoan elokuvaa kauhun sekaisin tuntein. En edes halua tietää mitä sieltä on tulossa. Jurassic World: Dominion ... juu dinot ovat hienoja, mutta tuskin mitään ihmeellistä tulossa. Näin ollen meillä ei ole mitään kovin ihmeellistä tapahtunut sitten Jurassic Parkin jälkeen :/ Morbius ei ole lääke tähän... Top Gun 2 ... no kiva että tulee, kiva että Tomppa, kiva että kiva ... huoh... Mission: Impossible 7 ... no kiva että tulee, kiva että Tomppa, kiva että kiva ... huoh... Fast and Furious 9 ... KYLLÄ luit oikein yhdeksäs elokuva... Amen UUDET mutantit ... juu Marvel, ei mulla muuta... Ihme nainen... ihme leffa... ei mulla muuta... Musta leski... valkoinen, musta, vihreä, punainen, ihan sama... huoh... Hei uusi Indiana Jones? Jungle Cruise? Ghostbuster? 1 wau, 2 wau, 3 auu, 4 ouu? ... no juu kiva että yritetään herättää henkiin, mutta... kun en usko... yhtään... laatu? ... Mahdollisesti animaatiot ovat sellaisia mistä tulee sitä jotain suurempaa innovaatiota... siellä on vielä toistaiseksi luovaa... perus leffoilla on jonkin sortin kriisi menossa, vaikka silloin tällöin tuleekin helmiä, siitä huolimatta. Eli jos Finnkino halutaan ylös niin aloittaisin siitä sisällöstä mitä tarjotaan.
Kirjoitin kommenttini kuvan laatuun liittyen. Ei se 4k ja tavanomainen 2k tehosteet ole niin kallista etteikö siinä haluttaisi pitäytyä kun tekniikka sen ongelmitta mahdollistaa. Vaikea olisi kuvitella miksi ammattilaiset haluaisivat siirtyä tekemään jollain kuluttajavehkeillä niitä leffoja vaikka +100M lipputuloja ei enää voisi saada. Mielestäni tämä koko järjettömän kalliiden leffojen trendi on ihan kamala. Vaikka siinä toki paikoin tekninenkin laatu on vielä noussut, niin valitettavasti sisällöllinen laatu on laskenut kuin lehmän häntä. Eipä toki, saahan tuota suuryritykset sijoittaa tämmöiseen monokulttuurin uhkapeliin. Näkisin kuitenkin että rahojen sijoittaminen pienempinä juttuihin on aina katsojan kannalta antoisampaa.
Jos siellä leffateatterissa käy vain 50 pinnaa sitä väkimäärästä kuin aikaisemmin ennen koronaa, niin on pienenkin leffan entistä vaikeampi olla kannattavaa. Nyt mitä on esim. täältä lukenut, niin teatterissa käy katsojia ehkä 1/10 tai 1/100 aikaisemmasta.
Kävinpä katsomassa Tenetin Helsingin Kinopalatsin ykkössalissa. Elokuva esitettiin letterbox formaatissa!?! Olen tyrmistynyt ja suuntaan Finnkinon sivuille kirjoittamaan kipakkaa palautetta.
Vastaus tuli ripeästi ja vieläpä lauantaina: "Elokuva on esitetty meillle toimitetussa tiedostoformaatissa Flat 220 ja oikeilla sen vaatimilla asetuksilla" Vahva puuhastelun ja osaamattomuuden maku tästä kyllä jää.
Kannattaa kohdistaa nämä syytökset Christopher Nolanin eikä Finnkinon suuntaan, leffa kun näytettiin siinä muodossa jossa Nolan sen kuvasi ja tarkoitti esitettäväksi.
Esitystekniikka tai väärä formaatti on kyllä se mikä tässä tökkii. Elokuvastahan on useita versioita eri kuvasuhteissa. Varmastikaan mr Nolan ei ole tarkoittanut että kuvassa näkyy mustat palkit yllä, alla sekä sivuilla. Elokuvateattereiden kankaan pointti on, että kuva on aina samankorkuinen, sivuilta sitten leikataan tai levennetään (pl. muutamat kuvasuhteiden kanssa kikkailevat elokuvat). Ja puuhastelun piste iin päällä on, että kys. salissa ei ole edes verhoja sivuilla peittämässä sivupalkkeja.
Kirjoitatko ihan tosissasi jotain tuollaista? Johan täällä on moneen kertaan puhuttu esim. Itiksen IMAX teatterista ja kymmenistä muista saleista... Nolanko itse toivoi että Tenet (2020) esitetään "letterbox" kuvasuhteessa? Esitti tälläisen vaatimuksen? Kyllä Finnkinoakin pitää voida kritisoida.
Itse kävin katsomassa Tenetin Tampereen Plevnan iSense salissa ja siellä ei moista ongelmaa ollut kuvan kanssa. Ihan pienet mustat sivut jäi kankaan täydestä mitasta käyttämättä. Äänet oli kyllä miksattu paikotellen aivan liian kovalla.
Tuolla artikkeli kuvasuhteista. jos tietää mikä laita tuolla salissa on niin helpottaisi tietää mikä on oikea kuvasuhde. Artikkeli englanniksi mutta täytyy sanoa on kyllä paljon vaihtoehtoja mitenkä kuva näkyy missäkin salissa. Itse ainakin siinä käsityksessä, että jos kuvasuhteen kanssa ohjaaja kikkailee mitä näytetään missäkin niin silloin kankaalla näkyy juuri nuo mustat palkit tarkoituksella, eikä niitä kankaalla peitetä. Jos ohjaajalla ei ole mitään erillistä ohjetta tähän niin varmaan silloin elokuvateatteri voi poistaa nuo mustat palkit juuri verhoilla, mutta tällä tavalla menee sen ohjaajan visio hiukan väärin. Vaan valkokangas on mitä on ja ohjaaja siihen sitten ohjeistaa minkä kuvasuhteen haluaa millekin kankaalle tietäen, että tulee juuri noita mustia palkkeja. Itse vielä elokuvaa nähnyt, mutta mielenkiintoista juttelua itse elokuvasta ja sitten näkee jos odottaa kotiin asti minkä version saa katsottavaksi ja varmaan tähänkin saadaan jostain parempaa tietoa kun etsii ja näkisi kuvia tai kuulisi muista saleista miten muualla ollut. Hups, anteeksi tuosta, linkki unohtui, kiitos muistutuksesta. Edit. https://www.forbes.com/sites/bennyh...best-film-format-to-watch-tenet/#7e9a10cc7cb7
Tenet (2020) valitettavasti valtava pettymys. Itis IMAX äänet niin kovalla että toistaiseksi en ole menossa uudestaan :/
Eikös Dunkirkin kanssa ollut sama ongelma? Kuulin aikoinaan Finnkinon Dunkirk-näytöksistä niin paljon negatiivista, että menin lopulta katsomaan elokuvan pienempään arthouse-teatteriin, jossa kuva oli zoomattu oikein kankaalle. Muistelen myös katsoneeni Tomorrowlandin, joka on kuvattu 2.20:1, mustien palkkien kera teatterissa. Kuvaa ei zoomattu kankaalle vaan se esitettiin kuin se olisi ollut 1.85:1, jolloin mustat palkit jäivät ylös ja alas.
Kyllä minä ihan tosissani olin, tosin kiireessäni kommentoida ymmärsin Hipon viestin täysin väärin, luulin että puhuttiin vaan kuvasuhteesta. Nyt kun luin uudestaan, en edes tiedä kuinka onnistuin ymmärtämään tuon väärin. Eli mun moka, sori. Totta kai se sitten on näytetty päin helvettiä.
Nolanin elokuvissa kuvasuhde usein muuttuu kuten hyvin tiedämme... esim. Finnkino Itiksessä, on 5 salia jotka näyttävät samana päivänä Tenetiä. Se on aika paljon. Eli useita näytöksiä per päivä pelkästään tämä teatteri. Jokaisessa salissa on oma kankaansa, äänentoisto ja katseluetäisyys / katselukulma ... onhan siinä ihmettelemistä.