Millainen tämä Lounge siis on tilaltaan? Joku olohuoneen / lentokentän loungen risteytys? Tarjoilu pelaa, yleistä häröilyä puolivalot päällä vai tinkimättömämpää elokuvakokemusta?
Paremmilla penkeillä ja väljemmällä istuinsijoittelulla oleva sali. Tietty kalliimmilla lipuilla kun sisään mahtuu vähemmän asiakkaita. Ei tarjoilua tms.
Tai no on sen verran että pöytiin voi ostaa ennakkona limun/popcornia/karkkia. Erinomainen sali, umpipaska 3D.
En kyllä ihmettele huonoa 3d:tä. Täällä Oulussa en ole ollut kertaakaan hyvässä 3d-näytöksessä. Kaikki näytöksissä kuva on ollut epäselvä ja tumma. Sen takia en käy enää ollenkaan 3d-näytöksissä. En minä yleensäkään ymmärrä, miksi elokuvat sotketaan tällä ns. 3d:llä. Ei se ole oikeaa 3d:tä, vaan jotakin omalaatuisesti prosessoitua 2d-kuvaa, josta on nostettu joitakin yksityiskohtia keinotekoisesti esiin muka 3d:ksi. Tosin 3d:n haukkuminen on samaa kuin tuulimyllyjä vastaan taisteleminen. Tympeintä on se, että 3d-näytökset vievät niin paljon tilaa ohjelmistosta.
Oulun ykkössalissa on ollut hienoja 3d-elokuvakin. Hobbitit olivat hienoja vaikkakin elokuvina huonoja. Muuten tietenkin 3d:stä voi olla montaa mieltä. Mielestäni se on useissakin elokuvissa oikein hienoa. Parasta se on silloin, kun elokuva on oikeasti kuvattu 3d:nä eikä liiaksi kikkailla ylimääräisillä 3d-efekteillä. Silloin elokuva vain on 3d-versio ja antaa mukaan kivan kolmiulotteisuuden. Kaikki 3D-leffat eivät ole 2D-muunnoksia, jolloin ei voi sanoa, että kyseessä olisi omalaatuisesti prosessoitu 2D-kuva. 3D-kameralla saadaan teoriassa ihan oikeaa 3D-kuvaa. Itseäni vain on harmittanut kiinteä syvyystarkennus, eli itse et voi omalla katseella tarkentaa eri syvyyksille kuvassa. Mutta se lienee ihan yhtä tekninen rajoitus kuin 2d-kuvassakin. Eli siinä mielessä kyseessä ei ole oikea 3d, mutta en keksi millä tavalla voisi lähemmäksi 3d:tä päästä. Muutenhan toki 3d:tä vastaan saapi taistella eikä se edes ehkä niin paha taistelu ole. 3D ei ole enää niin kuuminta hottia ja taitaa suurin osa nykyelokuvista olla juuri tuota 2D --> 3D p*skaa, jota ei mielellään katsele. Olen itse sitä mieltä, että joko oikeat 3d-kamerat takaisin tai sitten koko 3d hemmettiin. Animaatioiden kohdalla tilanne on parempi, koska ne voidaan renderöidä molemmille silmille erikseen oikeammaksi 3d:ksi.
Yle julkaisi eilen jutun taas tuohon Lappeenrannan puuhailuun liittyen https://yle.fi/uutiset/3-9753456 Alkaa Finnkino näyttämään aika syylliseltä.
Ison Omenan Loungessa käyty katsomassa nyt Dunkirk pariin kertaan. Kyselin Finnkinolta vähän tuosta äänentoistosta. Kaiutinsetuppi on siis 3x1234AC + 4x1238AC + 1x7073A. Kysyin myös, että miksi kaiuttimet ovat kankaan yläpuolella eikä kankaan takana niin vastaus oli: "Etukaiuttimet on sijoitettu kankaan yläpuolelle kaikissa Finnkinon uusissa teattereissa koko 2000-luvun ajan. Tällä saavutetaan parempi äänen, ja kuvan, laatu. Ääntä ei tarvitse puskea valkokankaan pienten reikien läpi, normaalin valkokankaan pinta-alasta vain 4.5% on auki äänelle. Kuvan laatu paranee myös kun käytetään reiätöntä kangasta." Tämä tuli vähän nyt yllätyksenä, olen ollut kokoajan siinä uskossa että perinteisissä saleissa kaiuttimet sijaitsevat kankaan takana... Weird. Kysyin myös, että kun kyseessä on tällainen ylellisempi sali, niin miksi siellä ei ole Atmos-setuppia ja tähän sain vastaukseksi vain: "Tulevaisuudessa Atmos asennuksia tehdään lisää, ensin isoihin saleihin jonka jälkeen harkitaan järjestelmän viemistä myös pienempiin saleihin." Dunkirkkiä katsellessa volumet olivat kyllä melkosen kovalla, toisella katselukerralla olin ensimmäisellä rivillä josta näin 7073:n indikaattoriledin. Yhdessä laivanpommituskohtauksessa huomasin kun subbarin valo muuttui keltaiseksi clippingin merkiksi.
Mielestäni ainakin Tampereen Plevnassa on ihan sopivat volumet. Soihan siellä leffat kovaa, mutta ei sinne nyt mennäkään hissuttelemaan hiljaista ääntä ja tihrustelemaan pientä kuvaa. Jos 7073 clippaa jo leffan kovimmassa kohtauksessa Loungessa, niin sehän tarkoittaa vaan, että setistä otetaan kaikki irti, mitä saadaan
Samoja havaintoja Turun Kinopalatsi 1 salissa. Jouduin Dunkirkin ilmataistelukohtauksissa laittamaan aina välillä kädet korville. Jotain kertoo myös se, että puolikuuro isäni joutui repimään kuulolaitteensa pois kesken elokuvan. Laitoin tuosta viestin Finnkinolle, mutta vastasivat perusvastauksensa, että äänet on asetettu elokuvan esitystekniikan mukaisesti.
Itse valitin Jumbon äänenvoimakkuudesta kun korvissa vain piippasi koko elokuvan ajan ja sain vastaukseksi, "Äänenvoimakkuuksien tasot määrittyvät jo tuotantovaiheessa. Joissakin elokuvissa äänitehosteita käytetään voimakkaammin, pitkäkestoisesti ja äänenvoimakkuus joissakin kohdissa tuntuu kovemmalta. Toki kuulo on yksilöllinen aisti, toiset kokevat äänet voimakkaampina tai vaimeampina kuin toiset." Taitaa finnkinon henkilökunnan kuulo olla sen verran huono ja säätävät tasot sen mukaan kun ovat kuulonsa pilanneet omissa saleissaan.
Epäilen vahvasti että Finnkinon tasot on ihan kohdallaan. Toiset elokuvat miksataan dialnormiltaan kovemmiksi kuin toiset. Joku Godzilla on 31dB mikä on maksimi. Pers**lleen se menisi jos joidenkin jotka ei kestä kuunnella mukaan säädettäisiin referenssit alemmiksi. Tasot on ihan samat esimerkiksi Dolbyn osalta koko maailmassa.
Teoriassa ehkä näin, mutta itselläkin on kokemuksia siitä, kun jotkut elokuvat ovat ihan liian kovalla. Minkä mukaan nuo äänenpaineet muuten säädetään? Dialogin? Tarkoittako tuo "dialnorm" sitä? Tarkistetaanko maksimiäänenpaineita mitenkään? Esim. yksi Hobitti-elokuvista oli todella kovalla. Kaverikin ihmetteli sitä. Muissa Hobiteissa äänenpaineet olivat ihan normaalit. edit: tokihan se sama Hobitti saattoi olla yhtä isolla joka teatterissa, mutta vähän epäilen.
Olis kyllä ihan mielenkiintonen käydä katsomassa Dunkirk uudestaan esim. Flamingon ykkös salissa, josta on pelkkiä hyviä kokemuksia. Jotenki leffasta vaan katoaa sellaiset hienoimmat vivahteet taustamusiikista ja murinoista kun leffa on liian kovalla.
Miksauksen lähtökohta karkeasti on se että dialogista (85 dB taso) joka ajetaan normaalisti aina keskikaiuttimeen saa selvän. Dialnormi valitaan sitten sen mukaan että paljonko saa huiput olla yli sen. Normaalisti se on luokaa 27dB teatterilevityksissä. Dolbyn tapauksessa prossun volumen ollessa seiskassa tekele toistuu oikein jos sali on säädetty normin mukaan. Salin täyttöasteen, katsojien tyypin yms. takia sitä voi tietysti muuttaa ja sitten vaikka unohtaa sen väärään asentoon. (Ainahan miksauksessa voi olla myös ihme sekoiluja kuten Private Ryanissa jossa on surroundiin eksynyt LFE taajuuksia jotka elokuvasaleissa ei sitten toistu mistään kaiuttimesta. Himavehkeissä ne voi kyllä ohjautua LFE:n)
Onnistutaan ihan hima-BD-julkaisukin yliohjaamaan: https://www.dvdplaza.fi/forum/threa...nklage-josh-gad-brian-cox.92629/#post-1624295 Rasittava leffa kuuloelimille, aina kun pikselieliö ilmestyy ruudulle, vola hyppää ainakin 20 dB.... T: Vesku
Pakko kommentoida sen verran että työpaikoilla yli 85db edellyttää kuulosuojaimien käyttämistä... ja 27db sen yli... siis 112db?! Puhdasta kuulovauriokamaa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisääni
Taas kerran sotketaan jatkuva äänenpaine ja A painotuksella mitattuna huippuarvoihin ja C painotuksella. Ihmiskorva kun on pirun epäherkkä bassoilla ja sinne se energia laitetaan leffoissa. Siksi LFE kanavakin on +10dB hotti. Himamiksauksissa referenssi on usein 79dBC. Ylellä dialnormi on 23dB.
Kävin Tampereella Plevnassa salissa 5 katsomassa American made -leffan. Oletin, että teatteri olisi hyvä, mutta näköjään oletus meni ainakin tuon salin osalta täysin metsään. Koskaan en ole nähnyt missään teatterissa yhtä harmaata mustaa. Joistakin elokuvan tummista kohtauksista (joita onneksi oli vähän) ei oikein tahtonut saada edes selvää, kun kuva oli pelkkää harmaata. Sen lisäksi kuvan tarkkuudessa oli jotain outoa. Kuin olisi katsonut 720p-leffaa. En tiedä oliko leffa jätetty tarkoituksella hieman sumeaksi (epäilen) vai oliko tarkennus pielessä tai optiikassa jotain vikaa. Sen lisäksi penkit olivat epämukavat ja ihmeellisen kapeat. Olen itse keskimääräistä pienempi kaveri ja kun molemmin puolin istui ihmiset, niin tuntui ahtaalta. Etukaiuttimet oli laitettu kankaan ylös ja paikallistuivat sinne ihan selvästi. Minulla on samanlainen sijoitus myös kotona ja siellä se toimii mainiosti, mutta ilmeisesti tuollaisessa isossa tilassa homma kusee. Sen lisäksi osa poppareista olivat palaneet. Eka kerta teatterissa sekin. Eikä suolaa ollut juuri ollenkaan... Viimeisenä silauksena viereisen salin leffan jytinät kuuluivat ja tuntuivat selvästi seinän läpi. Ei hyvä. Itse asiassa viimeistä silausta vielä viimeisempi silaus oli se, että takana istuvat ihmiset olivat tykin edessä, kun ilmeisesti kesken leffan vaihtoivat paikkaa, joten kankaalle tuli mustia ihmishahmoja seikkailemaan. Onneksi leffa oli sen verran hyvä, että onnistui viemään ajatukset pois noista ikävistä asioista. 1/5 tähteä kyseiselle salille ja teatterille tuosta kokemuksesta. En kyllä koskaan taida Plevnaan mennä uudestaan, en ainakaan tuohon saliin. edit: Normaalit teatterini eli Oulun Finnkino ja Kajaanin Biorexin sali 1 pieksevät tuon 100-0.
Sama vika Jyväskylän Fantasian jokaisessa pienemmässä salissa. En muista kertaakaan kun ei olisi jäänyt vaikutelma että viereisessä salissa näykyy joku Godzilla.
Finnkino saa taas paskaa niskaan http://www.kaleva.fi/uutiset/kulttu...i-nahda-finnkinon-elokuvateattereissa/772386/